Rozporządzenie 2024/259 ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2024/259
z dnia 10 stycznia 2024 r.
ustalające uprawnienia do połowów na 2024 rok w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1  określono wymóg przyjmowania środków ochronnych przy uwzględnieniu dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, w tym, w stosownych przypadkach, sprawozdań sporządzonych przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), a także przy uwzględnieniu wszelkich porad otrzymywanych od komitetów doradczych.

(2) Rada ma przyjąć środki dotyczące ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym - w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie związanych z tymi uprawnieniami do połowów. Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 przewiduje, że uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z celami wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) określonymi w art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia. Art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 stanowi, że uprawnienia do połowów mają być przydzielane państwom członkowskim w taki sposób, aby zapewnić względną stabilność działalności połowowej dla każdego państwa członkowskiego i w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa.

(3) W związku z tym, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy ustalać na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społecznoekonomicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania sektorów rybołówstwa, a także na podstawie opinii przedstawianych przez zainteresowane strony w trakcie konsultacji.

(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 2  ustanowiono plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego. Plan ten ma na celu osiągnięcie i utrzymanie maksymalnego podtrzymywalnego połowu (MSY) stad docelowych, zapewniając, aby eksploatacja żywych zasobów morza pozwalała na odtwarzanie i utrzymywanie populacji poławianych gatunków powyżej poziomów pozwalających zapewnić MSY.

(5) Zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1022 uprawnienia do połowów w odniesieniu do stad wymienionych w art. 1 tego rozporządzenia należy ustalić z myślą o osiągnięciu śmiertelności połowowej na poziomie MSY w sposób progresywny i stopniowy w miarę możliwości do 2020 r. i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2025 r. Uprawnienia do połowów należy wyrazić jako maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców ustalony zgodnie z systemem nakładu połowowego określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022, a także jako maksymalne limity połowowe dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) zgodnie z opinią naukową i z art. 7 ust. 3 lit. b) tego rozporządzenia.

(6) STECF zalecił - aby osiągnąć w 2025 r. cele w zakresie MSY w odniesieniu do wszystkich stad ryb w zachodniej części Morza Śródziemnego - podjęcie dalszych działań oraz znaczące zmniejszenie śmiertelności połowowej w połowach trawlerami. Na podstawie tej opinii w 2024 r. maksymalny dopuszczalny nakład połowowy trawlerów w zachodniej części Morza Śródziemnego należy zmniejszyć o 9,5 % w porównaniu z poziomem bazowym na lata 2015-2017, co należy odjąć od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na 2023 r. określonego rozporządzeniem Rady (UE) 2023/195 3 .

(7) W 2023 r. STECF stwierdził, że taklowce mają wpływ na tarlaki z uwagi na fakt, że taklowce odpowiadają za 7 % wyładunków morszczuka w podobszarach geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 1, 2, 5, 6 i 7, za 13 % łącznych wyładunków w podobszarze geograficznym 10 oraz za 6 % - w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. W 2023 r. STECF stwierdził również, że biomasa stada tarłowego morszczuka europejskiego w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 nadal utrzymuje się poniżej granicznego punktu odniesienia dotyczącego ochrony (BLIM) w rozumieniu art. 2 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz że aby osiągnąć FMSY w 2024 r., należy zmniejszyć połowy o co najmniej 89 % w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7 oraz 40 % w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. Na 2024 r. należy zatem utrzymać maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla taklowców na takich samych poziomach, jak określono na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, na podstawie art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/1022.

(8) W 2023 r. STECF stwierdził, że śmiertelność połowowa bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 pozostaje daleka od zrównoważonych poziomów i w związku z tym konieczne są dalsze środki zarządzania. W szczególności STECF stwierdził, że aby osiągnąć FMSY do 2024 r., należy zmniejszyć połowy średnio o 58 %, a konkretnie 56 % w podobszarach geograficznych 1 i 2, 59 % w podobszarze geograficznym 5 oraz 61 % w podobszarach geograficznych 6 i 7. Zgodnie z art. 7 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/1022 należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7 należy zmniejszyć o 5 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(9) W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 39 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla bladoczerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych GFCM 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(10) W 2023 r. STECF stwierdził, że konieczne są dalsze środki zarządzania w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11, oraz zalecił zmniejszenie całkowitego połowu o 31 %. Należy zatem uzupełnić system nakładu połowowego o maksymalne limity połowowe. Maksymalne limity połowowe na 2023 r. dla czerwonej krewetki głębinowej w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 należy zmniejszyć o 3 % w porównaniu z uprawnieniami do połowów ustalonymi na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(11) Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonych połowów dennych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), w którym wprowadzono na lata 2020-2026 system nakładu połowowego i pułap zdolności połowowej floty dla niektórych stad dennych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii.

(12) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/6 w sprawie wdrażania systemu nakładu połowowego dla kluczowych stad dennych w Morzu Adriatyckim w 2024 r. (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/43/2019/5. W zaleceniu GFCM/46/2023/6 przewidziano zmniejszenie o 4 % systemu nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym oraz przeniesienie poziomów nakładu z 2023 r. w odniesieniu do trawlerów poławiających włokiem rozprzowym. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 4 % od maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego dla trawlerów poławiających włokiem rozpornicowym określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195, natomiast maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów poławiających włokiem roz- przowym należy utrzymać na poziomach z 2023 r.

(13) Na swoim 44. dorocznym posiedzeniu w 2021 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/44/2021/20 w sprawie wieloletniego planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne GFCM 17 i 18), które wprowadziło na lata 2022-2029 maksymalny poziom połowów i powiązany pułap zdolności połowowej floty dla sejnerów i trawlerów do połowów pelagicznych poławiających małe gatunki pelagiczne, z odstępstwem dla flot krajowych liczących mniej niż dziesięć sejnerów lub trawlerów do połowów pelagicznych, aktywnie poławiających stada małych gatunków pelagicznych. Należy wprowadzić te środki odnoszące się do 2024 r. do prawa Unii.

(14) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/5 w sprawie przedłużenia tymczasowego systemu połowowego oraz ustanowienia na 2024 r. limitu połowowego dla stad małych gatunków pelagicznych w Morzu Adriatyckim (podobszary geograficzne 17 i 18), wynikające z zalecenia GFCM/44/2021/20. W zaleceniu GFCM/46/2023/5 przewidziano zmniejszenie połowów małych gatunków pelagicznych o 5 % dla sardeli europejskiej i 9 % dla sardynki europejskiej w porównaniu z poziomami z 2023 r. Aby wprowadzić te środki do prawa Unii należy zatem od maksymalnego poziomu połowów określonego na 2023 r. w rozporządzeniu (UE) 2023/195 odjąć 5 % w przypadku sardeli europejskiej i 9 % w przypadku sardynki europejskiej.

(15) Uwzględniając specyfikę floty słoweńskiej i jej marginalny wpływ na stada małych gatunków pelagicznych i stada denne, oraz zgodnie z ust. 33 zalecenia GFCM/44/2021/20 i z ust. 13 zalecenia GFCM/43/2019/5, należy zachować istniejące wzorce połowowe oraz zapewnić flocie słoweńskiej dostęp do określonej minimalnej ilości małych gatunków pelagicznych oraz minimalną alokację nakładu połowowego w odniesieniu do stad dennych.

(16) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/16 w sprawie długoterminowego planu zarządzania dotyczącego węgorza europejskiego. W zaleceniu tym utrzymano na 2024 r. obowiązujące środki przejściowe, sześciomiesięczny okres zamknięcia oraz zakaz połowów rekreacyjnych. Ponadto w zaleceniu tym przewidziano, że Umawiające się Strony mają wdrożyć dodatkowe środki na rzecz zmniejszenia w 2024 r. śmiertelności połowowej węgorza szklistego o co najmniej 30 % w porównaniu z okresem odniesienia 2019-2021. Zgodnie z tym zaleceniem środki te powinny mieć zastosowanie do wszystkich wód morskich Morza Śródziemnego, do wód słodkich i wód słonawych, takich jak estuaria, laguny przybrzeżne i wody przejściowe. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(17) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/13 w sprawie planu zarządzania dotyczącego zrównoważonej eksploatacji korala czerwonego (Corallium rubrum) w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27), w którym przedłużono o rok postanowienia zalecenia GFCM/43/2019/4 wprowadzającego zamrożenie nakładu połowowego wyrażonego w postaci maksymalnej liczby upoważnień do połowów, a także limitów pozyskiwania korala czerwonego. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(18) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/14 w sprawie wieloletniego planu zarządzania zrównoważoną eksploatacją koryfeny (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym (pod- obszary geograficzne 1-27). W zaleceniu tym wprowadzono - zgodnie z podejściem ostrożnościowym i na okres przejściowy 2024-2026 - limit zdolności połowowej, zamrożenie zdolności połowowej w zakresie urządzeń do sztucznej koncentrację ryb (FAD) na statek, limit połowowy i czasowe zamknięcie. W odniesieniu do połowów rekreacyjnych w zaleceniu GFCM/46/2023/14 przewidziano ponadto, że należy przestrzegać dziennego limitu ilościowego oraz okresu zakazu w odniesieniu do połowów komercyjnych. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii na okres przejściowy 2024-2026. Środki te pozostają bez uszczerbku dla środków zarządzania, które zostaną zaproponowane przez naukowy komitet doradczy GFCM w odniesieniu do długoterminowego planu zarządzania na lata 2027-2031.

(19) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/12 i GFCM/42/2018/5. W zaleceniu GFCM/45/2022/4 wprowadzono system nakładu w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) oraz limity połowowe dla krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris), a także zamrożenie zdolności połowowej. W odniesieniu do 2024 r. w zaleceniu tym przewidziano zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących krewetek głębokowodnych różowych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do krewetek głębokowodnych różowych na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(20) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/5 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonejkrewetki głębinowejw Cieśninie Sycylijskiej(podobszary geograficzne 12-16), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/7 i GFCM/43/2019/6. W zaleceniu GFCM/45/2022/5 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(21) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/6 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonej krewetki głębinowej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19-21), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/6 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(22) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji stad czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczer- wonej krewetki głębinowej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24-27), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/8 i GFCM/42/2018/4. W zaleceniu GFCM/45/2022/7 wprowadzono limit połowowy oraz zamrożenie zdolności połowowej. Na 2024 r. w zaleceniu tym przewiduje się zmniejszenie o 3 % limitów połowowych dotyczących czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 3 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych wprowadzonych w odniesieniu do czerwonej krewetki głębinowej oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(23) Na swoim 45. dorocznym posiedzeniu w 2022 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/45/2022/3 w sprawie wieloletniego planu zarządzania na rzecz zrównoważonej eksploatacji morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Albo- rańskim (podobszary geograficzne 1-3), uchylające zalecenia GFCM/44/2021/4, GFCM/43/2019/2 i GFCM/41/2017/2. W zaleceniu GFCM/45/2022/3 wprowadzono maksymalne poziomy połowów na lata 2023, 2024 i 2025, maksymalną liczbę dozwolonych takli i węd ręcznych oraz nowe środki dotyczące połowów rekreacyjnych. W celu wprowadzenia tych środków do prawa Unii należy zatem odjąć 7 % od maksymalnych dopuszczalnych limitów połowowych ustalonych dla morlesza bogara na 2023 r. rozporządzeniem (UE) 2023/195.

(24) Na swoim 43. dorocznym posiedzeniu w 2019 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/43/2019/3 zmieniające zalecenie GFCM/41/2017/4 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny GFCM 29). W zaleceniu GFCM/43/2019/3 wprowadzono na lata 2020-2024 zaktualizowany regionalny TAC i system przydziału kwot w odniesieniu do turbota oraz dalsze środki ochrony, w szczególności dwumiesięczny okres zamknięty oraz ograniczenie dni połowowych do 180 dni w roku. Zgodnie z zaleceniem GFCM/43/2019/3, te dalsze środki ochrony są funkcjonalnie powiązane z uprawnieniami do połowów, ponieważ bez tych środków poziom TAC dla turbota musiałby zostać zmniejszony, aby zapewnić odbudowę stada. Należy wprowadzić te środki do prawa Unii.

(25) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM przyjęła zalecenie GFCM/46/2023/7 w sprawie wieloletniego planu zarządzania połowami turbota w Morzu Czarnym (podobszar geograficzny 29) zmieniające zalecenie GFCM/43/2019/3. W zaleceniu tym utrzymano obecny TAC do dnia 31 grudnia 2024 r. Środki te należy wprowadzić do prawa Unii.

(26) Na swoim 46. dorocznym posiedzeniu w 2023 r. GFCM zatwierdziła przeniesienie niewykorzystanej przez Unię w 2022 r. kwoty turbota, z uwagi na wyjątkową sytuację w Morzu Czarnym spowodowaną przez kontekst regionalny. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii. Podziału uprawnień do połowów wynikających z tego niepełnego wykorzystania kwoty należy dokonać przy uwzględnieniu odpowiedniego wkładu każdego państwa członkowskiego w odpowiednie niepełne wykorzystanie, nie zmieniając klucza przydziału, który ustanowiono w rozporządzeniu (UE) 2023/195 ustalającym roczny przydział TAC.

(27) Zgodnie z opiniami naukowymi wydanymi przez grupę roboczą ds. Morza Czarnego GFCM, aby zapewnić zrównoważenie stada szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym, należy utrzymać obecny poziom śmiertelności połowowej szprota. Należy zatem nadal ustalać kwotę autonomiczną w odniesieniu do tych stad.

(28) Korzystanie z określonych w niniejszym rozporządzeniu uprawnień do połowów dostępnych dla unijnych statków rybackich podlega rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 4 , a w szczególności jego art. 33 i 34, dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. Niezbędne jest zatem określenie kodów, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy przesyłaniu Komisji danych dotyczących wyładunków stad podlegających niniejszemu rozporządzeniu.

(29) Aby promować stosowanie selektywnych narzędzi oraz ustanowić skuteczne obszary zamknięte w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, rozporządzeniem Rady (UE) 2022/110 5  ustanowiono mechanizm kompensacyjny dotyczący systemu nakładu połowowego dla trawlerów. Ponieważ STECF nadal zaleca w 2024 r. dalszą poprawę selektywności narzędzi połowowych i skuteczności obszarów zamkniętych w celu ochrony osobników młodocianych i tarlaków, należy przydzielić 4,5 % dni połowowych. Jeżeli statek spełnia dwa warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 5 %. Jeżeli statek spełnia co najmniej trzy warunki, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy przydział dni połowowych do 6 %.

(30) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 6  określono dodatkowe ustalane z roku na rok warunki zarządzania TAC, w tym na podstawie jego art. 3 i 4, przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych TAC prze- zornościowymi i analitycznymi. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, w odniesieniu do których art. 3 i 4 tego rozporządzenia nie mają zastosowania, w szczególności na podstawie biologicznego stanu stad. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów WPRyb oraz spowodowałaby pogorszenie biologicznego stanu stad, należy jednoznacznie wyjaśnić, że art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 mają zastosowanie w odniesieniu do TAC analitycznych wyłącznie w przypadku, gdy nie korzysta się z obejmującej kolejny rok elastyczności przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.

(31) Aby nie zakłócić działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r. Z uwagi na pilną sytuację niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

TYTUŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Zakres stosowania

1. 
Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do unijnych statków rybackich, które prowadzą działalność na Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym oraz eksploatują następujące stada ryb:
a)
węgorz europejski (Anguilla anguilla), koral czerwony (Corallium rubrum) i koryfena (Coryphaena hippurus) w Morzu Śródziemnym;
b)
bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris), czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea), morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Neph- rops norvegicus) i barwena (Mullus barbatus) w zachodniej części Morza Śródziemnego;
c)
sardela europejska (Engraulis encrasicolus) i sardynka europejska (Sardina pilchardus) w Morzu Adriatyckim;
d)
morszczuk europejski (Merluccius merluccius), homarzec (Nephrops norvegicus), sola (Solea solea), krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) i barwena (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim;
e)
morszczuk europejski (Merluccius merluccius) i krewetka głębokowodna różowa (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej;
f)
czerwona krewetka głębinowa (Aristaeomorpha foliacea) i bladoczerwona krewetka głębinowa (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej, w Morzu Jońskim oraz w Morzu Lewantyńskim;
g)
morlesz bogar (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim;
h)
szprot (Sprattus sprattus) i turbot (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. 
Niniejsze rozporządzenie ma również zastosowanie do innych rodzajów unijnej działalności połowowej, w tym do połowów rekreacyjnych, w przypadku gdy zostały one wyraźnie wskazane w odpowiednich przepisach.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia zastosowanie mają definicje zawarte w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Ponadto stosuje się następujące definicje:

a)
"wody międzynarodowe" oznaczają wody niepodlegające suwerenności lub jurysdykcji jakiegokolwiek państwa;
b)
"połowy rekreacyjne" oznaczają niekomercyjną działalność połowową, w przypadku której morskie zasoby wodne są eksploatowane do celów rekreacji, turystyki lub sportu;
c)
"całkowity dopuszczalny połów" (TAC) oznacza:
(i)
w przypadku połowów podlegających wyłączeniu z obowiązku wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 4-7 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 - ilość ryb, którą można wyładować każdego roku z poszczególnych stad;
(ii)
w przypadku wszystkich pozostałych połowów - ilość ryb, którą można odłowić z każdego stada w ciągu roku;
d)
"kwota" oznacza część TAC przydzieloną Unii lub państwu członkowskiemu;
e)
"unijna kwota autonomiczna" oznacza limit połowowy autonomicznie przydzielony unijnym statkom rybackim przy braku uzgodnionych TAC;
f)
"kwota analityczna" oznacza unijną kwotę autonomiczną, w odniesieniu do której dostępna jest ocena analityczna;
g)
"ocena analityczna" oznacza ilościową ocenę tendencji zachodzących w obrębie określonego stada, opartą na danych dotyczących biologii i eksploatacji stada, których jakość w świetle analizy naukowej okazała się wystarczająco wysoka, aby możliwe było wydanie opinii naukowej dotyczącej przyszłych połowów;
h)
"urządzenie do sztucznej koncentracji ryb" (FAD) oznacza dowolne pływające na powierzchni wody urządzenie służące do wabienia ryb.
Artykuł  3

Obszary połowowe

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje obszarów:

a)
"podobszary geograficzne GFCM" oznaczają obszary określone w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 7 ;
b)
"Morze Śródziemne" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1-27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
c)
"zachodnia część Morza Śródziemnego" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
d)
"Morze Adriatyckie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 17 i 18, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
e)
"Cieśnina Sycylijska" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 12, 13, 14, 15 i 16, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
f)
"Morze Jońskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 19, 20 i 21, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
g)
"Morze Lewantyńskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 24, 25, 26 i 27, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
h)
"Morze Alborańskie" oznacza wody w podobszarach geograficznych GFCM 1, 2 i 3, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124;
i)
"Morze Czarne" oznacza wody w podobszarze geograficznym GFCM 29, jak określono w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2023/2124.

TYTUŁ  II

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

ROZDZIAŁ  I

Morze Śródziemne

Artykuł  4

Węgorz europejski

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do podobszarów geograficznych GFCM 1-27, wód słonawych i wód słodkich. Wody słonawe obejmują obszary przyujściowe, laguny przybrzeżne i wody przejściowe.
2. 
Zakazuje się prowadzenia komercyjnej działalności połowowej w odniesieniu do węgorza europejskiego jako gatunku docelowego ani jako przypadkowego przyłowu na wszystkich etapach życia przez okres co najmniej sześciu miesięcy. W tym celu każde zainteresowane państwo członkowskie określa co najmniej jeden okres zamknięty z zastrzeżeniem następujących:
a)
w stosownych przypadkach okres zamknięty lub okresy zamknięte mogą różnić się w ramach jednego państwa członkowskiego w zależności od obszaru połowowego w celu uwzględnienia geograficznego i czasowego modelu migracji węgorza na różnych etapach życia;
b)
okres zamknięty lub okresy zamknięte trwają co najmniej sześć kolejnych miesięcy lub łącznie sześć miesięcy zgodnie z warunkami określonymi w ust. 3; oraz
c)
okres zamknięty lub okresy zamknięte muszą być spójne z celami w zakresie ochrony określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1100/2007 8 , z obowiązującymi krajowymi planami zarządzania oraz z czasowymi modelami migracji węgorza europejskiego na odpowiednim etapie życia w danym państwie członkowskim.
3. 
Okres zamknięty trwa od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca 2024 r., a każde zainteresowane państwo członkowskie ma ustanowić dodatkowy okres zamknięty, wynoszący trzy miesiące, między dniem 1 kwietnia a dniem 30 listopada 2024 r.
4. 
Zakazuje się połowów rekreacyjnych węgorza europejskiego na wszystkich etapach życia.
5. 
Państwa członkowskie wdrażają dodatkowe środki służące zmniejszeniu śmiertelności połowowej węgorza europejskiego o całkowitej długości poniżej 12 cm. Zmniejszenie to musi stanowić spadek o co najmniej 30 % w porównaniu z okresem odniesienia 2019-2021.
6. 
Każde zainteresowane państwo członkowskie informuje Komisję:
a)
do dnia 1 marca 2024 r. - o okresie zamkniętym lub okresach zamkniętych, które określiło zgodnie z ust. 2 i 3;
b)
w ciągu dwóch tygodni od ich przyjęcia - o środkach krajowych odnoszących się do okresu zamkniętego lub okresów zamkniętych, które określiło zgodnie z ust. 2 i 3. oraz
c)
do dnia 31 marca 2024 r. - o środkach ustanowionych zgodnie z ust. 5.
Artykuł  5

Koral czerwony

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie pozyskiwania korala czerwonego (Corallium rubrum), mianowicie połowów ukierunkowanych i połowów rekreacyjnych w Morzu Śródziemnym.
2. 
W odniesieniu do połowów ukierunkowanych maksymalna liczba upoważnień do połowów i maksymalna ilość pozyskiwana ze stad korala czerwonego przez unijne statki rybackie i w ramach unijnej działalności polegającej na pozyskiwaniu nie przekracza poziomów określonych w załączniku I.
3. 
Unijnym statkom rybackim, które podlegają ust. 2, zakazuje się przeładunku korala czerwonego na morzu.
4. 
W odniesieniu do połowów rekreacyjnych państwa członkowskie podejmują niezbędne środki zakazujące pozyskiwania i zatrzymywania na statku, przeładunku lub wyładunku korala czerwonego.
Artykuł  6

Koryfena

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszelkich komercyjnych połowów pelagicznych prowadzonych przez unijne statki rybackie prowadzące ukierunkowane połowy koryfeny (Coryphaena hippurus) przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym. Dotyczy to również rekreacyjnych połowów koryfeny w Morzu Śródziemnym.
2. 
Maksymalną zdolność połowową floty unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny wyrażoną w liczbie statków, kW i pojemności brutto (GT) określono w załączniku II.
3. 
Maksymalną liczbę FAD przypadającą na statek upoważniony do połowów koryfeny określono w załączniku II.
4. 
Maksymalny poziom połowów koryfeny nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku II.
5. 
W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalne ilości połowu ograniczone są do 10 kg lub pięciu sztuk ryb dowolnego rozmiaru na osobę dziennie oraz w okresie od dnia 15 sierpnia do dnia 31 grudnia.

ROZDZIAł  II

Zachodnia część Morza Śródziemnego

Artykuł  7

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów stad dennych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/1022, w zachodniej części Morza Śródziemnego.
2. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy dla trawlerów i taklowców określono w załączniku III do niniejszego rozporządzenia. Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) 2019/1022 i art. 26-34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
3. 
Podział między państwa członkowskie maksymalnych limitów połowowych dla unijnych statków rybackich w wodach Unii zachodniej części Morza Śródziemnego określono również w załączniku III.
4. 
Przydział uprawnień do połowów dla państw członkowskich określony w niniejszym artykule i w załączniku III musi spełniać następujące warunki:
a)
musi być zgodny z kryteriami określonymi w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
musi pozostawać bez uszczerbku dla:
(i)
wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(ii)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009;
(iii)
dodatkowych wyładunków dozwolonych na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(iv)
ilości zatrzymanych zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 lub przeniesionych na podstawie art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
(v)
odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105, 106 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  8

Mechanizm kompensacyjny

1. 
W odniesieniu do danego segmentu floty państwo członkowskie może w 2024 r. przyznać statkom pływającym pod jego banderą dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych w wysokości 4,5 %, pod warunkiem że statek pływający pod jego banderą spełnia jeden z następujących warunków:
a)
statek te używa włoków z workiem o oczkach kwadratowych o rozmiarze 45 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych morszczuków europejskich;
b)
statek używa włoków do połowów głębinowych z workiem o oczkach kwadratowych 50 mm w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 25 mm w podobsza- rach geograficznych 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11 oraz w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów czerwonej krewetki głębinowej o długości karapaksu mniejszej niż 35 mm w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11;
c)
statek stosuje regulowane wysoce selektywne narzędzie, takie jak kratownica sortująca o rozstawie co najmniej 20 mm, którego specyfikacje techniczne zapewniają, zgodnie z badaniem naukowym przeprowadzonym przez STECF, zmniejszenie o co najmniej 25 % połowów osobników młodocianych wszystkich gatunków dennych lub zmniejszenie o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych w porównaniu z 2020 r.;
d)
dane państwo członkowskie wprowadziło tymczasowe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych;
e)
dane państwo członkowskie przyjęło dla morszczuka europejskiego nowy minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony wynoszący co najmniej 26 cm, oraz zagwarantowało egzekwowanie odpowiednich środków technicznych w celu zapewnienia zgodności z tym minimalnym rozmiarem odniesienia do celów ochrony, aby stopniowo uzyskać tę długość do momentu osiągnięcia dojrzałości płciowej i poprawić stan stada morszczuka;
f)
dane państwo członkowskie przyjęło nowy minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) o długości karapaksu co najmniej 25 mm oraz dla czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) o długości karapaksu co najmniej 35 mm, oraz zagwarantowało egzekwowanie odpowiednich środków technicznych w celu zapewnienia zgodności z tymi minimalnymi rozmiarami odniesienia do celów ochrony, aby stopniowo uzyskać tę długość do momentu osiągnięcia dojrzałości płciowej i poprawić stan stad;
g)
dane państwo członkowskie w obszarach i okresach uznanych na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych za ważne dla ochrony tarlaków stad morszczuka europejskiego ustanowiło na okres co najmniej czterech ciągłych tygodni zamknięcie działalności połowowej trawlerów; obszary takie muszą również uwzględniać wzorce przestrzenne rozmieszczenia tarlaków, w tym głębokości od 150 m do 500 m; okresy czasowego zamknięcia połowów muszą trwać od lutego do marca i od października do listopada.
h)
dane państwo członkowskie ustanowiło zamknięcie działalności połowowej dla połowów dwuwłokowych;
i)
dane państwo członkowskie ustanowiło zamknięcie działalności połowowej trawlerów na głębokości większej niż 800 m;
j)
dane państwo członkowskie ustanowiło stałe obszary zamknięte w celu zmniejszenia o co najmniej 25 % połowów młodocianych osobników wszystkich gatunków dennych lub o co najmniej 20 % połowów tarlaków wszystkich gatunków dennych;
k)
statek używa włoka z rozpornicą dryfującą lub unoszącą się w toni wodnej lub z inną rozpornicą, która ogranicza kontakt rozpornicy i narzędzia z dnem morskim, w celu ochrony podstawowych siedlisk ryb z gatunków dennych;
l)
dane państwo członkowskie w obszarach i okresach uznanych na podstawie najlepszych dostępnych opinii naukowych za ważne dla ochrony bladoczerwonej krewetki głębinowej lub czerwonej krewetki głębinowej ustanowiło na co najmniej cztery ciągłe tygodnie zamknięcie działalności połowowej trawlerów.
2. 
Jeżeli statek spełnia dwa z warunków określonych w ust. 1, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych do 5 %.
3. 
Jeżeli statek spełnia co najmniej trzy z warunków określonych w ust. 1, państwo członkowskie może zwiększyć dodatkowy - obliczony zgodnie z ust. 4 - przydział dni połowowych do 6 %.
4. 
Dodatkowy przydział dni połowowych oblicza się, od dnia 1 stycznia 2024 r., na podstawie maksymalnego dopuszczalnego nakładu połowowego na poziomie bazowym na lata 2015-2017 dla odpowiedniego segmentu floty danego państwa członkowskiego.
5. 
Dane państwo członkowskie przekazuje Komisji wykaz statków rybackich, których dotyczy dodatkowy przydział dni połowowych, a także przydzieloną im liczbę dodatkowych dni połowowych.
6. 
Dane państwo członkowskie co miesiąc oddzielnie zgłasza również Komisji, stosując kody sprawozdawcze określone dla dodatkowego przydziału, o którym mowa w ust. 1, 2 i 3, wykorzystany nakład połowowy, który należy odliczyć od tego przydziału.
7. 
Najpóźniej do dnia 15 października dane państwo członkowskie przedkłada Komisji wszystkie dostępne informacje dotyczące wdrażania środków, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  9

Rejestrowanie i przekazywanie danych

1. 
Państwa członkowskie rejestrują i przekazują Komisji dane dotyczące nakładu połowowego zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1022.
2. 
Przy przekazywaniu Komisji danych dotyczących nakładu połowowego na podstawie ust. 1 państwa członkowskie stosują kody grup nakładu połowowego określone w załączniku III.

ROZDZIAŁ  III

Morze Adriatyckie

Artykuł  10

Stada małych gatunków pelagicznych

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów sardynki europejskiej (Sardina pilchardus) i sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w Morzu Adriatyckim.
2. 
Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku IV.
3. 
Maksymalną zdolność połowową floty, wyrażoną w postaci kW, GT oraz liczby unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad małych gatunków pelagicznych określono w załączniku IV.
4. 
Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  11

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius), homarca (Nephrops norvegicus), soli (Solea solea), krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) i barweny (Mullus barbatus) w Morzu Adriatyckim.
2. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy oraz maksymalną zdolność połowową floty w odniesieniu do stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu określono w załączniku IV.
3. 
Państwo członkowskie może zmieniać swój przydział nakładu połowowego określony w załączniku IV, przenosząc dni połowowe pomiędzy grupami nakładu połowowego w tym samym obszarze geograficznym lub w odniesieniu do tego samego narzędzia, pod warunkiem że będzie stosowało krajowy współczynnik konwersji oparty na najlepszych dostępnych opiniach naukowych.
4. 
Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  12

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAł  IV

Cieśnina Sycylijska

Artykuł  13

Stada denne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i krewetki głębokowodnej różowej (Para- penaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. 
Maksymalny poziom połowów krewetki głębokowodnej różowej nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku V.
3. 
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy morszczuka europejskiego i maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
4. 
Państwa członkowskie zarządzają maksymalnym dopuszczalnym nakładem połowowym zgodnie z art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  14

Krewetki głębokowodne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej.
2. 
Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku V.
3. 
Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku V.
Artykuł  15

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych ze stad, stosują kody stad określone w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

ROZDZIAŁ  V

Morze Jońskie i Morze Lewantyńskie

Artykuł  16

Krewetki głębokowodne

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) oraz bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskimi i Morzu Lewantyńskim.
2. 
Maksymalną zdolność połowową floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych objętych zakresem stosowania niniejszego artykułu, wyrażoną w liczbie statków, kW i GT, określono w załączniku VI.
3. 
Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku VI.

ROZDZIAŁ  VI

Morze Alborańskie

Artykuł  17

Morlesz bogar

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do połowów komercyjnych i rekreacyjnych prowadzonych taklami i wędami ręcznymi przez unijne statki rybackie poławiające morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w Morzu Alborańskim.
2. 
Maksymalny poziom połowów nie może przekraczać poziomów określonych w załączniku VII.
3. 
Maksymalną liczbę takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów morlesza bogara określono w załączniku VII.
4. 
W przypadku połowów rekreacyjnych maksymalna liczba połowów jest ograniczona do jednej ryby na rybaka dziennie. Do połowów rekreacyjnych w Morzu Alborańskim zastosowanie ma minimalny rozmiar odniesienia do celów ochrony dla morlesza bogara wynoszący 40 cm. W okresie zamknięcia połowów komercyjnych ustanowionym na poziomie krajowym połowy rekreacyjne tego gatunku są zakazane.

ROZDZIAŁ  VII

Morze Czarne

Artykuł  18

Przydział uprawnień do połowów szprota

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Czarnym.
2. 
Unijną kwotę autonomiczną szprota, jej podział między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane, określono w załączniku VIII.
3. 
Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  19

Przydział uprawnień do połowów turbota

1. 
Niniejszy artykuł ma zastosowanie do wszystkich działań unijnych statków rybackich i innej unijnej działalności połowowej w zakresie połowów turbota (Scophthalmus maximus) w Morzu Czarnym.
2. 
Wielkość TAC turbota mającą zastosowanie w wodach Unii na Morzu Czarnym, podział tego TAC między poszczególne państwa członkowskie oraz - w stosownych przypadkach - warunki, które są funkcjonalnie z nim związane, określono w załączniku VIII.
3. 
Art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 nie mają zastosowania w przypadku gdy państwo członkowskie korzysta z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
Artykuł  20  9  

Zarządzanie nakładem połowowym w odniesieniu do turbota

Unijne statki rybackie uprawnione do połowów turbota w zakresie art. 19, niezależnie od ich całkowitej długości, prowadzą połowy przez maksymalnie 180 dni połowowych w roku.

Artykuł  21

Okres zamknięty w odniesieniu do turbota

Unijnym statkom rybackim zakazuje się prowadzenia działalności połowowej, w tym przeładunku, zatrzymywania na statku, wyładunku i pierwszej sprzedaży turbota w wodach Unii na Morzu Czarnym w okresie od dnia 15 kwietnia do dnia 15 czerwca.

Artykuł  22  10  

Przepisy szczególne dotyczące przydziału uprawnień do połowów na Morzu Czarnym

Określony w art. 18 i 19 przydział uprawnień do połowów poszczególnym państwom członkowskim pozostaje bez uszczerbku dla:

a)
wymian dokonywanych na podstawie art. 16 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013;
b)
odliczeń i ponownych przydziałów dokonywanych na podstawie art. 37 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009;
c)
odliczeń dokonywanych na podstawie art. 105 i 107 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.
Artykuł  23

Przekazywanie danych

Państwa członkowskie, przedkładając Komisji na podstawie art. 33 i 34 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 dane dotyczące wyładunków ilości złowionych w wodach Unii na Morzu Czarnym ze stad szprota i turbota, stosują kody stad określone w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.

TYTUŁ  III

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  24

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICHW KONTEKŚCIE WIELOLETNIEGO PLANU ZARZĄDZANIA POZYSKIWANIEM KORALA CZERWONEGO W MORZU ŚRÓDZIEMNYM PRZYJĘTEGO PRZEZ GFCM

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną dopuszczalną liczbę upoważnień do połowów i maksymalne ilości korala czerwonego pozyskiwane w Morzu Śródziemnym.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Corallium rubrum COL Koral czerwony

Tabela 1

Maksymalna liczba upoważnień do połowów(*)

Państwa członkowskie Koral czerwony COL
Grecja 12
Hiszpania 0(**)
Francja 32
Chorwacja 28
Włochy 40
(*) Reprezentująca liczbę statków lub nurków lub parę składającą się z jednego nurka i jednego statku, upoważnionych do pozyskiwania korala czerwonego.
(**) Zgodnie z obowiązującym do kwietnia 2024 r. czasowym zakazem połowów korala czerwonego ustanowionym w wodach Hiszpanii, w oczekiwaniu na kolejną decyzję pod koniec tego okresu.

Tabela 2

Maksymalne pozyskiwane ilości wyrażone w tonach masy w relacji pełnej

Gatunek: Koral czerwony

Corallium rubrum

Obszar: Wody Unii w Morzu Śródziemnym - podobszary geograficzne 1-27 COL/GF 1-27
Grecja 1 844
Hiszpania 0(**)
Francja 1 400
Chorwacja 1 226
Włochy 1 378
Unia 5 848
TAC Nie dotyczy (**) Zgodnie z obowiązującym do kwietnia 2024 r. czasowym zakazem połowów korala czerwonego ustanowionym w wodach Hiszpanii, w oczekiwaniu na kolejną decyzję pod koniec tego okresu.

ZAŁĄCZNIK  II

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA KORYFENĄ W MORZU ŚRÓDZIEMNYM

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę, kW i GT unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów koryfeny przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym oraz maksymalny poziom połowów.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Coryphaena hippurus DOL Koryfena
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty statków prowadzących połowy koryfeny przy użyciu FAD w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)
Państwo członkowskie Liczba statków kW GT
Włochy 797 67 925,37 7 203
Malta 130 16 662 1 296,28
Hiszpania 45 2 105,73 153,34
b)
Maksymalna liczba FAD na statek upoważniony do połowów koryfeny w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)
Państwo członkowskie Liczba FAD na statek
Włochy 100
Malta 200
Hiszpania 50
c)
Maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej złowionych w Morzu Śródziemnym (podobszary geograficzne 1-27)(*)
Gatunek: Koryfena

Coryphaena hippurus

Obszar: Wody Unii i wody międzynarodowe podobszarów geograficznych GFCM 1-27 (DOL/MED)
Włochy 1 174 Maksymalny poziom połowów
Malta 517
Hiszpania 127
Unia 1 818 (*)
TAC Nie dotyczy
(*) Kwotę tę można poławiać wyłącznie między dniem 15 sierpnia a dniem 31 grudnia 2024 r. zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 2023/2124.

ZAŁĄCZNIK  III

NAKŁAD POŁOWOWY DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH W KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA STADAMI DENNYMI W ZACHODNIEJ CZĘŚCI MORZA ŚRÓDZIEMNEGO

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na grupy stad, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 13 rozporządzenia (UE) 2019/1022, oraz maksymalne limity połowowe i całkowitą długość statków w odniesieniu do wszystkich rodzajów włoków 11  i taklowców przydennych do połowów stad dennych w zachodniej części Morza Śródziemnego.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 7 rozporządzenia (UE) 2019/1022 oraz w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
Merluccius merluccius HKE Morszczuk europejski
Mullus barbatus MUT Barwena
Nephrops norvegicus NEP Homarzec
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
1.
Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy w dniach połowowych
a)
Liczba dni połowowych dla trawlerów na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego Kod dodatkowego przydziału
Barwena w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7; morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 1, 5, 6 i 7; krewetka głębokowodna różowa w podobszarach geograficznych 1, 5 i 6; homarzec w podobszarach geograficznych 5 i 6. < 12 m 1 507 0 0 EFF1/MED1_

TR1

EFF1/MED1_TR1_AA
≥ 12 m i< 18 m 16 189 0 0 EFF1/MED1_

TR2

EFF1/MED1_TR2_AA
≥ 18 m i<

24 m

30 375 3 429 0 EFF1/MED1_

TR3

EFF1/MED1_TR3_AA
≥ 24 m 10 698 4 173 0 EFF1/MED1_

TR4

EFF1/MED1_TR4_AA
Bladoczerwona krewetka głębinowa w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7. < 12 m 0 0 0 EFF2/MED1_

TR1

EFF2/MED1_TR1_AA
≥ 12 m i< 18 m 759 0 0 EFF2/MED1_

TR2

EFF2/MED1_TR2_AA
≥ 18 m i< 24 m 7 690 0 0 EFF2/MED1_

TR3

EFF2/MED1_TR3_AA
≥ 24 m 6 173 0 0 EFF2/MED1_

TR4

EFF2/MED1_TR4_AA
b)
Liczba dni połowowych dla trawlerów na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego Kod dodatkowego przydziału
Barwena w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11; krewetka głębokowodna różowa w podobszarach geograficznych 9, 10 i 11; homarzec w podobszarach geograficznych 9 i 10. < 12 m 0 139 1 969 EFF1/MED2_

TR1

EFF1/MED2_TR1_AA
≥ 12 m i< 18 m 0 556 29 613 EFF1/MED2_

TR2

EFF1/MED2_TR2_AA
≥ 18 m i< 24 m 0 139 19 915 EFF1/MED2_

TR3

EFF1/MED2_TR3_AA
≥ 24 m 0 139 2 658 EFF1/MED2_

TR4

EFF1/MED2_TR4_AA
Czerwona krewetka głębinowa w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11. < 12 m 0 0 326 EFF2/MED2_

TR1

EFF2/MED2_TR1_AA
≥ 12 m i< 18 m 0 0 2 402 EFF2/MED2_

TR2

EFF2/MED2_TR2_AA
≥ 18 m i< 24 m 0 0 1 934 EFF2/MED2_

TR3

EFF2/MED2_TR3_AA
≥ 24 m 0 0 259 EFF2/MED2_

TR4

EFF2/MED2_TR4_AA
c)
Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpan ia Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego
Morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 1, 2, 5, 6 i 7. < 12 m 9 433 6 432 0 EFF1/MED1_LL1
≥ 12 m i< 18 m 2 148 93 0 EFF1/MED1_LL2
≥ 18 m i< 24 m 74 0 0 EFF1/MED1_LL3
≥ 24 m 29 0 0 EFF1/MED1_LL4
d)
Liczba dni połowowych dla taklowców przydennych na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11)
Grupa stad Długość całkowita statków Hiszpania Francja Włochy Kod grupy nakładu połowowego
Morszczuk europejski w podobszarach geograficznych 8, 9, 10 i 11 < 12 m 0 1 650 33 187 EFF1/MED2_LL1
≥ 12 m i< 18 m 0 51 4 748 EFF1/MED2_LL2
≥ 18 m i< 24 m 0 0 26 EFF1/MED2_LL3
≥ 24 m 0 0 0 EFF1/MED2_LL4
2.
Maksymalne limity połowowe dla krewetek głębokowodnych
a)
uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) na Morzu Alborańskim, Balearach, w północnej Hiszpanii i Zatoce Lwiej (podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Podobszary geograficzne 1, 2, 5, 6 i 7 (ARA/GF1-7)
Hiszpania 787 Maksymalny poziom połowów
Francja 51
Włochy 0
Unia 838
TAC Nie dotyczy
b)
uprawnienia do połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) i czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) na Korsyce, Morzu Liguryjskim, Morzu Tyrreńskim i Sardynii (podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11) wyrażone jako maksymalny poziom połowów w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11 (ARA/GF8-11)
Hiszpania 0 Maksymalny poziom połowów
Francja 9
Włochy 236
Unia 245
TAC Nie dotyczy
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa

Aristaeomorpha foliacea

Obszar: Podobszary geograficzne 8, 9, 10 i 11 (ARS/GF8-11)
Hiszpania 0 Maksymalny poziom połowów
Francja 5
Włochy 344
Unia 349
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  IV

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ADRIATYCKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów małych ryb pelagicznych.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Engraulis encrasicolus ANE Sardela europejska
Merluccius merluccius HKE Morszczuk europejski
Mullus barbatus MUT Barwena
Nephrops norvegicus NEP Homarzec
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
Sardina pilchardus PIL Sardynka europejska
Solea solea SOL Sola
1.
Stada małych ryb pelagicznych - podobszary geograficzne 17 i 18 Maksymalny poziom połowów wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Stada małych gatunków pelagicznych (sardela europejska i sardynka europejska)

Engraulis encrasicolus i Sardina pilchardus

Obszar: Wody Unii i wody międzynarodowe podobszarów geograficznych GFCM 17i18 (SP1/GF 17-18)
Włochy

Chorwacja

TAC

30 672 (*)

47 139

Nie dotyczy

Maksymalny poziom połowów
(*) Jeżeli chodzi o Słowenię, wielkości opierają się na poziomie połowów dokonanych w 2014 r., do ilości, która nie powinna przekraczać 300 ton.

Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów i sejnerów prowadzących aktywne połowy małych ryb pelagicznych

Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Chorwacja PS 249 77 145,52 18 537,72
Włochy PTM, OTM i PS 685 134 556,7 25 852
Słowenia (*) PS 4 433,7 38,5
(*) Przepis zawarty w pkt 28 GFCM/44/2021/20 nie ma zastosowania do flot krajowych składających się z mniej niż dziesięciu sejnerów lub trawlerów pelagicznych aktywnie poławiających stada małych gatunków pelagicznych, wpisanych zarówno do rejestrów krajowych, jak i do rejestrów GFCM w 2014 r. W takim przypadku zdolność połowowa aktywnej floty może wzrosnąć o nie więcej niż 50 % pod względem liczby statków oraz pojemności brutto (GT), pojemności rejestrowej brutto (GRT) i kW.
2.
Stada denne - podobszary geograficzne 17 i 18

Maksymalny dopuszczalny nakład połowowy (w dniach połowowych) w podziale na rodzaje włoków i segmenty floty do połowów stad dennych w podobszarach geograficznych 17 i 18 (Morze Adriatyckie).

Dni połowowe w 2024 r.
Rodzaj narzędzia Obszar geograficzny Odnośne stada Długość całkowita statków Kod grupy nakładu połowowego Włochy Chorwacja Słowenia
Włoki (OTB) Podobszary GFCM 17 i 18 Barwena; morszczuk europejski, krewetka głębokow odna różowa i homarze c < 12 m EFF/MED3

_OTB_TR1

3 098 9 864 (*)
≥ 12 m i<

24 m

EFF/MED3 _OTB_TR2 69 625 22 981 (*)
≥ 24 m EFF/MED3 _OTB_TR3 6 100 2 063 (*)
Trawie r poławiający włokiem rozprzowym (TBB) Podobszar

GFCM 17

Sola < 12 m EFF/MED3

_TBB_TR1

194 0 0
≥ 12 m i<

24 m

EFF/MED3 _TBB_TR2 3 635 0 0
≥ 24 m EFF/MED3

_TBB_TR3

3 614 0 0
(*) Słowenia nie może przekroczyć limitu nakładu wynoszącego 3 000 dni połowowych rocznie zgodnie z pkt 13 dokumentu GFCM/43/2019/5.

Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych i trawlerów poławiających włokami rozprzowymi upoważnionych do połowów stad dennych

Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Chorwacja OTB 495 79 867,99 13 267,99
Włochy OTB i TBB 1 363 260 618,37 47 148
Słowenia (*) OTB 11 1 813,00 168,67
(*) Przepisy zawarte w pkt 9 lit. c) i pkt 28 zalecenia GFCM/43/2019/5 nie mają zastosowania do flot krajowych działających przy użyciu włoków (OTB) i prowadzących połowy przez mniej niż 1 000 dni w okresie odniesienia, o którym mowa w pkt 9 lit. c) zalecenia GFCM/43/2019/5. Zdolność połowowa aktywnej floty działającej przy użyciu włoków (OTB) nie może wzrosnąć o więcej niż 50 % względem tego okresu odniesienia.

ZAŁĄCZNIK  V

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W CIEŚNINIE SYCYLIJSKIEJ DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się uprawnienia do połowów w podziale na stada lub grupy nakładu połowowego dla statków oraz - w stosownych przypadkach - warunki funkcjonalnie z nimi związane, w tym maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów gatunków dennych i krewetek głębokowodnych.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Merluccius merluccius HKE Morszczuk europejski
Parapenaeus longirostris DPS Krewetka głębokowodna różowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
1.
Stada denne
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów stad dennych w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 1 265 105
Hiszpania OTB 1 100 118
Włochy OTB 594 144 175 36 856
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom nakładu połowowego (w dniach połowowych) trawlerów dennych prowadzących ukierunkowane połowy morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16)
Państwo członkowskie Narzęd zie połowo we Długość statku Kod grupy nakładu połowowego Dni połowowe w 2024 r.
CYP OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 51
ITA OTB T-07 EFF4/MED4_OTB1 90
ITA OTB T-10 EFF4/MED4_OTB2 188
ITA OTB T-11 EFF4/MED4_OTB3 19 366
ITA OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 3 657
MLT OTB T-11 EFF4/MED4_OTB3 338
MLT OTB T-12 EFF4/MED4_OTB4 165
c)
Maksymalny poziom połowów krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Krewetka głębokowodna różowa

Parapenaeus longirostris

Obszar: podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16 (DPS/GF 12-16)
Cypr 1 Analityczny limit połowowy
Włochy 2 083
Malta 6
Unia 2 090
TAC Nie dotyczy
2.
Krewetka głębokowodna
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 1 265 105
Hiszpania OTB 2 440,56 218,78
Włochy OTB 320 93 756 26 076
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa

Aristaeomorpha foliacea

Obszar: podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16 (ARS/GF 12-16)
Hiszpania 1 Analityczny limit połowowy
Włochy 844
Cypr 0
Malta 36
Unia 881
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Cieśninie Sycylijskiej (podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: podobszary geograficzne 12, 13, 14, 15 i 16 (ARA/GF 12-16)
Hiszpania 1 Przezornościowy limit połowowy
Włochy 98
Cypr 0
Malta 2
Unia 101
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  VI

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU JOŃSKIM I MORZU LEWANTYŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach w niniejszym załączniku określa się maksymalną liczbę unijnych statków rybackich upoważnionych do połowów stad dennych w Morzu Jońskim i Morzu Lewantyńskim.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych stad ryb:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Aristaeomorpha foliacea ARS Czerwona krewetka głębinowa
Aristeus antennatus ARA Bladoczerwona krewetka głębinowa
1.
Morze Jońskie
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Grecja OTB 240 69 281 23 101
Włochy OTB 410 95 996 22 252
Malta OTB 15 5 562 2 007
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa

Aristaeomorpha foliacea

Obszar: Podobszary geograficzne 19, 20 i 21 (ARS/GF19-21)
Grecja 33 Analityczny limit połowowy
Włochy 303
Malta 45
Unia 381
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Jońskim (podobszary geograficzne 19, 20 i 21) wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Podobszary geograficzne 19, 20 i 21 (ARA/GF 19-21)
Grecja 14,5 Analityczny limit połowowy
Włochy 242,5
Malta 0
Unia 257
TAC Nie dotyczy
2.
Morze Lewantyńskie
a)
Maksymalna zdolność połowowa floty trawlerów dennych upoważnionych do połowów krewetki głębokowodnej w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażona w liczbie statków, kW i GT
Państwo członkowskie Narzędzie połowowe Liczba statków kW GT
Cypr OTB 6 2 048 618
Włochy OTB 80 37 192 13 199
b)
Maksymalny poziom połowów czerwonej krewetki głębinowej (Aristaeomorpha foliacea) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Czerwona krewetka głębinowa

Aristaeomorpha foliacea

Obszar: Podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27 (ARS/GF 24-27)
Włochy 46,4 Przezornościowy limit połowowy
Cypr 11,6
Unia 58
TAC Nie dotyczy
c)
Maksymalny poziom połowów bladoczerwonej krewetki głębinowej (Aristeus antennatus) w Morzu Lewantyńskim (podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27), wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Bladoczerwona krewetka głębinowa

Aristeus antennatus

Obszar: Podobszary geograficzne 24, 25, 26 i 27 (ARA/GF 24-27)
Włochy 9,4 Przezornościowy limit połowowy
Cypr 5,6
Unia 15
TAC Nie dotyczy

ZAŁĄCZNIK  VII

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU ALBORAŃSKIM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

a)
Maksymalny poziom połowów prowadzonych przy użyciu takli i węd ręcznych wyrażony w tonach masy w relacji pełnej
Gatunek: Morlesz bogar

Pagelius bogaraveo

Obszar: wody Unii w Morzu Alborańskim - podobszary geograficzne 1, 2 i 3 (SBR/GF 1-3)
Hiszpania 29,76 Maksymalny poziom połowów
Unia 29,76
TAC Nie dotyczy
b)
Maksymalna liczba takli i węd ręcznych objętych upoważnieniem do połowów na Morzu Alborańskim (podobszary geograficzne 1, 2 i 3)
Państwo członkowskie Morlesz bogar w podobszarach geograficznych 1, 2 i 3
Hiszpania 82

ZAŁĄCZNIK  VIII

UPRAWNIENIA DO POŁOWÓW W MORZU CZARNYM DLA UNIJNYCH STATKÓW RYBACKICH

W tabelach zawartych w niniejszym załączniku określono TAC i kwoty wyrażone w tonach masy w relacji pełnej w podziale na stada oraz, w stosownych przypadkach, warunki, które są funkcjonalnie z nimi związane.

Wszystkie uprawnienia do połowów określone w niniejszym załączniku podlegają przepisom określonym w art. 26-35 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009.

Odniesienia do obszarów połowowych oznaczają odniesienia do podobszarów geograficznych GFCM (zwanych dalej "podobszarami geograficznymi").

Na potrzeby niniejszego załącznika podaje się poniższą tabelę porównawczą nazw łacińskich i nazw zwyczajowych:

Nazwa systematyczna Kod Alfa-3 Nazwa zwyczajowa
Sprattus sprattus SPR Szprot
Sccphthalmus maximus TUR Turbot
Gatunek: Szprot

Sprattus sprattus

Obszar: wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (SPR/F3742C)
Bułgaria 8 032,50 TAC analityczny
Rumunia 3 442,50 Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE)
Unia 11 475 nr 847/96.
TAC Nie dotyczy Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
Gatunek: Turbot

Scophthalmus maximus

Obszar: wody Unii w Morzu Czarnym - podobszar geograficzny 29 (TUR/F3742C)
Bułgaria 95 TAC analityczny
Rumunia 75 Nie stosuje się art. 3 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE)
Unia 170 (*) nr 847/96.
TAC 857 Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96.
(*) Nie zezwala się na działalność połowową, w tym na przeładunek, zatrzymywanie na statku, wyładunek i pierwszą sprzedaż w okresie od 15 kwietnia do 15 czerwca 2024 r.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1022 z dnia 20 czerwca 2019 r. ustanawiające plan wieloletni połowów eksploatujących stada denne w zachodniej części Morza Śródziemnego i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 508/2014 (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2023/195 z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2023 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2022/110 w odniesieniu do uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym (Dz.U. L 28 z 31.1.2023, s. 220).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/110 z dnia 27 stycznia 2022 r. w sprawie ustalenia uprawnień do połowów na rok 2022 mających zastosowanie w Morzu Śródziemnym i Morzu Czarnym w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb (Dz.U. L 21 z 31.1.2022, s. 165).
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 847/96 z dnia 6 maja 1996 r. wprowadzające dodatkowe, ustalane z roku na rok, warunki zarządzania ogólnym dopuszczalnym połowem (TAC) i kwotami (Dz.U. L 115 z 9.5.1996, s. 3).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2124 z dnia 4 października 2023 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) (Dz.U. L, 2023/2124, 12.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2124/oj).
8 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1100/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające środki służące odbudowie zasobów węgorza europejskiego (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17).
9 Art. 20 zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90086) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
10 Art. 22 zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90086) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
11 TBB, OTB, PTB, TBN, TBS, TB, OTM, PTM, TMS, TM, OTT, OT, PT, TX, OTP i TSP.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024