(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 17 lipca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody".
(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów obejmują siedem punktów: (i) "opowiadanie się za strategicznym i całościowym planem działania na rzecz wody w Europie oraz opracowanie i wdrożenie dwutorowych, uzupełniających się polityk we wszystkich obszarach polityki UE, zgodnie z apelem zawartym w deklaracji w sprawie Niebieskiego Ładu UE"; (ii) "wezwanie Komisji Europejskiej do priorytetowego traktowania wody - jako strategicznego i odrębnego priorytetu w obrębie ram UE oraz do umieszczenia kwestii odporności na deficyt wody na tym samym poziomie priorytetowości co dekarbonizacja"; (iii) "znaczące zmniejszenie śladu wodnego wszystkich grup społecznych i podkreślenie zmiany paradygmatu na szczeblu europejskim w celu zapewnienia osobom fizycznym, przedsiębiorstwom, rolnikom i ekosystemom dostępu do czystej wody"; (iv) "przyspieszenie przejścia na przemysł i rolnictwo o obiegu zamkniętym, efektywne pod względem wykorzystania wody, zapewnienie konkurencyjności poprzez promowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak narzędzia cyfrowe, odzyskiwanie zasobów, hybrydowa zielona i szara infrastruktura, rozwiązania oparte na zasobach naturalnych oraz narzędzia zarządzania sprzyjające włączeniu społecznemu"; (v) "zapewnienie dostępności odpowiednich umiejętności na potrzeby inteligentnej gospodarki wodnej, zachowanie miejsc pracy i tworzenie nowych możliwości zatrudnienia dla pracowników"; (vi) "promowanie odpowiedzialności za środowisko wodne i poczucia więzi z tym środowiskiem, a także wspieranie dążeń do jego odtworzenia i ochrony"; (vii) "zapewnienie każdej osobie fizycznej podstawowego prawa do czystej i bezpiecznej wody oraz warunków sanitarnych, a także odtworzenie ekosystemów i różnorodności biologicznej oraz ich ochrona";
(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "dostęp do wody staje się niepewny" oraz że "obszar europejskiej polityki wodnej" jest "rozdrobniony i nieefektywny" w sprostaniu obecnym wyzwaniom. W załączniku wyjaśniono, że pomimo "zaawansowanego" prawodawstwa UE dotyczącego wody "nadal nie spełniono wielu celów ze względu na niewystarczające finansowanie, opóźnienia we wdrażaniu oraz brak kompleksowego uwzględnienia kwestii związanych z wodą w polityce sektorowej". W związku z tym organizatorzy wzywają do przyjęcia "kompleksowego strategicznego priorytetu politycznego dotyczącego wody, który zostałby włączony do wszystkich polityk UE". Uważają, że "rozwiązanie kwestii odporności na deficyt wody wymaga podejścia sektorowego" i że konieczne jest "podnoszenie wiedzy społeczeństwa na temat zużycia wody i dobrych praktyk". Organizatorzy twierdzą również, że wymiar wodny powinien zostać włączony do wszystkich polityk Unii, aby zagwarantować "priorytetowe traktowanie odporności na deficyt wody i zrównoważoności gospodarki wodnej na etapie formułowania i wdrażania polityki" oraz aby uznać "kluczową rolę" wody "w krajobrazie ekologicznym i społeczno-gospodarczym UE".
(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła również dodatkowy dokument przygotowany przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i zatytułowany "Deklaracja w sprawie Niebieskiego Ładu UE".
(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby - na podstawie art. 192 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) - złożyć wniosek w sprawie aktu prawnego obejmującego cele (i)-(iv), (vi) i (vii) inicjatywy.
(6) Komisja mogłaby również - na podstawie art. 149 lub art. 153 ust. 2 lit. a) TFUE - złożyć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego celu (v) inicjatywy.
(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody".
(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2024 r.
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2489 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2489 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
Data aktu: | 11/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/09/2024 |