Decyzja wykonawcza 2024/2402 nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2402
z dnia 12 września 2024 r.
nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fluorek sulfurylu został włączony do załącznika I do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  jako substancja czynna przeznaczona do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18. Na podstawie art. 86 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 uznano go zatem za zatwierdzony do dnia 31 grudnia 2018 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 i do dnia 30 czerwca 2021 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 18 na mocy tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem wymogów określonych w załączniku I do dyrektywy 98/8/WE.

(2) W dniu 28 czerwca 2017 r. złożono, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, wnioski dotyczące odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 ("wnioski"). Wnioski te zostały poddane ocenie przez właściwy organ Szwecji ("właściwy organ oceniający").

(3) W dniu 14 lutego 2018 r. właściwy organ oceniający poinformował Komisję o swojej decyzji podjętej na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w sprawie konieczności przeprowadzenia pełnej oceny wniosków. Zgodnie z art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku gdy właściwy organ oceniający uzna, że konieczna jest pełna ocena wniosku, ocenę należy przeprowadzić zgodnie z art. 8 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia.

(4) Na mocy decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1479 3  ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 została przedłużona do dnia 30 czerwca 2021 r., aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na rozpatrzenie wniosku. Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/713 4  dalej przedłużono ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 do dnia 31 grudnia 2023 r. Ważność ta została ponownie przedłużona decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/2101 5  do dnia 31 grudnia 2024 r.

(5) W dniu 12 grudnia 2022 r. właściwy organ oceniający przedstawił Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zalecenia w sprawie odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu.

(6) Zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 13 września 2023 r. Agencja przyjęła opinie 6 ,7  opracowane przez Komitet ds. Produktów Biobójczych, uwzględniając wnioski właściwego organu oceniającego.

(7) W swoich opiniach Agencja stwierdziła, że informacje przedstawione we wnioskach nie są wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do działania szkodliwego na rozrodczość oraz w art. 5 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi. Ponadto informacje przedstawione we wnioskach nie były wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.

(8) Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 właściwy organ oceniający zwrócił się do wnioskodawcy o dostarczenie wystarczających danych umożliwiających ustalenie, czy fluorek sulfu- rylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Wnioskodawca nie przedstawił jednak wymaganych informacji i danych w terminie wyznaczonym przez właściwy organ oceniający. W związku z tym nie zachowano zgodności z art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012, co uniemożliwia ustalenie, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) tego rozporządzenia, a co za tym idzie, nie jest możliwe ustalenie, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia.

(9) Ponieważ wnioskodawca nie przedłożył wymaganych informacji i danych, o które zwrócił się właściwy organ oceniający w terminie wyznaczonym w odniesieniu do art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, dotyczących właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi, właściwy organ oceniający nie zwrócił się już o przekazanie danych niezbędnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.

(10) Ponadto ze względu na brak informacji nie jest możliwa ocena ryzyka zarówno dla zdrowia ludzi, jak i dla środowiska w przypadku reprezentatywnych produktów biobójczych zawierających fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 w celu ustalenia, czy fluorek sulfurylu nadal spełnia warunki zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym nie wykazano, że można oczekiwać, iż reprezentatywne produkty biobójcze zawierające fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 lub ich pozostałości nie będą miały niedopuszczalnego wpływu na zdrowie ludzi i na środowisko, a zatem że można oczekiwać, iż spełniają one kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(11) W związku z tym, uwzględniając opinie Agencji i biorąc pod uwagę, że wnioskodawca nie dostarczył niezbędnych informacji i danych wymaganych przez właściwy organ oceniający, potrzebnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, a następnie do oceny, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia, oraz ponieważ nie wykazano, że kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 są spełnione, nie można stwierdzić, czy warunki określone w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia są nadal spełnione. W związku z tym warunek odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie jest spełniony.

(12) Nie należy zatem odnawiać zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nie odnawia się zatwierdzenia fluorku sulfurylu jako substancji czynnej przeznaczonej do stosowania w produktach bio- bójczych należących do grup produktowych 8 i 18.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2024 r.
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/528/oj.
2 Dyrektywa 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów bio- bójczych (Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1998/8/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1479 z dnia 3 października 2018 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 (Dz.U. L 249 z 4.10.2018, s. 16, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2018/1479/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/713 z dnia 29 kwietnia 2021 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 (Dz.U. L 147 z 30.4.2021, s. 21, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2021/713/oj).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2101 z dnia 28 września 2023 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U. L 241 z 29.9.2023, s. 147, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2101/oj).
6 Opinia Komitetu ds. Produktów Biobójczych w sprawie wniosku o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej: fluorek sulfurylu, grupa produktowa: 8, ECHA/BPC/389/2023, przyjęta w dniu 13 września 2023 r.
7 Opinia Komitetu ds. Produktów Biobójczych w sprawie wniosku o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej: fluorek sulfurylu, grupa produktowa: 18, ECHA/BPC/390/2023, przyjęta w dniu 13 września 2023 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2402

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2402 nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 12/09/2024
Data ogłoszenia: 13/09/2024
Data wejścia w życie: 03/10/2024