uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4 akapit pierwszy lit. b),
(1) Fluorek sulfurylu został włączony do załącznika I do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 jako substancja czynna przeznaczona do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18. Na podstawie art. 86 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 uznano go zatem za zatwierdzony do dnia 31 grudnia 2018 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 i do dnia 30 czerwca 2021 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 18 na mocy tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem wymogów określonych w załączniku I do dyrektywy 98/8/WE.
(2) W dniu 28 czerwca 2017 r. złożono, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, wnioski dotyczące odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 ("wnioski"). Wnioski te zostały poddane ocenie przez właściwy organ Szwecji ("właściwy organ oceniający").
(3) W dniu 14 lutego 2018 r. właściwy organ oceniający poinformował Komisję o swojej decyzji podjętej na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w sprawie konieczności przeprowadzenia pełnej oceny wniosków. Zgodnie z art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku gdy właściwy organ oceniający uzna, że konieczna jest pełna ocena wniosku, ocenę należy przeprowadzić zgodnie z art. 8 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia.
(4) Na mocy decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1479 3 ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 została przedłużona do dnia 30 czerwca 2021 r., aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na rozpatrzenie wniosku. Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/713 4 dalej przedłużono ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 do dnia 31 grudnia 2023 r. Ważność ta została ponownie przedłużona decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/2101 5 do dnia 31 grudnia 2024 r.
(5) W dniu 12 grudnia 2022 r. właściwy organ oceniający przedstawił Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zalecenia w sprawie odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu.
(6) Zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 13 września 2023 r. Agencja przyjęła opinie 6 ,7 opracowane przez Komitet ds. Produktów Biobójczych, uwzględniając wnioski właściwego organu oceniającego.
(7) W swoich opiniach Agencja stwierdziła, że informacje przedstawione we wnioskach nie są wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do działania szkodliwego na rozrodczość oraz w art. 5 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi. Ponadto informacje przedstawione we wnioskach nie były wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.
(8) Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 właściwy organ oceniający zwrócił się do wnioskodawcy o dostarczenie wystarczających danych umożliwiających ustalenie, czy fluorek sulfu- rylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Wnioskodawca nie przedstawił jednak wymaganych informacji i danych w terminie wyznaczonym przez właściwy organ oceniający. W związku z tym nie zachowano zgodności z art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012, co uniemożliwia ustalenie, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) tego rozporządzenia, a co za tym idzie, nie jest możliwe ustalenie, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia.
(9) Ponieważ wnioskodawca nie przedłożył wymaganych informacji i danych, o które zwrócił się właściwy organ oceniający w terminie wyznaczonym w odniesieniu do art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, dotyczących właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi, właściwy organ oceniający nie zwrócił się już o przekazanie danych niezbędnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.
(10) Ponadto ze względu na brak informacji nie jest możliwa ocena ryzyka zarówno dla zdrowia ludzi, jak i dla środowiska w przypadku reprezentatywnych produktów biobójczych zawierających fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 w celu ustalenia, czy fluorek sulfurylu nadal spełnia warunki zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym nie wykazano, że można oczekiwać, iż reprezentatywne produkty biobójcze zawierające fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 lub ich pozostałości nie będą miały niedopuszczalnego wpływu na zdrowie ludzi i na środowisko, a zatem że można oczekiwać, iż spełniają one kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.
(11) W związku z tym, uwzględniając opinie Agencji i biorąc pod uwagę, że wnioskodawca nie dostarczył niezbędnych informacji i danych wymaganych przez właściwy organ oceniający, potrzebnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, a następnie do oceny, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia, oraz ponieważ nie wykazano, że kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 są spełnione, nie można stwierdzić, czy warunki określone w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia są nadal spełnione. W związku z tym warunek odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie jest spełniony.
(12) Nie należy zatem odnawiać zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2402 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2402 nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 |
Data aktu: | 12/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 13/09/2024 |
Data wejścia w życie: | 03/10/2024 |