Decyzja wykonawcza 2023/2907 zmieniająca decyzję wykonawczą Rady (UE) 2021/512 w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/2907
z dnia 21 grudnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą Rady (UE) 2021/512 w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/512 2  upoważnia się Zjednoczone Królestwo do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, do dnia 31 grudnia 2023 r., szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE do ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej podatku od wartości dodanej (podatek VAT) w odniesieniu do wydatków na paliwo wykorzystywane w samochodach do celów działalności gospodarczej w celach prywatnych (zwanego dalej "środkiem szczególnym").

(2) Art. 168 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary lub usługi zakupione na potrzeby opodatkowanych transakcji. Jednakże art. 16 tej dyrektywy stanowi, że wykorzystywanie przez podatników towarów stanowiących część majątku ich przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatników lub ich pracowników jest uznawane za odpłatną dostawę towarów, w przypadku gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu. System ten pozwala na odzyskanie pierwotnie odliczonego podatku VAT w odniesieniu do towarów wykorzystywanych do celów prywatnych.

(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 13 lipca 2023 r., Zjednoczone Królestwo wystąpiło z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, środka szczególnego po dniu 31 grudnia 2023 r.

(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 7 sierpnia 2023 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Zjednoczone Królestwo państwom członkowskim z wyjątkiem Cypru, który został poinformowany o tym wniosku pismem z dnia 8 sierpnia 2023 r. Pismem z 8 sierpnia 2023 r. Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o tym, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zjednoczone Królestwo w jego wniosku faktyczna sytuacja uzasadniająca zastosowanie środka szczególnego nie uległa zmianie. Ponadto wyjaśnienie dotyczące funkcjonowania środka szczególnego zawarte we wniosku Zjednoczonego Królestwa wskazuje, że szczególny środek okazał się skuteczny w upraszczaniu - zarówno dla podatników, jak i administracji podatkowej - procedury poboru VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej wykorzystywanych częściowo do celów prywatnych.

(6) Należy zatem przedłużyć stosowanie środka szczególnego. Przedłużenie to powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Zjednoczonemu Królestwu właściwe monitorowanie, czy wartość proporcjonalna VAT, ustalona na zasadzie ryczałtu, nadal prawidłowo odzwierciedla wydatki na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej wykorzystywanych do celów prywatnych. Upoważnienie do stosowania środka szczególnego powinno zatem wygasnąć w dniu 31 grudnia 2026 r.

(7) W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo wystąpi z wnioskiem o kolejne przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po dniu 31 grudnia 2026 r., powinno przedłożyć Komisji wniosek, wraz ze sprawozdaniem do dnia 31 marca 2026 r.

(8) Zgodnie z art. 8 akapit drugi Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3 , dochody wynikające z transakcji podlegających opodatkowaniu w Irlandii Północnej nie są przekazywane Unii. W związku z tym środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/512,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 1. decyzji wykonawczej (UE) 2021/512 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Na zasadzie odstępstwa od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Zjednoczone Królestwo, w odniesieniu do Irlandii Północnej, w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2026 r., do ustalania na zasadzie ryczałtu wartości proporcjonalnej VAT w odniesieniu do wydatków na paliwo wykorzystywane w samochodach do celów działalności gospodarczej w celach prywatnych.

Wniosek o przedłużenie środka określonego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2026 r., a do wniosku załącza się sprawozdanie, w którym weryfikuje się skuteczność środka szczególnego, a także realizację jego celów. Sprawozdanie zawiera ocenę czy wartość proporcjonalna VAT nadal prawidłowo odzwierciedla wydatki na paliwo do samochodów do celów działalności gospodarczej wykorzystywanych do celów prywatnych.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 grudnia 2023 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/512 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 103 z 24.3.2021, s. 4).
3 Dz. U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2907

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/2907 zmieniająca decyzję wykonawczą Rady (UE) 2021/512 w sprawie upoważnienia Zjednoczonego Królestwa do stosowania, w odniesieniu do Irlandii Północnej, szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 16 i 168 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w odniesieniu do przedłużenia upoważnienia
Data aktu: 21/12/2023
Data ogłoszenia: 27/12/2023