uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 16,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) oksatiapiproliny określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości DDT określono w załączniku II i w części B załącznika III do tego rozporządzenia, w zależności od produktu.
(2) Na podstawie art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wniosek dotyczący tolerancji importowej w odniesieniu do oksatiapiproliny stosowanej w Stanach Zjednoczonych na powierzchni borówek amerykańskich. Wnioskodawca przedstawił dane wskazujące, że dozwolone zastosowania tej substancji na wspomnianej uprawie w Stanach Zjednoczonych skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższego NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tego towaru do Unii.
(3) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwo członkowskie, którego dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 2 . Urząd przekazał tę opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(5) Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące kompletności przedłożonych danych oraz że zmiana NDP, o którą wystąpił wnioskodawca, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął przy tym pod uwagę najnowsze dane na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnego produktu nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia akceptowanego dziennego pobrania ani ostrej dawki referencyjnej.
(6) Na podstawie uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowana zmiana NDP spełnia wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(7) Substancja czynna DDT jest trwałym zanieczyszczeniem organicznym (TZO), w związku z czym wprowadzanie do obrotu i stosowanie zawierających ją środków ochrony roślin zostało zakazane dyrektywą Komisji 83/131/EWG 3 . Mimo że DDT nie jest już stosowany w Unii, nadal można go jednak wykryć na bardzo niskim poziomie w niektórych produktach roślinnych i zwierzęcych ze względu na jego trwałość w środowisku. W związku z tym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 149/2008 4 określono najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości DDT we wszystkich produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. W rozporządzeniu tym ustalono NDP dla towarów pochodzących od świń (w tym dzików utrzymywanych w warunkach fermowych) na poziomie 1 mg/kg, a NDP dla dzikich zwierząt lądowych (w tym dzików) na poziomie 0,05 mg/kg.
(8) Urząd przekazał Komisji dane z monitorowania obejmujące lata 2016-2020, z których wynika, że pozostałości DDT występują u produktów z dzików na poziomach wyższych niż obecny NDP dla dzikich zwierząt lądowych, ale w tym samym rządzie wielkości co obecny NDP dla świń. Na podstawie tych najnowszych danych z monitorowania, które odzwierciedlają utrzymujące się poziomy w środowisku, oraz w celu umożliwienia spójnego egzekwowania przepisów przez państwa członkowskie należy dostosować obowiązujący NDP dotyczący DDT u dzików do NDP tej substancji u świń.
(9) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.
"Reasoned Opinion on the setting of an import tolerance for oxathiapiprolin in blueberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowej w odniesieniu do oksatiapiproliny w borówkach amerykańskich). Dziennik EFSA 2022;20(5):7347.
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.23.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/163 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości DDT i oksatiapiproliny w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 18/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 25/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2023 |