uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 7,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania przez podmioty nadzorowane w Unii wskaźników referencyjnych państw trzecich opracowywanych przez administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich ("system państw trzecich"). Rozporządzenie to ogranicza możliwość stosowania przez podmioty nadzorowane w Unii wskaźników referencyjnych państw trzecich.
(2) Zgodnie z art. 51 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011 podmioty nadzorowane mogą stosować w Unii wskaźnik referencyjny państwa trzeciego jedynie w przypadku instrumentów finansowych, umów finansowych i pomiarów wyników funduszu inwestycyjnego, które już zawierają odniesienie do tego wskaźnika referencyjnego w dniu 31 grudnia 2023 r., lub które dodały odniesienie do takiego wskaźnika referencyjnego przed tym dniem, chyba że Komisja przyjęła decyzję dotyczącą równoważności, o której mowa w art. 30 ust. 2 lub 3 tego rozporządzenia, administrator został uznany zgodnie z art. 32 tego rozporządzenia lub wskaźnik referencyjny został zatwierdzony zgodnie z art. 33 tego rozporządzenia.
(3) Aby ocenić sytuację i przygotować sprawozdanie wymagane na mocy art. 54 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1011, Komisja zwróciła się o informacje zwrotne w ramach ukierunkowanych konsultacji między 20 maja 2022 r. a 12 sierpnia 2022 r. w sprawie stosowania systemu państw trzecich określonego w rozporządzeniu (UE) 2016/1011 po zakończeniu okresu przejściowego określonego w art. 51 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011. Respondenci podkreślili, że przedłużenie okresu przejściowego dla tego systemu państwa trzeciego jest konieczne, ponieważ w przeciwnym razie podmioty nadzorowane w Unii nie byłyby już w stanie stosować większości wskaźników referencyjnych opracowanych przez administratorów z państw trzecich w przypadku instrumentów finansowych, umów finansowych i pomiarów wyników funduszu inwestycyjnego, które jeszcze nie zawierają odniesienia do tych wskaźników referencyjnych.
(4) W dniu 14 lipca 2023 r. Komisja przedłożyła Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące zakresu rozporządzenia (UE) 2016/1011, w szczególności w odniesieniu do dalszego stosowania przez podmioty nadzorowane wskaźników referencyjnych państw trzecich oraz potencjalnych braków w obecnych uregulowaniach.
(5) Na podstawie tego sprawozdania Komisja stwierdza, że większość administratorów wskaźników referencyjnych z państw trzecich nie podjęła niezbędnych kroków w celu przygotowania się do zakończenia okresu przejściowego, wyznaczonego zgodnie z art. 51 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/2011 na dzień 31 grudnia 2023 r., oraz w celu zapewnienia dalszego stosowania swoich wskaźników referencyjnych w Unii po tej dacie. Brak przygotowania budzi obawy podmiotów nadzorowanych przez Unię, które opierają się na określonych wskaźnikach referencyjnych państw trzecich. Nagłe zakłócenie dostępu podmiotów nadzorowanych przez Unię do wskaźników referencyjnych państw trzecich mogłoby również stanowić pewne zagrożenie dla stabilności finansowej. Rozpoczęcie stosowania rozdziału dotyczącego państw trzecich pozbawiłoby ponadto uczestników rynku w Unii dostępu do większości światowych wskaźników referencyjnych. Postawiłoby to niektórych uczestników rynku w Unii w bardzo niekorzystnej sytuacji w kontekście globalnej konkurencji.
(6) Należy przedłużyć okres przejściowy, o którym mowa w art. 51 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/1011, o dwa lata do dnia 31 grudnia 2025 r., aby umożliwić podmiotom nadzorowanym w Unii stosowanie wskaźników referencyjnych opracowywanych przez administratora mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwie trzecim. Przedłużenie, o którym mowa, umożliwi przedsiębiorstwom w Unii kontynuowanie działalności gospodarczej.
(7) Aby zapewnić przedłużenie obowiązującego okresu przejściowego przed jego upływem, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2023 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2222 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2222 przedłużające okres przejściowy ustanowiony dla wskaźników referencyjnych państw trzecich w art. 51 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 |
| Data aktu: | 14/07/2023 |
| Data ogłoszenia: | 23/10/2023 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2023 |