Wytyczne EBC/2023/49 (2023/832) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2023/832
z dnia 16 grudnia 2022 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (EBC/2023/49)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .

(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony. W wyniku tego regularnego przeglądu w dniu 15 lipca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła wprowadzić pewne zmiany do zasad kontroli ryzyka.

(3) Rada Prezesów podjęła decyzję o dalszym wycofaniu tymczasowego zmniejszenia redukcji wartości w wycenie, o którym zadecydowano w ramach tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych przez Eurosystem w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Jest to drugi etap stopniowego wycofywania redukcji wartości w wycenie, o którym Rada Prezesów zadecydowała w dniu 23 marca 2022 r. i który zakończy to stopniowe wycofywanie.

(4) Ponieważ profil ryzyka innych zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas jest podobny do profilu ryzyka zabezpieczonych obligacji typu Jumbo, Rada Prezesów postanowiła również, że powinny one podlegać tym samym redukcjom wartości w wycenie, w związku z czym wszystkie zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas należy włączyć do drugiej kategorii redukcji wartości, a odniesienia do zabezpieczonych obligacji typu Jumbo należy usunąć z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .

(5) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie alokacji instrumentów dłużnych emitowanych przez Unię Europejską z drugiej kategorii redukcji wartości do pierwszej kategorii redukcji wartości, biorąc pod uwagę ich porównywalność z instrumentami dłużnymi z tej ostatniej kategorii pod względem wyceny, jak również ryzyka rynkowego i ryzyka płynności, przy kontrolowaniu ratingu kredytowego lub pozostałego okresu zapadalności instrumentu. Jest to zgodne z zasadami zarządzania ryzykiem, takimi jak ochrona, spójność, prostota i przejrzystość, które leżą u podstaw zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym redukcji wartości w wycenie.

(6) Aby umożliwić bardziej precyzyjne i trafniejsze podejście do ryzyka związanego z instrumentami o długim okresie zapadalności, a tym samym poprawić pokrycie ryzyka w ramach schematu redukcji wartości, zdecydowano o podziale kategorii instrumentów o najdłuższym pozostałym okresie zapadalności (tj. powyżej dziesięciu lat ([10, Ą)) na trzy nowe kategorie, od dziesięciu do piętnastu lat ([10, 15)), od piętnastu do trzydziestu lat ([15, 30)) i trzydzieści lat lub więcej ([30,Ą)). Decyzja ta, w połączeniu z decyzją o zastosowaniu obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny uzależnionej od okresu zapadalności, ma również na celu poprawę stopnia szczegółowości pokrycia ryzyka tej teoretycznej wyceny, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów o dłuższych okresach zapadalności.

(7) Uznano również za konieczne dalsze doprecyzowanie i dostosowanie definicji pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji, z rozróżnieniem na obligacje o strukturze typu "soft bullet" oraz obligacje o warunkowej strukturze typy "pass-through", aby uniknąć nieuzasadnionego (tj. nieuzasadnionego względami ryzyka) wzrostu redukcji wartości w wycenie stosowanych do tych ostatnich w wyniku wyżej wspomnianego podziału kategorii instrumentów dłużnych o długim okresie zapadalności na trzy odrębne kategorie.

(8) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zastąpieniu, zarówno w odniesieniu do stałych, jak i tymczasowych zasad dotyczących zabezpieczeń, obecnej zryczałtowanej obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny na poziomie 5 % mającej zastosowanie do aktywów rynkowych zgodnie z art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) schematem stopniowego obniżania wartości powiązanym z okresem zapadalności w odniesieniu do wszystkich teoretycznie wycenianych aktywów rynkowych, z wyjątkiem tych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości. Ma to na celu ochronę zabezpieczenia Eurosystemu w bardziej szczegółowy sposób przed ryzykiem modelu wynikającym z teoretycznej wyceny aktywów rynkowych.

(9) Ponadto, w celu odpowiedniego odzwierciedlenia ryzyka związanego z aktywami rynkowymi zmiennokuponowymi oraz w celu poprawy ochrony Eurosystemu przed ryzykiem zdecydowano o dostosowaniu klasyfikacji redukcji wartości aktywów rynkowych stałokuponowych i zmiennokuponowych, ponieważ wykazały one porównywalne poziomy całkowitego ryzyka.

(10) Wytyczne (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 lit. a), b) i c) otrzymują brzmienie:

"a) do pierwszej kategorii redukcji wartości należą instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego, instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską, certyfikaty dłużne EBC oraz certyfikaty dłużne wyemitowane przez KBC przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim, którego walutą jest euro;

b) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym;

(ii) podmioty będące instytucjami kredytowymi lub niebędące instytucjami kredytowymi, sklasyfikowane przez Eurosystem jako agencje i spełniające kryteria ilościowe określone w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60);

(iii) wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska, jak również zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas - należą do drugiej kategorii redukcji wartości;

c) instrumenty dłużne emitowane przez:

(i) przedsiębiorstwa niefinansowe;

(ii) przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych; oraz

(iii) agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) - należą do trzeciej kategorii redukcji wartości;";

2)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Redukcja wartości w wycenie aktywów rynkowych

1. Redukcje wartości dotyczące aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej ustala się na podstawie:

a) przypisania danych aktywów do pierwszego, drugiego lub trzeciego stopnia jakości kredytowej;

b) pozostałego okresu zapadalności aktywów, zgodnie z ust. 2;

c) struktury kuponu aktywów, zgodnie z ust. 2.

2. Redukcja wartości aktywów rynkowych przypisanych do kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej zależy od pozostałego okresu zapadalności oraz struktury kuponu danego aktywa (stałokuponowe/zmiennokuponowe lub zerokuponowe), zgodnie z tabelą 2 zamieszczoną w załączniku do niniejszych wytycznych. Odpowiedni okres zapadalności na potrzeby redukcji wartości jest pozostałym okresem zapadalności danych aktywów, niezależnie od struktury kuponu.

2a. Określenie pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji zależy od tego, czy własne zabezpieczone obligacje mają strukturę typu »soft bullet«, czy warunkową strukturę typu »pass- through«:

a) w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o strukturze typu »soft bullet« pozostały okres zapadalności definiuje się jako maksymalny okres, na jaki może zostać przedłużony termin zapadalności, zgodnie z warunkami danej obligacji zabezpieczonej;

b) w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji o warunkowej strukturze »pass-through« pozostały okres zapadalności odpowiada kategorii [10,15) lat.

Termin »własne« zabezpieczone obligacje w rozumieniu niniejszego ustępu 2a oznacza przedstawienie lub wykorzystanie przez kontrahenta obligacji zabezpieczonych wyemitowanych lub gwarantowanych przez samego kontrahenta lub podmioty blisko z nim powiązane w rozumieniu art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).

3. Redukcja wartości dotycząca aktywów rynkowych przypisanych do piątej kategorii redukcji wartości określana jest na podstawie średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, zgodnie z ust. 4 i 5. Redukcje wartości w wycenie stosowane wobec aktywów rynkowych zaliczanych do kategorii piątej są określone w tabeli 2a załącznika do niniejszych wytycznych.

4. Średni ważony termin do wykupu najbardziej uprzywilejowanej transzy papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami określa się jako oczekiwany średni ważony okres pozostający do spłaty danej transzy. W odniesieniu do utrzymanych w posiadaniu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie, kalkulacja średniego ważonego terminu do wykupu powinna zakładać, że nie zostanie wykorzystana opcja sprzedaży emitenta.

5. Na potrzeby ust. 4 »utrzymane w posiadaniu papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, które zostały przekazane na zabezpieczenie« oznaczają papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wykorzystane w wartości większej niż 75 % pozostającej wartości nominalnej przez kontrahenta, który zainicjował te papiery wartościowe, lub przez podmioty blisko powiązane z inicjatorem. Takie bliskie powiązania ustala się na podstawie art. 138 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60).";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Dodatkowe redukcje wartości w wycenie stosowane do określonych typów aktywów rynkowych

Poza redukcjami wartości w wycenie określonymi w art. 3 niniejszych wytycznych do określonych typów aktywów rynkowych stosuje się następujące dodatkowe redukcje wartości:

a) wszystkie aktywa rynkowe przypisane do drugiej, trzeciej, czwartej i piątej kategorii redukcji wartości, które są teoretycznie wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości. Obniżka wartości w wycenie, również w przypadku własnych zabezpieczonych obligacji, zależy od oczekiwanego pozostałego okresu zapadalności lub, w przypadku piątej kategorii redukcji wartości, od średniego ważonego terminu do wykupu aktywów, na poziomach określonych w tabeli 4 w załączniku do niniejszych wytycznych. Do celów obliczania obniżki wartości w wycenie w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji oczekiwanym pozostałym okresem zapadalności jest pierwotnie ustalony termin zapadalności, o ile i dopóki termin zapadalności nie zostanie przedłużony;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości: (i) 8 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 12 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3. Na potrzeby niniejszego ustępu termin »własne« ma znaczenie nadane termu terminowi w art. 3 ust. 2a;

c) jeżeli dodatkowa redukcja wartości w wycenie, o której mowa w lit. b), nie może być zastosowana w odniesieniu do systemu zarządzania zabezpieczeniami danego KBC, agenta trójstronnego lub platformy TARGET dla automatycznego ustanowienia zabezpieczenia, taką dodatkową redukcję wartości w wycenie stosuje się w takich systemach i na takich platformach do całkowitej wartości emisji możliwych do wykorzystania własnych zabezpieczonych obligacji.";

4)
art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 31,5 %.";

5)
załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 29 czerwca 2023 r. Najpóźniej do dnia 17 lutego 2023 r. powiadamiają one EBC o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 16 grudnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Załącznik do wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) otrzymuje brzmienie:

"ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

Kategorie redukcji wartości w wycenie kwalifikowanych aktywów rynkowych oparte na typie emitenta lub typie aktywów

Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta Kategoria piąta
Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe szczebla centralnego

Instrumenty dłużne wyemitowane przez Unię Europejską

Certyfikaty dłużne EBC

Certyfikaty dłużne wyemitowane przez krajowe banki centralne (KBC) przed datą przyjęcia euro w danym państwie członkowskim

Instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym oraz instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym

instrumenty dłużne wyemitowane przez podmioty (instytucje kredytowe lub podmioty niebędące instytucjami kredytowymi) klasyfikowane przez Eurosystem jako agencje, niespełniające kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60)

Instrumenty dłużne wyemitowane przez wielostronne banki rozwoju i organizacje międzynarodowe inne niż Unia Europejska

Obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych

Multi cédulas

Instrumenty dłużne wyemitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, przedsiębiorstwa w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60) Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane instytucje kredytowe oraz agencje niebędące instytucjami kredytowymi, które nie spełniają kryteriów ilościowych określonych w załączniku XIIa do wytycznych (UE) 2015/510 (eBC/2014/60)

Niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje finansowe nie będące instytucjami kredytowymi

Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami

Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

(w %)
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 0,5 0,5 1,0 1,0 1,0 1,0 7,5 7,5
[1,3) 1,0 2,0 1,5 2,5 2,0 3,0 10,0 11,5
[3,5) 1,5 2,5 2,5 3,5 3,0 4,5 12,0 13,0
Stopień 1 [5,7) 2,0 3,0 3,5 4,5 4,5 6,0 14,0 15,0
i 2 [7,10) 3,0 4,0 4,5 6,5 6,0 8,0 16,0 17,5
[10,15) 4,0 5,0 6,5 8,5 7,5 10,0 18,0 22,5
[15,30) 5,0 6,0 8,0 11,5 9,0 13,0 21,0 25,0
[30, Ą) 6,0 9,0 10,0 13,0 11,0 16,0 24,0 31,5
Kategorie redukcji wartości
Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe kupon stały lub kupon o zmiennym oprocentowaniu instrumenty zerokuponowe
[0,1) 5,0 5,0 5,5 5,5 6,5 6,5 11,5 11,5
[1,3) 6,0 7,0 7,5 10,5 9,5 12,0 18,5 20,0
[3,5) 8,5 10,0 11,0 16,0 13,0 18,0 23,0 27,0
Stopień 3 [5,7)

[7,10)

10,0

11,5

11,5

13,0

12,5

14,0

17,0

21,0

15,0

17,0

21,5

23,5

25,5

26,5

29,5

31,5

[10,15) 12,5 14,0 17,0 25,5 19,5 28,0 28,5 35,0
[15,30) 13,5 15,0 20,0 28,5 22,0 31,0 31,5 39,0
[30, Ą) 14,0 17,0 22,0 32,5 25,0 35,5 34,5 43,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

(w %)
Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
[0,1) 4,0
[1,3) 5,0
[3,5) 7,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 9,0
[7,10) 12,0
[10,15) 18,0
[15,30) 20,0
[30, Ą) 22,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

(w %)
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
[0,1) 8,0 8,0
[1,3) 11,5 8,0
[3,5) 15,0 8,0
Stopień 1 i 2 [5,7) 20,0 11,5
[7,10) 26,0 15,0
[10,15) 33,0 20,0
[15,30) 38,0 26,0
[30, ^) 40,0 33,0
[0,1) 16,0 16,0
[1,3) 25,0 16,0
[3,5) 35,0 16,0
Stopień 3 [5,7) 42,0 25,0
[7,10) 46,0 35,0
[10,15) 48,0 42,0
[15,30) 50,0 46,0
[30, ^) 52,0 48,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.;

Tabela 4

Poziomy obniżki wartości w wycenie stosowane do aktywów rynkowych w kategoriach redukcji wartości od drugiej do piątej, które są wyceniane teoretycznie

(w %)
Pozostały okres zapadalności/średni ważony termin do wykupu (WAL) (w latach) (*) Obniżka wartości w wycenie
[0,1) 1,5
[1,3) 2,5
[3,5) 3,0
[5,7) 3,5
[7,10) 4,5
[10,15) 6,0
[15,30) 8,0
[30, ") 13,0
(*) Tj. [0-1) - pozostały okres zapadalności/WAL poniżej jednego roku, [1-3) - pozostały okres zapadalności/WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.104.40

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2023/49 (2023/832) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)
Data aktu: 16/12/2022
Data ogłoszenia: 19/04/2023