uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .
(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony. W wyniku tego regularnego przeglądu w dniu 15 lipca 2022 r. Rada Prezesów postanowiła wprowadzić pewne zmiany do zasad kontroli ryzyka.
(3) Rada Prezesów podjęła decyzję o dalszym wycofaniu tymczasowego zmniejszenia redukcji wartości w wycenie, o którym zadecydowano w ramach tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych przez Eurosystem w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19. Jest to drugi etap stopniowego wycofywania redukcji wartości w wycenie, o którym Rada Prezesów zadecydowała w dniu 23 marca 2022 r. i który zakończy to stopniowe wycofywanie.
(4) Ponieważ profil ryzyka innych zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas jest podobny do profilu ryzyka zabezpieczonych obligacji typu Jumbo, Rada Prezesów postanowiła również, że powinny one podlegać tym samym redukcjom wartości w wycenie, w związku z czym wszystkie zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie przepisów legislacyjnych i multi cédulas należy włączyć do drugiej kategorii redukcji wartości, a odniesienia do zabezpieczonych obligacji typu Jumbo należy usunąć z wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) 2 .
(5) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie alokacji instrumentów dłużnych emitowanych przez Unię Europejską z drugiej kategorii redukcji wartości do pierwszej kategorii redukcji wartości, biorąc pod uwagę ich porównywalność z instrumentami dłużnymi z tej ostatniej kategorii pod względem wyceny, jak również ryzyka rynkowego i ryzyka płynności, przy kontrolowaniu ratingu kredytowego lub pozostałego okresu zapadalności instrumentu. Jest to zgodne z zasadami zarządzania ryzykiem, takimi jak ochrona, spójność, prostota i przejrzystość, które leżą u podstaw zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, w tym redukcji wartości w wycenie.
(6) Aby umożliwić bardziej precyzyjne i trafniejsze podejście do ryzyka związanego z instrumentami o długim okresie zapadalności, a tym samym poprawić pokrycie ryzyka w ramach schematu redukcji wartości, zdecydowano o podziale kategorii instrumentów o najdłuższym pozostałym okresie zapadalności (tj. powyżej dziesięciu lat ([10, Ą)) na trzy nowe kategorie, od dziesięciu do piętnastu lat ([10, 15)), od piętnastu do trzydziestu lat ([15, 30)) i trzydzieści lat lub więcej ([30,Ą)). Decyzja ta, w połączeniu z decyzją o zastosowaniu obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny uzależnionej od okresu zapadalności, ma również na celu poprawę stopnia szczegółowości pokrycia ryzyka tej teoretycznej wyceny, co jest szczególnie istotne w przypadku instrumentów o dłuższych okresach zapadalności.
(7) Uznano również za konieczne dalsze doprecyzowanie i dostosowanie definicji pozostałego okresu zapadalności w odniesieniu do własnych zabezpieczonych obligacji, z rozróżnieniem na obligacje o strukturze typu "soft bullet" oraz obligacje o warunkowej strukturze typy "pass-through", aby uniknąć nieuzasadnionego (tj. nieuzasadnionego względami ryzyka) wzrostu redukcji wartości w wycenie stosowanych do tych ostatnich w wyniku wyżej wspomnianego podziału kategorii instrumentów dłużnych o długim okresie zapadalności na trzy odrębne kategorie.
(8) Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o zastąpieniu, zarówno w odniesieniu do stałych, jak i tymczasowych zasad dotyczących zabezpieczeń, obecnej zryczałtowanej obniżki wartości w wycenie z tytułu teoretycznej wyceny na poziomie 5 % mającej zastosowanie do aktywów rynkowych zgodnie z art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) schematem stopniowego obniżania wartości powiązanym z okresem zapadalności w odniesieniu do wszystkich teoretycznie wycenianych aktywów rynkowych, z wyjątkiem tych należących do pierwszej kategorii redukcji wartości. Ma to na celu ochronę zabezpieczenia Eurosystemu w bardziej szczegółowy sposób przed ryzykiem modelu wynikającym z teoretycznej wyceny aktywów rynkowych.
(9) Ponadto, w celu odpowiedniego odzwierciedlenia ryzyka związanego z aktywami rynkowymi zmiennokuponowymi oraz w celu poprawy ochrony Eurosystemu przed ryzykiem zdecydowano o dostosowaniu klasyfikacji redukcji wartości aktywów rynkowych stałokuponowych i zmiennokuponowych, ponieważ wykazały one porównywalne poziomy całkowitego ryzyka.
(10) Wytyczne (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.104.40 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2023/49 (2023/832) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) |
Data aktu: | 16/12/2022 |
Data ogłoszenia: | 19/04/2023 |