Rozporządzenie delegowane 2022/2588 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2588
z dnia 20 października 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2019/1241 ("rozporządzenie w sprawie środków technicznych") w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. Powyższe rozporządzenie przyczynia się do realizacji celów określonych w art. 2 rozporządzenia w sprawie WPRyb, w tym do osiągnięcia celów środowiskowych określonych w dyrektywach 92/43/EWG, 2000/60/WE i 2008/56/WE. W jego załączniku VI ustanawia się przepisy szczególne dotyczące środków technicznych na poziomie regionalnym dla wód Unii w wodach północnozachodnich.

(2) 10 czerwca 2022 r. państwa członkowskie wód północnozachodnich (Belgia, Irlandia, Hiszpania, Francja i Niderlandy) przedłożyły Komisji wspólną rekomendację. Powyższa wspólna rekomendacja(1) przedłuża stosowanie istniejących środków technicznych wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2324 do 31 grudnia 2023 r.,(2) zmienia specyfikację techniczną górnego worka włoka z podwójnym workiem w połowach homarca w rejonach ICES 7b-7e i 7 g-7k (Morze Celtyckie) oraz(3) usuwa część środka w Morzu Irlandzkim.

(3) Przyjęcie szczególnych środków technicznych w celu ograniczenia przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych ma pomóc w osiągnięciu celów środków ochronnych, planów wieloletnich i planu w zakresie odrzutów w wodach północnozachodnich. W Morzu Celtyckim środki zaradcze w odniesieniu do stad o biomasie na poziomie niższym niż Blim mają na celu wdrożenie wymogów art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. w celu zapewnienia szybkiego przywrócenia danego stada lub jednostki funkcjonalnej do poziomów przekraczających poziomy pozwalające uzyskać MSY.

(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację w czerwcu 2022 r. Stosując się do opinii STECF, Komisja zwróciła się do państw członkowskich o dostosowanie wspólnej rekomendacji do oceny naukowej. W związku z tym w sierpniu 2022 r. państwa członkowskie przedłożyły zmienioną wspólną rekomendację.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mające zastosowanie do wód Unii mają służyć osiągnięciu celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 umowy o handlu i współpracy między UK a UE i dotyczą zasad, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

(6) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.

(7) 14 września 2022 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa.

(8) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych mających na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych w oparciu o środki zaradcze obowiązujące w 2022 r. 2 . Te szczególne środki techniczne dotyczą połowów przy użyciu włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7g, części 7h na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej oraz części 7j na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej, jak również poławiających włokami dennymi statków, których połowy mierzone przed odrzutami składają się co najmniej w 20 % z plamiaka. STECF stwierdził 3 , że narzędzia proponowane w tych środkach są bardziej selektywne niż w środkach uwzględnionych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie obecnych środków do 31 grudnia 2023 r.

(9) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków dotyczących Morza Celtyckiego w odniesieniu do składu połowów, w szczególności gdy przyłowy dorsza atlantyckiego nie przekraczają 1,5 % masy wszystkich żywych zasobów morza wyładowanych po każdym rejsie połowowym. STECF zasadniczo niechętnie ustanawia warunki oparte na progach przyłowów, biorąc pod uwagę zły stan stad w tych obszarach. STECF zauważył jednak również 4 , że nawet jeśli zasada przyłowu dorsza atlantyckiego na poziomie 1,5 % nie zostałaby przekroczona w żadnym rejsie połowowym, alternatywne narzędzia połowowe określone we wspólnej rekomendacji byłyby nadal bardziej selektywne niż narzędzia podstawowe w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Obowiązywanie obecnego warunku dotyczącego składu połowów należy zatem przedłużyć do dnia 31 grudnia 2023 r.

(10) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych w odniesieniu do włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f-7k oraz w obszarze na zachód od 5° długości geograficznej zachodniej w rejonie ICES 7e. STECF stwierdził, że środki te są bardziej selektywne niż środki uwzględnione w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.

(11) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 5 , że ogólnie rzecz biorąc, proponowane warianty są bardziej selektywne lub co najmniej równoważne narzędziom określonym w odstępstwach dotyczących połowów ukierunkowanych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r. W odniesieniu do specyfikacji podwójnego worka włoka we wspólnej rekomendacji zaproponowano zwiększenie rozmiaru oczek sieci górnego worka włoka z podwójnym workiem z 90 mm do 100 mm w odniesieniu do statków prowadzących połowy homarca przy użyciu włoków dennych lub niewodów w rejonach ICES 7b-e i 7 g-k (Morze Celtyckie). STECF ocenił nowe specyfikacje techniczne i stwierdził, że mogą one ograniczyć przyłowy niepożądanych gatunków przy jednoczesnym utrzymaniu połowów gatunków docelowych. Należy zatem odpowiednio zmienić specyfikację techniczną.

(12) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 55 % witlinka lub łącznie w ponad 55 % żabnicę, morszczuka europejskiego lub smuklicę. Chociaż STECF jest niechętny wprowadzeniu warunków dotyczących składu połowów 6 , stwierdza, że proponowane środki są mimo wszystko bardziej selektywne niż środki podstawowe wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.

(13) We wspólnej rekomendacji proponuje się przedłużenie stosowania środków technicznych w wodach na zachód od Szkocji. Po przyjęciu narzędzia podstawowego o rozmiarze oczek sieci 120 mm w wodach na zachód od Szkocji STECF stwierdził, że proponowane włączenie odstępstwa dotyczącego narzędzia podstawowego prawdopodobnie poprawi selektywność w odniesieniu do dorsza, plamiaka i witlinka. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych środków do 31 grudnia 2023 r.

(14) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych na Morzu Irlandzkim w odniesieniu do połowów z użyciem włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci worka włoka równym 70 mm lub większym i mniejszym niż 100 mm, obejmujących w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 7 , że narzędzia te prawdopodobnie zmniejszą połowy dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka w porównaniu ze środkami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.

(15) W celu optymalizacji modeli eksploatacji, zwiększenia selektywności narzędzi połowowych i ograniczenia niezamierzonych połowów należy zatem przyjąć środki techniczne zaproponowane przez państwa członkowskie.

(16) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu. Niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2023 r.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w części B wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1.3.2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

a) "statki poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują w ponad 30 % homarca, korzystają z jednego z następujących narzędzi:

(i) panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 300 mm; statki o długości całkowitej mniejszej niż 12 metrów mogą stosować panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 200 mm;

(ii) panel Seltra;

(iii) kratownica sortująca o rozstawie prętów wynoszącym 35 mm lub podobna kratownica sieciowa "NetGrid";

(iv) worek włoka o rozmiarze 100 mm z panelem sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 100 mm;

(v) podwójny worek włoka z górnym workiem o rozmiarze oczek sieci T90 wynoszącym co najmniej 100 mm, wyposażony w panel separacyjny o maksymalnym rozmiarze oczek 300 mm;";

b)
pkt 1.4.2 otrzymuje brzmienie:

"1.4.2. Następujące zasady mają zastosowanie do statków rybackich poławiających włokami dennymi lub niewodami w rejonie ICES 7a (Morze Irlandzkie):

a) statki poławiające włokami dennymi lub niewodami z workiem włoka o rozmiarze oczek sieci co najmniej 70 mm i mniejszej niż 100 mm oraz o połowach obejmujących w ponad 30 % homarca korzystają z jednego z następujących narzędzi:

(i) panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 300 mm; statki o długości całkowitej mniejszej niż 12 metrów mogą stosować panel sieci o oczkach kwadratowych o rozmiarze 200 mm;

(ii) panel Seltra;

(iii) kratownica sortująca o rozstawie prętów 35 mm;

(iv) kratownica sieciowa "CEFAS NetGrid";

(v) włok z panelem flip-flap;

b) statki o długości całkowitej co najmniej 12 metrów poławiające włokami dennymi lub niewodami, których połowy obejmują łącznie w ponad 10 % plamiaka, dorsza atlantyckiego i rajokształtne, stosują worek włoka o rozmiarze 120 mm;

W drodze odstępstwa od lit. a) i b) zezwala się na stosowanie alternatywnych narzędzi połowowych, pod warunkiem że narzędzia te zapewniają co najmniej taką samą lub wyższą selektywność w odniesieniu do dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka. Narzędzia te są oceniane przez STECF i zatwierdzane przez Komisję oraz spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 4.";

c)
pkt 1.6 otrzymuje brzmienie:

"1.6. Środki, o których mowa w pkt 1.3-1.5, stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r.";

2)
pkt 10.2 w części C otrzymuje brzmienie:

"Środki, o których mowa w pkt 10.1, stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r.".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.338.44

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2588 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji
Data aktu: 20/10/2022
Data ogłoszenia: 30/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 31/12/2022