uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) 14 sierpnia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2019/1241 ("rozporządzenie w sprawie środków technicznych") w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych. Powyższe rozporządzenie przyczynia się do realizacji celów określonych w art. 2 rozporządzenia w sprawie WPRyb, w tym do osiągnięcia celów środowiskowych określonych w dyrektywach 92/43/EWG, 2000/60/WE i 2008/56/WE. W jego załączniku VI ustanawia się przepisy szczególne dotyczące środków technicznych na poziomie regionalnym dla wód Unii w wodach północnozachodnich.
(2) 10 czerwca 2022 r. państwa członkowskie wód północnozachodnich (Belgia, Irlandia, Hiszpania, Francja i Niderlandy) przedłożyły Komisji wspólną rekomendację. Powyższa wspólna rekomendacja(1) przedłuża stosowanie istniejących środków technicznych wprowadzonych rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2324 do 31 grudnia 2023 r.,(2) zmienia specyfikację techniczną górnego worka włoka z podwójnym workiem w połowach homarca w rejonach ICES 7b-7e i 7 g-7k (Morze Celtyckie) oraz(3) usuwa część środka w Morzu Irlandzkim.
(3) Przyjęcie szczególnych środków technicznych w celu ograniczenia przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych ma pomóc w osiągnięciu celów środków ochronnych, planów wieloletnich i planu w zakresie odrzutów w wodach północnozachodnich. W Morzu Celtyckim środki zaradcze w odniesieniu do stad o biomasie na poziomie niższym niż Blim mają na celu wdrożenie wymogów art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. w celu zapewnienia szybkiego przywrócenia danego stada lub jednostki funkcjonalnej do poziomów przekraczających poziomy pozwalające uzyskać MSY.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację w czerwcu 2022 r. Stosując się do opinii STECF, Komisja zwróciła się do państw członkowskich o dostosowanie wspólnej rekomendacji do oceny naukowej. W związku z tym w sierpniu 2022 r. państwa członkowskie przedłożyły zmienioną wspólną rekomendację.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu mające zastosowanie do wód Unii mają służyć osiągnięciu celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 umowy o handlu i współpracy między UK a UE i dotyczą zasad, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
(6) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) 14 września 2022 r. przeprowadzono konsultacje w sprawie wspólnej rekomendacji z Grupą Ekspertów ds. Rybołówstwa.
(8) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych mających na celu zmniejszenie przyłowów dorsza atlantyckiego i witlinka w Morzu Celtyckim i obszarach przyległych w oparciu o środki zaradcze obowiązujące w 2022 r. 2 . Te szczególne środki techniczne dotyczą połowów przy użyciu włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7g, części 7h na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej oraz części 7j na północ od 49° 30' szerokości geograficznej północnej i na wschód od 11° długości geograficznej zachodniej, jak również poławiających włokami dennymi statków, których połowy mierzone przed odrzutami składają się co najmniej w 20 % z plamiaka. STECF stwierdził 3 , że narzędzia proponowane w tych środkach są bardziej selektywne niż w środkach uwzględnionych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie obecnych środków do 31 grudnia 2023 r.
(9) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków dotyczących Morza Celtyckiego w odniesieniu do składu połowów, w szczególności gdy przyłowy dorsza atlantyckiego nie przekraczają 1,5 % masy wszystkich żywych zasobów morza wyładowanych po każdym rejsie połowowym. STECF zasadniczo niechętnie ustanawia warunki oparte na progach przyłowów, biorąc pod uwagę zły stan stad w tych obszarach. STECF zauważył jednak również 4 , że nawet jeśli zasada przyłowu dorsza atlantyckiego na poziomie 1,5 % nie zostałaby przekroczona w żadnym rejsie połowowym, alternatywne narzędzia połowowe określone we wspólnej rekomendacji byłyby nadal bardziej selektywne niż narzędzia podstawowe w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Obowiązywanie obecnego warunku dotyczącego składu połowów należy zatem przedłużyć do dnia 31 grudnia 2023 r.
(10) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych w odniesieniu do włoków dennych i niewodów w wodach Unii w rejonach ICES 7f-7k oraz w obszarze na zachód od 5° długości geograficznej zachodniej w rejonie ICES 7e. STECF stwierdził, że środki te są bardziej selektywne niż środki uwzględnione w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.
(11) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 5 , że ogólnie rzecz biorąc, proponowane warianty są bardziej selektywne lub co najmniej równoważne narzędziom określonym w odstępstwach dotyczących połowów ukierunkowanych w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r. W odniesieniu do specyfikacji podwójnego worka włoka we wspólnej rekomendacji zaproponowano zwiększenie rozmiaru oczek sieci górnego worka włoka z podwójnym workiem z 90 mm do 100 mm w odniesieniu do statków prowadzących połowy homarca przy użyciu włoków dennych lub niewodów w rejonach ICES 7b-e i 7 g-k (Morze Celtyckie). STECF ocenił nowe specyfikacje techniczne i stwierdził, że mogą one ograniczyć przyłowy niepożądanych gatunków przy jednoczesnym utrzymaniu połowów gatunków docelowych. Należy zatem odpowiednio zmienić specyfikację techniczną.
(12) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych warunków na Morzu Celtyckim, gdy połowy obejmują w ponad 55 % witlinka lub łącznie w ponad 55 % żabnicę, morszczuka europejskiego lub smuklicę. Chociaż STECF jest niechętny wprowadzeniu warunków dotyczących składu połowów 6 , stwierdza, że proponowane środki są mimo wszystko bardziej selektywne niż środki podstawowe wprowadzone rozporządzeniem (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.
(13) We wspólnej rekomendacji proponuje się przedłużenie stosowania środków technicznych w wodach na zachód od Szkocji. Po przyjęciu narzędzia podstawowego o rozmiarze oczek sieci 120 mm w wodach na zachód od Szkocji STECF stwierdził, że proponowane włączenie odstępstwa dotyczącego narzędzia podstawowego prawdopodobnie poprawi selektywność w odniesieniu do dorsza, plamiaka i witlinka. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych środków do 31 grudnia 2023 r.
(14) We wspólnej rekomendacji zaproponowano przedłużenie stosowania szczególnych środków technicznych na Morzu Irlandzkim w odniesieniu do połowów z użyciem włoków dennych lub niewodów o rozmiarze oczek sieci worka włoka równym 70 mm lub większym i mniejszym niż 100 mm, obejmujących w ponad 30 % homarca. STECF stwierdził 7 , że narzędzia te prawdopodobnie zmniejszą połowy dorsza atlantyckiego, plamiaka i witlinka w porównaniu ze środkami ustanowionymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1241. Należy zatem przedłużyć stosowanie powyższych obowiązujących środków do 31 grudnia 2023 r.
(15) W celu optymalizacji modeli eksploatacji, zwiększenia selektywności narzędzi połowowych i ograniczenia niezamierzonych połowów należy zatem przyjąć środki techniczne zaproponowane przez państwa członkowskie.
(16) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu. Niniejsze rozporządzenie powinno stosować się od dnia 1 stycznia 2023 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.338.44 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2588 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w zakresie środków technicznych dotyczących niektórych połowów dennych i pelagicznych w Morzu Celtyckim, Morzu Irlandzkim i wodach na zachód od Szkocji |
| Data aktu: | 20/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 31/12/2022, 01/01/2023 |