uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/2376 2 przyznano odstępstwo dotyczące małży wenus od minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony (MCRS) na rzecz całkowitej długości 22 mm na włoskich wodach terytorialnych podobszarów geograficznych Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) 9, 10, 17 i 18 w następstwie wspólnej rekomendacji przedłożonej przez Włochy, które są jedynym państwem członkowskim mającym bezpośredni interes w zarządzaniu w tym zakresie na swoich wodach terytorialnych. Miało ono zastosowanie od 1 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2019 r.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/3 3 , zmienionym rozporządzeniem delegowanym Komisji 2020/2237 4 , przedłużono to odstępstwo od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2022 r.
(3) 18 marca 2022 r. Włochy przedłożyły Komisji, zgodnie z procedurą określoną w art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241, nową wspólną rekomendację, w której zwróciły się o ustanowienie odstępstwa od załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 w odniesieniu do MCRS dla małży wenus na tych samych włoskich wodach terytorialnych. Przeprowadzono należyte konsultacje z Komitetem Doradczym ds. Morza Śródziemnego (MEDAC), który popiera wspólną rekomendację.
(4) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację i potwierdzające dowody naukowe przedłożone przez Włochy na sesji plenarnej 21-25 marca 2022 r. (STECF 22-01) 5 . STECF podkreślił, że biomasa handlowa wzrosła lub pozostała niezmieniona w 9 z 13 kompartmentów monitorowanych w latach 2017-2020. STECF stwierdził, że połowy małży wenus składają się z osobników dorosłych i że odrzucane niewymiarowe małże to przede wszystkim osobniki dorosłe, które przeżyją po ponownym zagrzebaniu w dnie morskim. STECF stwierdził, że połowy te nie mają wpływu na niedojrzałą część populacji małży wenus w skali światowej w ramach obecnego odstępstwa od MCRS oraz że zmniejszenie minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony z 25 mm do 22 mm jest nadal zgodne z celem zapewnienia ochrony osobników młodocianych, zgodnie z wymogami art. 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Ponadto dowody naukowe wykazały, że rozmiar 22 mm jest większy niż rozmiar odpowiadający dojrzałości płciowej małży wenus (od 11 do 12 mm) i że możliwe jest wyprodukowanie dużej liczby oocytów, co zagwarantowałoby zrównoważoną eksploatację małży wenus pod warunkiem
zapewnienia odpowiedniego zarządzania połowami. W tym kontekście STECF zauważył, że model eksploatacji małży wenus na odnośnych włoskich wodach terytorialnych jest w stanie chronić obszar dojrzewania narybku, chronić i wzmacniać obszar basenów hodowlanych oraz reaktywować obszary połowowe dotknięte działaniami związanymi z ochroną wybrzeża i odnawianiem plaż. W związku z tym Komisja uważa, że MCRS dla małży wenus wynoszący 22 mm oraz środki przyjęte przez Włochy od czasu zastosowania odstępstwa spełniają warunki określone w art. 15 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(5) STECF stwierdził jednak, że elementy zawarte w planie zarządzania nie pozwalają na ocenę przyszłego wpływu wynikającego ze zmiany środków dotyczących MCRS oraz że potrzebne byłoby modelowanie populacji, aby ocenić przyszły wpływ zmiany wspomnianych środków i oddzielić względny wpływ MCRS od innych skutków planu i czynników środowiskowych. Włochy oficjalnie zgodziły się na przedstawienie odpowiednich danych na potrzeby modelowania populacji.
(6) Na podstawie informacji zebranych na tym etapie we wspólnej rekomendacji, oceny MEDAC i oceny STECF (STECF 22-01) oraz zobowiązań podjętych przez administrację włoską Komisja uważa, że odstępstwo od MCRS jest zgodne z wymogami ustanowionymi w odniesieniu do środków technicznych w art. 15 i 18 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(8) We włoskim planie zarządzania określono, że Włochy będą ściśle monitorować stada małży wenus za pomocą sprawozdań, które będą corocznie przesyłane Komisji.
(9) Środki zawarte we wspólnej rekomendacji są zgodne z art. 18 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 6 i art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(10) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu, ponieważ środki w nim przewidziane wywierają bezpośredni wpływ na działalność gospodarczą związaną z połowami oraz na planowanie okresu połowowego dla statków unijnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 sierpnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.338.40 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2587 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 w odniesieniu do minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony w odniesieniu do małży wenus (Venus spp.) na niektórych włoskich wodach terytorialnych |
| Data aktu: | 18/08/2022 |
| Data ogłoszenia: | 30/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 31/12/2022 |