uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007, 1 w szczególności jego art. 69,
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 2 ustanawia przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 dotyczące systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikacji zgłoszonych informacji.
(2) System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , a zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/273.
(3) Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na nasadzenia winorośli zostaje rozszerzone na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych. Zwolnienie to należy dodać do przepisów dotyczących obszarów przeznaczonych do celów doświadczalnych lub na szkółki szczepów. Aby uniknąć nadużywania tego zwolnienia, należy określić warunki, które muszą spełniać takie zbiory odmian winorośli. Ponadto należy zaktualizować definicje "plantatora winorośli" i "działki winnicy" określone w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 oraz w załączniku IV do tego rozporządzenia, aby odzwierciedlić to zwolnienie. Dla większej jasności do tego artykułu należy również dodać nową definicję terminu "zbiór odmian winorośli".
(4) Jak przewidziano w art. 63 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 1308/2013, państwa członkowskie mogą ograniczyć wydawanie zezwoleń na nasadzenia na poziomie regionalnym w odniesieniu do określonych obszarów kwalifikujących się do produkcji win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, aby uniknąć dobrze udokumentowanego ryzyka dewaluacji konkretnej chronionej nazwy pochodzenia lub chronionego oznaczenia geograficznego. Przepis ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących ograniczeń dotyczących ponownego nasadzenia określonych w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(5) Zobowiązania wnioskodawcy do spełnienia kryteriów kwalifikowalności, o których mowa w art. 64 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oraz do tego, że jego wniosek nie stwarza znacznego ryzyka przywłaszczenia renomy konkretnych chronionych oznaczeń geograficznych, wygasają w dniu 31 grudnia 2030 r. Termin ten, odpowiadający wygaśnięciu systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, należy dostosować ze względu na przedłużenie ważności systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
wprowadzone w art. 61 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rozporządzeniem (UE) 2021/2117. Z tego samego powodu należy również dostosować daty końcowe niektórych zobowiązań dotyczących kryteriów kwalifikowal- ności w załącznikach I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(6) Kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) i h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostały odpowiednio zmienione i doprecyzowane, a zmiany te należy również odzwierciedlić w odpowiednich częściach załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.
(7) Ponadto termin "plantator winorośli", zdefiniowany w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oznacza profesjonalnego plantatora winorośli. Jest on jednak również błędnie zastosowany w art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia delegowanego w odniesieniu do osoby fizycznej, która produkuje wino z obszaru nie- przekraczającego 0,1 ha, przeznaczone do spożycia w gospodarstwie domowym i która jest zwolniona z systemu zezwoleń na nasadzenia. Ta sprzeczność powinna zostać skorygowana.
(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2018/273,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r. r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.330.134 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2566 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli |
| Data aktu: | 13/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 29/12/2022 |