Rozporządzenie delegowane 2022/2566 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2566
z dnia 13 października 2022 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007, 1  w szczególności jego art. 69,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 2  ustanawia przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 dotyczące systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikacji zgłoszonych informacji.

(2) System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , a zmiany te należy odzwierciedlić w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/273.

(3) Zwolnienie z obowiązku uzyskania zezwolenia na nasadzenia winorośli zostaje rozszerzone na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych. Zwolnienie to należy dodać do przepisów dotyczących obszarów przeznaczonych do celów doświadczalnych lub na szkółki szczepów. Aby uniknąć nadużywania tego zwolnienia, należy określić warunki, które muszą spełniać takie zbiory odmian winorośli. Ponadto należy zaktualizować definicje "plantatora winorośli" i "działki winnicy" określone w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 oraz w załączniku IV do tego rozporządzenia, aby odzwierciedlić to zwolnienie. Dla większej jasności do tego artykułu należy również dodać nową definicję terminu "zbiór odmian winorośli".

(4) Jak przewidziano w art. 63 ust. 3 lit. b) rozporządzenia 1308/2013, państwa członkowskie mogą ograniczyć wydawanie zezwoleń na nasadzenia na poziomie regionalnym w odniesieniu do określonych obszarów kwalifikujących się do produkcji win o chronionej nazwie pochodzenia lub chronionym oznaczeniu geograficznym, aby uniknąć dobrze udokumentowanego ryzyka dewaluacji konkretnej chronionej nazwy pochodzenia lub chronionego oznaczenia geograficznego. Przepis ten powinien znaleźć odzwierciedlenie w przepisach dotyczących ograniczeń dotyczących ponownego nasadzenia określonych w art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.

(5) Zobowiązania wnioskodawcy do spełnienia kryteriów kwalifikowalności, o których mowa w art. 64 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oraz do tego, że jego wniosek nie stwarza znacznego ryzyka przywłaszczenia renomy konkretnych chronionych oznaczeń geograficznych, wygasają w dniu 31 grudnia 2030 r. Termin ten, odpowiadający wygaśnięciu systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, należy dostosować ze względu na przedłużenie ważności systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

wprowadzone w art. 61 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rozporządzeniem (UE) 2021/2117. Z tego samego powodu należy również dostosować daty końcowe niektórych zobowiązań dotyczących kryteriów kwalifikowal- ności w załącznikach I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.

(6) Kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) i h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostały odpowiednio zmienione i doprecyzowane, a zmiany te należy również odzwierciedlić w odpowiednich częściach załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273.

(7) Ponadto termin "plantator winorośli", zdefiniowany w art. 2 ust. 1 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273, oznacza profesjonalnego plantatora winorośli. Jest on jednak również błędnie zastosowany w art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia delegowanego w odniesieniu do osoby fizycznej, która produkuje wino z obszaru nie- przekraczającego 0,1 ha, przeznaczone do spożycia w gospodarstwie domowym i która jest zwolniona z systemu zezwoleń na nasadzenia. Ta sprzeczność powinna zostać skorygowana.

(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2018/273,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/273

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/273 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) »plantator winorośli« oznacza osobę fizyczną lub prawną bądź grupę osób fizycznych lub prawnych, bez względu na status prawny takiej grupy i jej członków w świetle prawa krajowego, których gospodarstwo znajduje się na terytorium Unii w rozumieniu art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej w związku z art. 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz które posiadają obszar upraw winorośli, jeżeli produkt pochodzący z tego obszaru jest wykorzystywany do komercyjnej produkcji produktów sektora wina lub obszar ten jest objęty zwolnieniami do celów doświadczalnych lub na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych, lub na szkółki szczepów, o których mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia;";

b)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) »działka winnicy« oznacza działkę rolną zgodnie z definicją w art. 67 ust. 4 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 obsadzoną winoroślą przeznaczoną do komercyjnego wytwarzania produktów sektora wina lub objętą zwolnieniami do celów doświadczalnych lub na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych, lub na szkółki szczepów, o których mowa w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia;";

c)
dodaje się lit. l) w brzmieniu:

"l) »zbiór odmian winorośli« oznacza działkę winnicy, na której rośnie wiele odmian winorośli, a każda odmiana liczy nie więcej niż 50 roślin.";

2)
w ust. 2 art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Nasadzenie lub ponowne nasadzanie na obszarach przeznaczonych do celów doświadczalnych lub na nasadzenia lub ponowne nasadzenia na obszarach przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych lub na szkółki szczepów podlega obowiązkowi uprzedniego powiadomienia o tym właściwych organów. Powiadomienie zawiera wszystkie istotne informacje dotyczące tych obszarów oraz informacje o okresie, w jakim będzie trwało doświadczenie lub będą utrzymywane zbiory odmian winorośli, lub będzie trwała produkcja w szkółkach szczepów. O przedłużeniu takich okresów należy również powiadomić właściwe organy.";

b)
w akapicie drugim lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) uzyskać zezwolenie zgodnie z art. 64, 66 lub 68 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do danego obszaru, tak aby winogrona produkowane na tym obszarze oraz wyroby winiarskie otrzymane z tych winogron mogły być wprowadzone do obrotu; lub";

c)
po akapicie trzecim dodaje się akapity w brzmieniu:

"Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do obszarów przeznaczonych do zakładania zbiorów odmian winorośli tylko wtedy, gdy celem utworzenia takich zbiorów jest zachowanie zasobów genetycznych odmian winorośli, które są typowe dla danego regionu produkcji wina, oraz gdy obszar objęty każdym zbiorem nie przekracza 2 hektarów.

Państwa członkowskie mogą sporządzić wykaz odmian winorośli sklasyfikowanych zgodnie z art. 81 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 na ich terytoriach, które kwalifikują się na poziomie krajowym lub regionalnym do celów utworzenia zbioru odmian w celu zachowania zasobów genetycznych. Państwa członkowskie mogą również ustalić maksymalny obszar zbiorów takich odmian winorośli o powierzchni poniżej 2 hektarów, jak również maksymalną liczbę roślin przypadającą na odmianę, mniejszą niż pułap określony w art. 2 ust. 1 lit. l) niniejszego rozporządzenia.";

3)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Państwa członkowskie mogą ograniczyć ponowne nasadzenia na podstawie art. 66 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w przypadku gdy dany teren, który ma być ponownie nasadzony, znajduje się w obszarze dla którego wydawanie zezwoleń na nowe nasadzenia jest ograniczone zgodnie z art. 63 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia, i pod warunkiem że decyzja jest uzasadniona potrzebą uniknięcia udokumentowanego ryzyka dewaluacji konkretnej chronionej nazwy pochodzenia (ChNP) lub konkretnego chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG).";

b)
w akapicie drugim zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Ryzyko dewaluacji, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie występuje w przypadku gdy:";

4)
W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A akapit drugi datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
b)
w części B akapit drugi datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
5)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części B wprowadza się następujące zmiany:
(i)
w pkt 1 akapit pierwszy datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
(ii)
w pkt 2 akapit pierwszy datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
(iii)
w pkt 4 akapit drugi datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
(iv)
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. Wnioskodawca zobowiązuje się do utrzymania przez okres co najmniej siedmiu do dziesięciu lat obszaru lub obszarów, które mają być nowo nasadzone co najmniej jedną z odmian wymienionych w sporządzonym w tym celu przez państwo członkowskie krajowym wykazie odmian winorośli kwalifikujących się do ochrony zasobów genetycznych. Okres taki nie może wykraczać poza dzień 31 grudnia 2045 r.";

b)
w części D akapit drugi datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
c)
część F otrzymuje brzmienie:

"F. Kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

Kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, uważa się za spełnione, jeśli wzrost oszczędności kosztowej lub konkurencyjności, lub obecności na rynkach ustanowiono w oparciu o jedno z następujących ustaleń:

1) koszty jednostkowe produktu w gospodarstwie w sektorze uprawy winorośli zmniejszyły się w danym roku w porównaniu ze średnią z poprzednich pięciu lat;

2) gospodarstwo posiada zdywersyfikowane kanały dystrybucji i/lub wysoki popyt na swoje produkty w danym roku w porównaniu ze średnią z poprzednich pięciu lat.

Państwa członkowskie mogą bardziej uszczegółowić okoliczności wymienione w pkt 1 i 2.";

d)
część H otrzymuje brzmienie:

"H. Kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

Kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, uznaje się za spełnione, jeżeli powierzchnia działek winnicy w gospodarstwie wnioskodawcy w chwili składania wniosku jest zgodna z progami, które mają zostać ustalone przez państwa członkowskie na poziomie krajowym lub regionalnym na podstawie obiektywnych kryteriów. Progi te ustala się na poziomie:

1) nie mniej niż 0,1 ha działek winnicy dla małych gospodarstw;

2) nie mniej niż 50 ha działek winnicy dla średnich gospodarstw.

Przy obliczaniu powierzchni działek winnicy nie uwzględnia się obszarów uprawy winorośli korzystających ze zwolnień określonych w art. 62 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.";

e)
w części I sekcja II akapit drugi datę "31 grudnia 2030 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2045 r.";
6)
w załączniku IV sekcja 1.2 pkt 1 dodaje się literę c) w brzmieniu:

"c) obszary nasadzone lub ponownie nasadzone w celu założenia zbiorów odmian winorośli przeznaczonych do zachowania zasobów genetycznych.".

Artykuł  2

Sprostowanie do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273

Art. 3. ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 otrzymuje brzmienie:

"3. Nasadzenie lub ponowne nasadzenie na obszarach, z których wino lub produkty sektora wina przeznaczone są wyłącznie do spożycia w gospodarstwie domowym osoby fizycznej lub grupy osób fizycznych niebędących plantatorami winorośli w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a), podlega następującym warunkom:

a) obszar taki nie przekracza 0,1 ha;

b) dana osoba fizyczna lub grupa osób fizycznych nie zajmuje się komercyjną produkcją wina ani komercyjną produkcją innych produktów sektora wina.

Dla celów niniejszego ustępu państwa członkowskie mogą uznawać niektóre organizacje nieprowadzące działalności handlowej za równoważne gospodarstwom domowym osoby fizycznej.

Państwa członkowskie mogą zdecydować, aby nasadzenia, o których mowa w akapicie pierwszym, podlegały powiadomieniu.".

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r. r.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 z dnia 11 grudnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikowania zgłoszonych informacji, oraz uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i kar, zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008, (WE) nr 606/2009 i (WE) nr 607/2009 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 436/2009 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/560 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 z dnia 2 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina i (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 262).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.330.134

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2566 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
Data aktu: 13/10/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 29/12/2022