Rozporządzenie delegowane 2022/2564 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2564
z dnia 16 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowowschodnim Morzu Śródziemnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 2  ustanowiono plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązywał od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r.

(2) Aby uniknąć nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/86 wprowadzono wyłączenie de minimis mające zastosowanie do gatunków dennych. To rozporządzenie delegowane przestało obowiązywać w dniu 31 grudnia 2021 r. Nowe wyłączenie de minimis ustanowiono rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2064 3 . Wyłączenie to ustanowiono w odniesieniu do gatunków dennych do dnia 31 grudnia 2023 r., natomiast wyłączenie w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych ramach połowów dennych ustanowiono jedynie do dnia 31 grudnia 2022 r.

(3) Chorwacja, Włochy i Słowenia ("grupa wysokiego szczebla ADRIATICA") oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta ("grupa wysokiego szczebla SUDESTMED") mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym. W dniach 1 maja 2022 r. i 6 czerwca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED zwróciły się o przedłużenie wyłączenia de minimis w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonywanych w ramach połowów dennych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2064. Obie grupy przedstawiły również dowody naukowe na poparcie swojego wniosku.

(4) Dowody naukowe zostały ocenione przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa ("STECF") w dniach 16-20 maja 2022 r. 4 .

(5) W dniu 8 lipca 2022 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły zaktualizowaną rekomendację w sprawie przedłużenia na okres jednego roku wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku.

(6) Komisja odnotowuje, że w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym małe gatunki pelagiczne są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalne koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.

(7) STECF przyznał, że ogólne zmniejszenie nakładu połowowego włoków dennych oraz ustanowienie obszarów ograniczonych połowów w celu trwałego zamknięcia połowów gatunków dennych prawdopodobnie zmniejszyłoby wielkość przyłowów małych gatunków pelagicznych.

(8) STECF zauważył także, że połączone podejście de minimis uwzględnione w dowodach naukowych obejmuje szeroką grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowowschodnim Morzu Śródziemnym.

(9) Wreszcie STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, co byłoby trudne do monitorowania.

(10) Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował ponadto nowe wyniki uzyskane w ramach projektu dotyczącego selektywności i stwierdził, że konieczne jest dalsze badanie urządzeń zapewniających selektywność w celu znalezienia równowagi między poprawą selektywności a zminimalizowaniem strat gospodarczych. STECF zauważył wreszcie, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.

(11) Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych.

(12) W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).

(13) STECF uznał, że wskaźnik odrzutu jest wprawdzie duży dla tych połowów, ale projekty dotyczące selektywności są jeszcze w toku.

(14) Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla ADRIATICA powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty.

(15) Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedstawiła zaktualizowane dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami. Chociaż STECF zauważył, że przedstawiono szacunki wzrostu kosztów, podkreślił jednak trudności w ocenie, do jakiego stopnia koszty te są nieproporcjonalne. STECF przyznał również, że niedawny wzrost kosztów paliwa pogorszył ogólną sytuację. STECF odnotował trwające badania, które mają zostać zakończone w 2023 r. STECF zauważył ponadto, że należy priorytetowo potraktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.

(16) Komisja z zadowoleniem przyjmuje podjęte przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED zobowiązanie do dalszych prac nad badaniem selektywności i ograniczeń przestrzennych rybołówstwa jako priorytetu w dążeniu do ograniczenia niezamierzonych połowów. W związku z tym Komisja uważa, że postęp w zakresie selektywności i nieproporcjonalne koszty uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok przy zastosowaniu proponowanych poziomów procentowych.

(17) W zaktualizowanych dowodach naukowych przedstawionych przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED proponuje się rozszerzenie stosowania wyłączenia de minimis w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) w 2023 r. do maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych (OTB, OTT, PTB, TBN, TBS, TB, OT, PT, TX).

(18) STECF uznał, że chociaż wskaźnik odrzutów jest znaczny w przypadku tych połowów, wielkość połowów jest ograniczona i trwają projekty dotyczące selektywności, które obniżą wskaźnik odrzutów.

(19) Komisja uważa zatem, że przedstawione dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnych kosztów uzasadniają przedłużenie wyłączenia o jeden rok, z zaproponowanymi poziomami procentowymi. Grupa wysokiego szczebla SUDESTMED powinna przedstawić dodatkowe dane w oparciu o bieżące projekty.

(20) W zaktualizowanych dowodach naukowych państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami obecnych programów badawczych, aby ograniczyć niezamierzone połowy, a w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony.

(21) Środki będące przedmiotem wniosku są zgodne z art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2064.

(22) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno być jednak stosowane w późniejszym terminie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wyłączenie de minimis

W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2064 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) pkt (viii) otrzymuje brzmienie:

"(viii) w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) - w latach 2022 i 2023 maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych;";

(ii)
lit. b) pkt (vii) otrzymuje brzmienie:

"(vii) w odniesieniu do sardeli (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) - w latach 2022 i 2023 maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych.";

2)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do dnia 1 maja 2022 r. i 2023 r. państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Adriatyckim i w południowowschodnim Morzu Śródziemnym przedkładają Komisji dodatkowe dane oparte na bieżących projektach i badaniach, a także wszelkie inne istotne informacje naukowe uzasadniające wyłączenie określone w ust. 1 lit. a) pkt (viii) i lit. b) pkt (vii). STECF ocenia te dane i informacje najpóźniej w lipcu 2023 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2022 r.

1 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/86 z dnia 20 października 2016 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 14 z 18.1.2017, s. 4).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 z dnia 25 sierpnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 9).
4 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych zaleceń dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-22-05).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.330.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2564 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym
Data aktu: 16/08/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 24/12/2022, 01/01/2023