Decyzja 2022/2441 zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2441
z dnia 12 grudnia 2022 r.
zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 listopada 2008 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2008/851/WPZiB 1  ustanawiające operację wojskową UE Atalanta.

(2) W dniu 22 grudnia 2020 r. decyzją Rady (WPZiB) 2020/2188 2  zmieniającą wspólne działanie 2008/851/WPZiB operacja Atalanta została przedłużona do dnia 31 grudnia 2022 r.

(3) Decyzją (WPZiB) 2020/2188 rozszerzono zadanie operacji Atalanta polegające na udziale w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii oraz ochronie statków Światowego Programu Żywnościowego dostarczających pomoc żywnościową dla wysiedlonej ludności z Somalii, a także narażonych na ataki statków pływających u wybrzeży Somalii. W decyzji tej przewidziano również, że operacja Atalanta, w ramach drugorzędnych zadań wykonawczych, weźmie udział we wdrażaniu embarga ONZ na broń nałożonego na Somalię zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) nr 2182 (2014) oraz w przeciwdziałaniu nielegalnemu obrotowi środkami odurzającymi u wybrzeży Somalii w kontekście Konwencji ONZ o prawie morza i Konwencji ONZ o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 20 grudnia 1988 r. Ponadto w decyzji tej przewidziano, że operacja Atalanta, w ramach drugorzędnych zadań niewykonawczych, będzie monitorować nielegalny obrót środkami odurzającymi, nielegalny handel bronią, nielegalne, nieraportowane i nieuregulowane połowy oraz nielegalny handel węglem drzewnym u wybrzeży Somalii, zgodnie z rezolucjami RB ONZ nr 2498 (2019) i nr 2500 (2019) oraz Konwencją ONZ o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z dnia 20 grudnia 1988 r.

(4) W swoich konkluzjach z dnia 22 czerwca 2021 r. Rada przypomniała, że "bezpieczeństwo morskie ma na celu zapewnienie swobodnego i pokojowego wykorzystania mórz oraz jest warunkiem wstępnym bezpieczeństwa, czystości i ochrony oceanów i mórz we wszystkich rodzajach działalności, a także wyraźnym priorytetem Unii Europejskiej i jej państw członkowskich w zakresie ochrony ich strategicznych interesów". Rada podkreśliła "znaczący i długotrwały wkład w bezpieczeństwo morskie operacji morskich prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, w tym operacji EUNAVFOR Atalanta, w celu zwalczania i ostatecznego wyeliminowania piractwa na Oceanie Indyjskim".

(5) W dniu 15 listopada 2021 r. w swojej rezolucji nr 2607 (2021) RB ONZ w szczególności przedłużyła obowiązywanie przepisów określonych w pkt 15 rezolucji nr 2182 (2014), upoważnienia dotyczącego inspekcji w celu wdrożenia embarga na broń nałożonego na Somalię i zakazu wywozu węgla drzewnego z Somalii, a także rozszerzyła ich zakres.

(6) W dniu 3 grudnia 2021 r. w swojej rezolucji nr 2608 (2021) RB ONZ ponowiła swój apel, aby państwa i organizacje regionalne, w miarę swoich możliwości, uczestniczyły w zwalczaniu piractwa i zbrojnych napaści na statki u wybrzeży Somalii, w szczególności zgodnie z tą rezolucja i prawem międzynarodowym, poprzez wykorzystanie okrętów wojennych, broni i samolotów wojskowych, poprzez zapewnianie baz i wsparcia logistycznego dla sił zwalczających piractwo oraz poprzez zajmowanie i unieszkodliwianie łodzi, statków, broni i innego powiązanego

sprzętu wykorzystywanego do aktów piractwa i zbrojnych napaści na statki u wybrzeży Somalii, lub gdy istnieją uzasadnione powody, aby podejrzewać, że są one wykorzystywane w tym celu; doceniła skuteczne ściganie przypadków piractwa przez Seszele i wezwała wszystkie państwa do wymiany z Interpolem - za pośrednictwem odpowiednich kanałów - informacji do wykorzystania w ramach globalnej bazy danych dotyczących piractwa.

(7) W swoich konkluzjach z dnia 21 lutego 2022 r. Rada rozpoczęła wdrażanie koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego poprzez ustanowienie morskiego obszaru zainteresowania ciągnącego się od cieśniny Ormuz po zwrotnik południowy i od północnej części Morza Czerwonego w kierunku środkowej części Oceanu Indyjskiego.

(8) W tym kontekście w wyniku przeglądu strategicznego operacji Atalanta w 2022 r. stwierdzono, że mandat operacji powinien zostać przedłużony do dnia 31 grudnia 2024 r. i rozszerzony o zapewnianie bezpieczeństwa morskiego u wybrzeży Somalii i na Morzu Czerwonym, przy czym obecne zadania powinny być kontynuowane. Dodatkowo, w celu rozwijania dalszych powiązań i synergii należy dalej prowadzić dialog z europejską misją na rzecz morskiej orientacji sytuacyjnej w cieśninie Ormuz (EMASOH) i z jej wojskowym komponentem - operacją Agenor. Należy również dążyć do budowania synergii z koncepcją skoordynowanej obecności na morzu w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego. Operacja powinna też utworzyć mechanizm wymiany informacji na temat podejrzewanych nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów z federalnym rządem Somalii za pośrednictwem krajowego biura Interpolu w Mogadiszu.

(9) Należy odpowiednio zmienić wspólne działanie 2008/851/WPZiB,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

We wspólnym działaniu 2008/851/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:

1)
W tytule wyrażenie "w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii" zastępuje się wyrażeniem:

"w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu wnoszenie wkładu w bezpieczeństwo morskie w zachodniej części Oceanu Indyjskiego i na Morzu Czerwonym (EUNAVFOR Atalanta)".

2)
W całym tekście nazwę "Atalanta" we wszystkich formach gramatycznych zastępuje się nazwą "EUNAVFOR Atalanta".
3)
art. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Unia Europejska (UE) prowadzi operację wojskową mającą na celu wnoszenie wkładu w bezpieczeństwo morskie w zachodniej części Oceanu Indyjskiego i na Morzu Czerwonym (EUNAVFOR Atalanta).

1a. Operacja EUNAVFOR Atalanta wspiera rezolucje nr 1814 (2008), 1816 (2008), 1838 (2008), 1846 (2008) i 1851 (2008) i kolejne stosowne rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ (RB ONZ) w sposób zgodny z działaniem zatwierdzonym w przypadku aktów piractwa na mocy art. 100 i nast. Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza podpisanej w Montego Bay w dniu 10 grudnia 1982 r. (zwanej dalej "konwencją Narodów Zjednoczonych o prawie morza"), oraz, w szczególności poprzez zobowiązania podjęte wspólnie z państwami trzecimi, ma na celu wnosić wkład w:

– ochronę statków Światowego Programu Żywnościowego dostarczających pomoc żywnościową dla wysiedlonej ludności z Somalii zgodnie z mandatem określonym w rezolucji RB ONZ nr 1814 (2008), oraz

– ochronę narażonych na ataki statków pływających u wybrzeży Somalii, a także w powstrzymywanie, zapobieganie i zwalczanie aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii zgodnie z mandatem określonym w rezolucjach RB ONZ nr 1846 (2008) i 1851 (2008).";

4)
art. 8 otrzymują brzmienie:

"Artykuł 8

Spójność reakcji UE

1. WP, dowódca operacji UE i dowódca sił UE zapewniają ścisłą koordynację prowadzonych przez siebie działań w celu wdrożenia niniejszego wspólnego działania.

2. Operacja EUNAVFOR Atalanta ściśle koordynuje działania z misją wojskową Unii Europejskiej mającą na celu przyczynienie się do szkolenia somalijskich sił bezpieczeństwa (EUTM Somalia), z misją Unii Europejskiej dotyczącą budowania zdolności w Somalii (EUCAP Somalia) oraz z działaniami prowadzonymi w ramach koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w północnozachodniej części Oceanu Indyjskiego. Współpracuje z operacją AGENOR i wymienia informacje z europejską misją na rzecz morskiej orientacji sytuacyjnej w cieśninie Ormuz (EMASOH).

3. Operacja EUNAVFOR Atalanta wspiera - w ramach swoich środków i zdolności - odpowiednie programy Unii.";

5)
w art. 14 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"8. Finansowa kwota odniesienia na pokrycie wspólnych kosztów operacji wojskowej UE na okres od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. wynosi 10 400 000 EUR. Odsetek kwoty odniesienia, o którym mowa w art. 51 ust. 2 decyzji Rady (WPZiB) 2021/509 * , wynosi 0 % w środkach na zobowiązania i 0 % w środkach na płatności.

6) art. 15 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Niniejszym upoważnia się operację EUNAVFOR Atalanta do udostępniania Interpolowi zgodnie z art. 2 lit. h) oraz Europolowi zgodnie z art. 2 lit. i) informacji zbieranych w trakcie jej działań, które dotyczą nielegalnych działań innych niż piractwo. Dodatkowo niniejszym upoważnia się operację EUNAVFOR Atalanta do przekazywania zbieranych w trakcie jej działań informacji, które dotyczą podejrzewanych nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów, do krajowego biura Interpolu w Mogadiszu.";

7)
art. 16 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Operacja EUNAVFOR Atalanta zakończy się w dniu 31 grudnia 2024 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2022 r.
1 Wspólne działanie Rady 2008/851/WPZiB z dnia 10 listopada 2008 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 301 z 12.11.2008, s. 33).
2 Decyzja Rady (WPZiB) 2020/2188 z dnia 22 grudnia 2020 r. zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii (Dz.U. L 435 z 23.12.2020, s. 74).
* Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.319.80

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2441 zmieniająca wspólne działanie 2008/851/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej mającej na celu udział w powstrzymywaniu, zapobieganiu i zwalczaniu aktów piractwa i rozboju u wybrzeży Somalii
Data aktu: 12/12/2022
Data ogłoszenia: 13/12/2022
Data wejścia w życie: 12/12/2022