Rozporządzenie delegowane 2022/2404 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie szczegółowych zasad kontroli występowania agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i uchylające dyrektywę Komisji 92/70/EWG

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2404
z dnia 14 września 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie szczegółowych zasad kontroli występowania agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i uchylające dyrektywę Komisji 92/70/EWG

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 5 akapit drugi oraz art. 34 ust. 1 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) 2016/2031 ustanawia podstawowe zasady dotyczące zdrowia roślin w Unii.

(2) W art. 32 ust. 4 lit. b) tego rozporządzenia nałożono na państwa członkowskie obowiązek uwzględnienia, przy składaniu wniosku o ustanowienie nowej strefy chronionej, wyników kontroli występowania z co najmniej trzech poprzednich lat w celu wykazania braku agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej ("agrofag") na danym terytorium.

(3) W art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 nałożono na państwa członkowskie obowiązek przeprowadzania corocznych kontroli występowania danego agrofaga w każdej strefie chronionej oraz corocznego składania Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdań z wyników tych kontroli występowania.

(4) Zasady dotyczące przygotowania kontroli występowania powinny obejmować wymogi dotyczące uwzględnienia biologii danego agrofaga i roślin żywicielskich oraz dopasowania harmonogramu kontroli występowania do możliwości wykrycia agrofaga. Elementy te są istotne dla przygotowania kontroli, które ma być kompletne i dobrze dostosowane do danej kontroli występowania.

(5) Aby zapewnić kompletność, skuteczność i wydajność kontroli występowania ich zakres powinien obejmować wskazania na mapach, opis obszaru kontroli, badania, pobieranie próbek i ich testowanie, populacje docelowe, metody wykrywania i czynniki ryzyka.

(6) Kontrole występowania powinny być również przeprowadzane w strefie buforowej otaczającej strefę chronioną i powinny być bardziej intensywne niż w strefie chronionej, ponieważ występowanie agrofaga nie jest zakazane w strefie buforowej i nie mają tam zastosowania żadne środki przeciwko temu agrofagowi. Jest to konieczne w celu potwierdzenia nieobecności agrofaga w strefie buforowej i skuteczniejszego zachowania statusu strefy chronionej jako obszaru wolnego od agrofagów. Jest to również zgodne z mającymi zastosowanie międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych dotyczącymi ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga 2  wykorzystywanymi odpowiednio do ustanawiania stref chronionych zgodnie z prawem Unii. Te międzynarodowe standardy wymagają utworzenia stref buforowych na potrzeby ustanawiania i utrzymywania obszarów wolnych od agrofaga, w przypadku gdy odizolowania geograficznego nie uważa się za odpowiednie, aby zapobiec wprowadzeniu agrofaga na takie obszary lub ponownemu porażeniu nim, lub gdy nie istnieją inne środki zapobiegające przemieszczaniu się agrofaga na takie obszary.

(7) Z tych samych powodów kontrole w pasach wewnętrznych strefy chronionej, wzdłuż granicy ze strefą chronioną, powinny zostać zintensyfikowane w porównaniu z kontrolami w pozostałej części strefy chronionej.

(8) Aby zakres kontroli był spójny, należy ustanowić wzór sprawozdania. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1231 3  ustanowiono format i instrukcje dotyczące sprawozdań rocznych na temat wyników kontroli występowania na obszarach, na których nie stwierdzono występowania agrofagów. Aby zapewnić zharmonizowane podejście w Unii do sprawozdawczości z wyników kontroli występowania, należy przyjąć podobny format sprawozdań z wyników kontroli występowania w strefach chronionych, z uwzględnieniem konkretnych elementów tych kontroli.

(9) Dyrektywa Komisji 92/70/EWG 4  ustanawia również szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych. Ponieważ dyrektywa ta została przyjęta na mocy poprzednich unijnych aktów prawnych dotyczących zdrowia roślin, dyrektywa ta jest już nieaktualna i powinna zostać uchylona,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady w odniesieniu do:

a)
kontroli występowania w celu ustanowienia nowej strefy chronionej na podstawie art. 32 ust. 3 lub 6 rozporządzenia (UE) 2016/2031; oraz
b)
przygotowania i zakresu corocznych kontroli występowania zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"strefa buforowa" oznacza obszar otaczający strefę chronioną w celu zminimalizowania prawdopodobieństwa wprowadzenia agrofaga do strefy chronionej i jego rozprzestrzeniania się;
b)
"pas wewnętrzny" oznacza obszar wewnątrz strefy chronionej, o szerokości równej szerokości strefy buforowej, otaczający strefę chronioną po wewnętrznej stronie wzdłuż jej zewnętrznej granicy;
c)
"kontrola występowania" oznacza kontrolę wykrywającą agrofaga w strefie chronionej i, w stosownych przypadkach, w strefie buforowej;
d)
"obszar wyznaczony" oznacza obszar wyznaczony w następstwie wykrycia agrofaga w strefie chronionej, jak opisano w art. 18 rozporządzenia (UE) 2016/2031;
e)
"kontrola występowania oparta na danych statystycznych" oznacza kontrolę przeprowadzaną na podstawie ogólnych wytycznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dotyczących miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin 5 .
Artykuł  3

Przygotowanie kontroli występowania

1. 
Właściwy organ zainteresowanego państwa członkowskiego lub inne osoby pod nadzorem urzędowym właściwego organu przygotowują kontrole występowania, o których mowa w art. 1 ("kontrole występowania") zgodnie z ust. 2-6.
2. 
Kontrole występowania są:
a)
oparte na analizie ryzyka;
b)
oparte na solidnych zasadach naukowo-technicznych;
c)
przeprowadzane z uwzględnieniem biologii agrofaga i obecności gatunków żywicielskich w strefie chronionej; oraz
d)
przeprowadzane w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia agrofaga.
3. 
Kontrole występowania rozszerza się na strefę buforową otaczającą strefę chronioną.

Kontrole występowania w strefach buforowych są bardziej intensywne niż w strefie chronionej i obejmują większą liczbę czynności kontrolnych (oceny wizualne, próbki, pułapki i testy, w stosownych przypadkach).

Szerokość strefy buforowej określa się na podstawie biologii agrofaga i jego potencjalnej zdolności do rozprzestrzeniania się.

Nie wymaga się kontroli występowania agrofaga w strefie buforowej, jeżeli ze względu na biologię agrofaga, brak roślin żywicielskich, położenie geograficzne strefy chronionej lub charakter jej izolacji przestrzennej nie istnieje ryzyko wprowadzenia agrofaga do strefy chronionej w wyniku naturalnego rozprzestrzeniania się z sąsiednich obszarów.

4. 
Jeżeli nie ma możliwości ustanowienia strefy buforowej na terytorium sąsiadującym ze strefą chronioną, w strefie chronionej ustanawia się pas wewnętrzny.

Pasa wewnętrznego nie ustanawia się, jeżeli ze względu na biologię agrofaga, brak roślin żywicielskich, położenie geograficzne strefy chronionej lub charakter jej izolacji przestrzennej nie istnieje ryzyko wprowadzenia agrofaga do strefy chronionej w wyniku naturalnego rozprzestrzeniania się z sąsiednich obszarów.

Kontrole w pasach wewnętrznych są bardziej intensywne niż w pozostałej części strefy chronionej i obejmują większą liczbę czynności kontrolnych (oceny wizualne, próbki, pułapki i testy, w stosownych przypadkach).

5. 
W przypadku gdy właściwy organ podejmie decyzję o przeprowadzeniu kontroli występowania opartej na danych statystycznych, projekt kontroli występowania i zastosowany plan pobierania próbek powinny być odpowiednie do określenia w danej strefie chronionej, przy wystarczającym poziomie ufności, niskiego poziomu występowania roślin porażonych przez agrofaga.
6. 
W przypadku gdy właściwy organ podejmie decyzję o przeprowadzeniu kontroli występowania opartej na danych statystycznych w strefie buforowej lub pasie wewnętrznym, zastosowany projekt kontroli występowania i plan pobierania próbek powinny być odpowiednie do określenia, przy wyższym poziomie ufności niż w samej strefie chronionej, niskiego poziomu występowania agrofaga.
Artykuł  4

Zakres kontroli występowania

Kontrole występowania muszą zawierać następujące elementy:

a)
mapę określającą geograficzne granice strefy chronionej oraz, w stosownych przypadkach, strefy buforowej lub pasa wewnętrznego, z wyszczególnieniem miejsca przeprowadzonej kontroli występowania oraz ze wskazaniem punktów kontroli występowania, ustaleń lub pojawów oraz wszelkich ustanowionych obszarów wyznaczonych;
b)
określenie:
(i)
obszaru objętego kontrolą występowania, w tym miejsca przeprowadzenia kontroli występowania;
(ii)
materiału roślinnego lub towaru oraz,
(iii)
w stosownych przypadkach, strefy buforowej lub pasa wewnętrznego;
c)
wykaz roślin żywicielskich;
d)
określenie obszarów ryzyka, na których może występować agrofag;
e)
informacje o miesiącach roku, w których przeprowadzana jest kontrola występowania;
f)
w stosownych przypadkach:
(i)
liczbę ocen wizualnych w celu wykrycia objawów lub oznak występowania agrofaga,
(ii)
liczbę próbek, rodzaj i liczbę badań oraz pułapek przyciągających agrofaga;
(iii)
wszelkie inne środki odpowiednie do zapewnienia wykrycia agrofaga;
g)
w przypadku kontroli występowania opartych na danych statystycznych - założenia leżące u podstaw projektu kontroli występowania dla każdego agrofaga, w tym opis:
(i)
populacji docelowej, jednostki epidemiologicznej i jednostki kontrolnej;
(ii)
metody wykrywania i czułości metody;
(iii)
wszelkich czynników ryzyka wskazujących poziomy ryzyka i odpowiadającego im ryzyka względnego oraz odsetek populacji roślin żywicielskich oraz
(iv)
w przypadku wykrycia agrofaga - wprowadzonych środków lub odniesienie do EUROPHYT-Pojawy agrofagów.
Artykuł  5

Sprawozdawczość na temat wyników kontroli występowania

Państwa członkowskie przekazują, w odniesieniu do każdej strefy chronionej i korzystając ze wzoru określonego w załączniku I, informacje ogólne na temat kontroli występowania oraz jej wyniki.

Państwa członkowskie korzystają z jednego ze wzorów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia w celu składania sprawozdań z wyników kontroli występowania zgodnie z:

a)
art. 32 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/2031 lub
b)
art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
Artykuł  6

Uchylenie dyrektywy 92/70/EWG

Dyrektywa 92/70/EWG traci moc.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wzór informacji ogólnych na temat wyników kontroli występowania

Państwo członkowskie
Właściwy organ
Osoba wyznaczona do kontaktów (imię i nazwisko, stanowisko zajmowane we właściwym organie, nazwa organizacji, numer telefonu i adres e-mail do kontaktów)
Organizacje biorące udział w kontroli występowania
Laboratoria biorące udział w kontroli występowania
Agrofag kwarantannowy dla strefy chronionej
Nazwa/Opis strefy chronionej (SCh) wymienionej w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072
Rok ustanowienia SCh
Rok (lata) kontroli występowania

W przypadku wniosku o nową SCh proszę wskazać lata objęte kontrolą występowania.

Wielkość SCh (ha)
Ustanowienie strefy buforowej lub pasa wewnętrznego (tak/nie). Proszę uzasadnić, w przypadku gdy strefa ta nie została ustanowiona.
Szerokość (m) strefy buforowej lub pasa wewnętrznego, w stosownych przypadkach.
Mapa granic strefy chronionej, w tym, w stosownych przypadkach, strefy buforowej lub pasa wewnętrznego.

Proszę wskazać punkty kontroli występowania, ustalenia/pojawy oraz, w stosownych przypadkach, obszary wyznaczone.

Kontrola występowania oparta na danych statystycznych (tak/nie)
Ustalenia/pojawy podczas ostatniej kontroli występowania (tak/nie)
Opis ustaleń/pojawów (1) i podjętych działań lub odniesienie do EUROPHYT- Pojawy agrofagów
(1) Włącznie z odniesieniem do powiadomienia o działaniach podjętych zgodnie z art. 33 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylającego dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).

ZAŁĄCZNIK  II

Wzory sprawozdań z wyników corocznych kontroli występowania lub kontroli występowania w celu złożenia wniosku o ustanowienie nowego agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej

CZĘŚĆ A

1. Wzór formularza na potrzeby przekazywania wyników corocznych kontroli występowania

1. Rok kontroli występowania 2. Agrofag kwarantannowy dla strefy chronionej 3. Nazwa strefy chronionej 4. Strefa (strefa chroniona, strefa buforowa lub pas wewnętrzny) 5. Miejsca przeprawa dzenia kontroli występów ania 6. Obszary ryzyka 7. Obszar występowania populacji docelowej 8. Obszar występowania populacji docelowej poddany kontroli występowania (%) 9. Materiał roślinny/towar 10. Wykaz gatunków roślin 11. Harmonogram 12. Szczegóły kontroli występowania Ustalenia/pojawy agrofagów (należy połączyć z systemem powiadomień EUROPHYT-

Pojawy agrofagów)

15. Uwagi
Opis Liczba A) Liczba ocen wizualnych

B) Łączna liczba próbek

C) Liczba próbek niewykazujących objawów (w stosownych przypadkach)

D) Rodzaj pułapek (lub inne alternatywne metody, np. czerpaki entomologiczne)

E) Liczba pułapek (lub innych alternatywnych metod)

F) Liczba miejsc, w których założono pułapki (jeżeli inna niż liczba pułapek lub alternatywnych metod)

G) Rodzaj testów (np. identyfikacja mikroskopowa, PCR, ELISA itp.)

H) Łączna liczba testów

I) Inne środki (np. psy tropiące, drony, śmigłowce itp.)

J) Liczba innych środków

13. Liczba wyników dodatnich 14. Numer(-y) powiadomienia o pojawię agrofagów zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1715
A B C D E F G H I J Nume r/numer y Data/daty

2. Instrukcje dotyczące sposobu wypełniania wzoru formularza

Jeżeli niniejszy wzór wypełnia się w odniesieniu do agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej, nie należy wypełniać wzoru w części B niniejszego załącznika w odniesieniu do tego samego agrofaga.

Kolumna 1: Należy podać rok kontroli występowania. W przypadku sprawozdania z kontroli występowania w celu złożenia wniosku o ustanowienie strefy chronionej należy podać dane z co najmniej trzech poprzednich lat, wykorzystując odrębny wiersz dla każdego roku.

Kolumna 2: Należy podać nazwę systematyczną agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej (wymienioną w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 lub powszechnie przyjętą nazwę systematyczną, gdy danego agrofaga nie ma jeszcze w wykazie) - po jednym agrofagu w wierszu.

Kolumna 3: Należy podać nazwę strefy chronionej, wymienioną w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072, stosując oddzielne wiersze, jeżeli na terytorium państwa członkowskiego istnieje więcej niż jedna strefa chroniona dla tego samego agrofaga.

Kolumna 4: Należy wskazać strefę: SCh (strefa chroniona), SB (strefa buforowa) lub PW (pas wewnętrzny), każdą w innym rzędzie.

Kolumna 5: Należy podać liczbę i opis miejsc przeprowadzenia kontroli występowania, wybierając (co najmniej) jeden z następujących wpisów w opisie, oraz podać liczbę przeprowadzonych kontroli występowania:

1. na otwartej przestrzeni (obszar produkcyjny):

1.1. grunty (orne, pastwisko); 1.2. sad/winnica; 1.3. szkółka; 1.4. las;

2. na otwartej przestrzeni (inne):

2.1. prywatne ogrody; 2.2. miejsca publiczne; 2.3. obszar ochrony; 2.4. rośliny dzikie na obszarach innych niż obszary ochrony; 2.5. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny, tereny podmokłe, sieć nawadniająca i odwadniająca itp.);

3. warunki zamknięte fizycznie:

3.1. szklarnia; 3.2. miejsce prywatne inne niż szklarnia; 3.3. miejsce publiczne inne niż szklarnia; 3.4. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny).

Kolumny 6, 7 i 8: Opcjonalne.

Kolumna 6: Należy wskazać obszary ryzyka rozpoznane na podstawie biologii danego agrofaga/danych agrofagów, obecności roślin żywicielskich, warunków ekoklimatycznych oraz zagrożonych lokalizacji.

Kolumna 7: Należy wskazać całkowity obszar objęty populacją docelową (ha) w strefie chronionej.

Kolumna 8: Należy wskazać część poddanego kontroli występowania obszaru zajmowanego przez populację docelową (poddany kontroli obszar/obszar zajmowany przez populację docelową) w ujęciu procentowym.

Kolumna 9: Należy wskazać: rośliny, owoce, nasiona, glebę, materiał opakowaniowy, drewno, maszyny, pojazdy, wodę, inne, aby określić konkretny przypadek, korzystając z tylu wierszy, ile potrzeba.

Kolumna 10: należy podać wykaz gatunków/rodzajów roślin objętych kontrolą występowania, stosując jeden wiersz dla każdego gatunku/rodzaju roślin.

Kolumna 11: Należy wskazać miesiące w danym roku, w których przeprowadzono kontrole występowania.

Kolumna 12: Należy podać szczegóły kontroli występowania, uwzględniając biologię agrofaga. Jeżeli informacje z danej kolumny nie mają zastosowania, należy wpisać "Nie dotyczy" dla danego agrofaga. Należy użyć różnych wierszy (np. aby zgłosić różne rodzaje badań i ich liczbę).

Kolumna 13: Należy podać liczbę wyników dodatnich. Liczba ta może być inna niż liczba pojawów agrofagów, jeżeli w jednym powiadomieniu o pojawie agrofagów ujęto kilka wyników dodatnich.

Kolumna 14: Należy wskazać powiadomienia o pojawie agrofagów w roku, w którym przeprowadzono kontrolę występowania. Nie ma potrzeby podawania numeru powiadomienia o pojawie agrofagów, jeżeli właściwy organ uznał, że ustalenie jest jednym z przypadków, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2 lub art. 16 rozporządzenia (UE) 2016/2031. W tym przypadku należy wskazać powód niepodawania tych informacji w kolumnie 15 ("Uwagi").

Kolumna 15: Należy podać wszelkie inne istotne informacje, a także - w stosownych przypadkach - informacje o wynikach kontroli występowania dotyczących roślin niewykazujących objawów, u których wykryto agrofagi.

CZĘŚĆ B

1. Wzór formularza na potrzeby przekazywania wyników kontroli występowania opartych na danych statystycznych

grafika

2. Instrukcje dotyczące sposobu wypełniania wzoru formularza

Jeżeli niniejszy wzór wypełnia się w odniesieniu do agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej, nie należy wypełniać wzoru w części B niniejszego załącznika w odniesieniu do tego samego agrofaga.

Należy wyjaśnić założenia leżące u podstaw projektu kontroli występowania według pojedynczych agrofagów. Podsumowanie i uzasadnienie:

- populacja docelowa, jednostka epidemiologiczna i jednostki kontrolne;

- metoda wykrywania i czułość metody;

- czynniki ryzyka wskazujące poziomy ryzyka i odpowiadające im ryzyko względne oraz odsetek populacji roślin żywicielskich.

Kolumna 1: Należy podać rok kontroli występowania. W przypadku sprawozdania z kontroli występowania w celu złożenia wniosku o ustanowienie strefy chronionej należy podać dane z co najmniej trzech poprzednich lat, wykorzystując odrębny wiersz dla każdego roku.

Kolumna 2: Należy podać nazwę systematyczną agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej (wymienioną w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE)

2019/2072 lub powszechnie przyjętą nazwę systematyczną, gdy danego agrofaga nie ma jeszcze w wykazie) - po jednym agrofagu w wierszu.

Kolumna 3: Należy podać nazwę strefy chronionej, wymienioną w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072, stosując oddzielne wiersze, jeżeli

na terytorium państwa członkowskiego istnieje więcej niż jedna strefa chroniona dla tego samego agrofaga.

Kolumna 4: Należy wskazać strefę: SCh (strefa chroniona), SB (strefa buforowa) lub PW (pas wewnętrzny), każdą w innym rzędzie.

Kolumna 5: Należy podać liczbę i opis miejsc przeprowadzenia kontroli występowania, wybierając (co najmniej) jeden z następujących wpisów w opisie, oraz podać liczbę przeprowadzonych kontroli występowania:

1. na otwartej przestrzeni (obszar produkcyjny):

1.1. grunty (orne, pastwisko); 1.2. sad/winnica; 1.3. szkółka; 1.4. las;

2. na otwartej przestrzeni (inne):

2.1. prywatne ogrody; 2.2. miejsca publiczne; 2.3. obszar ochrony; 2.4. rośliny dzikie na obszarach innych niż obszary ochrony; 2.5. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny, tereny podmokłe, sieć nawadniająca i odwadniająca itp.);

3. warunki zamknięte fizycznie:

3.1. szklarnia; 3.2. miejsce prywatne inne niż szklarnia; 3.3. miejsce publiczne inne niż szklarnia; 3.4. inne, z dokładnym określeniem danego przypadku (np. centrum ogrodnicze, obiekty komercyjne korzystające z drewnianego materiału opakowaniowego, przemysł drzewny).

Kolumna 6: Należy wskazać miesiące w danym roku, w których przeprowadzono kontrole występowania.

Kolumna 7: Należy wskazać wybraną populację docelową, podając odpowiednio wykaz gatunków żywicielskich i obszar. Populację docelową definiuje się jako zbiór jednostek kontrolnych. Jej wielkość jest określana zwykle na potrzeby użytków rolnych w hektarach, ale mogą to być działki, pola, szklarnie itp. Należy uzasadnić swój wybór w podstawowych założeniach. Należy wskazać jednostki kontrolne objęte kontrolą występowania. "Jednostka kontrolna" oznacza rośliny, części roślin, towary, materiały, wektory agrofagów, które zostały poddane ocenie w celu zidentyfikowania i wykrycia agrofagów. Jeżeli obszar populacji docelowej nie jest dostępny, należy wskazać "brak" i podać liczbę jednostek kontrolnych, które składają się na populację docelową.

Kolumna 8: Należy wskazać poddane kontroli występowania jednostki epidemiologiczne wraz z ich opisem i jednostką miary. "Jednostka epidemiologiczna" oznacza jednorodny obszar, na którym interakcje między agrofagiem, roślinami żywicielskimi oraz czynnikami i warunkami abiotycznymi i biotycznymi doprowadziłyby do tej samej sytuacji epidemiologicznej w przypadku wystąpienia agrofaga. Jednostki epidemiologiczne są elementami podziału populacji docelowej, które są jednorodne pod względem epidemiologii i obejmują co najmniej jedną roślinę żywicielską. W niektórych przypadkach cała populacja roślin żywicielskich w danym regionie, na danym obszarze lub w danym kraju może być określona jako jednostka epidemiologiczna. Mogą to być NUTS (regiony wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych), obszary miejskie, lasy, ogrody różane lub gospodarstwa rolne bądź hektary. Wybór jednostek epidemiologicznych musi być uzasadniony odnośnie do podstawowych założeń.

Kolumna 9: Należy wskazać metody stosowane podczas kontroli występowania, w tym liczbę czynności wykonanych w każdym przypadku, w zależności od szczególnych wymogów prawnych dotyczących kontroli występowania każdego z agrofagów. Wskazać "brak", kiedy informacje w określonej kolumnie nie są dostępne.

Kolumna 10: Należy podać szacunkową ocenę skuteczności pobierania próbek. Skuteczność pobierania próbek oznacza prawdopodobieństwo wyboru zakażonych części zakażonej rośliny. W przypadku wektorów jest to skuteczność metody pod względem wychwycenia wektora dodatniego, gdy wektor taki jest obecny na obszarze objętym kontrolą występowania. W przypadku gleby jest to skuteczność wyboru próbki gleby zawierającej agrofaga, gdy agrofag taki jest obecny na obszarze objętym kontrolą występowania.

Kolumna 11: "Czułość metody" oznacza prawdopodobieństwo prawidłowego wykrycia występowania agrofaga w ramach danej metody. Czułość metody definiuje się jako prawdopodobieństwo, że test na rzeczywiście dodatnim żywicielu da wynik dodatni i wynik ten zostanie potwierdzony oraz że żywiciel ten nie zostanie błędnie zidentyfikowany. Wartość tę uzyskuje się przez pomnożenie wartości określającej skuteczność pobierania próbek (tj. prawdopodobieństwo wyboru zakażonych części zakażonej rośliny) przez wartość określającą czułość diagnostyczną (uzyskaną na podstawie ocen wizualnych lub badania laboratoryjnego wykorzystywanego w procesie identyfikacji).

Kolumna 12: Należy podać czynniki ryzyka w różnych wierszach, wypełniając tyle wierszy, ile jest konieczne. Dla każdego czynnika ryzyka należy wskazać poziom ryzyka i odpowiadające mu ryzyko względne oraz udział populacji roślin żywicielskich.

Kolumna B: Należy podać szczegóły kontroli występowania w zależności od szczególnych wymogów prawnych dotyczących kontroli występowania agrofagów dla każdego agrofaga. Jeżeli informacje z danej kolumny nie mają zastosowania, należy wpisać "Nie dotyczy". Informacje, które należy podać w tych kolumnach, są związane z informacjami zamieszczonymi w kolumnie 9 "Metody wykrywania".

Kolumna 18: Należy wskazać liczbę miejsc, w których założono pułapki, jeżeli liczba ta różni się od liczby z kolumny 16 "Liczba pułapek" (np. ta sama pułapka jest wykorzystywana w różnych miejscach).

Kolumna 20: Należy wskazać liczbę próbek, w przypadku których stwierdzono wynik dodatni lub ujemny lub w przypadku których wynik nie został określony. Próbki "nieokreślone" to poddane analizie próbki, w przypadku których - z powodu różnych czynników (np. próbka poniżej poziomu wykrywalności, próbka nieprzetworzona - niezidentyfikowana, próbka stara) - nie uzyskano żadnych wyników.

Kolumna 21: Należy wskazać powiadomienia o pojawie agrofagów w roku, w którym przeprowadzono kontrolę występowania. Nie ma potrzeby podawania numeru powiadomienia o pojawie agrofagów, jeżeli właściwy organ uznał, że ustalenie jest jednym z przypadków, o których mowa w art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 2 lub art. 16 rozporządzenia (UE) 2016/2031. W tym przypadku należy wskazać powód niepodawania tych informacji w kolumnie 24 ("Uwagi").

Kolumna 22: Należy wskazać czułość kontroli występowania zgodnie z międzynarodowym standardem dla środków fitosanitarnych (ISPM) nr 31 ("Metodologia pobierania próbek z przesyłek"). Tę wartość osiągniętego poziomu ufności w odniesieniu do niewystępowania agrofaga oblicza się na podstawie przeprowadzonych badań (lub pobranych próbek), biorąc pod uwagę czułość metody i szacowane nasilenie.

Kolumna 23: Należy wskazać szacowane nasilenie na podstawie szacunków przed kontrolą występowania dotyczących prawdopodobnego rzeczywistego nasilenia agrofaga na danym polu. Szacowane nasilenie określa się jako cel kontroli występowania i odpowiada ono kompromisowi, który ustalają osoby zarządzające ryzykiem pomiędzy ryzykiem wystąpienia agrofaga a zasobami dostępnymi na potrzeby kontroli występowania. Zazwyczaj na potrzeby kontroli wykrywającej przyjmuje się wartość równą 1 %.

Kolumna 24: Należy podać wszelkie inne istotne informacje, a także - w stosownych przypadkach - informacje o wynikach kontroli występowania dotyczących roślin niewykazujących objawów, u których wykryto agrofagi.

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 ISPM 4 Wymogi dotyczące ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga oraz ISPM 26 Ustanowienie obszarów wolnych od agrofaga - muszek owocowych (Tephritidae).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1231 z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie formatu i instrukcji dotyczących sprawozdań rocznych z wyników kontroli występowania i formatu wieloletnich programów kontroli występowania oraz praktycznych ustaleń, przewidzianych odpowiednio w art. 22 i 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 (Dz.U. L 280 z 28.8.2020, s. 1).
4 Dyrektywa Komisji 92/70/EWG z dnia 30 lipca 1992 r. ustanawiająca szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych we Wspólnocie (Dz.U. L 250 z 29.8.1992, s. 37).
5 EFSA, General Guidelines for statistically sound and risk-based survey of plant pests [Ogólne wytyczne dotyczące miarodajnych pod względem statystycznym i opartych na analizie ryzyka kontroli występowania agrofagów roślin], 8 września 2020 r., doi:10.2903/sp. efsa.2020.EN-1919.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.317.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2404 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie szczegółowych zasad kontroli występowania agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i uchylające dyrektywę Komisji 92/70/EWG
Data aktu: 14/09/2022
Data ogłoszenia: 09/12/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 29/12/2022