uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 5 akapit drugi oraz art. 34 ust. 1 akapit drugi,
(1) Rozporządzenie (UE) 2016/2031 ustanawia podstawowe zasady dotyczące zdrowia roślin w Unii.
(2) W art. 32 ust. 4 lit. b) tego rozporządzenia nałożono na państwa członkowskie obowiązek uwzględnienia, przy składaniu wniosku o ustanowienie nowej strefy chronionej, wyników kontroli występowania z co najmniej trzech poprzednich lat w celu wykazania braku agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej ("agrofag") na danym terytorium.
(3) W art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031 nałożono na państwa członkowskie obowiązek przeprowadzania corocznych kontroli występowania danego agrofaga w każdej strefie chronionej oraz corocznego składania Komisji i pozostałym państwom członkowskim sprawozdań z wyników tych kontroli występowania.
(4) Zasady dotyczące przygotowania kontroli występowania powinny obejmować wymogi dotyczące uwzględnienia biologii danego agrofaga i roślin żywicielskich oraz dopasowania harmonogramu kontroli występowania do możliwości wykrycia agrofaga. Elementy te są istotne dla przygotowania kontroli, które ma być kompletne i dobrze dostosowane do danej kontroli występowania.
(5) Aby zapewnić kompletność, skuteczność i wydajność kontroli występowania ich zakres powinien obejmować wskazania na mapach, opis obszaru kontroli, badania, pobieranie próbek i ich testowanie, populacje docelowe, metody wykrywania i czynniki ryzyka.
(6) Kontrole występowania powinny być również przeprowadzane w strefie buforowej otaczającej strefę chronioną i powinny być bardziej intensywne niż w strefie chronionej, ponieważ występowanie agrofaga nie jest zakazane w strefie buforowej i nie mają tam zastosowania żadne środki przeciwko temu agrofagowi. Jest to konieczne w celu potwierdzenia nieobecności agrofaga w strefie buforowej i skuteczniejszego zachowania statusu strefy chronionej jako obszaru wolnego od agrofagów. Jest to również zgodne z mającymi zastosowanie międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych dotyczącymi ustanawiania obszarów wolnych od agrofaga 2 wykorzystywanymi odpowiednio do ustanawiania stref chronionych zgodnie z prawem Unii. Te międzynarodowe standardy wymagają utworzenia stref buforowych na potrzeby ustanawiania i utrzymywania obszarów wolnych od agrofaga, w przypadku gdy odizolowania geograficznego nie uważa się za odpowiednie, aby zapobiec wprowadzeniu agrofaga na takie obszary lub ponownemu porażeniu nim, lub gdy nie istnieją inne środki zapobiegające przemieszczaniu się agrofaga na takie obszary.
(7) Z tych samych powodów kontrole w pasach wewnętrznych strefy chronionej, wzdłuż granicy ze strefą chronioną, powinny zostać zintensyfikowane w porównaniu z kontrolami w pozostałej części strefy chronionej.
(8) Aby zakres kontroli był spójny, należy ustanowić wzór sprawozdania. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1231 3 ustanowiono format i instrukcje dotyczące sprawozdań rocznych na temat wyników kontroli występowania na obszarach, na których nie stwierdzono występowania agrofagów. Aby zapewnić zharmonizowane podejście w Unii do sprawozdawczości z wyników kontroli występowania, należy przyjąć podobny format sprawozdań z wyników kontroli występowania w strefach chronionych, z uwzględnieniem konkretnych elementów tych kontroli.
(9) Dyrektywa Komisji 92/70/EWG 4 ustanawia również szczegółowe zasady przeprowadzania badań do celów uznania stref chronionych. Ponieważ dyrektywa ta została przyjęta na mocy poprzednich unijnych aktów prawnych dotyczących zdrowia roślin, dyrektywa ta jest już nieaktualna i powinna zostać uchylona,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 września 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.317.42 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2404 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 przez ustanowienie szczegółowych zasad kontroli występowania agrofagów kwarantannowych dla strefy chronionej i uchylające dyrektywę Komisji 92/70/EWG |
| Data aktu: | 14/09/2022 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2022 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2023, 29/12/2022 |