Decyzja 2022/2354 w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w Mozambiku

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2354
z dnia 1 grudnia 2022 r.
w sprawie środka pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w Mozambiku

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 2,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1  ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 lit. b) ppkt (i) decyzji (WPZiB) 2021/509, Europejski Instrument na rzecz Pokoju ma być stosowany do finansowania środków pomocy takich jak działania służące wzmocnieniu zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.

(2) Obecny kryzys w położonej na północy Mozambiku prowincji Cabo Delgado ma charakter wielowymiarowy i istnieje poważne ryzyko, że rozprzestrzeni się na inne prowincje w Mozambiku i na kraje sąsiednie. Rząd Mozambiku oraz Rada Pokoju i Bezpieczeństwa Unii Afrykańskiej z zadowoleniem przyjęli rozmieszczenie rwandyjskich sił obronnych, ponieważ przyczynia się ono do przywrócenia pokoju, bezpieczeństwa i stabilności w prowincji Cabo Delgado.

(3) W dniu 6 grudnia 2021 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") otrzymał wniosek beneficjenta, w którym beneficjent ten zwraca się do Unii o wsparcie rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w prowincji Cabo Delgado w Mozambiku.

(4) W dniu 27 czerwca 2022 r. Rada zatwierdziła dokument koncepcyjny dotyczący środka wsparcia w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w celu wsparcia rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w Mozambiku

(5) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 2 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.

(6) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i urzeczywistniać prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne oraz umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka i międzynarodowym prawem humanitarnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie, cele, zakres i czas trwania

1. 
Niniejszym ustanawia się środek pomocy na rzecz Republiki Rwandy (zwanej dalej "beneficjentem"), który ma być sfinansowany z Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (zwany dalej "środkiem pomocy").
2. 
Celem środka pomocy jest wspieranie dalszego rozmieszczania jednostek rwandyjskich sił obronnych w północnej prowincji Mozambiku Cabo Delgado w celu rozszerzenia, ochrony i utrzymania ich dotychczasowych zdobyczy terytorialnych i taktycznych. Dzięki temu działaniu powinno być możliwe zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony ludności cywilnej w północnych prowincjach Mozambiku oraz ułatwienie powrotu organów ścigania i innych rozliczalnych struktur państwowych, które świadczą usługi na rzecz ludności.
3. 
Aby zrealizować cel określony w ust. 2 środek pomocy będzie przyczyniał się do wspierania rozmieszczania jednostek rwandyjskich sił obronnych, o których mowa w tym samym ustępie. Środek pomocy nie jest stosowany do dostarczania sprzętu wojskowego lub platform wojskowych o śmiercionośnej sile.
4. 
Czas trwania środka pomocy wynosi 20 miesięcy od daty zawarcia umowy pomiędzy administratorem do spraw środków pomocy działającym w charakterze urzędnika zatwierdzającego a podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 2 niniejszej decyzji, zgodnie z art. 32 ust. 2 lit. a) decyzji (WPZiB) 2021/509.
5. 
Umowę w sprawie wdrażania środka pomocy zawiera się nie wcześniej niż po przyjęciu zmian do Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju przez Komitet Instrumentu.
Artykuł  2

Ustalenia finansowe

1. 
Finansowa kwota odniesienia przewidziana na pokrycie wydatków związanych ze środkiem pomocy wynosi 20 000 000 EUR.
2. 
Wszystkimi wydatkami zarządza się zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
Artykuł  3

Ustalenia z beneficjentem

1. 
Wysoki Przedstawiciel dokonuje z beneficjentem niezbędnych ustaleń, by zapewnić przestrzeganie przez niego wymogów i warunków ustanowionych niniejszą decyzją, jako warunku udzielenia wsparcia w ramach środka pomocy.
2. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia zobowiązujące beneficjenta do zapewnienia, by:
a)
finansowanie zapewniane w ramach środka pomocy było wykorzystywane wyłącznie do wspierania rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w Mozambiku;
b)
finansowanie zapewniane w ramach środka pomocy nie było wykorzystywane do nabywania sprzętu wojskowego lub platform wojskowych o śmiercionośnej sile, ani do wypłacania wynagrodzeń lub dodatków żołnierzom rwandyjskich sił obronnych;
c)
żołnierze rwandyjskich sił obronnych korzystający ze wsparcia w ramach niniejszego środka pomocy szanują odnośne prawo międzynarodowe, w szczególności międzynarodowe prawo dotyczące praw człowieka i międzynarodowe prawo humanitarne, a także przestrzegają tego prawa;
d)
beneficjent czynnie monitoruje, śledzi i ściga wszelkie naruszenia odnośnego prawa międzynarodowego, w szczególności międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego, popełnione przez żołnierzy rwandyjskich sił obronnych korzystających ze wsparcia w ramach środka pomocy;
e)
w czasie trwania wsparcia beneficjent składa regularne sprawozdania z rozmieszczania rwandyjskich sił obronnych w prowincji Cabo Delgado;
f)
beneficjent zgadza się na prowadzenie dwustronnych dialogów strategicznych z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ) na podstawie tych regularnych sprawozdań;
g)
co najmniej trzy miesiące przed zakończeniem rozmieszczenia rwandyjskich sił obronnych w Mozambiku beneficjent przedłoży Wysokiemu Przedstawicielowi do zatwierdzenia ustalenia dotyczące przekazania wyposażenia zbiorowego siłom zbrojnym Mozambiku.
3. 
Ustalenia, o których mowa w ust. 1, obejmują postanowienia dotyczące zawieszenia i zakończenia wsparcia w ramach środka pomocy w przypadku stwierdzenia, że beneficjent naruszył obowiązki określone w ust. 2.
4. 
Wysoki Przedstawiciel udziela zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 2 lit. g), wyłącznie po sprawdzeniu, że wyposażenie zbiorowe, które ma zostać przekazane, odpowiada - biorąc pod uwagę jego początkową wartość - kwocie wydatkowanej na takie wyposażenie w ramach tego środka pomocy.
Artykuł  4

Wykonanie

1. 
Wysoki Przedstawiciel jest odpowiedzialny za zapewnienie wykonania niniejszej decyzji zgodnie z decyzją (WPZiB) 2021/509 oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju, oraz zgodnie ze zintegrowanymi ramami metodologicznymi dla oceny i określenia środków i kontroli wymaganych w związku ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
2. 
Działania, o których mowa w art. 1 ust. 3, są realizowane przez ministerstwo finansów i planowania gospodarczego Republiki Rwandy.
Artykuł  5

Monitorowanie, kontrola i ocena

1. 
Wysoki Przedstawiciel monitoruje przestrzeganie przez beneficjenta obowiązków określonych w art. 3. Monitorowanie takie stosuje się celem zapewnienia świadomości kontekstu i ryzyka naruszenia obowiązków ustanowionych zgodnie z art. 3 oraz przyczynienia się do zapobiegania takim naruszeniom, w tym naruszaniu prawa międzynarodowego dotyczącego praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego przez jednostki rwandyjskich sił obronnych wspierane w ramach środka pomocy.
2. 
Wysoki Przedstawiciel przeprowadza ocenę końcową po zakończeniu okresu wdrażania, by stwierdzić, czy środek pomocy przyczynił się do realizacji wyznaczonych celów. Może to obejmować wizyty na miejscu lub wszelkie inne formy niezależnie przekazanych informacji.
Artykuł  6

Sprawozdawczość

W okresie wdrażania Wysoki Przedstawiciel przedstawia Komitetowi Politycznemu i Bezpieczeństwa (KPiB) półroczne sprawozdania z realizacji środka pomocy, zgodnie z art. 63 decyzji (WPZiB) 2021/509. W odpowiednim czasie, Wysoki Przedstawiciel informuje KPiB o ustaleniach dokonanych zgodnie z art. 3 ust 2. lit g). Administrator do spraw środków pomocy regularnie informuje Komitet Instrumentu powołany decyzją (WPZiB) 2021/509 na temat realizacji dochodów i wydatków zgodnie z art. 38 tej decyzji, w tym poprzez dostarczanie informacji na temat zaangażowanych dostawców i podwykonawców.

Artykuł  7

Zawieszenie i zakończenie

1. 
KPiB może postanowić o całkowitym lub częściowym zawieszeniu wdrażania środka pomocy zgodnie z art. 64 decyzji (WPZiB) 2021/509.
2. 
KPiB może również zalecić Radzie zakończenie środka pomocy.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 grudnia 2022 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2021/509 z dnia 22 marca 2021 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju oraz uchylenia decyzji (WPZiB) 2015/528 (Dz.U. L 102 z 24.3.2021, s. 14).
2 Wspólne stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.U. L 335 z 13.12.2008, s. 99).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024