Decyzja wykonawcza 2022/2333 dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2333
z dnia 23 listopada 2022 r.
dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz uchylająca decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8629)

(Jedynie tekst w języku hiszpańskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 259 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ospa owiec i ospa kóz jest zakaźną chorobą wirusową występującą u owiec i kóz, która może mieć poważny wpływ na odnośną populację zwierząt i rentowność hodowli, powodując zakłócenia w przemieszczaniu przesyłek tych zwierząt i pozyskanych od nich lub z nich produktów w Unii oraz w wywozie do państw trzecich. W przypadku wystąpienia ogniska tej choroby u kóz i owiec istnieje poważne ryzyko jej rozprzestrzenienia się na inne zakłady, w których utrzymywane są te zwierzęta.

(2) Ospę owiec i ospę kóz zdefiniowano w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1882 2  jako chorobę kategorii A. Ponadto rozporządzenie delegowane Komisji 2020/687 3  uzupełnia przepisy dotyczące zwalczania chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2016/429, i zdefiniowanych jako choroby kategorii A, B i C w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/1882. W szczególności w art. 21 i 22 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 przewidziano ustanowienie obszaru objętego ograniczeniami w przypadku wystąpienia ogniska choroby kategorii A, w tym ospy owiec i ospy kóz, oraz przewidziano stosowanie na nim niektórych środków zwalczania chorób. Ponadto art. 21 ust. 1 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że obszar objęty ograniczeniami obejmuje obszar zapowietrzony, obszar zagrożony oraz, w razie potrzeby, obszary buforowe wokół lub w sąsiedztwie obszarów zapowietrzonego i zagrożonego.

(3) Decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2022/1913 4  przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w niej środki nadzwyczajne dotyczące Hiszpanii w odniesieniu do ognisk ospy owiec i ospy kóz.

(4) W szczególności w decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 przewiduje się, że obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione przez państwo członkowskie w następstwie wystąpienia ognisk ospy owiec i ospy kóz zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, powinny obejmować co najmniej obszary wymienione w załączniku do wspomnianej decyzji wykonawczej.

(5) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych siedmiu ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy, znajdujących się w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha. W rezultacie obszary wymienione w załączniku do tej decyzji jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Hiszpanii zostały zmienione decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/2004 5 .

(6) Od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2022/2004 Hiszpania powiadomiła Komisję o wystąpieniu kolejnych trzech ognisk ospy owiec i ospy kóz w zakładach, w których utrzymuje się owce lub kozy, znajdujących się w regionie Andaluzji. Wszystkie te ogniska znajdują się na obszarach objętych ograniczeniami już ustanowionych w prowincji Granada, zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2022/1913, z wyjątkiem jednego, który znajduje się w prowincji Almeria. Ognisko to jest pierwszym w historii ogniskiem w prowincji Almeria i znajduje się poza już istniejącymi obszarami zapowietrzonymi i zagrożonymi.

(7) Do tej pory Hiszpania zgłosiła w sumie 19 ognisk ospy owiec i ospy kóz, rozmieszczonych w dwóch oddzielnych skupiskach choroby, z których jedno znajduje się w regionie Andaluzji, a drugi w regionie Kastylia-La Mancha. W większości przypadków ogniska w tym samym skupisku choroby są połączone epidemiologicznie i mają co najmniej jedną wspólną cechę.

(8) Właściwe organy Hiszpanii wprowadziły niezbędne środki zwalczania chorób wymagane zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687, w tym ustanowiły obszary zapowietrzone i zagrożone wokół tych ognisk.

(9) Hiszpania regularnie przekazuje Komisji aktualne informacje na temat sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz. Aktualizacje te obejmują środki zwalczania chorób wprowadzone przez Hiszpanię, które Komisja poddaje przeglądowi w celu oceny ich skuteczności, biorąc pod uwagę rozwój choroby.

(10) Ponadto Hiszpania poinformowała Komisję i Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, że wobec braku środków zmniejszających ryzyko ukierunkowanych szczególnie na ospę owiec i ospę kóz w załączniku VII do rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 i w oczekiwaniu na zmianę tego załącznika będzie stosować środki zmniejszające ryzyko określone w tym załączniku dla choroby guzowatej skóry bydła w odniesieniu do mięsa i mleka kóz i owiec pochodzących z obszarów zapowietrzonych i zagrożonych ustanowionych zgodnie z tym rozporządzeniem delegowanym. Hiszpania stwierdziła, że musi wprowadzić te środki zmniejszające ryzyko, które uwzględniają podobieństwo między wirusem ospy owiec i ospy kóz a wirusem choroby guzowatej skóry bydła, z których oba należą do rodziny Poxviridae i rodzaju Capripoxvirus.

(11) W związku z tym należy dalej dostosować obszary wymienione w załączniku do decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 jako obszary zapowietrzone i zagrożone w Hiszpanii, przestrzennie lub czasowo, oraz ustanowić obszar buforowy, aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się tej choroby w Hiszpanii i w pozostałej części Unii. Dostosowanie to powinno uwzględniać zróżnicowany rozwój choroby w regionach Andaluzja i Kastylia-La Mancha.

(12) Ponadto należy pogrupować obszary wymienione jako obszary zapowietrzone i zagrożone oraz ustalić wspólną datę, do której mają one zastosowanie, dla każdego skupiska choroby, z uwzględnieniem daty zakończenia ostatniego wstępnego czyszczenia i dezynfekcji, tak aby wszystkie ogniska choroby na tym samym obszarze zostały poddane wstępnemu oczyszczeniu i dezynfekcji, zarówno w Andaluzji, jak i w Kastylii-La Manchy.

(13) Oprócz obszarów zapowietrzonych i zagrożonych należy ustanowić obszar buforowy, zgodnie z art. 21 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, w regionie Andaluzji, gdzie rozwój choroby jest mniej korzystny i gdzie Hiszpania powinna zastosować pewne środki w odniesieniu do przemieszczania owiec i kóz poza ten obszar, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby na pozostałą część jej terytorium.

(14) Biorąc pod uwagę rozwój sytuacji epidemiologicznej w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz aby zapobiec niepotrzebnym zakłóceniom w przemieszczaniu przesyłek owiec i kóz na terytorium Unii, a także aby uniknąć nieuzasadnionych barier handlowych ze strony państw trzecich, konieczne jest, aby kontynuować niezwłoczne określanie na poziomie Unii obszarów objętych ograniczeniami w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz. Wspomniane obszary objęte ograniczeniami powinny obejmować obszary zapowietrzone i zagrożone, a także obszar buforowy w tym państwie członkowskim. W związku z tym w załączniku do niniejszej decyzji należy wymienić obszary wskazane jako obszary zapowietrzone, obszary zagrożone i obszar buforowy w Hiszpanii zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2020/687 oraz ustalić czas trwania tego podziału na obszary. Ponadto decyzję wykonawczą (UE) 2022/1913 należy uchylić i zastąpić niniejszą decyzją.

(15) Ze względu na pilny charakter sytuacji epidemiologicznej w Unii w odniesieniu do rozprzestrzeniania się ospy owiec i ospy kóz ważne jest, aby środki określone w niniejszej decyzji były stosowane jak najszybciej.

(16) Ponadto, biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną w Unii w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz, niniejszą decyzję należy stosować do dnia 31 marca 2023 r.

(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsza decyzja ustanawia na poziomie Unii:

a)
obszary objęte ograniczeniami obejmujące obszary zapowietrzone i obszary zagrożone, które Hiszpania ma ustanowić w związku z wystąpieniem ogniska lub ognisk ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii oraz obszar buforowy zgodnie z art. 21 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687;
b)
okres obowiązywania środków zwalczania chorób, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zgodnie z art. 39 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687, na obszarach zagrożonych zgodnie z art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 oraz na obszarze buforowym zgodnie z art. 21 tego rozporządzenia delegowanego.
Artykuł  2

Ustanowienie obszarów objętych ograniczeniami

Hiszpania zapewnia, aby:

a)
obszary objęte ograniczeniami obejmujące obszary zapowietrzone i obszary zagrożone oraz obszar buforowy zostały niezwłocznie ustanowione przez właściwy organ tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 21 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 i na warunkach określonych w tym artykule oraz w art. 23 lit. a) rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687;
b)
obszary zapowietrzone i zagrożone oraz obszar buforowy, o których mowa w lit. a), obejmowały co najmniej obszary wymienione w załączniku do niniejszej decyzji;
c)
środki w każdym obszarze objętym ograniczeniami stosowane były co najmniej do dat wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  3  6  

Środki, które mają być stosowane na obszarach zapowietrzonych, zagrożonych i buforowych

1. 
Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 2, 7 i 8.
2. 
Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zapowietrzonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zapowietrzonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.
3. 
Przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 4, 7 i 8.
4. 
Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze zagrożonym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na tym samym obszarze zagrożonym co zakład pochodzenia, w celu natychmiastowego uboju.
5. 
Przemieszczanie owiec i kóz z obszaru buforowego do miejsca przeznaczenia poza tym obszarem buforowym jest dozwolone tylko wtedy, gdy zezwoli na nie właściwy organ i gdy spełnia ono warunki określone w ust. 6, 7 i 8.
6. 
Właściwy organ może zezwolić na przemieszczanie owiec i kóz utrzymywanych na obszarze buforowym do miejsca przeznaczenia poza tym obszarem buforowym, jeżeli takie przemieszczanie owiec i kóz ma miejsce bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Hiszpanii, w celu natychmiastowego uboju.
7. 
Owce i kozy przeznaczone do transportu podlegają kontroli klinicznej, którą właściwy organ przeprowadza nie wcześniej niż 24 godziny przed datą transportu.
8. 
Środki transportu wykorzystywane do przemieszczania owiec i kóz z obszarów zapowietrzonych, zagrożonych lub buforowych, określonych w ust. 1, 3 i 5:
a)
spełniają wymogi dotyczące środków transportu określone w art. 24 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687;
b)
są czyszczone i dezynfekowane przed każdym transportem zwierząt pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;
c)
są czyszczone i dezynfekowane zgodnie z wymogami dotyczącymi środków transportu określonymi w art. 24 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/687 pod kontrolą lub nadzorem właściwego organu;
d)
transportują wyłącznie owce i kozy o tym samym statusie zdrowotnym utrzymywane w tym samym zakładzie;
e)
są plombowane przez właściwy organ w zakładzie pochodzenia po załadunku zwierząt i odplombowywane przez właściwy organ w rzeźni przeznaczenia.
Artykuł  4

Uchylenie decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913

Decyzja wykonawcza (UE) 2022/1913 traci moc.

Artykuł  5  7  

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r.

Artykuł  6

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Hiszpanii.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK 8  

A.
Obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione wokół potwierdzonych ognisk
Region i numer referencyjny ADIS przypisany ognisku choroby Obszary w Hiszpanii ustanowione jako obszary zapowietrzone i obszary zagrożone, część obszarów buforowych, o których mowa w art. 1 Data, do której środki mają zastosowanie
Region Kastylia-La Mancha

ES-CAPRIPOX-2023-00003

ES-CAPRIPOX-2023-00004

ES-CAPRIPOX-2023-00005

ES-CARPIPOX-2023-00006

Obszar zapowietrzony:

Obszar zapowietrzony obejmujący następujące obszary:

W prowincji Ciudad Real gminy:

- Alcázar de San Juan

- Campo de Criptana

31.5.2023
Obszar zagrożony:

Obszar zagrożony obejmujący następujące obszary:

W prowincji Ciudad Real gminy:

- Villarta de San Juan

- Villarrubia de los Ojos

- Tomelloso

- Socuéllamos

- Puerto Lápice

- Pedro Muñoz

- Manzanares

- Llanos del Caudillo

- Las Labores

- Herencia

- Daimiel

- Argamasilla de Alba

- Arenas de San Juan

- Arenales de San Gregorio

W prowincji Toledo gminy:

- Villafranca de los Caballeros

- Villacañas

- Quintanar de la Orden

- Quero

- Miguel Esteban

- Madridejos

- La Villa de Don Fabrique

- La Puebla de Almoradiel

- El Toboso

- Camuñas

W prowincji Cuenca gminy:

- Mota del Cuervo

15.6.2023
Obszar zagrożony:

Obszar zagrożony obejmujący następujące obszary:

W prowincji Ciudad Real gminy:

- Alcázar de San Juan

- Campo de Criptana

1.6.2023

15.6.2023

B.
Obszary buforowe
Region Obszary w Hiszpanii ustanowione jako obszary buforowe, część obszarów objętych ograniczeniami, o których mowa w art. 1 Data, do której środki mają zastosowanie
Region Kastylia-La Mancha Obszar buforowy obejmujący następujące prowincje:

- Albacete

- Ciudad Real

- Cuenca

- Toledo

31.7.2023"
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1882 z dnia 3 grudnia 2018 r. w sprawie stosowania niektórych przepisów dotyczących zapobiegania chorobom oraz ich zwalczania do kategorii chorób umieszczonych w wykazie oraz ustanawiające wykaz gatunków i grup gatunków, z którymi wiąże się znaczne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w tym wykazie (Dz.U. L 308 z 4.12.2018, s. 21).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/687 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zapobiegania niektórym chorobom umieszczonym w wykazie oraz ich zwalczania (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 64).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/1913 z dnia 4 października 2022 r. dotycząca niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii (Dz.U. L 261 z 7.10.2022, s. 53).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/2004 z dnia 18 października 2022 r. zmieniająca załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2022/1913 dotyczącej niektórych środków nadzwyczajnych w odniesieniu do ospy owiec i ospy kóz w Hiszpanii (Dz.U. L 274 z 24.10.2022, s. 69).
6 Art. 3:

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.

7 Art. 5:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2023/1145 z dnia 7 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.151.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 czerwca 2023 r.

8 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/10 z dnia 20 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.2.126) zmieniającej nin. decyzję z dniem 4 stycznia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/414 z dnia 17 lutego 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.59.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 lutego 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/836 z dnia 11 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.105.51) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 kwietnia 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2023/872 z dnia 20 kwietnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.113.49) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 kwietnia 2023 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024