a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma decydować zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.
(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach tej listy ma zostać opracowany projekt pt. "Mobilność wojskowa", w którym uczestniczyć będzie 24 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora projektu.
(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639 ustanawiającą ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(4) W dniu 29 lipca 2022 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") przesłało wniosek o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" koordynatorowi tego projektu, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Zjednoczone Królestwo, czy spełnia ono ogólne warunki, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(5) W dniu 7 października 2022 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że członkowie tego projektu PESCO uzgodnili jednomyślnie, że chcą zaprosić Zjednoczone Królestwo do udziału w projekcie; zakres, formę udziału, i odpowiednie fazy udziału Zjednoczonego Królestwa w tym projekcie oraz że Zjednoczone Królestwo spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(6) W dniu 19 października 2022 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Zjednoczonego Królestwa o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa". W szczególności KPiB zapoznał się z opisem tego projektu przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. KPiB zauważył także, że w ramach projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Odnotował również, że projekt nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji i finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.
(7) KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa", opisane w notyfikacji. Uznał, że Zjednoczone Królestwo wyraziło pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.
(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Zjednoczone Królestwo spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:
- Zjednoczone Królestwo spełnia warunki określone w art. 3 lit. a) decyzji (WPZiB) 2020/1639, który wymaga podzielania wartości, na których opiera się Unia, określonych w art. 2 TUE, oraz zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonych w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nienarażania na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzegania zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzenia dialogu politycznego z Unią, który w przypadku udziału Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony,
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b) decyzji (WPZiB) 2020/1639, by Zjednoczone Królestwo zapewniało projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Zjednoczonego Królestwa, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jego udziału w tym projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu,
- w odniesieniu do art. 3 lit. c) decyzji (WPZiB) 2020/1639 udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji,
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d) decyzji (WPZiB) 2020/1639, projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni, zdolności i technologii. Nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie. W tym kontekście udział Zjednoczonego Królestwa w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Zjednoczonego Królestwa ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na którekolwiek z państw członkowskich Unii,
- wymóg w art. 3 lit. e) decyzji (WPZiB) 2020/1639 w odniesieniu do spójności udziału Zjednoczonego Królestwa z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Zjednoczonego Królestwa przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności, czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego nie ma zastosowania w tym kontekście,
- wymóg określony w art. 3 lit. f) decyzji (WPZiB) 2020/1639 został spełniony, ponieważ od dnia 1 maja 2021 r. obowiązuje umowa między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 4 ,
- warunek określony w art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639 nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z tą agencją,
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h) decyzji (WPZiB) 2020/1639, Zjednoczone Królestwo zobowiązało się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące tego konkretnego projektu zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 i decyzją Rady (WPZiB) 2018/909 5 w sprawie zasad zarządzania PESCO.
(9) Ponadto w swojej opinii KPiB zalecił Radzie podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie tego, czy udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(10) Rada powinna zatem podjąć decyzję, czy udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Zjednoczone Królestwo przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez Zjednoczone Królestwo i członków projektu, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Rada będzie prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: