Decyzja 2022/2244 w sprawie udziału Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2244
z dnia 14 listopada 2022 r.
w sprawie udziału Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa"

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , oraz w szczególności jej art. 9 ust. 2,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , oraz w szczególności jej art. 2 ust. 4,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma decydować zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w danym projekcie chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.

(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3  ustanawiającą listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. W art. 1 tej decyzji przewidziano, że w ramach tej listy ma zostać opracowany projekt pt. "Mobilność wojskowa", w którym uczestniczyć będzie 24 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora projektu.

(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639 ustanawiającą ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. W art. 2 ust. 4 tej decyzji przewidziano, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w tym projekcie spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(4) W dniu 29 lipca 2022 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej "Zjednoczonym Królestwem") przesłało wniosek o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" koordynatorowi tego projektu, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Zjednoczone Królestwo, czy spełnia ono ogólne warunki, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(5) W dniu 7 października 2022 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że członkowie tego projektu PESCO uzgodnili jednomyślnie, że chcą zaprosić Zjednoczone Królestwo do udziału w projekcie; zakres, formę udziału, i odpowiednie fazy udziału Zjednoczonego Królestwa w tym projekcie oraz że Zjednoczone Królestwo spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(6) W dniu 19 października 2022 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji dotyczącej wniosku Zjednoczonego Królestwa o udział w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa". W szczególności KPiB zapoznał się z opisem tego projektu przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. KPiB zauważył także, że w ramach projektu nie dochodzi do wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Odnotował również, że projekt nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji i finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.

(7) KPiB zaaprobował również proponowany zakres, formę i zasięg udziału Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa", opisane w notyfikacji. Uznał, że Zjednoczone Królestwo wyraziło pełne poparcie dla zakresu tego projektu określonego w notyfikacji.

(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Zjednoczone Królestwo spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:

- Zjednoczone Królestwo spełnia warunki określone w art. 3 lit. a) decyzji (WPZiB) 2020/1639, który wymaga podzielania wartości, na których opiera się Unia, określonych w art. 2 TUE, oraz zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonych w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nienarażania na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, w tym przestrzegania zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi oraz prowadzenia dialogu politycznego z Unią, który w przypadku udziału Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony,

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b) decyzji (WPZiB) 2020/1639, by Zjednoczone Królestwo zapewniało projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Zjednoczonego Królestwa, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jego udziału w tym projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu,

- w odniesieniu do art. 3 lit. c) decyzji (WPZiB) 2020/1639 udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji,

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d) decyzji (WPZiB) 2020/1639, projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni, zdolności i technologii. Nie są rozwijane w jego ramach żadne zdolności ani technologie. W tym kontekście udział Zjednoczonego Królestwa w tym projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Zjednoczonego Królestwa ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na którekolwiek z państw członkowskich Unii,

- wymóg w art. 3 lit. e) decyzji (WPZiB) 2020/1639 w odniesieniu do spójności udziału Zjednoczonego Królestwa z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Zjednoczonego Królestwa przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności, czy też miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologicznoprzemysłową sektora obronnego nie ma zastosowania w tym kontekście,

- wymóg określony w art. 3 lit. f) decyzji (WPZiB) 2020/1639 został spełniony, ponieważ od dnia 1 maja 2021 r. obowiązuje umowa między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych 4 ,

- warunek określony w art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639 nie ma zastosowania w tym przypadku, jako że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z tą agencją,

- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h) decyzji (WPZiB) 2020/1639, Zjednoczone Królestwo zobowiązało się dołożyć starań, by zawrzeć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i zapewnić wszelkie inne niezbędne dokumenty dotyczące tego konkretnego projektu zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 i decyzją Rady (WPZiB) 2018/909 5  w sprawie zasad zarządzania PESCO.

(9) Ponadto w swojej opinii KPiB zalecił Radzie podjęcie pozytywnej decyzji w sprawie tego, czy udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

(10) Rada powinna zatem podjąć decyzję, czy udział Zjednoczonego Królestwa w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Zjednoczone Królestwo przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez Zjednoczone Królestwo i członków projektu, zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Rada będzie prowadzić nadzór zgodnie z art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Udział Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2022 r.
1 Dz.U. L 331 z 14.12.2017, s. 57.
2 Dz.U. L 371 z 6.11.2020, s. 3.
3 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/340 z dnia 6 marca 2018 r. ustanawiająca listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO (Dz.U. L 65 z 8.3.2018, s. 24).
4 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2540.
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/909 z dnia 25 czerwca 2018 r. ustanawiająca wspólny zbiór przepisów dotyczących zarządzania projektami PESCO (Dz.U. L 161 z 26.6.2018, s. 37).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024