Decyzja wykonawcza 2022/2206 ustanawiająca szablon sprawozdania na potrzeby sprawozdań rocznych państw członkowskich dla Europejskiej Rady Ochrony Danych na temat wykonywania praw osób, których dane dotyczą w odniesieniu do Systemu Informacyjnego Schengen

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2206
z dnia 11 listopada 2022 r.
ustanawiająca szablon sprawozdania na potrzeby sprawozdań rocznych państw członkowskich dla Europejskiej Rady Ochrony Danych na temat wykonywania praw osób, których dane dotyczą w odniesieniu do Systemu Informacyjnego Schengen

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1861 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie odpraw granicznych, zmiany konwencji wykonawczej do układu z Schengen oraz zmiany i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 1 , w szczególności jego art. 54 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen (SIS) w dziedzinie współpracy policyjnej i współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, zmiany i uchylenia decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1986/2006 i decyzji Komisji 2010/261/UE 2 , w szczególności jego art. 68 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniami (UE) 2018/1861 i (UE) 2018/1862 ustanowiono nowe przepisy dotyczące utworzenia, funkcjonowania i użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen. Te nowe rozporządzenia zwiększają skuteczność i efektywność techniczną i operacyjną Systemu Informacyjnego Schengen oraz rozszerzają jego stosowanie przez wprowadzenie nowych kategorii wpisów i funkcji. Ponadto rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1860 3  ustanowiono nowy rodzaj wpisu dotyczącego powrotu obywateli państw trzecich.

(2) Rozporządzenie (UE) 2018/1861 stanowi podstawę prawną Systemu Informacyjnego Schengen w odniesieniu do kwestii wchodzących w zakres stosowania części trzeciej tytuł V rozdział 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), natomiast rozporządzenie (UE) 2018/1862 stanowi podstawę prawną tego systemu w odniesieniu do kwestii objętych zakresem stosowania części trzeciej tytuł V rozdziały 4 i 5 TFUE. Fakt, że podstawa prawna Systemu Informacyjnego Schengen składa się z odrębnych aktów, nie narusza zasady, że stanowi on - i powinien funkcjonować jako - jednolity system informacyjny.

(3) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 4  i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 5 , wraz z rozporządzeniami (UE) 2018/1861 i (UE) 2018/1862, określono prawa osób, których dane dotyczą, w zakresie przetwarzania ich danych osobowych w kontekście korzystania z Systemu Informacyjnego Schengen przez właściwe organy krajowe, a także określono procedury wykonywania takich praw.

(4) Krajowe niezależne organy nadzorcze, o których mowa w dyrektywie (UE) 2016/680 i rozporządzeniu (UE) 2016/679, monitorują pod kątem zgodności z prawem przetwarzanie danych osobowych przez państwa członkowskie w związku z korzystaniem przez nie z Systemu Informacyjnego Schengen.

(5) Zgodnie z rozporządzeniami (UE) 2018/1861 i (UE) 2018/1862 państwa członkowskie zobowiązane są co roku składać Europejskiej Radzie Ochrony Danych sprawozdania na temat wykonywania praw osób, których dane dotyczą, według szablonu, który zostanie opracowany przez Komisję.

(6) W celu zagwarantowania, że sprawozdania roczne państw członkowskich będą zapewniały spójny przegląd funkcjonowania środków ochrony prawnej dostępnych dla osób, których dane dotyczą, w szablonie należy określić dane, które mają być gromadzone na podstawie rozporządzeń (UE) 2018/1861 i (UE) 2018/1862, na temat wykonywania przez osoby, których dane dotyczą, praw dostępu do ich danych osobowych przechowywanych w Systemie Informacyjnym Schengen, prawa do ich sprostowania i usunięcia, a także na temat środków ochrony prawnej przed sądami krajowymi i wzajemnego uznawania wyroków.

(7) Na mocy art. 19 rozporządzenia (UE) 2018/1860 do wpisów dotyczących powrotu obywateli państw trzecich ma również zastosowanie art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861. W związku z tym państwa członkowskie powinny uwzględnić w swoich rocznych sprawozdaniach dla Europejskiej Rady Ochrony Danych wykonywanie praw osób, których dane dotyczą, również w odniesieniu do tej kategorii wpisów.

(8) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2018/1861 ani rozporządzenia (UE) 2018/1862 i nie jest nimi związana ani ich nie stosuje. Jednak ze względu na to, że rozporządzenie (UE) 2018/1861 i rozporządzenie (UE) 2018/1862 opierają się na dorobku Schengen, zgodnie z art. 4 tego protokołu Dania powiadomiła 26 kwietnia 2019 r. o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1861 i rozporządzenia (UE) 2018/1862 do swojego prawa krajowego. W związku z powyższym na mocy prawa międzynarodowego Dania ma obowiązek wprowadzenia w życie przepisów niniejszej decyzji.

(9) Niniejsza decyzja ma zastosowanie do Irlandii w zakresie, w jakim odnosi się do rozporządzenia (UE) 2018/1862, zgodnie z art. 5 ust. 1 Protokołu nr 19 w sprawie dorobku Schengen włączonego w ramy Unii Europejskiej, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, oraz art. 6 ust. 2 decyzji Rady 2002/192/WE 6 , w związku z decyzją wykonawczą Rady (UE) 2020/1745 7 .

(10) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE 9 .

(11) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 11  i art. 3 decyzji Rady 2008/149/WSiSW 12 .

(12) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 13 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 14  i art. 3 decyzji Rady 2011/349/UE 15 .

(13) W odniesieniu do Bułgarii i Rumunii niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r. i należy ją odczytywać w związku z decyzjami Rady 2010/365/UE 16  i (UE) 2018/934 17 .

(14) W odniesieniu do Chorwacji niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2011 r. i należy ją odczytywać w związku z decyzją Rady (UE) 2017/733 18 .

(15) W odniesieniu do Cypru niniejsza decyzja jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2003 r.

(16) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 19  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych; swoją opinię wydał on w dniu 11 lipca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Informacje, o których mowa w art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 i art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862, przekazuje się zgodnie z szablonem określonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

SZABLON SPRAWOZDANIA ROCZNEGO DLA EUROPEJSKIEJ RADY OCHRONY DANYCH ZGODNIE Z ART. 54 UST. 3 ROZPORZĄDZENIA (UE) 2018/1861 I ART. 68 UST. 3 ROZPORZąDZENIA (UE) 2018/1862

Dostarczane corocznie przez każde państwo członkowskie do dnia 31 marca następnego roku.

Dane wprowadza się do tabeli zawierającej następującą strukturę i pola.

SPRAWOZDANIE ROCZNE Dla Europejskiej Rady Ochrony Danych zgodnie z art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 oraz art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862
Państwo członkowskie:
Okres sprawozdawczy w roku kalendarzowym:
Zrealizowane wnioski o dostęp (1) Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1860 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1861 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1862 Brak wpisu dotyczącego wnioskodawcy w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS)
1a. Liczba złożonych do administratora wniosków o udzielenie dostępu
1b. Liczba przypadków, w których udzielono dostępu do danych (2)
2a. Liczba złożonych do organu nadzorczego wniosków o udzielenie dostępu (3)
2b. Liczba przypadków, w których udzielono dostępu do danych (4)
Zrealizowane wnioski o sprostowanie (5) Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1860 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1861 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1862 Brak wpisu dotyczącego wnioskodawcy w SIS
3a. Liczba złożonych do administratora danych wniosków o sprostowanie nieprawidłowych danych
3b. Liczba przypadków, w których dane zostały sprostowane
4a. Liczba złożonych do organu nadzorczego wniosków o sprostowanie nieprawidłowych danych (6)
4b. Liczba przypadków, w których dane zostały sprostowane (nieobowiązkowe (7))
Zrealizowane wnioski o usunięcie danych (8) Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1860 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1861 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1862 Brak wpisu dotyczącego wnioskodawcy w SIS
5a. Liczba złożonych do administratora danych wniosków o usunięcie danych przechowywanych niezgodnie z prawem
5b. Liczba przypadków, w których dane zostały usunięte
6a. Liczba złożonych do organu nadzorczego wniosków o usunięcie danych przechowywanych niezgodnie z prawem (9)
6b. Liczba przypadków, w których dane zostały usunięte (nieobowiązkowe (10))
Zakończone sprawy sądowe (11) Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1860 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1861 Wpis dotyczący osoby, której dane dotyczą, na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1862
7a. Liczba wszczętych postępowań sądowych
7b. Liczba spraw, w których sąd orzekł na korzyść wnioskodawcy
Dodatkowe uwagi dotyczące przypadków wzajemnego uznawania orzeczeń lub decyzji kończących postępowanie w sprawie wydanych przez sądy lub organy innych państw członkowskich w odniesieniu do wpisów wprowadzonych przez państwo członkowskie dokonujące wpisu

(Proszę dodać potrzebną liczbę wierszy)

Art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 Art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862
1. 1.
2. 2.
3. 3.
(1) Proszę uwzględnić jedynie przypadki, w których ostateczna decyzja została podjęta w danym roku kalendarzowym, nawet jeśli wniosek został złożony w poprzednim roku.
(2) Proszę wskazać całkowitą liczbę przypadków pełnego, jak i częściowego udzielenia dostępu oraz podać liczbę przypadków udzielenia dostępu częściowego w nawiasach. Podanie odrębnej liczby przypadków udzielenia dostępu częściowego jest nieobowiązkowe.
(3) Wnioski o udzielenie dostępu zgodnie z art. 17 dyrektywy (UE) 2016/680.
(4) Proszę wskazać całkowitą liczbę przypadków pełnego, jak i częściowego udzielenia dostępu oraz podać liczbę przypadków udzielenia dostępu częściowego w nawiasach. Podanie odrębnej liczby przypadków udzielenia dostępu częściowego jest nieobowiązkowe.
(5) Proszę uwzględnić jedynie przypadki, w których ostateczna decyzja została podjęta w danym roku kalendarzowym, nawet jeśli wniosek został złożony w poprzednim roku.
(6) Wnioski o udzielenie dostępu zgodnie z art. 17 dyrektywy (UE) 2016/680.
(7) Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wypełnieniu lub niewypełnieniu pól oznaczonych jako "nieobowiązkowe", ponieważ dane te nie są wymienione wśród danych podlegających zgłoszeniu Europejskiej Radzie Ochrony Danych w art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 lub art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862.
(8) Proszę uwzględnić jedynie przypadki, w których ostateczna decyzja została podjęta w danym roku kalendarzowym, nawet jeśli wniosek został złożony w poprzednim roku.
(9) Wnioski o udzielenie dostępu zgodnie z art. 17 dyrektywy (UE) 2016/680.
(10) Państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o wypełnieniu lub niewypełnieniu pól oznaczonych jako "nieobowiązkowe", ponieważ dane te nie są wymienione wśród danych podlegających zgłoszeniu Europejskiej Radzie Ochrony Danych w art. 54 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1861 lub art. 68 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1862.
(11) Proszę uwzględnić jedynie przypadki, w których ostateczna decyzja została podjęta w danym roku kalendarzowym, nawet jeśli wniosek został złożony w poprzednim roku.
1 Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 14.
2 Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 56.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1860 z dnia 28 listopada 2018 r. w sprawie użytkowania Systemu Informacyjnego Schengen do celów powrotu nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich (Dz.U. L 312 z 7.12.2018, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
6 Decyzja Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
7 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1745 z dnia 18 listopada 2020 r. w sprawie wprowadzenia w życie przepisów dorobku Schengen dotyczących ochrony danych oraz tymczasowego wprowadzenia w życie niektórych przepisów dorobku Schengen w Irlandii (Dz.U. L 393 z 23.11.2020, s. 3).
8 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
9 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
10 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
11 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
12 Decyzja Rady 2008/149/WSiSW z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 50).
13 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
14 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
15 Decyzja Rady 2011/349/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się w szczególności do współpracy sądowej w sprawach karnych i współpracy policji (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 1).
16 Decyzja Rady 2010/365/UE z dnia 29 czerwca 2010 r. w sprawie stosowania w Republice Bułgarii i w Rumunii przepisów dorobku Schengen związanych z systemem informacyjnym Schengen (Dz.U. L 166 z 1.7.2010, s. 17).
17 Decyzja Rady (UE) 2018/934 z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (Dz.U. L 165 z 2.7.2018, s. 37).
18 Decyzja Rady (UE) 2017/733 z dnia 25 kwietnia 2017 r. w sprawie stosowania w Republice Chorwacji przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen (Dz.U. L 108 z 26.4.2017, s. 31).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.293.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2206 ustanawiająca szablon sprawozdania na potrzeby sprawozdań rocznych państw członkowskich dla Europejskiej Rady Ochrony Danych na temat wykonywania praw osób, których dane dotyczą w odniesieniu do Systemu Informacyjnego Schengen
Data aktu: 11/11/2022
Data ogłoszenia: 14/11/2022
Data wejścia w życie: 04/12/2022