Decyzja 2022/2199 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

DECYZJA RADY (UE) 2022/2199
z dnia 8 listopada 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został podpisany przez Unię zgodnie z decyzją Rady (UE) 2017/1937 2 . W dniu 4 marca 2019 r. został on zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 3 . Wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Zgodnie z art. 35 TWT Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Komitetem Sterującym") przyjmuje corocznie budżet Wspólnoty Transportowej. Art. 35 TWT uprawnia również Komitet Sterujący do przyjmowania decyzji określających procedurę na potrzeby wykonania budżetu.

(3) Komitet Sterujący ma przyjąć decyzję w sprawie budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023 na ostatnim posiedzeniu w 2022 r.

(4) Proponowany budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2023 jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organów Wspólnoty Transportowej. Pokrywa on koszty zasobów ludzkich, podróży, sprzętu informatycznego i oprogramowania komputerowego, a także wydatki operacyjne, takie jak analizy, budowanie zdolności, pomoc techniczna oraz organizacja konferencji i spotkań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Sterującego dotyczące decyzji w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023, ponieważ przedmiotowa decyzja, która jest niezbędna do funkcjonowania Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej, będzie wiążąca dla Unii,

(6) Stanowisko Unii na forum Komitetu Sterującego powinno zatem opierać się na załączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Podstawę stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej ("Komitetu Sterującego") w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023, stanowi projekt decyzji Komitetu Sterującego dołączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2022 r.

PROJEKT

DECYZJA nr ... /2022 REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ

z dnia.

w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 4 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2023, dołączony do niniejszej decyzji, zostaje niniejszym przyjęty.

Artykuł  2
1. 
Zgodnie z art. 10 ust. 1 zasad finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, środki przydzielone na daną linię budżetową w budżecie na 2023 r. mogą zostać wykorzystane do celów związanych z przypisaniem do innej linii budżetowej, do maksymalnej łącznej wysokości 10 % środków z poprzedniej linii budżetowej. Nie ma to zastosowania do linii budżetowej dotyczącej zasobów ludzkich.
2. 
Środki przeniesione w celu pokrycia zobowiązań podpisanych na koniec 2022 r., jak określono w dołączonym budżecie, nie kwalifikują się do wykorzystania, o którym mowa w ust. 1. Nie mogą być one brane pod uwagę przy określaniu maksymalnej kwoty odpowiadającej limitowi 10 %, o którym mowa w tych przepisach.
Artykuł  3

Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań do końca roku budżetowego 2022, zostają anulowane i zwrócone stronom zgodnie z wartościami procentowymi określonymi w załączniku V do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową oraz faktycznie wpłaconymi wkładami.

Sporządzono w .... dnia ...

BUDŻET WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ NA ROK 2023

Linia budżetowa Kwota (w EUR)
1. Stały Sekretariat
1.1. Zasoby ludzkie 1 502 097
1.2. Koszty podróży 119220
1.3. Koszty biurowe, sprzęt i oprogramowanie 64 150
1.4. Inne koszty i usługi, w tym:

- usługi zlecane na zewnątrz i inne usługi (audyt, eksponowanie, szkolenie pracowników, opłaty bankowe)

- koszty posiedzeń i konferencji

- koszty technologii informacyjnych i komunikacji

- koszty rekrutacji personelu

543 117
1.5. Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania (1) 730000
- w tym nowe kredyty 510000
- w tym przeniesione środki budżetowe odpowiadające zobowiązaniom podpisanym na koniec 2022 r., w odniesieniu do których płatności są wymagalne w 2023 r. 220000
2. Rada Ministerialna
2.1. Koszty posiedzeń i konferencji 28 000
3. Regionalny Komitet Sterujący
3.1. Koszty posiedzeń i konferencji 18 560
4. Komitety techniczne
4.1. Koszty posiedzeń i konferencji 177300
5. Forum socjalne
5.1. Koszty posiedzeń i konferencji 10 800
6. Komitet Budżetowy
6.1. Koszty posiedzeń i konferencji 5 720
Nowe kredyty ogółem (bez rezerwy budżetowej) 2 978 964
Rezerwa budżetowa (ok. 3 % nowych kredytów) 81 036
Nowe kredyty ogółem 3 060 000
Środki przeniesione z 2022 r. ogółem 220000
Suma całkowita 3 280 000
Wkład UE (80 % nowych kredytów) 2 448 000
Wkład Stron z Europy Południowo-Wschodniej (20 % nowych kredytów: załącznik V do Traktatu usanawiającego Wspólnotę Transportową określa wkłady poszczególnych państw) 612000
(1) Kwota ogółem ma zostać określona po zakończeniu postępowań o udzielenie zamówienia i umów o świadczenie usług podpisanych w trzecim kwartale 2022 r.
1 Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
4 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.292.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2199 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023
Data aktu: 08/11/2022
Data ogłoszenia: 11/11/2022