Rozporządzenie wykonawcze 2022/2121 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami a ESMA informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2121
z dnia 13 lipca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami a ESMA informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 32 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zagwarantowania, że właściwe organy oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) są w stanie współpracować i wymieniać informacje w sposób skuteczny i terminowy do celów rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy określić standardowe formularze, wzory i procedury, które mają być wykorzystywane przez właściwe organy i ESMA na potrzeby takiej współpracy i wymiany informacji, w tym w celu składania stosownych wniosków, potwierdzania odbioru wniosków oraz udzielania odpowiedzi na takie wnioski, jak również na potrzeby przekazywania informacji, o które nie złożono wniosku.

(2) Aby ułatwić komunikację, właściwe organy i ESMA powinny wyznaczyć punkt kontaktowy, który zajmowałby się współpracą i wymianą informacji, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503.

(3) W celu zapewnienia, by właściwe organy rozpatrywały wnioski o współpracę lub wymianę informacji skutecznie i szybko, w każdym wniosku należy jasno określić przyczyny złożenia takiego wniosku. Procedury współpracy i wymiany informacji powinny ułatwiać kontakty między właściwymi organami a ESMA w trakcie całego procesu.

(4) Jako że właściwe organy mogą zwrócić się do ESMA o koordynację kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego o skutkach transgranicznych, należy ustanowić standardowy formularz, z którego będą korzystać właściwe organy przy składaniu takich wniosków.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.

(6) Wymogi zawarte w niniejszym rozporządzeniu dotyczą właściwych organów i ESMA, a nie uczestników rynku. W związku z tym ESMA uznał, że przeprowadzenie konsultacji publicznych w sprawie tych standardów lub analiza potencjalnych kosztów i korzyści byłyby wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu projektu standardów wykonawczych zawartych w niniejszym rozporządzeniu.

(7) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkty kontaktowe

1. 
Zarówno właściwe organy, jak i ESMA wyznaczają punkty kontaktowe na potrzeby składania wniosków o współpracę i wymianę informacji na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2020/1503.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA szczegółowe informacje dotyczące ustanowionych przez nie punktów kontaktowych, o których mowa w ust. 1, i na bieżąco informują ESMA o wszelkich zmianach dotyczących tych informacji.
3. 
ESMA prowadzi i aktualizuje wykaz wszystkich punktów kontaktowych wyznaczonych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  2

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Gdy ESMA lub właściwy organ składa wniosek o współpracę lub wymianę informacji na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2020/1503, właściwy organ składający wniosek i ESMA korzystają ze standardowego formularza ustanowionego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Strona składająca wniosek przesyła wniosek odpowiednio do punktu kontaktowego właściwego organu otrzymującego wniosek lub ESMA.
2. 
Składając wniosek o informacje, właściwy organ składający wniosek lub ESMA szczegółowo określają odpowiednie informacje będące przedmiotem wniosku oraz wskazują, w stosownych przypadkach, kwestie związane z poufnością informacji będących przedmiotem wniosku.
3. 
W pilnych przypadkach właściwy organ składający wniosek lub ESMA mogą złożyć wniosek o współpracę lub wymianę informacji ustnie, pod warunkiem że potwierdzenie wniosku zostanie sporządzone w rozsądnym terminie w formie pisemnej, chyba że właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA postanowią inaczej.
Artykuł  3

Potwierdzenie odbioru wniosków

1. 
W terminie 10 dni roboczych od daty otrzymania wniosku złożonego na podstawie art. 2 właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku, wysyłają potwierdzenie odbioru odpowiednio do właściwego organu składającego wniosek lub ESMA, korzystając z formularza ustanowionego w załączniku II, oraz, jeżeli to możliwe, wskazują przewidywaną datę udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku, mają wątpliwości w związku z przedmiotem współpracy lub treścią informacji żądanych na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/1503, do celów rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 oraz zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1095/2010 zwracają się o dalsze wyjaśnienia najszybciej, jak to możliwe, korzystając z wszelkich odpowiednich środków, zarówno ustnych, jak i pisemnych. Organ, do którego taki wniosek jest skierowany, udziela odpowiedzi niezwłocznie.
Artykuł  4

Odpowiedź na wnioski

1. 
Odpowiadając na wniosek złożony na podstawie art. 2, właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku:
a)
korzysta ze standardowego formularza ustanowionego w załączniku III;
b)
podejmuje wszelkie uzasadnione działania w ramach swoich uprawnień w celu zapewnienia współpracy lub informacji, o które zawnioskowano;
c)
działa bez zbędnej zwłoki, biorąc pod uwagę złożoność wniosku oraz konieczność zaangażowania osób trzecich.
2. 
W pilnych przypadkach właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku, może odpowiedzieć na wniosek o współpracę lub wymianę informacji ustnie, pod warunkiem że odpowiedź zostanie następnie sporządzona w rozsądnym terminie w formie pisemnej z wykorzystaniem formularza ustanowionego w załączniku III, chyba że właściwy organ składający wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku, postanowi inaczej.
Artykuł  5

Środki komunikacji

1. 
Nie naruszając przepisów art. 2 ust. 3 i art. 4 ust. 2, standardowe formularze należy przekazywać w formie pisemnej.
2. 
Przy określaniu najwłaściwszych środków komunikacji należycie uwzględnia się względy poufności, czas niezbędny do wymiany korespondencji, ilość materiału do przekazania oraz łatwość dostępu do informacji przez, stosownie do przypadku, właściwy organ składający wniosek lub ESMA.
3. 
Niezależnie od wykorzystanego środka komunikacji należy zapewnić kompletność, integralność i poufność informacji będących przedmiotem wymiany w trakcie ich przekazywania.
Artykuł  6

Procedura rozpatrywania wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ otrzymujący wniosek powiadamia, stosownie do przypadku, właściwy organ składający wniosek lub ESMA, jeżeli dowie się o okolicznościach, które mogą prowadzić do opóźnienia przekraczającego pięć dni roboczych od szacunkowej daty udzielenia odpowiedzi określonej zgodnie z art. 3 ust. 1.
2. 
Jeżeli wniosek został zakwalifikowany jako pilny przez, stosownie do przypadku, właściwy organ składający wniosek lub ESMA, właściwy organ otrzymujący wniosek lub ESMA, stosownie do przypadku, uzgadnia częstotliwość, z jaką będzie informować stronę składającą wniosek o postępach w odniesieniu do rozpatrzenia wniosku i przewidywanej dacie udzielenia odpowiedzi.
3. 
Właściwe organy i ESMA współpracują ze sobą w celu rozwiązania wszelkich trudności, jakie mogą pojawić się przy rozpatrywaniu wniosku.
4. 
Właściwe organy i ESMA w razie potrzeby przekazują sobie informacje zwrotne dotyczące przydatności otrzymanej pomocy, wyniku sprawy, w związku z którą wnioskowano o pomoc, oraz wszelkich problemów, które napotkano przy udzielaniu takiej pomocy.
Artykuł  7

Wniosek do ESMA o koordynację kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego o skutkach transgranicznych

1. 
Składając do ESMA wniosek o koordynację kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego o skutkach trans- granicznych zgodnie z art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503, właściwe organy korzystają ze standardowego formularza ustanowionego w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Właściwe organy niezwłocznie udzielają ESMA wszelkich informacji niezbędnych do wykonywania jego obowiązków.
3. 
W przypadku gdy na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503 do ESMA zwrócono się o koordynację kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego o skutkach transgranicznych, ESMA może na zasadzie ad hoc ustanowić grupę tymczasową w celu włączenia właściwych organów państw członkowskich, których dotyczy przedmiotowa kontrola lub przedmiotowe postępowanie wyjaśniające.
Artykuł  8

Przekazywanie informacji, o które nie złożono wniosku

1. 
Jeżeli właściwy organ lub ESMA posiada informacje, co do których jest przekonany, że pomogłyby, stosownie do przypadku, ESMA lub właściwemu organowi w wykonywaniu jego obowiązków na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/1503, przekazuje on te informacje, korzystając ze standardowego formularza ustanowionego w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 1, jeżeli przekazujący informacje właściwy organ lub ESMA uważa, że odnośne informacje należy przekazać jak najszybciej, może on wstępnie przekazać te informacje ustnie. W takim przypadku należy następnie przekazać informacje z wykorzystaniem standardowego formularza ustanowionego w załączniku III, chyba że otrzymujący informacje właściwy organ lub ESMA postanowi inaczej.
Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Formularz wniosku o współpracę lub wymianę informacji na podstawie art. 32 rozporządzenia (UE) 2020/1503

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Formularz potwierdzenia odbioru

Potwierdzenie odbioru

grafika

ZAŁĄCZNIK  III

Formularz odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji oraz wymiany informacji, o które nie złożono wniosku

Odpowiedź na wniosek o współpracę lub wymianę informacji

grafika

ZAŁĄCZNIK  IV

Formularz wniosku o koordynację przez ESMA kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego mających skutki transgraniczne na podstawie art. 32 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503

Wniosek o koordynację kontroli na miejscu lub postępowania wyjaśniającego mających skutki transgraniczne

grafika

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.86

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2121 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany między właściwymi organami a ESMA informacji dotyczących europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022