Decyzja 2022/2078 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 106. Posiedzenia i na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 79. Posiedzenia w kwestii zmian w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (kodeks ESP z 2011 r.) i w załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)

DECYZJA RADY (UE) 2022/2078
z dnia 24 października 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 106. Posiedzenia i na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 79. Posiedzenia w kwestii zmian w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (kodeks ESP z 2011 r.) i w załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

(2) Komitet Bezpieczeństwa na Morzu działający w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 106. posiedzeniu w dniach 2-11 listopada 2022 r. ma przyjąć zmiany w rozdziale II-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) i w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (zwanym dalej "kodeksem ESP z 2011 r.").

(3) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego IMO na swoim 79. posiedzeniu w dniach 12-16 grudnia 2022 r. ma przyjąć zmiany do prawidła 14 do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) i w uzupełnieniu VII i IX do załącznika VI do konwencji MARPOL.

(4) Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 106. posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, ponieważ zmiany w rozdziale II-2 konwencji SOLAS i w kodeksie ESP z 2011 r. mogą wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, mianowicie na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 1  i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 2 .

(5) Celem zmian w rozdziale II-2 konwencji SOLAS jest uwzględnienie dostawców paliwa olejowego, którzy nie spełnili wymogów w zakresie punktu zapłonu, podejmowania działań przeciwko dostawcom paliwa olejowego, co do których potwierdzono, że dostarczają paliwo olejowe niespełniające minimalnych wymogów w zakresie punktu zapłonu, oraz dokumentacji dotyczącej punktu zapłonu konkretnej partii paliwa przy bunkrowaniu. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ ich wprowadzenie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa statków.

(6) Zmiany w kodeksie ESP z 2011 r. mają na celu wprowadzenie bardziej rygorystycznych wymogów w zakresie dokonywania przeglądów zbiorników balastowych i pustych pomieszczeń w celu rozwiązania problemów związanych z bezpieczeństwem stwierdzonych w toku postępowania wyjaśniającego w przedmiocie bezpieczeństwa na morzu prowadzonego przez państwo bandery w następstwie zatonięcia motorowca Stellar Daisy w 2017 r. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ ich wprowadzenie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa statków

(7) Należy określić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 79. posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO, ponieważ zmiany do prawidła 14 konwencji MARPOL i uzupełnień VII i IX do załącznika VI do konwencji MARPOL będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 3  oraz na dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 4 .

(8) Zmiany do prawidła 14 konwencji MARPOL i uzupełnienia VII do załącznika VI do konwencji MARPOL dotyczą wyznaczenia całości obszaru Morza Śródziemnego jako obszaru kontroli emisji tlenków siarki (Med SOX ECA). Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ doprowadzi to do znacznego ograniczenia poziomów zanieczyszczenia powietrza na całym obszarze Morza Śródziemnego oraz w państwach nadbrzeżnych Morza Śródziemnego, które dzięki temu osiągną znaczące korzyści dla zdrowia ludzkiego i dla środowiska.

(9) Zmiany w uzupełnieniu IX do załącznika VI do konwencji MARPOL spowodują zwiększenie ilości informacji na temat intensywności emisji dwutlenku węgla przez statki w prowadzonym przez IMO systemie gromadzenia danych na temat zużycia paliwa olejowego przez statki. Unia powinna poprzeć te zmiany, ponieważ informacje na temat intensywności emisji dwutlenku węgla przez statki będą stanowiły źródło wartościowych danych na temat efektywności energetycznej floty w ujęciu globalnym oraz intensywności generowanych przez nią emisji dwutlenku węgla. Takie informacje powinny być zgłaszane do systemu gromadzenia danych IMO.

(10) Unia nie jest ani członkiem IMO ani umawiającą się stroną konwencji SOLAS, kodeksu ESP z 2011 r. ani konwencji MARPOL. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii.

(11) Niniejsza decyzja powinna ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) podczas jego 106. posiedzenia (MSC 106), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian w rozdziale II-2 Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS) przedstawionych w załączniku 1 do dokumentu IMO: MSC 106/3, i zmian w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (zwanym dalej "kodeksem ESP z 2011 r.") przedstawionych w załączniku 5 do dokumentu IMO: MSC 106/3.

Artykuł  2

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach IMO podczas jego 79. posiedzenia (MEPC 79), polega na wyrażeniu zgody na przyjęcie zmian do prawidła 14 do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL) oraz w uzupełnieniu VII do załącznika VI do konwencji MARPOL przedstawionych w załączniku do dokumentu IMO: MEPC 79/3/2, oraz na przyjęcie zmian w uzupełnieniu IX do załącznika VI do konwencja MARPOL przedstawionych w załączniku do dokumentu IMO: MEPC 79/3/2.

Artykuł  3
1. 
Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii, określone w niniejszej decyzji, obejmują przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim wchodzą one w zakres wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowiska te są wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
2. 
Niewielkie zmiany stanowisk, o których mowa w art. 1 i 2, mogą zostać uzgodnione bez przyjmowania przez Radę kolejnej decyzji.
Artykuł  4

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1 i 2, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 24 października 2022 r.
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 530/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania konstrukcyjnego w odniesieniu do zbiornikowców pojedyn- czokadłubowych (Dz.U. L 172 z 30.6.2012, s. 3).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/802 z dnia 11 maja 2016 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 58).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.280.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2078 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 106. Posiedzenia i na forum Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego działającego w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas jego 79. Posiedzenia w kwestii zmian w Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS), w Międzynarodowym kodeksie rozszerzonego programu inspekcji podczas przeglądów masowców i zbiornikowców olejowych z 2011 r. (kodeks ESP z 2011 r.) i w załączniku VI do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL)
Data aktu: 24/10/2022
Data ogłoszenia: 28/10/2022