Decyzja 2022/2071 (EBC/2022/36) dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/2071
z dnia 20 października 2022 r.
dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)

ZARZĄD EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 19 ust. 1 oraz pierwsze tiret art. 46 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) Nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 3 , w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) 4 ,

uwzględniając rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/379 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie pozycji bilansowych instytucji kredytowych i sektora monetarnych instytucji finansowych (wersja przekształcona) (EBC/2021/2) 5 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przyjęcie euro przez Chorwację w dniu 1 stycznia 2023 r. oznacza, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji będą od tego dnia podlegały wymogom dotyczącym rezerw obowiązkowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).

(2) Włączenie tych podmiotów do systemu rezerw obowiązkowych Eurosystemu wymaga przyjęcia przepisów przejściowych zapewniających płynność tego procesu, tak aby nie nakładać nieproporcjonalnie wysokich obciążeń na instytucje z państw członkowskich, których walutą jest euro, w tym z Chorwacji.

(3) Zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, EBC, wspierany przez krajowe banki centralne, gromadzi niezbędne informacje statystyczne bądź od właściwych władz krajowych, bądź bezpośrednio od podmiotów gospodarczych, w tym także w celu zapewnienia terminowego przeprowadzenia przez dane państwo członkowskie przygotowań do przyjęcia euro w zakresie statystyki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje określone w art. 2 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).

Artykuł  2

Przepisy przejściowe dotyczące instytucji mających siedzibę w Chorwacji

1. 
W drodze wyjątku od art. 8 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), w przypadku instytucji mających siedzibę w Chorwacji, przejściowy okres utrzymywania rezerwy liczony jest od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 7 lutego 2023 r.
2. 
Podstawę naliczania rezerwy dla każdej instytucji mającej siedzibę w Chorwacji za przejściowy okres utrzymywania rezerwy określa się w odniesieniu do jej bilansu na dzień 31 października 2022 r. Hrvatska narodna banka zwraca się do instytucji mających siedzibę w Chorwacji o zgłaszanie mu podstawy naliczania rezerwy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/379 (EBC/2021/2). Hrvatska narodna banka zwraca się do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, które korzystają z wyłączenia zgodnie z art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), o obliczanie podstawy naliczania rezerwy za przejściowy okres utrzymywania rezerwy na podstawie bilansów sporządzonych na dzień 30 września 2022 r.
3. 
W zakresie dotyczącym przejściowego okresu utrzymywania rezerwy rezerwa obowiązkowa instytucji mającej siedzibę w Chorwacji naliczana jest przez tę instytucję bądź przez Hrvatska narodna banka. Strona naliczająca rezerwę obowiązkową przekazuje dokonane obliczenia drugiej stronie, pozostawiając jej odpowiednią ilość czasu na sprawdzenie obliczeń i wniesienie poprawek. Obliczone rezerwy obowiązkowe, w tym wszelkie ich zmiany, zostają potwierdzone przez obie strony najpóźniej w dniu 20 grudnia 2022 r. Jeżeli strona powiadomiona nie potwierdzi wysokości rezerwy obowiązkowej do dnia 20 grudnia 2022 r., uznaje się, że potwierdziła zastosowanie wyliczonej kwoty w przejściowym okresie utrzymywania rezerwy.
4. 
Postanowienia art. 3 ust. 2-4 niniejszej decyzji stosuje się odpowiednio do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, tak by w początkowych okresach utrzymywania rezerwy instytucje te mogły pomniejszyć podstawę naliczania rezerwy o kwotę wszelkich zobowiązań w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, mimo że w momencie naliczenia rezerwy obowiązkowej instytucje takie nie będą znajdowały się na liście instytucji podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy wskazanemu w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
Artykuł  3

Przepisy przejściowe dotyczące instytucji z siedzibą w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro

1. 
Istnienie przejściowego okresu utrzymywania rezerwy w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji nie uchybia okresowi utrzymywania rezerwy mającemu zastosowanie zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) do instytucji mających siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro.
2. 
Instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, mogą postanowić o odliczeniu od swojej podstawy naliczania rezerwy za okresy utrzymywania rezerwy od 21 grudnia 2022 r. do 7 lutego 2023 r. oraz od 8 lutego do 21 marca 2023 r. wszelkich zobowiązań w stosunku do instytucji mających siedzibę w Chorwacji, mimo że w momencie naliczenia rezerwy obowiązkowej instytucje takie nie będą znajdowały się na liście instytucji podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy wskazanemu w art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
3. 
Instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, w odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy od dnia 21 grudnia 2022 r. do dnia 7 lutego 2023 r. i od dnia 8 lutego do dnia 21 marca 2023 r. obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swoich bilansów, odpowiednio, na dzień 31 października 2022 r. i na dzień 31 grudnia 2022 r., oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując instytucje mające siedzibę w Chorwacji jako podlegające już systemowi rezerw obowiązkowych EBC.

Powyższy przepis nie uchybia spoczywającemu na instytucjach obowiązkowi sprawozdawczemu w zakresie informacji statystycznych za właściwe okresy zgodnie z tabelą 1 w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), w której instytucje mające siedzibę w Chorwacji są w dalszym ciągu wykazywane jako banki z siedzibą w "krajach reszty świata".

Tabele te przekazuje się z zachowaniem terminów oraz procedur wskazanych w rozporządzeniu (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).

4. 
W odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy rozpoczynających się w grudniu 2022 r. i lutym 2023 r. instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które korzystają z odstępstwa na mocy art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) i które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swojego bilansu na dzień 30 września 2022 r. oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji są już objęte systemem rezerw obowiązkowych EBC.

W odniesieniu do okresów utrzymywania rezerwy rozpoczynających się w marcu i maju 2023 r. instytucje mające siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro, które korzystają z odstępstwa na mocy art. 9 ust. 1 lub 2 lub art. 9 ust. 5 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) i które zdecydują się odliczać zobowiązania wobec instytucji mających siedzibę w Chorwacji zgodnie z ust. 2, obliczają swoje rezerwy obowiązkowe na podstawie swojego bilansu na dzień 31 grudnia 2022 r. oraz przekazują informacje statystyczne zgodnie z częścią 1 załącznika III do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), wykazując, że instytucje mające siedzibę w Chorwacji są już objęte systemem rezerw obowiązkowych EBC.

Powyższy przepis nie uchybia spoczywającemu na instytucjach obowiązkowi sprawozdawczemu w zakresie informacji statystycznych za właściwe okresy zgodnie z tabelą 1 w części 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2), w której instytucje mające siedzibę w Chorwacji są w dalszym ciągu wykazywane jako banki z siedzibą w "krajach reszty świata".

Informacje statystyczne przekazuje się z zachowaniem terminów oraz procedur wskazanych w rozporządzeniu (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).

Artykuł  4

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej jej adresatów.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 listopada 2022 r.
3. 
W zakresie nieuregulowanym przepisami niniejszej decyzji zastosowanie mają przepisy rozporządzeń (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) oraz (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).
Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza decyzja jest adresowana do Hrvatska narodna banka, instytucji mających siedzibę w Chorwacji oraz instytucji mających siedzibę w innych państwach członkowskich, których walutą jest euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 20 października 2022 r.
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 1.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4.
3 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
4 Dz.U. L 73 z 03.03.2021, s. 1.
5 Dz.U. L 73 z 03.03.2021, s. 16.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.277.215

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2071 (EBC/2022/36) dotycząca przepisów przejściowych w zakresie stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny po wprowadzeniu euro w Chorwacji (EBC/2022/36)
Data aktu: 20/10/2022
Data ogłoszenia: 27/10/2022
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/11/2022