Rozporządzenie delegowane 2022/2058 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących horyzontów płynnościowych na potrzeby alternatywnej metody modeli wewnętrznych, o których to standardach mowa w art. 325bd ust. 7

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2058
z dnia 28 lutego 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących horyzontów płynnościowych na potrzeby alternatywnej metody modeli wewnętrznych, o których to standardach mowa w art. 325bd ust. 7
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 325bd ust. 7 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ogólna metodyka przyporządkowywania czynnika ryzyka pozycji do szerokiej kategorii czynników ryzyka do celów art. 325bd ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 powinna umożliwiać instytucjom określenie szerokich kategorii czynników ryzyka i szerokich podkategorii czynników ryzyka odpowiadających rodzajom ryzyka wbudowanym w czynnik ryzyka w celu określenia jego odpowiedniego horyzontu płynnościowego. Ogólna metodyka powinna być na tyle ogólna, by mogła mieć zastosowanie do większości czynników ryzyka.

(2) Z uwagi na specyfikę niektórych czynników ryzyka, w tym czynników nieobjętych żadną szeroką kategorią czynników ryzyka ujętą w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, ogólna metodyka może prowadzić do różnych wyników w poszczególnych instytucjach w przypadku zastosowania jej do tych czynników ryzyka, prowadząc do braku harmonizacji i potencjalnego arbitrażu regulacyjnego. W związku z tym konieczne jest uzupełnienie ogólnej metodyki szczegółowymi zasadami.

(3) Wysoki wolumen średniego dziennego obrotu netto instrumentami pochodnymi na stopę procentową będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym stanowi dobry wskaźnik płynności odpowiednich walut bazowych tych instrumentów. Należy zatem uwzględnić ten wskaźnik obrotu na potrzeby określenia, które waluty powinny stanowić podkategorię walut o największej płynności w szerokiej kategorii czynnika ryzyka dotyczącego stopy procentowej ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Sporządzane raz na trzy lata przez Bank Rozrachunków Międzynarodowych (BIS) zestawienie obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym 2  stanowi wiarygodne źródło danych statystycznych na potrzeby oceny obrotu pozagiełdowymi instrumentami pochodnymi na stopę procentową w podziale na instrumenty i waluty. Z tego względu oraz w celu zapewnienia spójności z praktykami międzynarodowymi należy uwzględnić dane zawarte w tym zestawieniu w celu określenia walut stanowiących podkategorię walut o największej płynności.

(4) Podobnie wysoki wolumen średniego dziennego obrotu netto walutowymi instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym stanowi dobry wskaźnik płynności odpowiednich par walut bazowych tych instrumentów. Należy zatem uwzględnić ten wskaźnik na potrzeby określenia, które pary walutowe powinny stanowić podkategorię par walut o największej płynności w szerokiej kategorii czynnika ryzyka dotyczącego kursu walutowego ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Sporządzane raz na trzy lata przez BIS zestawienie obrotu walutowymi instrumentami pochodnymi będącymi przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym 3  stanowi wiarygodne źródło danych statystycznych na potrzeby oceny obrotu pozagiełdowymi walutowymi instrumentami pochodnymi w podziale na instrumenty i waluty. Z tego względu oraz w celu zapewnienia spójności z praktykami międzynarodowymi należy uwzględnić dane zawarte w tym zestawieniu w celu określenia par walutowych stanowiących podkategorię par walut o największej płynności.

(5) Z uwagi na różnorodność rynków akcji w Unii, małą kapitalizację rynkową i dużą kapitalizację rynkową należy, na potrzeby podkategorii cen akcji i zmienności w szerokiej kategorii czynników ryzyka dotyczącego akcji ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, zdefiniować w oparciu o połączenie progu bezwzględnego i względnego. Z uwagi na potrzebę zapewnienia spójności z międzynarodowymi standardami regulacyjnymi właściwe jest oparcie progu bezwzględnego na progu ustanowionym przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego 4 . Z uwagi na fakt, że rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1646 5  zawiera wykaz indeksów głównych określonych w oparciu o płynność składników indeksów, oraz z uwagi na to, że metodyka ustanawiania tego wykazu opiera się na warunkach dotyczących kapitalizacji rynkowej, wolnego obrotu oraz minimalnego poziomu płynności, próg względny należy określić zgodnie z tym rozporządzeniem wykonawczym. Akcje wchodzące w skład indeksów głównych wymienionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1646, których wszystkie składniki są notowane w Unii, należy zatem uznać za akcje o dużej kapitalizacji rynkowej, natomiast wszystkie pozostałe akcje należy uznać za akcje o małej kapitalizacji rynkowej.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(7) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  1

Przyporządkowanie czynników ryzyka

Artykuł  1

Ogólna metodyka

1. 
Przyporządkowując czynniki ryzyka do szerokich kategorii czynników ryzyka ujętych w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje przypisują każdy czynnik ryzyka do najbardziej odpowiedniej szerokiej kategorii czynników ryzyka, biorąc pod uwagę charakter ryzyka uwzględnianego przez dany czynnik ryzyka oraz dane wykorzystane jako parametry wejściowe dla czynnika ryzyka w modelu pomiaru ryzyka.

Przyporządkowując czynniki ryzyka do szerokich podkategorii czynników ryzyka należących do szerokiej kategorii czynników ryzyka ujętej we wspomnianej tabeli, instytucje przypisują czynnik ryzyka do najbardziej odpowiedniej szerokiej podkategorii czynników ryzyka w danej szerokiej kategorii czynników ryzyka, biorąc pod uwagę charakter ryzyka uwzględnianego przez dany czynnik ryzyka oraz dane wykorzystane jako parametry wejściowe dla czynnika ryzyka w modelu pomiaru ryzyka.

2. 
Do celów ust. 1, jeżeli charakter czynnika ryzyka nie odpowiada żadnej szerokiej kategorii czynników ryzyka ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, instytucje przyporządkowują ten czynnik ryzyka do szerokiej kategorii czynników ryzyka "Ceny towarów" w tej tabeli oraz do szerokiej podkategorii czynników ryzyka "Pozostałe rodzaje" w tej kategorii.
3. 
Do celów ust. 1, w przypadku gdy czynnik ryzyka można przyporządkować do więcej niż jednej szerokiej kategorii czynników ryzyka lub do więcej niż jednej szerokiej podkategorii czynników ryzyka, instytucje określają wszystkie takie odpowiednie kategorie i podkategorie.

W obrębie tych szerokich kategorii czynników ryzyka lub odpowiednich szerokich podkategorii czynników ryzyka czynnik ryzyka przyporządkowuje się do szerokiej kategorii czynników ryzyka i odpowiedniej szerokiej podkategorii czynników ryzyka o najdłuższym horyzoncie płynnościowym.

Jeżeli więcej niż jedna szeroka kategoria czynników ryzyka lub odpowiednia szeroka podkategoria czynników ryzyka mają taki sam najdłuższy horyzont płynnościowy, czynnik ryzyka można przyporządkować do dowolnej z tych szerokich kategorii czynników ryzyka i ich odpowiednich szerokich podkategorii czynników ryzyka.

Artykuł  2

Metodyka szczegółowa w odniesieniu do instrumentów opartych na jednorodnym indeksie

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1, jeżeli instytucja uwzględnia pozycję w instrumencie opartym na jednorodnym indeksie jako pojedynczy czynnik ryzyka w swoim modelu pomiaru ryzyka, instytucja może przyporządkować czynnik ryzyka zgodnie z metodyką określoną w ust. 2.

Do celów niniejszego artykułu "jednorodny indeks" oznacza indeks, którego skład ma jedną z następujących form:

a)
akcje lub inne indeksy składające się wyłącznie z akcji;
b)
obligacje lub inne indeksy składające się wyłącznie z obligacji;
c)
swapy ryzyka kredytowego lub inne indeksy składające się wyłącznie ze swapów ryzyka kredytowego;
d)
towary lub inne indeksy składające się wyłącznie z towarów.
2. 
Horyzont płynnościowy pojedynczego czynnika ryzyka modelującego instrument oparty na jednorodnym indeksie, o którym mowa w ust. 1, instytucja może ustalić w następujący sposób:
a)
instytucja przyporządkowuje czynnik ryzyka do szerokiej kategorii czynników ryzyka ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, która odpowiada kategorii odpowiedniej dla składu jednorodnego indeksu;
b)
instytucja stosuje ogólną metodykę określoną w art. 1 odrębnie w odniesieniu do każdego ze składników jednorodnego indeksu, aby ustalić ich odpowiednie horyzonty płynnościowe;
c)
instytucja oblicza średnią ważoną horyzontów płynnościowych ustalonych zgodnie z lit. b) na podstawie wagi każdego składnika w indeksie;
d)
horyzontem płynnościowym czynnika ryzyka modelującego instrument oparty na jednorodnym indeksie jest najkrótszy horyzont płynnościowy dla podkategorii składników indeksu, który jest co najmniej równy średniej ważonej, o której mowa w lit. c).

Do celów lit. a) czynnik ryzyka instrumentu opartego na jednorodnym indeksie o składzie, o którym mowa w ust. 1 lit. b) i c), przyporządkowuje się do szerokiej kategorii czynników ryzyka "Spread kredytowy".

Artykuł  3

Metodyka szczegółowa w odniesieniu do czynników ryzyka dotyczących inflacji, pojedynczych walut oraz bazy walutowej

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1 instytucje przyporządkowują czynniki ryzyka inflacji dla danej waluty do szerokiej kategorii czynników ryzyka "Stopa procentowa" oraz do szerokiej podkategorii czynników ryzyka dla tej waluty.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1 instytucje przyporządkowują czynniki ryzyka pojedynczych walut oraz czynniki ryzyka bazy walutowej do szerokiej kategorii czynników ryzyka "Stopa procentowa" oraz do szerokiej podkategorii czynników ryzyka dla waluty, w której jest denominowana baza walutowa.
Artykuł  4

Metodyka szczegółowa w odniesieniu do czynników ryzyka dotyczącego stopy repo i dywidendy

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1 instytucje przyporządkowują czynniki ryzyka dotyczącego stopy repo akcji i dywidendy do szerokiej kategorii czynników ryzyka "Ceny akcji".
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 1, do celów określenia szerokiej podkategorii czynników ryzyka czynniki ryzyka dotyczącego stopy repo akcji i dywidendy dla danej akcji traktuje się jako czynniki ryzyka odpowiadające zmienności tej akcji.

ROZDZIAŁ  2

Określenie podkategorii walut o największej płynności, określenie podkategorii par walut o największej płynności oraz definicja podkategorii małej kapitalizacji rynkowej i dużej kapitalizacji rynkowej

Artykuł  5

Podkategoria walut o największej płynności

Walutami, które stanowią podkategorię walut o największej płynności w szerokiej kategorii czynnika ryzyka dotyczącego stopy procentowej, ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, są waluty wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

Podkategoria par walut o największej płynności

Parami walutowymi, które stanowią podkategorię par walut o największej płynności w szerokiej kategorii czynnika ryzyka dotyczącego kursu walutowego, ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013, są pary walutowe wymienione w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Definicja małej kapitalizacji rynkowej i dużej kapitalizacji rynkowej

1. 
Do celów podkategorii ceny akcji i zmienności w szerokiej kategorii czynników ryzyka akcji ujętej w tabeli 2 w art. 325bd rozporządzenia (UE) nr 575/2013 akcje o dużej kapitalizacji rynkowej muszą spełniać co najmniej jeden z następujących warunków:
a)
kapitalizacja rynkowa akcji przekracza 1,75 mld EUR;
b)
akcja wchodzi w skład jednego z indeksów głównych określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1646, którego wszystkie składniki są notowane w Unii.
2. 
Wszystkie akcje inne niż te, o których mowa w ust. 1, uznaje się za akcje o małej kapitalizacji rynkowej.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz walut o największej płynności, o których mowa w art. 5

euro (EUR),
dolar amerykański (USD),
funt szterling (GBP),
jen (Japonia) (JPY),
dolar australijski (AUD),
korona szwedzka (SEK),
dolar kanadyjski (CAD).

ZAŁĄCZNIK  II

Wykaz par walut, o których mowa w art. 6

Do celów niniejszego załącznika stosuje się następujące kody walut:

EUR (euro), USD (dolar amerykański), JPY (jen (Japonia)), GBP (funt szterling), CHF (frank szwajcarski), CAD (dolar kanadyjski), MXN (peso meksykańskie), CNY (yuan renminbi (Chiny)), NZD (dolar nowozelandzki), RUB (rubel rosyjski), HKD (dolar Hongkongu), SGD (dolar singapurski), TRY (lira turecka), KRW (won południowokoreański), SEK (korona szwedzka), ZAR (rand (Republika Południowej Afryki)), INR (rupia indyjska), NOK (korona norweska), BRL (real (Brazylia)), AUD (dolar australijski), DKK (korona duńska), BGN (lew (Bułgaria)), HRK (kuna (Chorwacja)).

EUR/USD, EUR/JPY, EUR/GBP, EUR/CHF, EUR/CAD, EUR/MXN, EUR/CNY, EUR/NZD, EUR/RUB, EUR/HKD, EUR/SGD, EUR/TRY, EUR/KRW, EUR/SEK, EUR/ZAR, EUR/INR, EUR/NOK, EUR/BRL, EUR/AUD.

USD/JPY, USD/GBP, USD/AUD, USD/CAD, USD/CHF, USD/MXN, USD/CNY, USD/NZD, USD/RUB, USD/HKD, USD/SGD, USD/TRY, USD/KRW, USD/SEK, USD/ZAR, USD/INR, USD/NOK, USD/BRL, USD/DKK, USD/BGN, USD/HRK.

JPY/GBP, JPY/CAD, JPY/CHF, JPY/MXN, JPY/CNY, JPY/NZD, JPY/RUB, JPY/HKD, JPY/SGD, JPY/TRY, JPY/KRW, JPY/SEK, JPY/ZAR, JPY/INR, JPY/NOK, JPY/BRL, JPY/DKK, JPY/AUD, JPY/BGN, JPY/HRK.

GBP/AUD, GBP/CAD, GBP/CHF, GBP/MXN, GBP/CNY, GBP/NZD, GBP/RUB, GBP/HKD, GBP/SGD, GBP/TRY, GBP/KRW, GBP/SEK, GBP/ZAR, GBP/INR, GBP/NOK, GBP/BRL, GBP/DKK, GBP/BGN, GBP/HRK.

AUD/CAD, AUD/CHF, AUD/MXN, AUD/CNY, AUD/NZD, AUD/RUB, AUD/HKD, AUD/SGD, AUD/TRY, AUD/KRW, AUD/SEK, AUD/ZAR, AUD/INR, AUD/NOK, AUD/BRL.

CAD/CHF, CAD/MXN, CAD/CNY, CAD/NZD, CAD/RUB, CAD/HKD, CAD/SGD, CAD/TRY, CAD/KRW, CAD/SEK, CAD/ZAR, CAD/INR, CAD/NOK, CAD/BRL.

CHF/MXN, CHF/CNY, CHF/NZD, CHF/RUB, CHF/HKD, CHF/SGD, CHF/TRY, CHF/KRW, CHF/SEK, CHF/ZAR, CHF/INR, CHF/NOK, CHF/BRL, CHF/DKK, CHF/BGN, CHF/HRK.

MXN/CNY, MXN/NZD, MXN/RUB, MXN/HKD, MXN/SGD, MXN/TRY, MXN/KRW, MXN/SEK, MXN/ZAR, MXN/INR, MXN/NOK, MXN/BRL.

CNY/NZD, CNY/RUB, CNY/HKD, CNY/SGD, CNY/TRY, CNY/KRW, CNY/SEK, CNY/ZAR, CNY/INR, CNY/NOK, CNY/BRL.

NZD/RUB, NZD/HKD, NZD/SGD, NZD/TRY, NZD/KRW, NZD/SEK, NZD/ZAR, NZD/INR, NZD/NOK, NZD/BRL.

RUB/HKD, RUB/SGD, RUB/TRY, RUB/KRW, RUB/SEK, RUB/ZAR, RUB/INR, RUB/NOK, RUB/BRL.

HKD/SGD, HKD/TRY, HKD/KRW, HKD/SEK, HKD/ZAR, HKD/INR, HKD/NOK, HKD/BRL.

SGD/TRY, SGD/KRW, SGD/SEK, SGD/ZAR, SGD/INR, SGD/NOK, SGD/BRL.

TRY/KRW, TRY/SEK, TRY/ZAR, TRY/INR, TRY/NOK, TRY/BRL.

KRW/SEK, KRW/ZAR, KRW/INR, KRW/NOK, KRW/BRL.

SEK/ZAR, SEK/INR, SEK/NOK, SEK/BRL.

ZAR/INR, ZAR/NOK, ZAR/BRL.

INR/NOK, INR/BRL.

NOK/BRL.

1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 "Interest rate derivatives market turnover in 2019", BIS Triennial Central Bank Survey 2019, Monetary and Economic Department.
3 "Global foreign exchange market turnover in 2019", BIS Triennial Central Bank Survey 2019, Monetary and Economic Department.
4 Minimum capital requirements for market risk, January 2019 (rev. February 2019).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1646 z dnia 13 września 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne w odniesieniu do indeksów głównych i uznanych giełd zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (Dz.U. L 245 z 14.9.2016, s. 5).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.276.40

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2058 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących horyzontów płynnościowych na potrzeby alternatywnej metody modeli wewnętrznych, o których to standardach mowa w art. 325bd ust. 7
Data aktu: 28/02/2022
Data ogłoszenia: 26/10/2022
Data wejścia w życie: 15/11/2022