Decyzja EBC/2022/35 (2022/2063) zmieniająca decyzję (UE) 2020/637 w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/2063
z dnia 13 października 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2020/637 w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro
(EBC/2022/35)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 128 ust. 1,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1, art. 16 i art. 34 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności jego art. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia skutecznego i praktycznego wdrożenia wymogów etycznych związanych z akredytacją producentów zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/637 (EBC/2020/24) 2 , decyzję tę należy zaktualizować.

(2) Decyzja ta powinna zostać zaktualizowana w celu doprecyzowania, że niezależni biegli rewidenci powinni skupić się na certyfikacji wdrożenia i funkcjonowania programu zgodności z przepisami oraz doprecyzowania zakresu definicji terminu "niezależny biegły rewident", tak aby w stosownych przypadkach uwzględnić funkcję audytu wewnętrznego krajowego banku centralnego.

(3) Niezbędne jest także określenie, że skazanie prawomocnym wyrokiem sądu powinno skutkować wprowadzeniem zdefiniowanego i zharmonizowanego okresu odcięcia, odnoszącemu się do momentu wystąpienia nieetycznego zachowania.

(4) Należy również doprecyzować zakres programu zgodności z przepisami, tak aby skutecznie wdrożyć co najmniej jeden standard zgodności.

(5) Zgodność ze standardami etycznymi ustanowionymi w decyzji (UE) 2020/637 (EBC/2020/24) powinna być przedmiotem oświadczenia własnego akredytowanego producenta w celu zapewnienia jednoznacznego wykazania i zarejestrowania takiej zgodności. Aby dać producentom wystarczająco dużo czasu na przygotowanie się, należy określić termin, w którym należy przedłożyć pierwszą deklarację własną potwierdzającą taką zgodność.

(6) W celu zapewnienia pewności prawa proponowane zmiany powinny mieć zastosowanie od daty określonej w art. 24 ust. 3 decyzji (UE) 2020/637, tj. od dnia 16 listopada 2022 r.

(7) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/637 (EBC/2020/24) powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2020/637 (EBC/2020/24) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
skreśla się pkt 15;
b)
skreśla się pkt 16;
c)
pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) »podmiot kontrolujący« - organ administrujący, zarządzający lub nadzorczy producenta lub dowolną osobę prawną w rozumieniu art. 5 ust. 4 decyzji ramowej Rady 2008/841/WSiSW * , mogące reprezentować producenta, podejmować decyzje w jego imieniu lub sprawować nad nim kontrolę; dla producenta, który jest w sensie prawnym i organizacyjnym częścią KBC, podmiotem kontrolującym jest organ decyzyjny tego KBC.

d)
skreśla się pkt 23;
e)
skreśla się pkt 24;
f)
skreśla się pkt 25;
g)
skreśla się pkt 26;
h)
skreśla się pkt 27;
i)
skreśla się pkt 28;
j)
pkt 31 otrzymuje brzmienie:

"31) »niezależny biegły rewident« - uznany podmiot właściwy do oceny i potwierdzenia, że realizowany przez producenta program zgodności z przepisami jest zgodny z zasadami, regułami i procedurami dotyczącymi etycznego prowadzenia działalności, w tym odpowiedni departament wewnętrzny KBC w przypadku producenta, który jest w sensie prawnym i organizacyjnym częścią KBC, lub który jest odrębną osobą prawną w sytuacji, gdzie KBC sprawuje podobny zakres kontroli nad taką osobą prawną, jak nad swoimi własnymi departamentami.";

2)
w art. 3 ust. 1 dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) następujących wymogów dotyczących wypłacalności:

(i) producent nie jest objęty postępowaniem upadłościowym lub likwidacyjnym;

(ii) majątek producenta nie podlega zarządzaniu przez likwidatora lub przez sąd;

(iii) producent nie zawarł układu z wierzycielami;

(iv) działalność gospodarcza producenta nie jest zawieszona;

(v) producent nie podlega żadnej procedurze ani okolicznościom podobnym do tych, o których mowa w ppkt (i)- (iv), które mają zastosowanie na mocy mających zastosowanie krajowych przepisów ustawowych i wykonawczych.";

3)
art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 4

Wymogi etyczne

1. Akredytowany producent i jego podmioty kontrolujące spełniają następujące wymogi etyczne:

a) akredytowany producent i jego podmioty kontrolujące nie podlegają skazaniu prawomocnym wyrokiem za prowadzenie wskazanej poniżej działalności, o ile taka działalność miała miejsce po 15 listopada 2017 r., jeżeli akredytowany producent uzyskał akredytację przed 16 listopada 2022 r., lub taka działalność miała miejsce nie wcześniej niż pięć lat przed datą wniosku o akredytację zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji:

(i) udział w organizacji przestępczej, w tym typy działalności określone w art. 2 decyzji ramowej 2008/841/WSiSW;

(ii) czynna i bierna korupcja, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 Konwencji w sprawie zwalczania korupcji urzędników Wspólnot Europejskich i urzędników państw członkowskich Unii Europejskiej 3 * i art. 2 ust. 1 decyzji ramowej Rady 2003/568/WSiSW 4 * w sprawie zwalczania korupcji w sektorze prywatnym;

(iii) nadużycia finansowe w rozumieniu art. 1 Konwencji w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich 5 *;

(iv) przestępstwa terrorystyczne, w tym przestępstwa, o których mowa w art. 3-12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 6 *;

(v) pranie pieniędzy w rozumieniu art. 1 ust. 3 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 7 *;

(vi) handel ludźmi, w tym wszelkie czyny umyślne, o których mowa w art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE 8 *, oraz związane z tym podżeganie, pomocnictwo i usiłowanie, jak przewidziano w art. 3 tej dyrektywy;

(vii) wszelkie inne nielegalne działania naruszające interesy finansowe Unii, EBC lub KBC;

b) akredytowany producent lub którykolwiek z jego podmiotów kontrolujących nie dopuścił się żadnego z następujących działań, które miały miejsce po dniu 15 listopada 2017 r., jeżeli uzyskał akredytację przed dniem 16 listopada 2022 r., lub które miało miejsce nie wcześniej niż pięć lat przed datą złożenia wniosku o akredytację na podstawie art. 5 niniejszej decyzji:

(i) naruszenia obowiązków odnoszących się do płatności podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli zostało to stwierdzone w drodze ostatecznej i wiążącej decyzji sądowej lub administracyjnej zgodnie z przepisami prawa kraju, w którym akredytowany producent ma siedzibę, lub z przepisami prawa państwa członkowskiego, w którym prowadzona jest działalność w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro lub działalność w zakresie elementów banknotów euro;

(ii) poważnego wykroczenia zawodowego, w tym poważnego przypadku nieprzestrzegania obowiązków zawodowych, jeżeli zostało to stwierdzone przez właściwe organy;

(iii) zawierania porozumień mających na celu zakłócenie konkurencji na rynku właściwym, jeżeli zostało to stwierdzone przez właściwe organy;

(iv) innych działań, które mogą mieć wpływ na integralność banknotów euro jako skutecznego środka płatniczego.

2. Akredytowany producent ustanawia i utrzymuje w pełni wdrożony i operacyjny program zgodności z przepisami w celu zarządzania wszystkimi działaniami prowadzonymi w jego akredytowanym zakładzie produkcyjnym. Program zgodności z przepisami ma również zastosowanie do działań zewnętrznych prowadzonych poza akredytowanym zakładem produkcyjnym, w przypadku gdy działalność ta jest podobna do działalności w zakresie zabezpieczonych elementów banknotów euro lub działalności w zakresie elementów banknotów euro, w odniesieniu do której EBC udzielił akredytacji.

3. Program zgodności z przepisami, o którym mowa w ust. 2, obejmuje i wdraża co najmniej zasady, przepisy i procedury określone w jednym z poniższych dokumentów:

a) art. 10 zasad zwalczania korupcji Międzynarodowej Izby Handlu (International Chamber of Commerce Rules on Combating Corruption) 9 *;

b) inicjatywie na rzecz etyki w produkcji banknotów (Banknote Ethics Initiative) 10 *;

c) normie ISO 37001;

d) innym równoważnym programie.

4)
w art. 5 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) wypełniony formularz oświadczenia własnego, którego wzór jest dostępny w ekstranecie EBC dotyczącym banknotów, podpisany przez przedstawicieli prawnych producenta, potwierdzający, że producent spełnia wszystkie wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b), d) i e) niniejszej decyzji;";

b)
lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) pisemne oświadczenie wydane i podpisane przez niezależnego biegłego rewidenta lub certyfikacja wdrożenia i funkcjonowania programu zgodności z przepisami, o którym mowa w art. 4 ust. 2 i 3;";

5)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. EBC ocenia, czy producent spełnia wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b)-e) i art. 3 ust. 3 na podstawie dokumentacji dostarczonej zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji.";

b)
w ust. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli producent spełnia wymogi określone w art. 3 ust. 1 lit. b)-e) lub zgodnie z art. 3 ust. 4 uzyskał zwolnienie z wymogów określonych w art. 3 ust. 1 lit. c), EBC dostarcza producentowi dokumentację zawierającą wymogi akredytacji, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a).";

6)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) niezwłocznego informowania EBC na piśmie w przypadku cofnięcia któregokolwiek ze świadectw dotyczących wymogów akredytacyjnych, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. d), lub, w stosownych przypadkach, w art. 4 ust. 2 i 3;";

b)
ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) przedstawiania co roku, w terminie dwóch miesięcy od końca roku kalendarzowego, następujących dokumentów:

a) wypełnionego formularza oświadczenia własnego, którego wzór jest dostępny w ekstranecie EBC dotyczącym banknotów, podpisanego przez przedstawicieli prawnych producenta, potwierdzający, że producent i jego podmioty kontrolujące spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 1 lit. a) i b);

b) pisemnego oświadczenia wydanego i podpisanego przez niezależnego biegłego rewidenta lub certyfikacji wdrożenia i funkcjonowania przez pełny rok kalendarzowy programu zgodności z przepisami, o którym mowa w art. 4 ust. 2 i 3.

Akredytowani producenci przedstawiają pierwsze oświadczenie własne, zgodnie z wymogiem określonym w lit. a), oraz pierwsze pisemne oświadczenie wydane i podpisane przez niezależnego biegłego rewidenta lub certyfikację, zgodnie z wymogiem określonym w lit. b), do końca lutego 2024 r., w obydwu przypadkach obejmujące cały rok kalendarzowy 2023.";

c)
ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) niezwłocznie informuje EBC na piśmie o:

a) braku spełniania przez akredytowanego producenta lub którykolwiek z jego podmiotów kontrolujących warunków wymienionych w art. 4 ust. 1 lit. b);

b) podleganiu przez akredytowanego producenta lub którykolwiek z jego podmiotów kontrolujących dochodzeniu karnemu lub administracyjnemu dotyczącemu działań, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a), lub niespełniania wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b);

c) skazaniu akredytowanego producenta lub któregokolwiek z jego podmiotów kontrolujących prawomocnym wyrokiem za działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 lit. a);".

Artykuł  2

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej jej adresatów.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 16 listopada 2022 r.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do producentów i akredytowanych producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 13 października 2022 r.
1 Dz.U. L 318, 27.11.1998, s. 4.
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/637 z dnia 27 kwietnia 2020 r. w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro (EBC/2020/24) (Dz.U. L 149 z 12.5.2020, s. 12).
* Decyzja ramowa Rady 2008/841/WSiSW z dnia 24 października 2008 r. w sprawie zwalczania przestępczości zorganizowanej (Dz.U. L 300 z 11.11.2008, s. 42).";
3 * Dz.U. C 195 z 25.6.1997, s. 2.
4 * Decyzja ramowa Rady 2003/568/WSISW z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie zwalczania korupcji w sektorze prywatnym (Dz.U. L 192 z 31.7.2003, s. 54).
5 * Konwencja o ochronie interesów finansowych Wspólnot Europejskich (Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 48).
6 * Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/541 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie zwalczania terroryzmu i zastępująca decyzję ramową Rady 2002/475/WSiSW oraz zmieniająca decyzję Rady 2005/671/WSiSW (Dz.U. L 88 z 31.3.2017, s. 6).
7 * Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73).
8 * Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/36/UE z dnia 5 kwietnia 2011 r. w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar, zastępująca decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW (Dz.U. L 101 z 15.4.2011, s. 1).
9 * Dostępne na stronie internetowej Międzynarodowej Izby Handlu pod adresem www.iccwbo.org.
10 * Dostępne na stronie inicjatywie na rzecz etyki w produkcji banknotów pod adresem www.bnei.com.";

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.276.142

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/35 (2022/2063) zmieniająca decyzję (UE) 2020/637 w sprawie procedur akredytacji dla producentów zabezpieczonych elementów banknotów euro i elementów banknotów euro
Data aktu: 13/10/2022
Data ogłoszenia: 26/10/2022
Data wejścia w życie: 26/10/2022, 16/11/2022