Decyzja wykonawcza 2022/1979 ustanawiająca formularz i bazy danych do przekazywania informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/895/UE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1979
z dnia 31 sierpnia 2022 r.
ustanawiająca formularz i bazy danych do przekazywania informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/895/UE

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 6124)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie powiadamiają Komisję o poważnych awariach mających miejsce na ich terytorium i spełniających kryteria wymienione w załączniku VI do tej dyrektywy, posługując się specjalnym formularzem ustanowionym w załączniku do decyzji Komisji 2009/10/WE 2 .

(2) Zgodnie z art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie mają dostarczać Komisji określone informacje dotyczące zakładów objętych zakresem tej dyrektywy, posługując się specjalnym formularzem ustanowionym w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji 2014/895/UE 3 .

(3) W celu przekazywania informacji określonych w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie mają wykorzystywać bazy danych o których mowa, odpowiednio, w art. 21 ust. 3 i 4 tej dyrektywy, które to bazy danych ma tworzyć i aktualizować Komisja.

(4) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 4 , Europejska Agencja Środowiska (EEA), w kontekście Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Eionet), ma za zadanie gromadzić, przetwarzać i analizować dane, w szczególności dane na temat jakości i presji na środowisko, jak również na temat substancji chemicznych niebezpiecznych dla środowiska. Aby zwiększyć efekt synergii z istniejącymi bazami danych stworzonymi przez EEA, skonsolidować informacje na temat wpływu tych zakładów na środowisko, podwyższyć jakość informacji udostępnianych opinii publicznej i decydentom politycznym oraz aby ułatwić identyfikację potencjalnego ryzyka (np. efekt domina), EEA powinna w imieniu Komisji tworzyć i aktualizować bazy danych, o których mowa w art. 21 ust. 3 i 4 dyrektywy 2012/18/UE. Państwa członkowskie powinny wykorzystywać te bazy danych przy przekazywaniu informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE.

(5) Formularze sprawozdania i bazy danych wykorzystywane zgodnie z dyrektywą 2012/18/UE powinny umożliwić przekazywanie i udostępnianie ukierunkowanych informacji przedłożonych przez państwa członkowskie, tak aby zoptymalizować dokładność, użyteczność i porównywalność dostarczonych informacji i zminimalizować obciążenie administracyjne państw członkowskich, przy jednoczesnym poszanowaniu wymogów określonych w dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .

(6) W celu zwiększenia synergii pomiędzy informacjami dostarczonymi przez państwa członkowskie a sprawozdawczością określoną dla podobnych zakładów przemysłowych, formularze sprawozdania i bazy danych powinny być podobne i dopasowane do formularzy stosowanych w sprawozdawczości w ramach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 6  i rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , w odniesieniu do których format, częstotliwość przekazywania danych i ich treść ustanowiono w decyzji wykonawczej Komisji 2018/1135/UE 8  i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741 9 .

(7) Aby zrealizować te cele, należy zaktualizować formularz sprawozdania, którym państwa członkowskie mają się posługiwać przy dostarczaniu informacji na temat zakładów określonych w art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE, zgodnie z tym, co określono w decyzji wykonawczej 2014/895/UE. Należy zatem odpowiednio uchylić decyzję wykonawczą 2014/895/UE.

(8) Stworzenie przez EEA dwóch baz danych, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 i art. 21 ust. 4 dyrektywy 2012/18/UE, powinno zakończyć się do dnia 31 grudnia 2025 r. Z tego powodu przekazywanie informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 wspomnianej dyrektywy, powinno rozpocząć się dopiero po tej dacie.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 27 dyrektywy 2012/18/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Europejska Agencja Środowiska tworzy i aktualizuje w imieniu Komisji elektroniczne bazy danych, o których mowa w art. 21 ust. 3 i 4 dyrektywy 2012/18/UE.
2. 
Do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie wykorzystują elektroniczne bazy danych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
3. 
Państwa członkowskie posługują się formularzem określonym w załączniku do niniejszej decyzji, dostarczając informacje na temat zakładów, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE.
4. 
Państwa członkowskie zapewniają, aby informacje dostarczone Komisji zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu były systematycznie aktualizowane.
Artykuł  2

Decyzja wykonawcza 2014/895/UE traci moc ze skutkiem od dnia 31 grudnia 2025 r.

Odniesienia do uchylonej decyzji interpretuje się jako odniesienia do niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Art. 1. ust. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Art. 1. ust. 2-4 stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 sierpnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

ustanawiający formularz sprawozdania, który państwa członkowskie mają udostępnić do celów sprawozdawczości zgodnie z art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE

Uwaga:
Wszystkie pola oznaczone gwiazdką są obowiązkowe.
Pola, które nie są oznaczone gwiazdką, posiadają krotność 0-1 w ramach INSPIRE i nie są zatem obowiązkowe.
Informacje poufne oznacza się jako takie w odniesieniu do każdego rodzaju danych, na podstawie prawa o odmowie udostepnienia informacji zgodnie z art. 4 dyrektywy 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
1. Informacje kontekstowe
Rodzaj Format
1.1 Identyfikator państwa* Identyfikacja państwa, w którym znajduje się zgłaszany zakład.
1.2 Rok sprawozdawczy* Rok kalendarzowy, do którego odnosi się sprawozdanie.
2 Informacje dotyczące organu właściwego dla zakładu
Rodzaj Format
2.1 Nazwa właściwego organu*
2.2 Adres właściwego organu* Adres pocztowy, czyli numer budynku, ulica, miasto, kod pocztowy, kraj.
2.3 Adres e-mail właściwego organu*
2.4 Numer telefonu właściwego organu*
2.5 Uwagi Uwagi, jakie użytkownik może chcieć dodać w odniesieniu do właściwego organu sprawozdawczego.
3 Informacja, czy zakład podlegający dyrektywie Seveso jest częścią "terenu produkcji", czy też pokrywa się z "terenem produkcji" 11 .
Rodzaj Format
3.1 InspireId* Niepowtarzalny identyfikator "terenu produkcji", który spełnia wymogi dyrektywy 2007/2/WE.
3.2 ThematicId Tematyczny identyfikator dotyczący "terenu produkcji".
3.3 Geometria* Szerokość i długość geograficzna (współrzędne przybliżonego centrum terenu produkcji) wyrażone w systemie odniesienia za pomocą współrzędnych w odniesieniu do ETRS89 (2D)-EPSG:4258 z dokładnością 5 miejsc po przecinku.
3.4 Nazwa terenu produkcji* Oficjalne określenie, nazwa właściwa lub konwencjonalna terenu produkcji.
4 Informacje dotyczące zakładu podlegającego dyrektywie Seveso
Rodzaj Format
4.1 InspireId* Niepowtarzalny identyfikator zakładu 12 , który spełnia wymogi dyrektywy 2007/2/WE.
4.2 ThematicId Tematyczny identyfikator dotyczący "zakładu produkcyjnego".
4.3 Próg ryzyka zakładu podlegającego dyrektywie Seveso* Wskazanie, czy zakład jest zakładem o zwiększonym ryzyku czy zakładem o dużym ryzyku zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2012/18/UE.
4.4 Status* Status operacyjny zakładu (działający, nieużywany, wycofany z eksploatacji)
4.5 Nazwa zakładu* Oficjalne określenie, nazwa właściwa lub konwencjonalna zakładu.
4.6 Nazwa spółki dominującej Spółka dominująca jest spółką, która posiada lub kontroluje przedsiębiorstwo zarządzające zakładem (na przykład poprzez posiadanie ponad 50 % kapitału zakładowego lub większości praw głosu akcjonariuszy lub wspólników) - zob. dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE 13 .
4.7 Adres zakładu* Adres pocztowy zakładu, czyli numer budynku, ulica, miasto, kod pocztowy, kraj.
4.8 Geometria* Szerokość i długość geograficzna (współrzędne przybliżonego centrum zakładu) wyrażone w systemie odniesienia za pomocą współrzędnych w odniesieniu do ETRS89 (2D)-EPSG:4258 z dokładnością 5 miejsc po przecinku.
4.9 Rodzaj sektora przemysłowego* przy użyciu klasyfikacji NACe Eurostatu.

(Jeżeli zakład kwalifikuje się do więcej niż jednego kodu NACE, należy odróżnić działalność podstawową i działalność drugorzędną.)

Kod NACE: NACE to europejska norma branżowa dotycząca statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej, na którą składają się sześciocyfrowe kody. Użytkownik powinien przypisać zakład podlegający dyrektywie Seveso do tego systemu klasyfikacji, podając 4 pierwsze cyfry kodu NACE, dodatkowo do kodów SPIRS albo zamiast nich.
4.10 Rodzaj sektora przemysłowego przy użyciu kodu SPIRS.

Można wybrać dodatkową kategorię sektora przemysłowego, która określi bardziej szczegółowo charakter zagrożenia.

(Jeżeli zakład kwalifikuje się do więcej niż jednego kodu SPIRS, należy odróżnić działalność podstawową i działalność drugorzędną.)

Użytkownik może chcieć użyć kodu SPIRS.

Rodzaj sektora przemysłowego należy wskazać zgodnie z kodami SPIRS:

1. Rolnictwo

2. Działalność rozrywkowa i sportowa (np. lodowiska)

3. Działalność wydobywcza (odpady przeróbcze i procesy fizykochemiczne)

4. Obróbka metali

5. Obróbka metali żelaznych (odlewnie, wytop itd.)

6. Obróbka metali nieżelaznych (odlewnie, wytop itd.)

7. Obróbka metali z wykorzystaniem procesów elektrolitycznych lub chemicznych

8. Działalność petrochemiczna/rafinerie ropy

9. Wytwarzanie, dostarczanie i dystrybucja energii

10. Przechowywanie paliwa (w tym ogrzewanie, sprzedaż detaliczna itd.)

11. Produkcja, unieszkodliwianie i przechowywanie materiałów wybuchowych

12. Produkcja i przechowywanie ogni sztucznych

13. Produkcja gazu płynnego, napełnianie butli i dystrybucja luzem

14. Przechowywanie LPG

15. Przechowywanie i dystrybucja LNG

16. Przechowywanie i dystrybucja hurtowa i detaliczna (z wyjątkiem LPG)

17. Produkcja i przechowywanie pestycydów, produktów biobójczych, fungicydów

18. Produkcja i przechowywanie nawozów

19. Produkcja leków

20. Przechowywanie, przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów

21. Woda i ścieki (odprowadzanie, dostawa, oczyszczanie)

22. Instalacje chemiczne

23. Produkcja podstawowych chemikaliów organicznych

24. Produkcja gumy i tworzyw sztucznych

25. Produkcja i wytwarzanie masy celulozowej i papieru

26. Obróbka drewna i meble

27. Produkcja i obróbka wyrobów włókienniczych

28. Produkcja artykułów spożywczych i napojów

29. Ogólna działalność w zakresie inżynierii, produkcji i montażu

30. Budowa, złomowanie, naprawa statków

31. Budownictwo i prace budownictwa inżynieryjnego

32. Ceramika (cegły, wyroby ceramiczne, szkło, cement itd.)

33. Wyrób szkła

34. Produkcja cementu, wapna i gipsu

35. Elektronika, elektrotechnika

36. Centra przeładunkowe i transportowe (porty, porty lotnicze, parkingi dla samochodów ciężarowych, stacje rozrządowe itd.)

37. Działalność medyczna, badawcza, edukacyjna (w tym szpitale, uniwersytety itd.)

38. Ogólna produkcja chemikaliów (niewymieniona powyżej)

39. Inna działalność (niewymieniona powyżej)

Działalność drugorzędna:

40. Produkcja i przechowywanie biogazu oraz postępowanie z nim

41. Produkcja i przechowywanie gazów technicznych (można wymienić najczęściej spotykane, jak tlen, chlor, amoniak, fosgen, acetylen itp.) oraz postępowanie z nimi

42. Produkcja i przechowywanie wodoru oraz postępowanie z nim

43. Produkcja i przechowywanie sodu oraz postępowanie z nim

44. Produkcja i przechowywanie litu oraz postępowanie z nim

45. Produkcja i przechowywanie potasu oraz postępowanie z nim

4.11 Link do strony internetowej z informacjami dla społeczeństwa* Adres strony internetowej, na której można znaleźć informacje przewidziane w art. 14 dyrektywy 2012/18/UE (Informowanie społeczności).
4.12 Link do ogólnej strony internetowej
4.13 Data ostatniej kontroli 14
4.14 Link do wniosków z ostatniej kontroli
4.15 Uwagi
5. Substancje znajdujące się w zakładzie
Rodzaj Format
5.1 Substancja(-e) Nazwa zwyczajowa lub nazwa rodzajowa lub klasyfikacja zagrożeń
5.2 Numer CAS Numer w rejestrze CAS to niepowtarzalny identyfikator liczbowy, który jest przypisany do tylko jednej substancji, nie ma związku z jej wzorem chemicznym i zapewnia dostęp do dużej liczby informacji dotyczących danej substancji chemicznej. Może zawierać do 10 cyfr, w trzech grupach rozdzielonych łącznikami. (http://www.cas.org/content/chemical- substances)
5.3 Ilość(-ci) Ilość każdej substancji niebezpiecznej w tonach powodująca, że zakład posiada określony status według Seveso.
5.4 Właściwości fizyczne Warunki składowania substancji, takie jak stan skupienia (stały, płynny, gazowy), ziarnistość (proszek, granulki itp.), ciśnienie, temperatura itp.
5.5 Uwagi na temat substancji
1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2009/10/WE z dnia 2 grudnia 2008 r. ustanawiająca formularz zgłoszenia poważnej awarii zgodnie z dyrektywą Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Dz.U. L 6 z 10.1.2009, s. 64).
3 Decyzja wykonawcza Komisji 2014/895/UE z dnia 10 grudnia 2014 r. ustanawiająca sposób przekazywania informacji, o których mowa w art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi (Dz.U. L 355 z 12.12.2014, s. 51).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska. (Dz.U. L 126 z 21.5.2009, s. 13).
5 Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE), (Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola), (Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17).
7 Rozporządzenie (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 stycznia 2006 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniające dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz.U. L 33 z 4.2.2006, s. 1).
8 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1135 z dnia 10 sierpnia 2018 r. ustanawiająca rodzaj, format i częstotliwość przekazywania informacji, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdań z wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, (Dz.U. L 205 z 14.8.2018, s. 40).
9 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2019/1741 z dnia 23 września 2019 r. określająca format i częstotliwość przekazywania danych, które mają być udostępniane przez państwa członkowskie na potrzeby sprawozdawczości na mocy rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywę Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Dz.U. L 267 z 21.10.2019, s. 3).
10 Dyrektywa 2003/4/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG, (Dz.U. L 41 z 14.2.2003, s. 26).
11 "Teren produkcji" zgodnie z definicją w rozporzrozporząądzeniudzeniu(UE) nr 1253/2013, pkt 8.2.4 załącznika IV: "Wszystkie tereny w określonej lokalizacji przestrzennej, na których zakład produkcyjny się znajdował, znajduje lub ma znajdować. Obejmuje to całą infrastrukturę, wyposażenie i materiały" i podlegający rozporzrozporząądzeniudzeniu(WE) nr 166/2006 lub dyrektywiedyrektywie2012/18/UE.
12 Do celów sprawozdawczości, w niniejszej decyzji "zakład" jest równoważny z "zakładem produkcyjnym" zgodnie z definicją w pkt 8.2.1 zazałłąącznika IVcznika IVdo rozporządzenia (UE) nr 1089/2010.
13 DyrektywaDyrektywaParlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
14 Zgodnie z definicją w art. 3 pkt 19art. 3 pkt 19dyrektywy 2012/18/UE.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.272.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1979 ustanawiająca formularz i bazy danych do przekazywania informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/895/UE
Data aktu: 31/08/2022
Data ogłoszenia: 20/10/2022