Decyzja 2022/1965 w sprawie wsparcia programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach

DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/1965
z dnia 17 października 2022 r.
w sprawie wsparcia programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 20 lipca 2001 r. państwa uczestniczące w konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) na temat nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach przyjęły program działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwany dalej "programem działania ONZ"). W dniu 8 grudnia 2005 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (zwany dalej "międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie"). Zgodnie z oboma tymi instrumentami międzynarodowymi państwa będą odpowiednio współpracować z ONZ, tak by wspierać ich skuteczne wdrożenie.

(2) W dniu 12 lipca 2002 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2002/589/WPZiB 1  w sprawie zwalczania destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL).

(3) W dniu 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła "Strategię UE w zakresie zwalczania nielegalnego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej i amunicji do tych rodzajów broni oraz handlu nimi". W strategii tej określono wsparcie programu działania ONZ jako główny priorytet w działaniach podejmowanych na szczeblu międzynarodowym i wezwano do przyjęcia prawnie wiążącego instrumentu międzynarodowego umożliwiającego śledzenie i oznaczanie BSiL oraz amunicji do niej.

(4) Po przyjęciu międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie Unia poparła jego pełne wdrożenie poprzez przyjęcie i wdrożenie wspólnego działania Rady 2008/113/WPZiB 2 . Rada pozytywnie oceniła wdrożenie wspólnego działania.

(5) W dniu 18 lipca 2011 r. Rada przyjęła decyzję 2011/428/WPZiB 3 , w której poparła drugą konferencję Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeglądu postępów w realizacji programu działania ONZ z 2012 r.

(6) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, ogłoszoną w dniach 25-27 września 2015 r., zwalczanie nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.

(7) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję 2017/633/WPZiB 4 , w której poparła trzecią konferencję Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie przeglądu postępów w realizacji programu działania ONZ z 2018 r. W dniu 30 czerwca 2018 r. na trzeciej konferencji przeglądowej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązały się do zapobiegania przenikaniu BSiL i zwalczania tego procederu. Państwa potwierdziły wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.

(8) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia pt. "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym w dniu 24 maja 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wezwał do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii BSiL i amunicji do niej uznanych za kluczowy czynnik umożliwiający przemoc zbrojną i konflikty.

(9) W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowaną "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotycząca BSiL"), w której określono wytyczne działań Unii w dziedzinie BSiL. W strategii UE dotyczącej BSiL program działania ONZ uznaje się za globalne ramy przeciwdziałania zagrożeniu stwarzanemu przez nielegalną BSiL oraz wspiera się jego pełne i skuteczne wdrożenie na szczeblu krajowym, regionalnym i globalnym.

(10) W dniu 17 grudnia 2018 r. Rada przyjęła decyzję 2018/2011/WPZiB 5 . W strategii UE dotyczącej BSiL przewidziano, że Unia będzie systematycznie uwzględniać kwestie związane z płcią przy opracowywaniu nowych projektów dotyczących zwalczania przemocy z użyciem broni i ogólnie kontroli BSiL oraz rozpowszechnianiu dobrych praktyk w tym zakresie.

(11) W sprawozdaniu końcowym z ósmego odbywającego się co dwa lata posiedzenia państw służącego analizie wykonywania programu działania ONZ z 2022 r. odnotowano:

- że pełne i skuteczne wykonanie programu działania i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie ma zasadnicze znaczenie dla dalszych wysiłków na rzecz trwałego pokoju, bezpieczeństwa, rozwoju społeczno-gospodarczego, korzystania z praw człowieka i ochrony życia, również zgodnie z odpowiednimi przepisami dotyczącymi BSiL zawartymi w programie Sekretarza Generalnego na rzecz rozbrojenia,

- że należy zapewnić pełny, równy, znaczący i skuteczny udział kobiet we wszystkich procesach decyzyjnych i wykonawczych związanych z programem działania i międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie oraz uwzględnić perspektywę płci w działaniach wdrożeniowych w celu zajęcia się zróżnicowanym wpływem nielegalnego handlu BSiL na kobiety, mężczyzn, dziewczęta i chłopców,

- rolę, jaką społeczeństwo obywatelskie odgrywa we wspieraniu wysiłków państw na rzecz pełnego i skutecznego wykonania programu działania, oraz uznaje się pozytywny wkład, jaki młodzież może wnieść w tym zakresie,

- potrzebę wzmocnionej, skutecznej i trwałej współpracy i pomocy międzynarodowej,

- że ostatnie zmiany w zakresie produkcji, technologii i projektowania BSiL, w szczególności broni polimerowej i modułowej, oraz broni palnej produkowanej techniką druku 3D mają wpływ na pełne i skuteczne wykonanie programu działania i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie i powinny zostać wzięte pod uwagę przez wszystkie państwa, z uwzględnieniem możliwości, wyzwań, roli przemysłu, a także potrzeby wsparcia finansowego i technicznego, luk technologicznych między państwami oraz potrzeby wspierania współpracy międzynarodowej,

- znaczenie skutecznego śledzenia BSiL dla zwalczania nielegalnego handlu tą bronią w sytuacjach konfliktowych i pokonfliktowych,

- znaczenie opracowania lub ustanowienia ścisłych krajowych ram regulacyjnych w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia BSiL, zgodnie z międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie, by zapobiegać przenikaniu i nielegalnemu międzynarodowemu przekazywaniu BSiL nieupoważnionym odbiorcom oraz zwalczać te zjawiska,

- konieczność realizacji zobowiązań w zakresie znakowania, rejestrowania i śledzenia zawartych w międzynarodowym instrumencie umożliwiającym śledzenie, niezależnie od materiałów lub metod wykorzystywanych do produkcji BSiL,

- utworzenie otwartej grupy roboczej ustanowionej na mocy rezolucji Zgromadzenia Ogólnego 76/233 w celu opracowania zestawu zobowiązań politycznych jako nowych globalnych ram, które wyeliminują istniejące luki w zarządzaniu amunicją w całym cyklu jej życia,

- odpowiednie role podmiotów zaangażowanych na różnych etapach całego cyklu życia BSiL, w tym, w stosownych przypadkach, znaczenie współpracy z przemysłem i sektorem prywatnym, z myślą o skutecznym zapobieganiu nielegalnemu wytwarzaniu BSiL i handlowi nią,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Z myślą o realizacji strategii UE dotyczącej BSiL celem niniejszej decyzji jest wsparcie pełnego i skutecznego wykonania programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie, zwiększenie bezpieczeństwa międzynarodowego, regionalnego i narodowego, przyczynienie się do zapewnienia bezpieczeństwa ludzkiego oraz propagowanie zrównoważonego rozwoju poprzez kontrolę BSiL.
2. 
Zgodnie z ust. 1 cele niniejszej decyzji są następujące:
a)
wspieranie wybiegających w przyszłość zmian w polityce światowej w kontekście czwartej konferencji ONZ w sprawie przeglądu postępów w realizacji programu działania ONZ w 2024 r.;
b)
wzmocnienie skutecznego wykonania programu działań na szczeblu krajowym i regionalnym oraz międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie;
c)
wspieranie polityki i programów kontroli BSiL ukierunkowanych na aspekt płci.
3. 
Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł  2
1. 
Za wdrożenie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (WP).
2. 
Techniczna realizacja projektu, o którym mowa w art. 1, zostaje powierzona Biuru ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA).
3. 
UNODA wykonuje swoje zadania pod kierownictwem WP. W tym celu WP dokonuje niezbędnych ustaleń z UNODA.
Artykuł  3
1. 
Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu wynosi 4 524 465,05 EUR
2. 
Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
3. 
Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 1. W tym celu Komisja zawiera z UNODA niezbędną umowę w sprawie finansowania. Umowa w sprawie finansowania ma przewidywać, że UNODA ma zapewnić wyeksponowanie wkładu Unii stosownie do jego wielkości.
4. 
Komisja dąży do zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, w jak najkrótszym terminie po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy w sprawie finansowania.
Artykuł  4
1. 
Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań opisowych przygotowywanych regularnie przez UNODA. Sprawozdania te stanowią podstawę oceny przeprowadzanej przez Radę.
2. 
Komisja składa sprawozdania z aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.
Artykuł  5
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.
2. 
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy od daty zawarcia umowy w sprawie finansowania, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa po upływie sześciu miesięcy od daty jej wejścia w życie w przypadku gdy umowa w sprawie finansowania nie zostanie zawarta w tym okresie.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 17 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY WSPIERAJĄCY OENZETOWSKI PROGRAM DZIAŁANIA NA RZECZ ZAPOBIEGANIA NIELEGALNEMU HANDLOWI BRONIĄ STRZELECKĄ I LEKKĄ, ZWALCZANIA I ELIMINOWANIA GO WE WSZYSTKICH ASPEKTACH

1.
Kontekst

Przyjęcie w 2001 r. programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (PoA) stanowiło punkt zwrotny w międzynarodowych wysiłkach na rzecz przeciwdziałania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL). Od tego czasu poczyniono znaczne postępy we wdrażaniu przepisów PoA i instrumentu umożliwiającego jego śledzenie - międzynarodowego instrumentu umożliwiającego państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (ITI) z 2005 r. Jednak wyzwania i przeszkody nadal uniemożliwiają pełne i skuteczne wdrożenie obu instrumentów.

Skuteczna kontrola broni strzeleckiej przyczynia się nie tylko do wzmocnienia bezpieczeństwa narodowego i ludzkiego. Program wspiera również zrównoważony rozwój uznany przez państwa w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, która stanowi całościowy instrument na rzecz kompleksowego globalnego kształtowania polityki i tworzenia programów. Nielegalny przepływ broni odgrywa kluczową rolę w inicjowaniu, pogłębianiu i podtrzymywaniu konfliktów zbrojnych, wszechobecnej przemocy oraz aktów przestępczości i terroryzmu. Przepływy te, zwłaszcza w przypadku konfliktów, negatywnie wpływają na pracę personelu operacji humanitarnych i pokojowych oraz utrudniają zawieranie porozumień pokojowych.

PoA i ITI nadal stanowią uniwersalne ramy, które zostały uzgodnione przez wszystkie państwa członkowskie ONZ, by rozwiązać problem broni strzeleckiej poprzez zobowiązanie wszystkich państw do poprawy krajowych przepisów i polityk dotyczących broni strzeleckiej, kontroli przywozu/wywozu, zarządzania zapasami, znakowania i śledzenia oraz do angażowania się we współpracę i pomoc. W ostatnich dziesięcioleciach pojawiły się jednak nowe wyzwania związane z kontrolą BSiL, m.in. zmiany w produkcji, technologii i projektowaniu BSiL, co mogło osłabić skuteczność niektórych przepisów zawartych w PoA i ITI.

Ósme codwuletnie posiedzenie państw (BMS8), które odbyło się w czerwcu 2022 r., oraz czwarta konferencja przeglądowa (RevCon4), zaplanowana na 2024 r., dają państwom możliwość określenia, jakie luki jeszcze pozostały, możliwość wyjścia naprzeciw nowym wyzwaniom oraz uruchomienia działań naprawczych i środków operacyjnych, co pozwoli państwom na wzmocnienie globalnego programu politycznego i skuteczności PoA i ITI.

Od zobowiązań do działania

Pomimo godnych pochwały postępów na szczeblu polityki globalnej nadal potrzebne są zdecydowane działania krajowe i regionalne w celu realizacji uzgodnionych przez państwa zobowiązań globalnych i instrumentów regionalnych. Szacuje się, że na całym świecie znajduje się w obiegu miliard sztuk broni palnej 6 , a kontrola BSiL pozostaje pilnym i naglącym zadaniem.

Liczba wniosków o pomoc międzynarodową 7  pozostaje wysoka. Do zaspokojenia potrzeb oraz wzmocnienia kontroli i regulacji dotyczących BSiL niezbędne są wzmocnione, trwałe i przewidywalne mechanizmy pomocy. Aby wiele państw całkowicie wypełniło zobowiązania polityczne związane z kontrolą broni strzeleckiej, w tym zobowiązania w ramach Agendy na rzecz rozwoju 2030, potrzebna jest pomoc międzynarodowa.

Wiele państw nadal nie ma krajowych mechanizmów koordynacji, a w wielu krajach, w których takie mechanizmy istnieją, są one słabe. Mechanizmy te mają zasadnicze znaczenie dla harmonizacji krajowych polityk i programów, opracowywania, wdrażania, oceny i monitorowania kompleksowych krajowych polityk, strategii i programów mających na celu rozwiązanie problemów związanych z bronią strzelecką. Liczba krajowych planów działania w zakresie BSiL pozostaje niska, a w przypadku gdy takie plany istnieją, nie przydzielono na nie środków finansowych lub nie włączono ich do szerszych krajowych ram rozwoju i bezpieczeństwa. Gromadzenie danych nadal stanowi poważne wyzwanie w wielu państwach, co utrudnia śledzenie i ilościowe monitorowanie działań wdrożeniowych. Tam, gdzie dostępne są dane, wyzwanie stanowi nadal harmonizacja i dezagregacja danych krajowych. Chociaż poczyniono względne postępy w zakresie znakowania, stale występuje duże zapotrzebowanie na pomoc w zarządzaniu zapasami, prowadzeniu rejestrów, kontroli transferu i śledzeniu 8 . W związku z tym, że śledzenie stanowi część ram celów zrównoważonego rozwoju, niskie wskaźniki powodzenia w tych ramach utrudniają w szczególności realizację Agendy 2030 9 .

Od szóstego codwuletniego posiedzenia państw w 2016 r. na całym świecie poczyniono znaczne postępy w zakresie wzmacniania powiązań między kontrolą broni strzeleckiej a równością płci. Wyjątkowy, głęboko społeczny charakter problemu broni strzeleckiej wymaga uwzględniania perspektywy płci w sposób kompleksowy we wszystkich wymiarach kontroli broni strzeleckiej. Znaczne postępy we wdrażaniu przepisów dotyczących płci są widoczne w sprawozdaniach krajowych przedkładanych UNODA przez państwa członkowskie, co wskazuje na wzrost z 40 % do 63 % w latach 2018-2022 odsetka państw, które obecnie biorą pod uwagę kwestię płci w przypadku kontroli broni strzeleckiej 10 .

Ważną rolę w tych staraniach odegrała decyzja Rady (WPZiB) 2018/2011 z dnia 17 grudnia 2018 r. w sprawie wsparcia uwzględniających aspekt płci polityk, programów i działań w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i jej niewłaściwego wykorzystywania, zgodnie z programem działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, w ramach którego realizowano działania w Afryce, Azji i regionie Pacyfiku oraz w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Niemniej jednak zakres i geograficzna realizacja takich działań są bardzo zróżnicowane i według doniesień jedynie 24 % państw gromadzi dane związane z bronią strzelecką segregowane ze względu na płeć i wiek 11 . Bez korzyści płynących z dokładnych, szczegółowych i opartych na dowodach informacji na temat różnych zagrożeń, jakie broń strzelecka stwarza dla kobiet, mężczyzn, dziewcząt i chłopców, oraz na temat ich szczególnych potrzeb w zakresie bezpieczeństwa, interwencje w zakresie kontroli broni strzeleckiej prawdopodobnie nadal nie będą uwzględniać płci, co utrudnia skuteczne zmiany polityczne i programowe oraz utrudnia osiągnięcie celu zrównoważonego rozwoju nr 5. Dalsze postępy w tym zakresie będą również korzystne dla realizacji programu działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa - wraz z nowymi ramami monitorowania go, w tym wskaźnikiem "Liczba krajów uwzględniających kwestie płci w realizacji PoA" - do czego przyczyni się niniejszy projekt.

Kwestia broni strzeleckiej przejawia się w bardzo różny sposób na całym świecie, a wyzwania na szczeblu krajowym w odniesieniu do obiegu nielegalnej BSiL odzwierciedlają wyjątkowe połączenia okoliczności i kontekstów. W związku z tym postępy we wdrażaniu mogą być jedynie w ograniczonym zakresie działaniem ujednoliconym i skoordynowanym w skali globalnej, muszą za to opierać się na odpowiedzialności i priorytetach krajowych i regionalnych. W związku z tym na siódmym codwuletnim posiedzeniu państw w sprawie PoA (BMS7) państwa uzgodniły, że "rozważą ustanowienie dobrowolnych celów krajowych i regionalnych zgodnie z postanowieniami PoA, z uwzględnieniem różnych kontekstów krajowych i regionalnych, z myślą o wzmocnieniu odpowiedzialności krajowej i regionalnej oraz możliwości pomiaru postępów w realizacji" 12 . Cele te powinny odnosić się do działań określonych w krajowych planach działania lub strategiach dotyczących BSiL, w tym regionalnych planach działania, oraz powinny być wymierne i dostosowane do PoA i ITI, a także do celów uzgodnionych w agendzie 2030. Ponadto krajowe wysiłki w zakresie kontroli BSiL muszą być zharmonizowane z innymi krajowymi ramami dotyczącymi bezpieczeństwa, równości płci i rozwoju, o ile takie istnieją.

Państwa będą zwracać się do Sekretariatu ONZ o wskazówki i pomoc we wdrażaniu tego nowego podejścia ukierunkowanego na cele, które ostatecznie umożliwia tworzenie lepiej dostosowanych wniosków o pomoc międzynarodową i lepszy przydział zasobów 13 . Najnowsze tendencje w tworzeniu regionalnych harmonogramów / planów działania i programów są doskonałym przykładem tego, w jaki sposób ustalanie celów może ułatwić postępy we wdrażaniu, przy jednoczesnym zapewnieniu skoordynowanej pomocy w celu wsparcia tych wysiłków.

Torowanie drogi naprzód w oparciu o wcześniejsze projekty i sukcesy

W ostatnich latach Unia Europejska i jej państwa członkowskie wniosły cenny wkład finansowy na rzecz PoA do Biura ONZ ds. Rozbrojenia (UNODA) i jego centrów regionalnych, wspierając przygotowania do konferencji przeglądowych PoA 14 ; finansując aspekty operacyjne, takie jak lepsze zarządzanie zapasami w Afryce 15 ; a ostatnio wspierając polityki, programy i działania uwzględniające aspekt płci w walce z nielegalnym handlem bronią strzelecką i jej niewłaściwym wykorzystaniem, zgodnie z programem działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa 16 .

Wymierne rezultaty tych projektów obejmowały uzgodnienie perspektywicznego dokumentu końcowego na trzeciej konferencji przeglądowej 17 ; uzgodnienie tego dokumentu umożliwiły dyskusje ekspertów, konsultacje regionalne i program sponsorowania zapewniający szerszy i bardziej sprawiedliwy udział państw i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w konferencji. W Afryce zwiększono zdolności operacyjne i techniczne, co wymiernie wzmocniło bezpieczeństwo fizyczne i zarządzanie zapasami w Burkina Faso, Czadzie, Mali, Mauretanii, Nigrze i Nigerii. Realizowany obecnie projekt kontroli broni strzeleckiej ukierunkowany na kwestię płci stworzył w krajach na całym świecie krajowe zdolności w zakresie wspierania kontroli broni strzeleckiej uwzględniającej kwestię płci, zapewnił wyszkolonych przedstawicieli organizacji regionalnych i subregionalnych w tej dziedzinie oraz znacznie wzmocnił synergię między działaniami w zakresie kontroli broni strzeleckiej a realizacją programu działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.

Ten wniosek dotyczący projektu opiera się na wcześniejszych projektach i ich sukcesach, a jednocześnie wprowadza nowe, obejmujące trzy aspekty podejście do postępów w skutecznej realizacji PoA i ITI.

Nowy projekt umożliwi UNODA i jej regionalnym ośrodkom zadbanie o to, by globalne kształtowanie polityki oraz wdrażanie na szczeblu krajowym i regionalnym były spójne, a także by regiony nadal uczyły się od siebie.

2.
Cele, działania i wyniki projektu

Nadrzędnym celem projektu jest zwiększenie bezpieczeństwa międzynarodowego, regionalnego i krajowego, przyczynienie się do zapewnienia bezpieczeństwa ludzkiego oraz propagowanie zrównoważonego rozwoju poprzez kontrolę BSiL.

Cel ten zostanie osiągnięty dzięki podejściu przekrojowemu, wspierającemu prace nad (1) przyszłościowym rozwojem globalnej polityki w kontekście czwartej konferencji przeglądowej; (2) skutecznym wdrożeniem PoA i ITI na szczeblu krajowym i regionalnym; oraz dzięki szczególnemu naciskowi na (3) strategie i programy w zakresie kontroli broni strzeleckiej ukierunkowane na kwestię płci.

Jednocześnie trzy filary wzmocnią PoA i ITI jako uniwersalne globalne ramy kontroli broni strzeleckiej oraz zapewnią ich stałą przydatność i skuteczność.

Wyniki we wszystkich trzech filarach:

- Zacieśniono współpracę z organizacjami regionalnymi i subregionalnymi, co umożliwi usprawnienie podejścia do polityki i działań wdrożeniowych na szczeblu subregionalnym, regionalnym i globalnym.

- Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności organizacji kobiecych i podmiotów młodzieżowych, jest wzmacniane na wszystkich szczeblach.

3.
Opis strategii filarów projektów

3.1 Wspieranie globalnych polityk i zobowiązań w kontekście czwartej konferencji przeglądowej ONZ w 2024 r. (RevCon4) dotyczącej PoA.

3.1.1 Wyniki

- Zapewnia się i zwiększa adekwatność i skuteczność PoA i ITI.

- RevCon4 w sprawie PoA jest dobrze zorganizowana i obejmuje szerokie grono zainteresowanych podmiotów.

- Wzmocniono sprawozdawczość krajową państw w ramach PoA i ITI, w tym jako ramy gromadzenia danych na potrzeby celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 18  i wskaźnika 16.4.2 19 .

3.1.2 Działania

Wirtualne dyskusje ekspertów przy okrągłym stole w celu opracowania ukierunkowanych na działania zaleceń dotyczących kontroli BSiL w ramach wsparcia RevCon4.

W ramach serii wirtualnych posiedzeń ekspertów przy okrągłym stole omawia się i analizuje różne tematy, aby zapewnić przydatność i skuteczność PoA i ITI. Tematy posiedzeń przy okrągłym stole zostaną określone na podstawie wyników BMS8 (tj. wybrane spośród priorytetowych obszarów dokumentu końcowego BMS8 z myślą o dalszych działaniach i rozważaniach podczas RevCon4). Nominowany przewodniczący RevCon4 zostanie zaproszony do udziału we wszystkich posiedzeniach ekspertów przy okrągłym stole. Działanie to będzie realizowane we współpracy z UNIDIR. Wszystkie posiedzenia ekspertów przy okrągłym stole będą odbywać się wirtualnie. Główne ustalenia i zalecenia każdego posiedzenia przy okrągłym stole zostaną przedstawione i omówione na wszystkich posiedzeniach regionalnych.

Merytoryczne i integracyjne przygotowania do RevCon4

Posiedzenia regionalne będą stanowić forum dla uczestniczących państw i odpowiednich organizacji regionalnych umożliwiające określenie specyficznych dla danego regionu wyzwań związanych z BSiL i omówienie regionalnych priorytetów na RevCon4. Nominowany przewodniczący RevCon4 zostanie zaproszony do udziału we wszystkich posiedzeniach regionalnych.

Inne regiony i organizacje regionalne, takie jak Unia Europejska, Liga Państw Arabskich, Pacyfik i OBWE, zazwyczaj organizują spotkanie przygotowawcze do RevCon4. Projekt nie musi obejmować tych regionów. UNODA, na własną prośbę, może uczestniczyć w każdym z tych regionalnych posiedzeń, lub zaangażować się w nie, by przedstawić wyniki dyskusji ekspertów przy okrągłym stole. Działanie to będzie realizowane przez UNODA i jego ośrodki regionalne pod koniec 2023 r. / na początku 2024 r., przy znacznym wsparciu ze strony UNIDIR. Wszystkie działania będą oparte na kontaktach bezpośrednich.

Zaproponowano następujące pięć spotkań regionalnych:

Państwa z podregionów Organizacje regionalne Centrum regionalne Miejsce
Afryka Zachodnia i Centralna UA, ECCAS, ECOWAS, RECSA, UEMOA, Grupa Pięciu na rzecz Sahelu UNREC Lomé, Togo
Afryka Wschodnia i Południowa UA, EAC, SADC, IGAD, RECSA, SARCOM UNREC Lomé, Togo
Region Karaibów CARICOM UNLIREC Wirtualnie
Ameryka Łacińska MERCOSUR, OPA, SICA UNLIREC Wirtualnie
ASEAN i państwa Azji Południowej ASEAN, SAARC UNRCPD Bangkok, Tajlandia

Program sponsorowania dla uczestników z krajów rozwijających się lub krajów poważnie dotkniętych problemem, by mogły wziąć udział w RevCon4

Ze względu na brak środków wiele krajów rozwijających się ma trudności z wysyłaniem na konferencje przeglądowe PoA swoich kluczowych urzędników zajmujących się kwestiami BSiL w stolicy. Program sponsorowania dla wybranej grupy państw najbardziej dotkniętych problemami związanymi z BSiL umożliwiłby ich uczestnictwo, wzbogacając tym samym obrady na RevCon4. Stanowi on również doskonałą okazję do tworzenia sieci kontaktów i może zapewnić synergie z wydarzeniami towarzyszącymi i innymi działaniami prowadzonymi przy okazji RevCon4.

Kandydaci poleceni przez UNODA, w tym jego centra regionalne, są zatwierdzani przez ESDZ. Funkcję krajowych punktów kontaktowych ds. PoA powinni co do zasady pełnić wybrani urzędnicy z organów krajowych. Inne kryteria wyboru obejmują kwestie płci, terminowe przedłożenie sprawozdania krajowego, aktywny udział w posiedzeniach regionalnych lub dyskusjach przy okrągłym stole.

Działania mające na celu zwiększenie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w kontrolę broni strzeleckiej

Działania obejmą badania i rzecznictwo, kampanie medialne, programy sponsorowania i warsztaty. Działania te będą prowadzone przez Międzynarodową Sieć Działań przeciwko Broni Lekkiej (IANSA) we współpracy z UNODA i jej ośrodkami regionalnymi, z myślą o wspieraniu zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w RevCon4.

3.1.3 Wyniki

- W 2023 r. zorganizowano cztery (4) wirtualne posiedzenia ekspertów przy okrągłym stole

Państwa mogłyby rozważyć włączenie do dokumentu końcowego RevCon4 w 2024 r. zaleceń ukierunkowanych na działania przygotowanych po posiedzeniach przy okrągłym stole. Najważniejsze ustalenia i zalecenia z dyskusji przy okrągłym stole zostały zebrane w jednym krótkim dokumencie i opublikowane przed RevCon4. Dokument został udostępniony w języku angielskim i przetłumaczony na języki arabski, francuski i hiszpański.

- Zorganizowano pięć (5) dwudniowych posiedzeń regionalnych, by wesprzeć rządy i organizacje z konkretnych regionów w przygotowaniach do RevCon4

Sprawozdania krajowe zostały włączone do porządku dziennego posiedzeń regionalnych, a delegacjom pragnącym przygotować lub przedłożyć swoje sprawozdania krajowe podczas posiedzeń zaoferowano pomoc. Ze względu na niski wskaźnik sprawozdawczości w regionach Azji i Pacyfiku po posiedzeniu regionalnym przeprowadzono specjalne jednodniowe krajowe warsztaty sprawozdawcze, by zwiększyć wskaźniki sprawozdawczości w regionie z myślą o RevCon4. Ustalenia i zalecenia z posiedzeń ekspertów przy okrągłym stole (działanie 1.3.1) zostały przedstawione i omówione na posiedzeniach.

- W RevCon4 udział wzięło piętnastu (15) sponsorowanych uczestników

Sfinansowano koszty podróży i zakwaterowania na RevCon4 (a nie na posiedzeniu komitetu przygotowawczego wcześniej w 2024 r.) dla maksymalnie piętnastu uczestników. Ponadto do udziału w RevCon4 w Nowym Jorku zaproszono również po jednym uczestniku z każdego ośrodka regionalnego (UNREC, UNLIREC, UNRCPD).

3.1.4 Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego zostało wzmocnione poprzez:

i. Opracowanie i upowszechnienie sprawozdania na temat wyników BMS8 dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które stanowiło podstawę przygotowań do RevCon4.

ii. Opracowanie i propagowanie kampanii Globalnego Tygodnia Działań przeciwko Przemocy z Użyciem Broni, których tematem była RevCon4.

iii. Opracowanie i rozpowszechnienie przed konferencją przewodnika społeczeństwa obywatelskiego na temat RevCon4, w którym opisano, w jaki sposób społeczeństwo obywatelskie może wnieść wkład w przygotowania i realizację Rev- Con4.

iv. Uczestnictwo - dzięki programowi sponsorowania - do dziesięciu (10) przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego w RevCon4 i aktywne uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przy okazji RevCon4.

v. Zorganizowanie warsztatów przygotowawczych na temat RevCon4 dla uczestniczących organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Było to dwudniowe wydarzenie oparte na kontaktach osobistych, w Nowym Jorku w weekend przed konferencją, w którym udział wzięli członkowie IANSA.

vi. Opracowanie i upowszechnienie maksymalnie trzech (3) dokumentów analitycznych dla członków IANSA dotyczących tematów związanych z kwestiami, których PoA/ITI nie rozwiązał w wystarczającym stopniu. Dokumenty zostały udostępnione w wersji elektronicznej w języku angielskim i przetłumaczone na języki francuski i hiszpański. Kopie papierowe udostępniono podczas RevCon4.

3.2 Zapewnienie pełnej i skutecznej realizacji PoA/ITI w oparciu o krajowe i regionalne priorytety, cele, strategie i plany działania

3.2.1 Wyniki

- Wzmocniona zostaje pełna i skuteczna realizacja zobowiązań podjętych przez państwa w ramach PoA i ITI.

- Ustalane są obecnie cele krajowe i regionalne, uzgodnione przez państwa podczas BMS7.

3.2.2 Działania

Modernizacja narzędzia oceny MOSAIC (w wersji elektronicznej i papierowej), aby umożliwić państwom przeprowadzanie samooceny realizacji PoA/ITI

Narzędzie oceny MOSAIC umożliwi państwom (samo)ocenę poziomu realizacji PoA/ITI oraz innych ram kontroli broni strzeleckiej na szczeblu krajowym. Pomoże państwom w identyfikowaniu luk w ich krajowych systemach kontroli broni strzeleckiej i w określeniu obszarów priorytetowych, którymi należy się zająć, aby wzmocnić zdolności krajowe oraz zapewnić pełne i skuteczne wdrożenie PoA/ITI.

Wyniki ocen mogą stanowić podstawę opracowania krajowych i regionalnych planów działania, strategii, harmonogramów lub celów oraz zapewnić, by były one oparte na postanowieniach uzgodnionych w kluczowych globalnych porozumieniach dotyczących BSiL. Narzędzie oceny MOSAIC może być również wykorzystywane do gromadzenia i zestawiania informacji, które mają zostać zawarte w krajowych sprawozdaniach z realizacji PoA/ITI, oraz do ułatwiania opracowywania wniosków projektowych do celów pozyskiwania środków.

Narzędzie oceny MOSAIC ułatwi krajowe analizy ich systemów kontroli broni strzeleckiej w odniesieniu do obszarów objętych modułami MOSAIC zawartymi w seriach 2, 3, 4, 5 i 6, a zatem obejmie pełny cykl życia broni strzeleckiej, w tym kwestie przekrojowe, takie jak płeć i młodzież 20 . Oprócz wykorzystania przez organy krajowe przewiduje się, że takie narzędzie może być również wykorzystywane przez szerszy krąg zainteresowanych podmiotów, w tym organizacje regionalne i społeczeństwo obywatelskie. Przyniesie ono bezpośrednie korzyści dla pracy ośrodków regionalnych UNODA i może być wykorzystywane podczas misji rozpoznawczych w ramach Podmiotu Ratującego Życie (SALIENT) 21 . Aby podmioty te mogły wspierać krajowe wysiłki na rzecz stosowania narzędzia oceny MOSAIC, opracowany i udostępniony zostanie przewodnik użytkownika.

Działania te będą realizowane we współpracy z UNIDIR.

Wspieranie państw w zintensyfikowaniu ich wysiłków na rzecz realizacji PoA/ITI

W Ameryce Łacińskiej i na Karaibach realizowane przez UNLIREC

- Konsolidacja planu działania w zakresie BSiL dla państw Ameryki Środkowej (2022-2024), z udziałem wszystkich zainteresowanych państw członkowskich Sistema de la Integración Centroamericana (SICA) (Gwatemali, Hondurasu, Kostaryki, Nikaragui, Panamy i Salwadoru), by wzmocnić wdrażanie międzynarodowych, regionalnych i subregional- nych instrumentów BSiL oraz ograniczyć nielegalne rozprzestrzenianie broni i amunicji w tym regionie 22 .

Działania będą obejmować subregionalne seminaria, warsztaty, sesje robocze (projekty i spotkania tematyczne). Państwa Ameryki Środkowej będą w stanie wykorzystać polityczny impuls w okresie poprzedzającym RevCon4, aby przyspieszyć nową inicjatywę subregionalną z jasnymi celami i wskaźnikami.

Proces konsolidacji inicjatywy dotyczącej harmonogramu zostanie przeprowadzony we współpracy z Departamentem Bezpieczeństwa Publicznego Organizacji Państw Amerykańskich (OPA) i będzie stanowił uzupełnienie działań określonych w DECYZJI RADY UE (WPZiB) 2022/847 z dnia 30 maja 2022 r. UNLIREC będzie w stanie kierować tym procesem wraz z OPA i korzystać ze swojej wiedzy fachowej w ramach planu działania w zakresie broni palnej na Karaibach. Wszystkie działania będą koordynowane z organizacją regionalną SICA.

- W państwach Ameryki Południowej i Środkowej prowadzone będą kursy na temat zwalczania handlu bronią i amunicją oraz zakazów związanych z bronią strzelecką, amunicją oraz częściami i komponentami do nich (ISAAPC).

W regionie Azji i Pacyfiku realizowane przez UNRCPD

- Wspieranie tworzenia i szkolenia krajowych punktów kontaktowych ds. PoA. Do chwili obecnej jedynie siedemnaście państw w regionie Azji i Pacyfiku wyznaczyło i zgłosiło krajowy punkt kontaktowy w sprawie realizacji PoA/ITI. W ramach tego działania UNRCPD będzie wspierać tworzenie krajowych punktów kontaktowych, jeżeli takie punkty nie istnieją, oraz zwiększać zdolności istniejących punktów kontaktowych i krajowych mechanizmów koordynacji poprzez specjalne warsztaty regionalne. Działanie to zostanie przeprowadzone w 2023 r., aby zapewnić wyznaczenie krajowych punktów kontaktowych na czas przed RevCon4. Działanie to zostanie przeprowadzone wirtualnie.

- Oceny wykonane z zastosowaniem narzędzia MOSAIC w wybranych państwach, by określić luki i możliwości wzmocnienia realizacji oraz ustanowienia krajowych i regionalnych priorytetów, celów i planów działania. Działanie to będzie oparte na kontaktach osobistych.

- Pomoc dla państw regionu Azji i Pacyfiku w realizacji PoA/ITI. Można udzielać pomocy w odniesieniu do różnych aspektów kontroli BSiL, w tym aspektów ustawodawczych i regulacyjnych, projektowania i zarządzania kontrolą broni strzeleckiej lub wsparcia operacyjnego. Może ona również obejmować podejścia subregionalne (np. w zakresie bezpieczeństwa granic). Wszystkie działania będą uwzględniać aspekt płci i sprzyjać włączeniu społecznemu. Mogą obejmować wsparcie operacyjne, szkolenia, warsztaty, spotkania, gromadzenie danych lub działalność badawczą. Głównymi beneficjentami będą organy krajowe lub służby bezpieczeństwa i siły obronne.

UNRCPD będzie odpowiadać na wnioski krajów o pomoc w trakcie realizacji projektu. Wnioski o pomoc wynikające z innych działań prowadzonych w ramach tego projektu, w szczególności oceny narzędziem MOSAIC, lub które zostały przekazane w sprawozdaniach krajowych, będą traktowane priorytetowo. Pomoc może być udzielana w ramach kontaktów osobistych lub wirtualnie.

W Afryce realizowane przez UNREC

- Oceny wykonane z zastosowaniem narzędzia MOSAIC w wybranych państwach, by określić luki i możliwości wzmocnienia realizacji oraz ustanowienia krajowych i regionalnych priorytetów, celów i planów działania. Działanie to będzie oparte na kontaktach osobistych.

- Pomoc dla państw w Afryce w realizacji PoA/ITI. Można udzielać pomocy w odniesieniu do różnych aspektów kontroli BSiL, w tym aspektów ustawodawczych i regulacyjnych, projektowania i zarządzania kontrolą broni strzeleckiej lub wsparcia operacyjnego. Może ona również obejmować podejścia subregionalne (np. w zakresie bezpieczeństwa granic). Wszystkie działania będą uwzględniać aspekt płci i sprzyjać włączeniu społecznemu. Mogą obejmować wsparcie operacyjne, szkolenia, warsztaty, spotkania, gromadzenie danych lub działalność badawczą. Głównymi beneficjentami będą organy krajowe lub służby bezpieczeństwa i siły obronne.

UNREC będzie odpowiadać na wnioski krajów o pomoc w trakcie realizacji projektu. Wnioski o pomoc wynikające z innych działań prowadzonych w ramach tego projektu, w szczególności oceny narzędziem MOSAIC, lub które zostały przekazane w sprawozdaniach krajowych, będą traktowane priorytetowo. Pomoc może być udzielana w ramach kontaktów osobistych lub wirtualnie.

Działania mające na celu zwiększenie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w kontrolę broni strzeleckiej, w tym:

- Doroczne kampanie - IANSA i jej organizacje członkowskie będą prowadzić działania w ramach corocznych kampanii i takich wydarzeń jak Globalny Tydzień Działań przeciwko Przemocy z Użyciem Broni, Międzynarodowy Dzień Młodzieży, Miesiąc Amnesty w Afryce, Międzynarodowy Dzień Pokoju, Dzień Dziecka Afrykańskiego, Międzynarodowy Dzień Niszczenia Broni, inicjatywa "Wear Orange", Międzynarodowy Dzień Kobiet oraz "16 dni działań przeciwko przemocy uwarunkowanej płcią".

- Budowanie zdolności społeczeństwa obywatelskiego w zakresie kontroli BSiL - opracowanie materiałów zorientowanych na politykę i organizowanie możliwości uczenia się dla członków IANSA, w tym seminariów internetowych i prezentacji, w celu oceny i poszerzenia wiedzy na temat PoA/ITI i innych międzynarodowych / regionalnych / subregionalnych instrumentów istotnych dla kontroli BSiL wśród społeczeństwa obywatelskiego, aby umożliwić im propagowanie kontroli broni strzeleckiej.

- Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego, rzecznictwo i program informacyjny dotyczący ustalania celów krajowych i regionalnych, planów działania lub harmonogramów - w konsultacji i we współpracy z UNODA i jej ośrodkami regionalnymi; IANSA będzie wspierać swoich członków sieci w dyskusjach z urzędnikami i propagowaniu opracowywania przez państwa krajowych i regionalnych celów i priorytetów w zakresie realizacji PoA/ITI.

- Program dotacji na rzecz trwałego zaangażowania wybranych członków IANSA - IANSA ustanowi program dotacji dla swoich członków, aby umożliwić organizacjom oddolnym prowadzenie prac programowych. IANSA ustanowi proces ułatwiający realizację programu dotacji w oparciu o jasno określone kryteria wyboru, który zostanie zatwierdzony przez UNODA.

- Rzecznictwo na rzecz sprawozdawczości krajowej - IANSA i jej członkowie, w porozumieniu z UNODA, konsekwentnie opowiadają się za regularną i kompleksową sprawozdawczością w ramach PoA/ITI w drodze konstruktywnego dialogu z organami krajowymi i parlamentarzystami.

Działania te będą prowadzone przez Międzynarodową Sieć Działań przeciwko Broni Lekkiej (IANSA) we współpracy z UNODA i jej ośrodkami regionalnymi i wesprą zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w pełną i skuteczną realizację PoA/ITI.

3.2.3 Wyniki

Narzędzie oceny MOSAIC udoskonalono w następujący sposób:

- Opracowanie narzędzia oceny MOSAIC, które wzmocniło krajowe kontrole broni strzeleckiej, wspierało realizację PoA i pomagało ustalać cele i plany działania, ułatwiało zmiany harmonogramu i składanie wniosków o pomoc międzynarodową. Narzędzie oceny MOSAIC opierało się na uprzednio opracowanej wersji beta narzędzia oceny ISACS, którego zakres był ograniczony do serii 5 międzynarodowych standardów kontroli broni strzeleckiej (ISACS).

- Wersja papierowa tego narzędzia została udostępniona w językach: arabskim, angielskim, francuskim, portugalskim i hiszpańskim. Udostępniono również angielską wersję elektroniczną.

- Opracowanie i publikacja przewodnika użytkownika dotyczącego narzędzia oceny MOSAIC w języku angielskim, z tłumaczeniem na języki: arabski, francuski, portugalski i hiszpański.

- Przy okazji spotkań regionalnych w ramach przygotowań do RevCon4 przeprowadzono z organizacjami i mechanizmami regionalnymi i subregionalnymi łączone ćwiczenia walidacyjne / sesje szkoleniowe poświęcone narzędziu oceny MOSAIC.

Ameryka Łacińska i Karaiby

- Do ośmiu (8) seminariów / warsztatów / sesji roboczych / spotkań odbyło się w ramach kontaktów bezpośrednich i wirtualnie, by pomóc w konsolidacji planu działania dotyczącego BSiL dla państw Ameryki Środkowej (2022-2024). W pierwszym roku działalności skonsolidowano PROJEKT dokumentu dotyczącego harmonogramu, natomiast w drugim roku skoncentrowano się na rozpoczęciu opracowywania strategii krajowych (krajowe plany działania lub podobne inicjatywy) oraz na realizacji działań określonych w inicjatywie subregionalnej / harmonogramie.

- UNLIREC przeprowadził w wybranych państwach Ameryki Środkowej i Ameryki Południowej dwa (2) kursy poświęcone ISAAPC i cztery (4) kursy poświęcone zwalczaniu handlu bronią i amunicją.

Azja i Pacyfik

- Zorganizowano specjalne warsztaty regionalne. Warsztaty regionalne koncentrowały się na roli i zadaniach krajowego punktu kontaktowego, w szczególności na koordynacji z podmiotami krajowymi, składaniu sprawozdań krajowych oraz dostarczaniu wytycznych w zakresie polityki i programowania związanych z kontrolą BSiL. Warsztaty opierały się na module MOSAIC 03.40 dotyczącym krajowych mechanizmów koordynacji w zakresie kontroli BSiL.

- Oceny z wykorzystaniem narzędzia MOSAIC przeprowadzono w ramach kontaktów bezpośrednich w maksymalnie dwóch (2) wybranych państwach.

- Do czterech (4) państw regionu Azji i Pacyfiku otrzymało pomoc w realizacji PoA/ITI.

Afryka

- Oceny z wykorzystaniem narzędzia MOSAIC przeprowadzono w ramach kontaktów bezpośrednich w maksymalnie dwóch (2) wybranych państwach.

- Do czterech (4) państw Afryki otrzymało pomoc w realizacji PoA/ITI.

3.2.4 Zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego zostało wzmocnione poprzez:

i. Opracowanie działań i materiałów w ramach kampanii, przyznanie lokalnym i krajowym organizacjom członkowskim IANSA niewielkich stypendiów na działania prowadzone w trakcie tych kampanii.

ii. Opracowanie materiałów dotyczących polityki i zapewnienie członkom IANSA możliwości uczenia się.

iii. Program na rzecz zaangażowania i wspierania społeczeństwa obywatelskiego ustanowiony w odniesieniu do ustalania celów na szczeblu krajowym i regionalnym, planów działania lub harmonogramów.

iv. Ustanowienie programu dotacji na rzecz trwałego zaangażowania wybranych członków IANSA.

v. Przeprowadzenie działań informacyjnych skierowanych do organów krajowych i parlamentarzystów, by poprawić sprawozdawczość krajową.

3.3 Zaspokajanie obecnego zapotrzebowania na wzmocnienie i pogłębienie polityki i programów w zakresie kontroli broni strzeleckiej uwzględniających aspekt płci, zgodnie z agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa

3.3.1 Wyniki

- Trwała zdolność strategiczna i operacyjna do uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej wśród szerokiego grona kluczowych zainteresowanych stron dalej zwiększa się i pogłębia.

- W dalszym ciągu wzmacniane są synergie i działające powiązania z uzupełniającymi ramami polityki i programami działań, w szczególności z Agendą 2030, agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, "Naszym wspólnym programem" i rezolucjami Zgromadzenia Ogólnego w sprawie kobiet i rozbrojenia.

3.3.2 Działania

Wszystkie działania będą opierać się na wynikach poprzedniego projektu finansowanego przez UE, a mianowicie decyzji Rady (WPZiB) 2018/2011 z dnia 17 grudnia 2018 r. w sprawie wsparcia uwzględniających aspekt płci polityk, programów i działań w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i jej niewłaściwego wykorzystywania, zgodnie z programem działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.

Wzmocnienie komponentu dotyczącego kontroli broni strzeleckiej w agendzie na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa

Obejmuje to stałe zaangażowanie UNODA w sieć punktów kontaktowych ds. kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, by propagować kontrolę broni strzeleckiej w przypadku krajowych planów działania, strategii i działań wdrożeniowych dotyczących kobiet, pokoju i bezpieczeństwa. Będzie to stałe zaangażowanie w trakcie realizacji projektu i będzie prowadzone w oparciu o kontakty bezpośrednie lub wirtualnie.

Wsparcie dla państw na rzecz wzmocnienia polityki i programów w zakresie kontroli broni strzeleckiej ukierunkowanych na aspekt płci

W Ameryce Łacińskiej i na Karaibach realizowane przez UNLIREC

- Szkolenia w zakresie uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej w państwach Ameryki Środkowej i Południowej - kursy są skierowane do organów krajowych odpowiedzialnych za kontrolę broni strzeleckiej i regulacje, bezpieczeństwo obywateli oraz zapobieganie i ograniczanie przemocy wobec kobiet/przemocy ze względu na płeć.

- Seria webinariów na temat kontroli BSiL i płci w ramach przygotowań do RevCon4 - tematy będą różne i zostaną określone w koordynacji z państwami Ameryki Środkowej i Południowej oraz zgodnie z przygotowaniami do Rev- Con4 i jej wynikami.

W regionie Azji i Pacyfiku realizowane przez UNRCPD

- Harmonizacja wdrażania zbieżnych programów w zakresie kontroli broni strzeleckiej i równości płci - będzie to obejmować zaangażowanie krajów Azji i Pacyfiku, w których krajowe plany działania na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa wygasły, są prowadzone lub planowane, by skuteczniej wdrażać programy zbieżne z inicjatywami w zakresie kontroli broni strzeleckiej. W ramach inicjatywy przeanalizowane zostaną również synergie z innymi ramami dotyczącymi równouprawnienia płci, w szczególności z inicjatywą "Spotlight".

- Seminarium regionalne na temat upowszechnienia Traktatu o handlu bronią w regionie Azji i Pacyfiku oraz konwergencji z agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa - w 2013 r. państwa przyjęły Traktat o handlu bronią - wielostronny traktat regulujący w szczególności międzynarodowy handel bronią konwencjonalną. Traktat ten jest również pierwszym prawnie wiążącym traktatem dotyczącym broni, w którym uznaje się związek między handlem bronią a przemocą ze względu na płeć. Wprowadzenie w życie Traktatu o handlu bronią umożliwia również państwom wypełnienie ich zobowiązań dotyczących wywozu broni określonych w PoA z 2001 r. W regionie Azji i Pacyfiku do Traktatu o handlu bronią nadal przystąpiło niewiele państw, jednak niedawne przyłączenie się Chin i Filipin stworzyło w regionie korzystny impuls polityczny do propagowania upowszechnienia traktatu. Warsztaty opierały się na zaangażowaniu społeczeństwa obywatelskiego i parlamentarzystów w ramach poprzedniego projektu, w którym Traktat o handlu bronią uznano za kluczowy obszar priorytetowy. Warsztaty będą realizowane we współpracy z kluczowymi partnerami, w tym agencjami ONZ, organizacjami regionalnymi i międzynarodowymi oraz społeczeństwem obywatelskim. Będą wirtualne.

W Afryce realizowane przez UNREC

- Warsztaty regionalne poświęcone uwzględnianiu aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej w celu wymiany informacji na temat wyzwań i priorytetów związanych z płcią - warsztaty regionalne dla Afryki Zachodniej, Środkowej, Wschodniej i Południowej. Warsztaty te będą realizowane we współpracy z organizacjami regionalnymi i kluczowymi partnerami i będą oparte na kontaktach bezpośrednich.

- Włączenie kontroli broni strzeleckiej do szerzej pojętej równości płci, rozwoju i działań na rzecz bezpieczeństwa poprzez serię webinariów z udziałem ekspertów zajmujących się przemocą ze względu na płeć, przemocą seksualną w konfliktach zbrojnych, zaangażowaniem młodzieży, kwestiami humanitarnymi oraz pomocą dla osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, by zwiększać świadomość na temat czynników leżących u podstaw rozprzestrzeniania broni strzeleckiej, nielegalnego handlu nią i jej niewłaściwego wykorzystywania, a także na temat wpływu takich zjawisk, oraz na temat potrzeby powiązania kontroli zbrojeń z innymi programami lub włączenia jej do takich programów. Celem serii webinariów jest opracowanie wielowymiarowego podejścia do zapobiegania i ograniczania przemocy zbrojnej oraz stworzenie w tym celu namacalnych powiązań między krajowymi organami kontroli broni strzeleckiej a innymi zainteresowanymi podmiotami. Seria webinariów będzie realizowana we współpracy z kluczowymi partnerami i zostanie zorganizowana wirtualnie.

Działania mające na celu zwiększenie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w kontrolę broni strzeleckiej, w tym:

- Uwzględnianie aspektu płci i sprawozdanie dotyczące BSiL poświęcone osiągnięciom i doświadczeniom zdobytym w ramach finansowanego przez UE projektu (WPZiB) 2018/2011, w tym przegląd i ocena działań realizowanych przez IANSA i jej członków oraz zalecenia dotyczące dalszego zaangażowania. Sprawozdanie to będzie stanowić podstawę innych działań związanych z płcią w ramach tego projektu.

- Wirtualne warsztaty, szkolenia i wydarzenia dotyczące uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej dla społeczeństwa obywatelskiego we współpracy z UNODA i jej ośrodkami regionalnymi - IANSA zorganizuje wirtualne warsztaty, szkolenia i wydarzenia dotyczące płci i kontroli broni strzeleckiej przez cały okres realizacji projektu dla szerokiego grona odbiorców na świecie.

- Propozycje społeczeństwa obywatelskiego dotyczące zwiększenia synergii z agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa. Opracowanie zestawu narzędzi gromadzącego propozycje członków IANSA dotyczące zwiększenia synergii między kontrolą broni strzeleckiej a programami działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, z naciskiem na techniki rzecznictwa, komunikację międzyregionalną i wdrażanie polityki, która może być stosowana w regionach. Zestaw narzędzi będzie szeroko rozpowszechniany, w tym podczas działań organizowanych przez IANSA lub UNODA i jego ośrodki regionalne.

Powyższe działania będą prowadzone przez IANSA, we współpracy z UNODA i jego ośrodkami regionalnymi, by wspierać zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w politykę i programy kontroli broni strzeleckiej uwzględniające aspekt płci, zgodnie z agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.

3.3.3 Wyniki

Kontrola zbrojeń i rozbrojenie, w tym broń strzelecka, były uwypuklane w pracach ONZ i sieci ds. kobiet, pokoju i bezpieczeństwa, w tym w pracach dotyczących przemocy seksualnej związanej z konfliktem 23 .

Wzmocnienie zdolności państw w zakresie polityki i programów dotyczących broni strzeleckiej ukierunkowanych na aspekt płci poprzez:

Ameryka Łacińska i Karaiby

- Zorganizowanie i przeprowadzenie w państwach Ameryki Środkowej i Południowej trzech (3) kursów na temat uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej.

- Przeprowadzenie w następstwie RevCon4 do czterech (4) webinariów na temat kontroli BSiL i płci.

Azja i Pacyfik

- Przeprowadzenie w 2023 r. jednych (1) warsztatów regionalnych we współpracy z kluczowymi partnerami regionalnymi, takimi jak ASEAN, Forum Wysp Pacyfiku i partnerzy społeczeństwa obywatelskiego.

- Przeprowadzenie regionalnego seminarium na temat upowszechnienia Traktatu o handlu bronią w regionie Azji i Pacyfiku oraz konwergencji z agendą na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.

Afryka

- Zorganizowanie czterech (4) trzydniowych warsztatów regionalnych na temat uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej dla komisji krajowych/punktów kontaktowych PoA i kluczowych zainteresowanych podmiotów. Przedstawienie podczas warsztatów postępów poczynionych w ramach poprzedniego projektu finansowanego przez UE i zapewnienie platformy wymiany najlepszych praktyk między państwami w regionie. Również zidentyfikowanie luk i możliwości wzmocnienia uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej. Trzeci dzień warsztatów pozwolił spotkać się z organizacjami regionalnymi, by określić priorytety i strategie dalszych działań mających na celu przełożenie wyników warsztatów na praktykę krajową.

- Zorganizowanie serii webinariów na temat rozprzestrzeniania broni strzeleckiej, nielegalnego handlu tą bronią i niewłaściwego jej wykorzystywania oraz potrzeby powiązania lub włączenia kontroli zbrojeń do innych programów.

3.3.4 Wzmocnienie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w kontrolę broni strzeleckiej poprzez:

i. Sporządzenie i rozpowszechnienie sprawozdania na temat osiągnięć i wniosków wyciągniętych z finansowanego przez UE projektu (WPZiB) 2018/2011.

ii. Zorganizowanie dla społeczeństwa obywatelskiego wirtualnych warsztatów, szkoleń i wydarzeń dotyczących uwzględniania aspektu płci w kontroli broni strzeleckiej.

iii. Opracowanie i rozpowszechnianie zestawu narzędzi, w którym zebrano propozycje członków IANSA dotyczące zwiększenia synergii między kontrolą broni strzeleckiej a programami działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa.

4.
Podnoszenie świadomości, rzecznictwo, działania informacyjne i partnerstwa

UNODA i jej partnerzy wykonawczy będą wywierać trwały wpływ poprzez skuteczne podnoszenie świadomości, rzecznic- two, działania informacyjne i partnerstwa.

UNODA będzie wspierać rozpowszechnianie informacji i rezultatów proponowanych działań wśród jak najszerszego kręgu odbiorców. Ponadto w ramach wszystkich odnośnych działań podejmowane będą wysiłki popularyzatorskie poprzez wykorzystanie mediów, imprez towarzyszących i narzędzi internetowych. UNODA i IANSA będą przez cały rok rozwijać kampanie w mediach społecznościowych i uczestniczyć w nich.

UNODA i IANSA wykorzystają najszerszy możliwy zakres narzędzi komunikacyjnych, w tym strony internetowe, pisemne komunikaty prasowe, wybrane narzędzia mediów społecznościowych, imprezy towarzyszące i nieformalne briefingi. Realizacja wszystkich działań będzie na bieżąco śledzona poprzez narzędzia monitorowania i oceny, w tym ankiety dla uczestników oraz regularne organizowanie spotkań odnośnych grup roboczych.

UNODA zastosuje wszystkie odpowiednie środki, aby zapewnić właściwe wyeksponowanie wkładu Unii w dane działanie. Takie działania będą prowadzone zgodnie z komunikatem Komisji oraz podręcznikiem dotyczącym informowania o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowania.

W trakcie realizacji projektu zapewniona zostanie koordynacja z wieloma partnerami, w tym z partnerami będącymi beneficjentami innych decyzji Rady UE.

UNODA będzie nadal aktywnie angażować się w nieformalny mechanizm koordynacji dotyczący płci i BSiL, który ustanowiono w 2019 r. w ramach trwającego projektu.

5.
Czas trwania

Całkowity szacowany czas trwania projektu, obejmujący wszystkie działania w ramach jego trzech filarów, wyniesie 36 miesięcy.

6.
Sprawozdawczość

UNODA będzie przygotowywać regularne sprawozdania, zgodnie z wynegocjowaną umową.

7.
Koszt całkowity

Łączne szacunkowe środki finansowe na realizację etapu II, o które trzeba występować do UE, wynoszą XXX EUR.

1 Wspólne działanie Rady 2002/589/WPZiB z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz uchylające wspólne działanie 1999/34/WPZiB (Dz.U. L 191 z 19.7.2002, s. 1).
2 Wspólne działanie Rady 2008/113/WPZiB z dnia 12 lutego 2008 r. wspierające międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) w ramach strategii UE zwalczania nielegalnego gromadzenia BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnego handlu nimi (Dz.U. L 40 z 14.2.2008, s. 16).
3 Decyzja Rady 2011/428/WPZiB z dnia 18 lipca 2011 r. w sprawie wspierania działalności Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia w celu realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego zapobiegania handlowi bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach, zwalczania i eliminowania go (Dz.U. L 188 z 19.7.2011, s. 37).
4 Decyzja Rady (WPZiB) 2017/633 z dnia 3 kwietnia 2017 r. w sprawie Programu działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (Dz.U. L 90 z 4.4.2017, s. 12).
5 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/2011 z dnia 17 grudnia 2018 r. w sprawie wsparcia uwzględniających aspekt płci polityk, programów i działań w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i jej niewłaściwego wykorzystywania, zgodnie z programem działań na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa (Dz.U. L 322 z 18.12.2018, s. 38).
8 Prezentacja przedstawiona przez UNODA podczas BMS7 pt. "Program działań w zakresie BSiL. Międzynarodowy instrument umożliwiający śledzenie. Tendencje, wyzwania i szanse. Dane ze sprawozdań krajowych za 2020 r.", https://documents.unoda.org/wp-content/uploads/2021/07/BMS7-UNODA-Trends-challenges-opportunities.pdf
9 Wskaźnik celów zrównoważonego rozwoju 16.4.2 stanowi: "Odsetek skonfiskowanej, znalezionej lub zwróconej broni, której nielegalne pochodzenie lub kontekst zostały zidentyfikowane lub ustalone przez właściwy organ zgodnie z instrumentami międzynarodowymi".
10 Prezentacja przedstawiona przez UNODA podczas BMS7 pt. "Program działań w zakresie BSiL.Międzynarodowy instrument umożliwiający śledzenie.Tendencje, wyzwania i szanse.Dane ze sprawozdań krajowych za 2020 r.".
12 https://undocs.org/A/CONF.192/BMS/2021/1, pkt 50. Zob. też pkt 51, 52, 57 i 58.
14 Decyzja Rady 2011/428/WPZiB z dnia 18 lipca 2011 r. i decyzja Rady (WPZiB) 2017/633 z dnia 3 kwietnia 2017 r.
15 Decyzja Rady 2014/912/WPZiB z dnia 15 grudnia 2014 r.
16 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/2011 z 17 grudnia 2018 r.
18 Cel zrównoważonego rozwoju 16.4: "Do 2030 roku znacząco zmniejszyć nielegalne przepływy finansowe i handel bronią; wzmocnić proces odzyskiwania i zwracania skradzionego mienia oraz zwalczać wszelkie formy przestępczości zorganizowanej".
19 Wskaźnik celów zrównoważonego rozwoju 16.4.2: "Odsetek skonfiskowanej, znalezionej lub zwróconej broni, której nielegalne pochodzenie lub kontekst zostały zidentyfikowane lub ustalone przez właściwy organ zgodnie z instrumentami międzynarodowymi".
22 Należy zauważyć, że państwa SICA Belize i Republika Dominikańska stanowią część planu działania w zakresie broni palnej na Karaibach, natomiast udział Nikaragui będzie musiał zostać potwierdzony.
23 Uczestnictwo, zapobieganie konfliktom, ochrona, pomoc i odbudowa.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.270.67

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1965 w sprawie wsparcia programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach
Data aktu: 17/10/2022
Data ogłoszenia: 18/10/2022
Data wejścia w życie: 17/10/2022