uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 30 ust. 1,
(1) W 2021 r. kilka państw członkowskich powiadomiło Komisję o urzędowo potwierdzonym występowaniu w przesyłkach roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów pochodzących z państw trzecich agrofagów, które nie są wymienione jako agrofag kwarantannowy dla Unii, jako agrofag kwarantannowy dla strefy chronionej lub jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2 i które nie są regulowane na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(2) Na podstawie danych ze wstępnych ocen ryzyka lub analiz ryzyka przeprowadzonych dotychczas przez właściwe organy i organizacje Komisja stwierdza, że agrofagi te spełniają kryteria określone w sekcji 3 podsekcja 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(3) Chloridea virescens, Leucinodes orbonalis, Leucinodes pseudorbonalis, Resseliella citrifrugis i Spodoptera ornithogalli należą do agrofagów, w odniesieniu do których właściwe organy podjęły działania na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Agrofagi te były wielokrotnie przechwytywane na granicach Unii i nie stwierdzono ich obecności na terytorium Unii.
(4) W odniesieniu do terytorium Unii Niderlandy przeprowadziły wstępną ocenę ryzyka w odniesieniu do Chloridea virescens 3 oraz analizę zagrożenia agrofagami w odniesieniu do amerykańskich gatunków Spodoptera, w tym Spo- doptera ornithogalli 4 . W obu z nich stwierdzono, że agrofagi te spełniają kryteria agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. Konieczna jest jednak dalsza ocena ryzyka, aby uzasadnić ich włączenie do załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.
(5) Na podstawie kategoryzacji agrofagów przeprowadzonych przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w odniesieniu do Leucinodes orbonalis 5 i Leucinodes pseudorbonalis 6 stwierdzono, że agrofagi te spełniają w odniesieniu do terytorium Unii kryteria agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031. Zwrócono jednak uwagę na niepewność co do ich wpływu ze względu na odpowied- niość klimatyczną. Trwa dalsza ocena odpowiedniości klimatycznej, ocena wpływu zmiany klimatu na zadomowienie się tych agrofagów w Unii oraz na ich późniejszy wpływ.
(6) Na podstawie kategoryzacji agrofagów przeprowadzonej przez Urząd Resseliella citrifrugis 7 spełnia kryteria dotyczące agrofagów kwarantannowych określone w sekcji 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2016/2031 w odniesieniu do terytorium Unii. Obecnie trwa dalsza ocena ryzyka w odniesieniu do dróg wprowadzenia i rozprzestrzeniania się tego agrofaga.
(7) Agrofagi te były wielokrotnie przechwytywane na granicach Unii, a duże ilości ich roślin żywicielskich nadal są przywożone z państw, w których stwierdzono występowanie tych agrofagów, chociaż stwarzają one wysokie ryzyko fitosanitarne dla terytorium Unii. Uznaje się zatem, że istnieje bezpośrednie niebezpieczeństwo zawleczenia tych agrofa- gów na terytorium Unii. Należy zatem wprowadzić środek w postaci tymczasowego zakazu ich wprowadzania do Unii do czasu przeprowadzenia pełnej analizy ryzyka. Agrofagi te powinny również być przedmiotem kontroli występowania opartych na analizie ryzyka dotyczących ich oznak lub objawów, jak określono w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031.
(8) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie przez wystarczająco długi okres, aby umożliwić przeprowadzenie tych ocen i analiz ryzyka.
(9) Przepisy przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1957 z dnia 17 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1957) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2025/356 z dnia 21 lutego 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 2025 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.268.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2022/1941 w sprawie zakazu wprowadzania, przemieszczania, utrzymywania, rozmnażania lub uwalniania niektórych agrofagów na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 |
| Data aktu: | 13/10/2022 |
| Data ogłoszenia: | 14/10/2022 |
| Data wejścia w życie: | 03/11/2022 |