Decyzja EBC/2022/32 (2022/1921) w sprawie metodologii obliczania wysokości sankcji za domniemane naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/1921
z dnia 29 września 2022 r.
w sprawie metodologii obliczania wysokości sankcji za domniemane naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej (EBC/2022/32)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 132 ust. 3,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 i 34,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 2 , w szczególności art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 Europejski Bank Centralny (EBC) może nakładać sankcje na podmioty sprawozdające za nieprzestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej.

(2) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 przy podejmowaniu decyzji dotyczącej nałożenia sankcji oraz przy podejmowaniu decyzji dotyczącej właściwej sankcji EBC kieruje się zasadą proporcjonalności. Ponadto art. 2 ust. 3 tego rozporządzenia zawiera niewyczerpujący wykaz szczególnych okoliczności, które, w odpowiednich przypadkach, EBC ma obowiązek uwzględniać.

(3) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 3  określa procedurę przedkładania Zarządowi EBC propozycji przez jednostkę dochodzeniową EBC lub przez właściwy krajowy bank centralny w celu ustalenia, czy dany podmiot sprawozdający popełnił domniemane naruszenie i określenia wysokości sankcji, która ma zostać nałożona, a także dopuszcza uproszczoną procedurę w celu nałożenia sankcji za drobniejsze naruszenia przepisów.

(4) Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów sprawozdających oraz zgodność z wymogami art. 9 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31) 4 , EBC powinien określić metodologię obliczania przez właściwe banki centralne Eurosystemu proponowanej wysokości sankcji. Obliczeń powinno się dokonywać w dwóch etapach. Najpierw oblicza się kwotę podstawową w oparciu o aspekty ilościowe domniemanego naruszenia, a następnie uwzględnia się inne istotne okoliczności i informacje, w wyniku których kwota podstawowa może zostać dostosowana.

(5) Z tego powodu oraz w celu zapewnienia przejrzystości i bezstronności decyzji EBC przy nakładaniu sankcji na podmioty sprawozdające metodologia ta powinna szczegółowo określać aspekty ilościowe stosowane przy obliczaniu kwoty podstawowej. Ponadto metodologia ta powinna zawierać wytyczne dotyczące okoliczności i informacji, które w stosownych wypadkach powinny być uwzględniane przez właściwy bank centralny Eurosystemu przy obliczaniu proponowanej wysokości sankcji.

(6) Chociaż zasadniczo do określenia wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, powinno się brać pod uwagę sumę aktywów tego podmiotu, przy określaniu rozmiaru podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia określonych rodzajów wymogów sprawozdawczych, na przykład dotyczących statystyki płatności, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1409/2013 (EBC/2013/43) 5 , oraz dotyczących przechowywanych papierów wartościowych, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 6 , bardziej odpowiednimi wskaźnikami wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego do celów obliczania kwoty podstawowej są: liczba jego klientów, całkowita wartość jego transakcji płatniczych lub całkowita wartość papierów wartościowych zdeponowanych u powiernika. Do tych celów należy również uwzględniać wielkość ekonomiczną podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, w stosunku do wielkości ekonomicznej referencyjnej populacji sprawozdawczej - w przypadku statystyki rynku pieniężnego określonej w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 7  lub odpowiedniej rzeczywistej populacji sprawozdawczej - w każdym innym przypadku.

(7) Dla celów regularnego tworzenia statystyk rynku pieniężnego zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) błędy w danych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, które nie zostaną skorygowane przed terminem przekazania danych wyznaczonym przez EBC lub KBC, mogą skutkować nałożeniem sankcji, ponieważ terminowe otrzymywanie dokładnych i kompletnych informacji statystycznych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, zgodnych z wysokimi standardami rzetelności ma kluczowe znaczenie dla realizacji zadań EBC w zakresie polityki pieniężnej. Z tego powodu, a także w celu zapewnienia spójności ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31), właściwe i odpowiednie jest, aby banki centralne Eurosys- temu stosowały niniejszą decyzję po upływie trzech miesięcy od dnia powiadomienia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).

(8) W celu zapewnienia spójnego stosowania zharmonizowanych zasad KBC i EBC powinny stosować się do niniejszej decyzji od tego samego dnia, od którego stosowane będzie rozporządzenie (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31).

(9) Jednakże w celu zapewnienia ciągłości i jasności należy zapewnić, aby właściwe KBC i EBC kontynuowały przestrzeganie wymogów decyzji EBC/2010/10 8  w przypadkach domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji i po niej.

(10) Zasady stosowane przez EBC przy obliczaniu sankcji za okres sprawozdawczy grudzień 2004 r. w odniesieniu do miesięcznych wymogów sprawozdawczych oraz za czwarty kwartał 2004 r. w odniesieniu do kwartalnych wymogów sprawozdawczych w przypadku naruszenia wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej z powodu naruszenia standardów minimum określonych w załączniku IV do rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) 9  zostały określone w zawiadomieniu Europejskiego Banku Centralnego w sprawie stosowania sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczości statystycznej w zakresie statystyki bilansowej 10 . Aby zapewnić pewność prawną wspomniane zawiadomienie powinno zostać wycofane,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

1. 
Niniejsza decyzja ustanawia metodologię określania odpowiedniej proponowanej wysokości sankcji, która ma zostać nałożona przez EBC na podmiot sprawozdający podlegający wymogom sprawozdawczości statystycznej, który nie spełnia tych wymogów.
2. 
Metodologia ta ma zastosowanie do obliczania proponowanej wysokości sankcji za co najmniej jedno domniemane naruszenie, w odniesieniu do którego wszczęto postępowanie w sprawie naruszenia zgodnie z art. 8 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31).
3. 
Niniejsza decyzja nie stanowi przeszkody dla wykonywania przez Zarząd EBC przysługującego mu prawa do nałożenia sankcji, którą uzna za właściwą, zgodnie z art. 7a ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4).
Artykuł  2

Definicje

1. 
Na potrzeby niniejszej decyzji stosuje się definicje określone w art. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31).
2. 
Ponadto poniższe określenia oznaczają:
1)
"termin EBC" - określoną przez EBC ostateczną datę i godzinę otrzymania informacji statystycznych od krajowych banków centralnych lub, w przypadku sprawozdawczości bezpośredniej, od podmiotów sprawozdających, zgodnie z rozporządzeniami lub decyzjami dotyczącymi statystyki przyjętymi przez EBC;
2)
"termin KBC" - określoną przez krajowy bank centralny ostateczną datę i godzinę otrzymania informacji statystycznych od podmiotów sprawozdających w celu spełnienia wymogów wynikających z rozporządzeń lub decyzji dotyczących statystki przyjętych przez EBC.
Artykuł  3

Obliczanie proponowanej wysokości sankcji

1. 
Proponowane sankcje w przypadku kumulatywnego domniemanego naruszenia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31) lub w przypadku domniemanego naruszenia, o którym mowa w art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31), oblicza się zgodnie z następującą procedurą:
a)
właściwy bank centralny Eurosystemu oblicza najpierw kwotę podstawową na podstawie aspektów ilościowych domniemanego naruszenia, w tym w stosownych przypadkach:
(i)
wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego;
(ii)
częstotliwości naruszenia;
(iii)
czasu trwania naruszenia;
(iv)
skali rozbieżności między poprawnymi a niepoprawnymi informacjami statystycznymi;
b)
następnie pod uwagę bierze się odpowiednie okoliczności określone w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98, które nie są wymienione w lit. a) niniejszego ustępu, oraz wszelkie inne istotne informacje, w wyniku czego kwota podstawowa obliczona zgodnie z lit. a) może wymagać dostosowania.
2. 
Proponowane sankcje w przypadku poważnego uchybienia, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31), oblicza się zgodnie z następującą procedurą:
a)
właściwy bank centralny Eurosystemu oblicza najpierw kwotę podstawową, stosując maksymalne grzywny określone w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98, dostosowane w zależności od wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego;
b)
następnie pod uwagę bierze się odpowiednie okoliczności określone w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 oraz wszelkie inne istotne informacje, w wyniku czego kwota podstawowa ustalona zgodnie z lit. a) może wymagać dostosowania.
3. 
Wysokość dostosowania, o którym mowa w ust. 1 lit. b), nie może przekroczyć jednej trzeciej kwoty podstawowej, o której mowa w ust. 1 lit. a). Dostosowanie, o którym mowa w ust. 2 lit. b), nie może skutkować obniżeniem kwoty podstawowej, o której mowa w ust. 2 lit. a), o więcej niż jedną trzecią.
4. 
W przypadku gdy domniemane naruszenie dotyczy przekazania informacji statystycznych, które są nieprawidłowe, niekompletne lub mają formę niezgodną z wymogami sprawozdawczymi, EBC nie nakłada sankcji za błędy nieistotne lub w przypadku gdy podmiot sprawozdający skorygował istotne błędy zgodnie z zasadami i procedurami EBC dotyczącymi wprowadzania korekt. Powyższe nie ma to zastosowania w przypadku:
a)
systematycznego nieprzekazywania lub celowego nieprzekazania prawidłowych lub kompletnych informacji statystycznych; lub
b)
nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
5. 
Przy obliczaniu sankcji zgodnie z ust. 1 i 2 właściwe banki centralne Eurosystemu nie wykraczają poza maksymalne wysokości grzywien określone w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98.
6. 
Przedkładając Zarządowi EBC propozycję zgodnie z art. 7a rozporządzenia (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4), właściwy krajowy bank centralny opisuje w sposób wystarczająco szczegółowy sposób, w jaki obliczył proponowaną kwotę sankcji, jaka ma zostać nałożona przez EBC, w tym, czy uwzględnił on wagę czynników istotnych dla obliczenia kwoty podstawowej lub dostosowania kwoty podstawowej, odpowiednio zgodnie z art. 4 lub 5.
7. 
Jeżeli uwzględniono wagę czynników istotnych dla obliczenia kwoty podstawowej lub dostosowania kwoty podstawowej zgodnie, odpowiednio, z art. 4 lub 5, EBC informuje o tym podmiot sprawozdający. Nakładając sankcję, EBC informuje podmiot sprawozdający o sposobie, w jaki została obliczona sankcja, w tym o tym, czy uwzględnił on mu wagę czynników mających znaczenie dla obliczenia kwoty podstawowej lub dostosowania kwoty podstawowej zgodnie, odpowiednio, z art. 4 lub 5.
8. 
Jeżeli naruszenie wymogów sprawozdawczości statystycznej polega również na naruszeniu wymogów dotyczących rezerwy obowiązkowej i jeżeli na tej podstawie nałożono sankcję zgodnie z art. 7 rozporządzenia Rady (WE) nr 2531/98 11 , nie nakłada się dodatkowych sankcji w związku z naruszeniem wymogów sprawozdawczości statystycznej.
Artykuł  4

Obliczanie kwoty podstawowej

1. 
Gdy właściwy bank centralny Eurosystemu oblicza kwotę podstawową, aspekty ilościowe domniemanego naruszenia, na których opiera on swoje obliczenia, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz wielkość ekonomiczną, na której opiera swoje obliczenia, o których mowa w art. 3 ust. 2, są określane jako istotne zgodnie z niniejszym artykułem.
2. 
Wielkość ekonomiczną podmiotu sprawozdającego ustala się przez odniesienie:
a)
jeśli chodzi o niespełnienie wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki płatności określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1409/2013 (EBC/2013/43): w przypadku wyłącznie usługi dostępu do informacji o rachunku - do całkowitej liczby klientów, a w pozostałych przypadkach - do wartości ogółem transakcji płatniczych podmiotu sprawozdającego ostatnio zgłoszonych przez niego, na dzień domniemanego naruszenia, zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem;
b)
jeśli chodzi o niespełnienie wymogów sprawozdawczości statystycznej dotyczących przechowywanych papierów war- teściowych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) - do wartości ogółem papierów wartościowych zdeponowanych u powiernika ostatnio zgłoszonej przez tego powiernika, na dzień domniemanego naruszenia, zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem;
c)
jeśli chodzi o niespełnienie wymogów sprawozdawczości statystycznej innych niż te, o których mowa w lit. a) i b) - do kwoty aktywów ogółem podmiotu sprawozdającego określonej w oparciu o informacje statystyczne zawarte w ostatnim bilansie podmiotu sprawozdającego zgłoszonym przez niego na dzień domniemanego naruszenia, zgodnie z mającymi zastosowanie rozporządzeniami EBC.

Jeżeli jednak na dzień domniemanego naruszenia podmiot sprawozdający nie wypełnia swoich obowiązków w zakresie przekazywania informacji statystycznych niezbędnych do określenia jego wielkości ekonomicznej, właściwy bank centralny Eurosystemu określa jego wielkość ekonomiczną przy wykorzystaniu informacji statystycznych, które zostały ostatnio przekazane temu właściwemu bankowi centralnemu Eurosystemu lub są mu w inny sposób dostępne.

3. 
Dla celów określenia wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego, właściwy bank centralny Eurosystemu uwzględnia wielkość ekonomiczną danego podmiotu sprawozdającego jako udział w całkowitej wielkości ekonomicznej:
a)
w przypadku sprawozdawczości na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) - wszystkich podmiotów sprawozdających w odpowiedniej referencyjnej populacji sprawozdawczej;
b)
we wszystkich innych przypadkach - wszystkich podmiotów sprawozdających w odpowiedniej rzeczywistej populacji sprawozdawczej.
4. 
Częstotliwość domniemanego naruszenia określa się na podstawie liczby domniemanych naruszeń, do których doszło w okresie niespełniania wymogów, do którego odnosi się postępowanie w sprawie naruszenia.
5. 
Jeżeli domniemane naruszenie dotyczy nieprzekazania EBC lub właściwemu KBC jakichkolwiek informacji statystycznych w odpowiednim terminie określonym w mającym zastosowanie rozporządzeniu lub mającej zastosowanie decyzji EBC, czas trwania domniemanego naruszenia ustala się przez odniesienie do:
a)
w przypadku sprawozdawczości bezpośredniej - całkowitej liczby dni roboczych opóźnienia w przekazaniu informacji statystycznych po terminie EBC;
b)
we wszystkich pozostałych przypadkach - całkowitej liczbę dni roboczych opóźnienia w przekazaniu informacji statystycznych po terminie KBC, obejmującej (i) liczbę dni roboczych przed terminem EBC oraz (ii) liczbę dni roboczych po terminie EBC.
6. 
Jeżeli domniemane naruszenie dotyczy przekazania informacji, które są nieprawidłowe, niekompletne lub mają formę niezgodną z wymogami opisanymi w mającym zastosowanie rozporządzeniu lub mającej zastosowanie decyzji EBC, wielkość rozbieżności określa się poprzez odniesienie do różnicy w wartości bezwzględnej między nieprawidłowymi informacjami statystycznymi a prawidłowymi informacjami statystycznymi.
Artykuł  5

Dostosowanie kwoty podstawowej

W przypadku gdy właściwy bank centralny Eurosystemu rozważa okoliczności i wszelkie inne istotne informacje, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 2 lit. b), w rozważaniach tych uwzględnia, gdy ma to zastosowanie:

a)
dobrą wiarę i stopień otwartości podmiotu sprawozdającego w interpretacji i spełnianiu wymogów sprawozdawczości statystycznej, w tym poprzez odniesienie do okoliczności, w których stwierdzono domniemane naruszenie, np. czy nastąpiło to w wyniku dobrowolnego powiadomienia przez podmiot sprawozdający, czy w wyniku działań dochodzeniowych;
b)
stopień rzetelności i współpracy wykazywany przez podmiot sprawozdający, w tym przez odniesienie do zachowania podmiotu sprawozdającego, takiego jak jego udział we wszelkich postępowaniach w sprawie naruszenia lub wszelkich innych procedurach właściwego banku centralnego Eurosystemu związanych z zapewnieniem zgodności z wymogami sprawozdawczości statystycznej oraz pomoc w tych procedurach, a także gotowość tego podmiotu do usunięcia domniemanego naruszenia;
c)
wagę skutków naruszenia, w tym poprzez odniesienie do skutków domniemanego naruszenia, takich jak wpływ domniemanego naruszenia na odpowiednie wyniki statystyczne lub na wykorzystanie informacji statystycznych do zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych wynikających z Traktatu, lub wszelkich niekorzystnych skutków dla osób trzecich;
d)
powtarzalność naruszenia, w tym poprzez odniesienie do ewentualnego nieprzestrzegania przez podmiot sprawozdający wymogów sprawozdawczości statystycznej w sposób powtarzający się poza okresem niespełniania wymogów, którego dotyczy domniemane naruszenie, które nie było przedmiotem innego postępowania w sprawie naruszenia.
Artykuł  6

Przegląd

Rada Prezesów dokonuje przeglądu stosowania i wdrażania niniejszej decyzji najpóźniej pięć lat od daty jej wejścia w życie, a następnie co trzy lata, oraz ocenia zasadność wprowadzenia do niej zmian.

Artykuł  7

Przepis przejściowy

Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, określoną w art. 9. Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31) decyzja EBC/2010/10 ma nadal zastosowanie do tych domniemanych naruszeń, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. b) tej decyzji, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, określoną w art. 9, i po niej.

Artykuł  8

Szczególne stosowanie w przypadku naruszeń obowiązków sprawozdawczości statystycznej dotyczących rynku pieniężnego

W przypadkach domniemanych naruszeń rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) właściwe KBC i EBC przestrzegają wymogów określonych w niniejszej decyzji od dnia 31 stycznia 2023 r.

Artykuł  9

Skuteczność

1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem zawiadomienia o niej jej adresatów.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od 30 kwietnia 2024 r., z wyjątkiem art. 8, który stosuje się od dnia 31 stycznia 2023 r.
Artykuł  10

Adresaci

Niniejsza decyzja jest adresowana do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 29 września 2022 r.
1 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 4.
2 Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
3 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 z dnia 23 września 1999 r. w sprawie uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji (EBC/1999/4) (Dz.U. L 264 z 12.10.1999, s. 21).
4 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1917 z dnia 29 września 2022 r. dotyczące postępowań w sprawie naruszenia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz uchylające decyzję EBC/2010/10 (EBC/2022/31) (zob. s. 6 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1409/2013 z dnia 28 listopada 2013 r. w sprawie statystyki płatności (EBC/2013/43) (Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 18).
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 z dnia 17 października 2012 r. w sprawie statystyki inwestycji w papiery wartościowe (EBC/2012/24) (Dz.U. L 305 z 1.11.2012, s. 6).
7 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie statystyki rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
8 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/10 z dnia 19 sierpnia 2010 r. dotycząca nieprzestrzegania wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej (Dz.U. L 226 z 28.8.2010, s. 48).
9 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2423/2001 z dnia 22 listopada 2001 r. dotyczące skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2001/13) (Dz.U. L 333 z 17.12.2001, s. 1).
10 Dz.U. C 195 z 31.7.2004, s. 8.
11 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.263.59

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2022/32 (2022/1921) w sprawie metodologii obliczania wysokości sankcji za domniemane naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej
Data aktu: 29/09/2022
Data ogłoszenia: 10/10/2022
Data wejścia w życie: 31/01/2023, 30/04/2024