Decyzja 2022/1910 dotycząca przyjęcia zmian do Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r.

DECYZJA RADY (UE) 2022/1910
z dnia 29 września 2022 r.
dotycząca przyjęcia zmian do Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 4 akapit pierwszy w związku z art. 218 ust. 6 akapit drugi lit. a) pkt (v),

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia jest Stroną Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (zwanej dalej "Umową"), która została zawarta przez Unię decyzją Rady 92/580/EWG 1 , oraz członkiem Międzynarodowej Organizacji Cukru (zwanej dalej "ISO").

(2) Na podstawie upoważnienia udzielonego decyzjami Rady (UE) 2017/2242 2  i (UE) 2019/2136 3  Komisja, w imieniu Unii, rozpoczęła negocjacje pod przewodnictwem Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju z innymi członkami ISO w sprawie zmiany Umowy.

(3) Negocjacje w sprawie zmian do Umowy zakończyły się, a brzmienie tych zmian zostało zatwierdzone przez Międzynarodową Radę ds. Cukru na jej 57. posiedzeniu w listopadzie 2020 r. i 58. posiedzeniu w czerwcu 2021 r.

(4) Wszelkie zmiany do Umowy uzgodnione podczas negocjacji mogą zostać zalecone członkom ISO przez Międzynarodową Radę ds. Cukru zgodnie z procedurą określoną w art. 44 Umowy.

(5) Decyzją Rady (UE) 2021/1851 4  upoważniono Komisję do głosowania za zaleceniem członkom ISO zmian do Umowy w drodze głosowania specjalnego, które odbyło się na 59. posiedzeniu Międzynarodowej Rady ds. Cukru w listopadzie 2021 r. Międzynarodowa Rada ds. Cukru jednomyślnie opowiedziała się za zmianami do Umowy.

(6) Zgodnie z art. 44 ust. 1 Umowy każdy członek ISO powiadamia depozytariusza o przyjęciu zmian do Umowy.

(7) Zmiany do Umowy powinny zostać zatwierdzone,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się w imieniu Unii zmiany do Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (zwanej dalej "Umową").

Tekst zmian do Umowy jest dołączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Przewodniczący Rady dokonuje w imieniu Unii powiadomienia przewidzianego w art. 44 ust. 1 Umowy, w celu wyrażenia zgody Unii na związanie się zmienioną Umową.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W Międzynarodowej umowie w sprawie cukru z 1992 r. (zwanej dalej "Umową") wprowadza się następujące zmiany:
1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Cele

Cele Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (zwanej dalej "niniejszą umową"), w świetle warunków rezolucji 93 (IV) przyjętej przez Konferencję Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju, są następujące:

a) zapewnienie ściślejszej współpracy międzynarodowej w odniesieniu do spraw związanych z cukrem i substancjami słodzącymi, jak również powiązanych kwestii, w tym produkcji bioenergii i etanolu paliwowego z roślin cukrowych;

b) stworzenie forum dla międzyrządowych konsultacji w sprawie rynków cukru i substancji słodzących, a także rynków produktów ubocznych przemysłu cukrowniczego oraz etanolu paliwowego z roślin cukrowych;

c) ułatwianie handlu poprzez gromadzenie i dostarczanie informacji na temat światowego rynku cukru i innych substancji słodzących, a także bioenergii i etanolu paliwowego z roślin cukrowych;

d) wspieranie zwiększonego popytu na cukier i rośliny cukrowe, w szczególności do zastosowań nieżywnościowych.";

2)
art. 23 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rada powołuje na okres czterech lat dyrektora wykonawczego w drodze głosowania specjalnego. Powołanie przez Radę następuje co najmniej sześć miesięcy przed rozpoczęciem kadencji dyrektora wykonawczego. Rada może ponownie powołać dyrektora wykonawczego w drodze głosowania specjalnego na drugi okres czterech lat. Dyrektor wykonawczy nie może być powołany na więcej niż dwie kadencje. O szczegółowych warunkach powołania dyrektora wykonawczego decyduje Rada.";

3)
art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 25

Przyjmowanie budżetu administracyjnego i wkładów członków

1. Do celów niniejszego artykułu członkowie dysponują liczbą 2 000 głosów.

2.

a) Członek dysponuje liczbą głosów, która jest ustalana zgodnie z ust. 3 poniżej.

b) Członek nie może posiadać mniej niż 6 głosów.

c) Nie istnieją głosy cząstkowe. Dopuszcza się zaokrąglanie w procesie obliczania i w celu zapewnienia przydziału całkowitej liczby głosów.

3. Liczbę głosów ustala się corocznie zgodnie z następującą procedurą: każdego roku począwszy od 2023 r., w momencie publikacji Sugar Year Book przez Międzynarodową Organizację Cukru, liczbę głosów przypadających na każdego członka oblicza się na podstawie następujących wskaźników i ich względnego ważenia:

– 20 % głosów na podstawie proporcjonalnego udziału tego członka w wywozie członków ogółem, plus

– 20 % głosów na podstawie proporcjonalnego udziału tego członka w przywozie członków ogółem, plus

– 20 % głosów na podstawie proporcjonalnego udziału tego członka w produkcji członków ogółem, plus

– 20 % głosów na podstawie proporcjonalnego udziału tego członka w spożyciu członków ogółem, plus

– 20 % głosów na podstawie proporcjonalnego udziału tego członka we wskaźniku zdolności płatniczej członków ogółem. Wskaźnik zdolności płatniczej wynika z najnowszych opublikowanych ocen dotyczących podziału wydatków Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Liczbę głosów każdego członka oblicza się dla każdego z powyższych wskaźników, stosując średnią tego wskaźnika z pięciu ostatnich lat, opublikowaną w najnowszym wydaniu Sugar Year Book. Udział każdego członka w całkowitej ilości dotyczącej wszystkich członków w odniesieniu do wyżej wymienionych wskaźników oblicza dyrektor wykonawczy. Wszystkie powyższe dane zostaną przekazane członkom w momencie dokonywania obliczeń.

4. W przypadku przystąpienia członka lub członków po wejściu w życie niniejszej umowy liczbę ich głosów ustala się zgodnie z kluczem obliczeniowym określonym w ust. 2 i 3 powyżej. Liczbę głosów dotychczasowych członków przelicza się odpowiednio tak, aby całkowita liczba głosów wynosiła w dalszym ciągu 2 000.

5. W przypadku wystąpienia członka lub członków głosy występującego członka lub członków rozdziela się między pozostałych członków na podstawie ponownie obliczonych udziałów w pięciu wskaźnikach członków, tak aby łączna liczba głosów wszystkich członków wynosiła w dalszym ciągu 2 000.

6. Postanowienie przejściowe:

a) Do celów ustalenia punktu wyjścia do obliczania korekt za podstawę przyjmuje się sytuację w zakresie liczby członków i głosów, która miała miejsce w 2022 r.

b) W ciągu pierwszych pięciu lat okresu przejściowego liczba głosów każdego członka nie może być wyższa ani niższa o więcej niż 15 % od liczby uzgodnionej na poprzedni rok, a w ciągu ostatnich pięciu lat okresu przejściowego liczba głosów każdego członka nie może być wyższa ani niższa o więcej niż 20 % od liczby głosów uzgodnionej na poprzedni rok. Zaokrąglenie jest dozwolone z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodnie z postanowieniami ust. 2 lit. c) zaokrąglenie powoduje, że liczba głosów przyznanych członkowi przekracza uzgodnione wartości procentowe.

c) W celu ustalenia wkładu przypadającego na głos głosy, których nie objęto w związku z zastosowaniem postanowień ust. 6 lit. b) powyżej, nie są rozdzielane między innych członków. W związku z tym wkład przypadający na głos zostanie ustalony na podstawie ponownie obliczonej liczby głosów ogółem, pod warunkiem że nie przekroczy ona 2 000 głosów.

d) Postanowienie przejściowe przestanie obowiązywać po upływie 10 lat.

7. Do niniejszego artykułu nie mają zastosowania postanowienia art. 26 ust. 2 dotyczące zawieszenia prawa do głosowania w przypadku niewykonania zobowiązań.

8. W drugiej połowie każdego roku Rada przyjmuje budżet administracyjny Organizacji na następny rok i ustala wkład przypadający na głos dla członków wymagany do realizacji tego budżetu, po uwzględnieniu postanowień ust. 6 niniejszego artykułu.

9. Wkład każdego członka do budżetu administracyjnego oblicza się, mnożąc wkład przypadający na głos przez liczbę głosów posiadanych przez niego na mocy niniejszego artykułu w następujący sposób:

a) w przypadku członków będących członkami w momencie ostatecznego przyjęcia budżetu administracyjnego - liczbę głosów posiadanych w tym momencie; oraz

b) w przypadku członków, którzy stają się członkami po przyjęciu budżetu administracyjnego - liczbę głosów, którą otrzymują w momencie przyjęcia członkostwa, skorygowaną proporcjonalnie do pozostałej części okresu objętego budżetem lub budżetami; wkłady ustalone w odniesieniu do innych członków nie ulegają zmianie.

10. Rada może, w drodze głosowania specjalnego, zastosować takie środki, jakie uzna za stosowne, w celu złagodzenia skutków dla wkładów członków wynikających z ewentualnej niewielkiej liczby członków w momencie przyjmowania budżetu administracyjnego na 2024 r. lub z jakiegokolwiek znacznego zmniejszenia liczby członków w późniejszym okresie.";

4)
art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 32

Informacje i badania

1. Organizacja działa jako ośrodek gromadzenia i publikowania informacji i badań statystycznych dotyczących światowej produkcji, cen, wywozu i przywozu, spożycia i zapasów produktów cukrowniczych, jak również podatków od produktów cukrowniczych.

2. Członkowie zobowiązują się dostarczyć w terminie, który może być przewidziany w regulaminie wewnętrznym, wszelkie dostępne dane statystyczne i informacje określone w tym regulaminie jako niezbędne do umożliwienia Organizacji wypełniania jej zadań na mocy niniejszej umowy. Jeżeli okaże się to konieczne, Organizacja wykorzystuje również istotne informacje, które może uzyskać z innych źródeł. Organizacja nie publikuje żadnych informacji, które mogłyby służyć do identyfikacji działalności osób lub przedsiębiorstw produkujących, przetwarzających lub wprowadzających do obrotu produkty cukrownicze.";

5)
art. 33 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 33

Ocena rynku, spożycie i statystyki

1. Rada ustanawia Komitet ds. oceny rynku, spożycia i statystyk w odniesieniu do produktów cukrowniczych, w którego skład wchodzą wszyscy członkowie i któremu przewodniczy dyrektor wykonawczy.

2. Komitet prowadzi stały przegląd spraw związanych ze światową gospodarką produktów cukrowniczych i informuje członków o wynikach swoich obrad, odbywając w tym celu posiedzenia, zwykle dwa razy w roku. W ramach przeglądu Komitet uwzględnia wszystkie istotne informacje zgromadzone przez organizację zgodnie z art. 32.

3. Komitet podejmuje prace w następujących dziedzinach:

a) przygotowywanie statystyk dotyczących produktów cukrowniczych oraz analiza statystyczna produkcji, spożycia, zapasów, handlu międzynarodowego i cen produktów cukrowniczych;

b) analiza zachowań rynkowych i czynników, które na nie wpływają, ze szczególnym uwzględnieniem udziału krajów rozwijających się w handlu światowym;

c) analiza popytu na produkty cukrownicze, w tym wpływ stosowania wszelkich form naturalnych i sztucznych substytutów produktów cukrowniczych na światowy handel produktami cukrowniczym i ich spożycie;

d) inne sprawy zatwierdzone przez Radę.

4. Każdego roku Rada rozpatruje projekt wstępnego programu prac, wraz z szacunkowymi potrzebami w zakresie zasobów, przygotowany przez dyrektora wykonawczego.";

6)
art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 34

Badania i rozwój

Aby osiągnąć cele określone w art. 1, Rada może wspierać zarówno badania naukowe i rozwojowe w dziedzinie produktów cukrowniczych, jak i upowszechnianie wyników uzyskanych w tej dziedzinie. W tym celu Rada może współpracować z organizacjami międzynarodowymi i instytucjami badawczymi, pod warunkiem że nie zaciąga dodatkowych zobowiązań finansowych.";

7)
tytuł załącznika do Umowy otrzymuje brzmienie:

"Przydział głosów pierwotnie uzgodniony w 1992 r.".

1 Decyzja Rady 92/580/EWG z dnia 13 listopada 1992 r. dotycząca podpisania i zawarcia Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 379 z 23.12.1992, s. 15).
2 Decyzja Rady (UE) 2017/2242 z dnia 30 listopada 2017 r. upoważniająca do rozpoczęcia negocjacji w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 29).
3 Decyzja Rady (UE) 2019/2136 z dnia 5 grudnia 2019 r. upoważniająca do podjęcia rokowań w sprawie zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 3).
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1851 z dnia 15 października 2021 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Międzynarodowej Rady ds. Cukru w odniesieniu do zmiany Międzynarodowej umowy w sprawie cukru z 1992 r. i harmonogramu jej wdrożenia (Dz.U. L 374 z 22.10.2021, s. 49).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024