Rezolucja 2022/1702 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1702
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0061/2022),

A. mając na uwadze, że misja Trybunału Obrachunkowego ("Trybunał") koncentruje się na wzmacnianiu zaufania obywateli i skutecznym reagowaniu na obecne i przyszłe wyzwania stojące przed Unią poprzez prowadzenie niezależnych, profesjonalnych i skutecznych prac kontrolnych, oceniających gospodarność, efektywność, wydajność, legalność i prawidłowość działań Unii w celu poprawy rozliczalności, przejrzystości i zarządzania finansami;

B. mając na uwadze, że z zastrzeżeniem postanowień art. 287 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), od zamknięcia roku budżetowego 1987 rachunki dochodów i wydatków Trybunału są corocznie kontrolowane przez niezależnego audytora zewnętrznego, a od sprawozdania za rok budżetowy 1992 sprawozdania audytora zewnętrznego są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

C. mając na uwadze, że roczne sprawozdanie z działalności sekretarza generalnego Trybunału, którego celem, zgodnie z art. 74 ust. 9 rozporządzenia finansowego, jest dostarczenie informacji na temat zarządzania zasobami, w tym systemami, oraz na temat wydajności i skuteczności systemów kontroli wewnętrznej Trybunału zapewnia rozliczalność kierownictwa wobec władz budżetowych;

D. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

1. zwraca uwagę, że kontrolę sprawozdań rocznych Trybunału przeprowadza niezależny audytor zewnętrzny w celu zastosowania tych samych zasad przejrzystości i rozliczalności, które Trybunał stosuje do kontrolowanych przez niego jednostek; odnotowuje z zadowoleniem opinię niezależnego audytora zewnętrznego, zgodnie z którą sprawozdanie finansowe Trybunału prawidłowo i rzetelnie przedstawia jego sytuację finansową;

2. zauważa, że działania podjęte przez Trybunał w następstwie rezolucji w sprawie absolutorium za rok 2019 dostarczają jedynie ogólnych odpowiedzi na uwagi Parlamentu; ponownie podkreśla, że odpowiednie i zrozumiałe działania następcze są niezbędne, aby umożliwić Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu ustalenie, czy Trybunał należycie uwzględnił zalecenia Parlamentu; zwraca się do Trybunału, aby uprościł strukturę kolejnego sprawozdania uzupełniającego oraz zawarł szczegółowe i konkretne wyjaśnienia dotyczące realizacji zaleceń Parlamentu, odnosząc się jednoznacznie do każdego ustępu niniejszej rezolucji w sprawie absolutorium;

3. zauważa, że Trybunał podlega przepisom art. 285, 286 i 287 TFUE, które stanowią, że Trybunał opracowuje swój regulamin wewnętrzny, który wymaga zatwierdzenia przez Radę, oraz że Rada określa warunki zatrudnienia członków Trybunału, w szczególności ich wynagrodzenia, dodatki i emerytury; zauważa, że kompetencje Trybunału w zakresie przyjmowania przepisów dotyczących metod pracy stanowią element wewnętrznej organizacji oraz że procedura podejmowania decyzji przez Trybunał jest określona w jego regulaminie wewnętrznym; wzywa Trybunał do informowania organu udzielającego absolutorium o bieżących i przyszłych zmianach jego regulaminu wewnętrznego; zauważa, że w kodeksie postępowania Trybunału 1  podkreślono podstawowe wartości etyczne Trybunału i jego członków oraz określono różne obowiązki proceduralne;

Zarządzanie budżetem i finansami

4. zauważa, że budżet Trybunału nadal się zwiększa i w 2020 r. wyniesie 152 mln EUR (w porównaniu ze 147 mln EUR w 2019 r.), co stanowi mniej niż 0,1 % całkowitych wydatków Unii i około 1,4 % całkowitych wydatków Unii na administrację; zwraca uwagę, że budżet Trybunału jest w większości administracyjny oraz że największą jego część stanowią wydatki dotyczące zasobów ludzkich, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów operacyjnych;

5. stwierdza, że ogólny wskaźnik wykonania budżetu na 2020 r. wyniósł 96 % (w porównaniu z 98 % w 2019 r.), przy czym wskaźnik wykonania zobowiązań to 95,7 %, a środków na płatności - 90,1 %; zauważa, że w 2020 r. płatności wyniosły 137 132 964 EUR w porównaniu z kwotą 137 799 512 EUR w 2019 r.;

6. zauważa, że po wybuchu pandemii COVID-19 niektóre linie budżetowe nie były w pełni wykorzystywane, np. podróże służbowe (o 15,75 %), publikacje (o 42,75 %), koszty tłumaczeń ustnych (o 30,77 %), zużycie energii oraz posiedzenia, wydatki reprezentacyjne i wynagrodzenia; odnotowuje, że oszczędności w zakresie wynagrodzeń wynikały również z mniejszej liczby rekrutacji i mniejszego niż oczekiwano wzrostu wynagrodzeń; zauważa natomiast wzrost kosztów związanych z IT (o 30,77 %), usługami medycznymi (o 214,29 %) i bezpieczeństwem (o 288,10 %); odnotowuje ponadto, że w trakcie roku 2020 Trybunał dokonał 22 przesunięć budżetowych pomiędzy wspomnianymi liniami budżetowymi na łączną kwotę 4 051 000 EUR;

7. przyznaje, że pomimo przesunięć budżetowych niektóre środki pod koniec roku anulowano, głównie związane z podróżami służbowymi (anulowano 2 160 144 EUR), publikacjami (198 808 EUR), wydatkami reprezentacyjnymi (179 992 EUR), kosztami tłumaczeń ustnych (162 104 EUR), pojazdami (151 084 EUR) i posiedzeniami (106 005 EUR);

8. rozumie, że automatyczne przeniesienia środków z roku 2019 na rok 2020, ogółem 6 515 316 EUR, przyczyniły się do osiągnięcia wskaźnika wykorzystania wynoszącego 92,24 % (w porównaniu z 88,48 % w 2019 r.);

9. zauważa, że w 2020 r. Trybunał udzielił łącznie 18 zamówień o wartości powyżej 15 000 EUR, których łączna wartość wyniosła 2 704 105 EUR, z czego cztery zamówienia, których łączna wartość wyniosła 2 190 490 EUR, przekraczały odpowiedni próg określony w art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE 2 ;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

10. zauważa, że rok 2020 był ostatnim rokiem wdrażania strategii Trybunału na lata 2018-2020 i z zadowoleniem przyjmuje postępy osiągnięte w wielu obszarach, w szczególności fakt, że więcej zasobów przeznaczono na kontrole wyników, zwiększoną produktywność wszystkich rodzajów kontroli, a także zwiększone zainteresowanie sprawozdaniami Trybunału ze strony zainteresowanych stron i mediów; odnotowuje publikację sprawozdania z wzajemnej weryfikacji realizacji strategii na lata 2018-2020; docenia podejście partycypacyjne zastosowane w celu przygotowania strategii na lata 2021-2025, przyjętej w styczniu 2021 r., w które zaangażowani byli wszyscy członkowie, kierownicy i inni pracownicy Trybunału poprzez warsztaty, webinaria i ankiety mające na celu zebranie i omówienie uwag;

11. podkreśla, że priorytety odzwierciedlone w programie prac Trybunału powinny uwzględniać obszary priorytetowe zaproponowane przez organ udzielający absolutorium i związane z kwestiami budżetowymi, a nie politycznymi; przypomina o wspólnym oświadczeniu Parlamentu i Rady w sprawie wzmocnienia planu zatrudnienia Trybunału Obrachunkowego; przypomina, że Parlament i Rada uważają za istotne, aby Trybunał przeznaczał wystarczające zasoby na realizację swoich podstawowych działań, a także zwraca się do Trybunału o przedstawienie w ramach przyszłych procedur budżetowych przeglądu przydziału personelu w poprzednim roku; ponawia wniosek Parlamentu o sporządzenie specjalnego niezależnego sprawozdania rocznego w sprawie instytucji Unii;

12. przyjmuje do wiadomości, że Trybunał stosuje zestaw kluczowych wskaźników wykonania w celu dostarczenia zainteresowanym podmiotom instytucjonalnym informacji na temat poziomów wykonania, informowania kierownictwa o postępach w osiąganiu celów strategicznych oraz wspierania procesu podejmowania decyzji; zauważa, że w 2020 r. wydano łącznie 69 publikacji (33 sprawozdania roczne i specjalne, 11 opinii, 6 przeglądów, 14 wprowadzeń do kontroli i 5 innych dokumentów), w porównaniu do 67 publikacji w 2019 r; z zadowoleniem przyjmuje

fakt, że Trybunał po raz pierwszy opublikował sprawozdanie roczne na temat ogólnego wykonania budżetu Unii, które przyczynia się do większego wyeksponowania wyników osiągniętych w ramach próby unijnych programów wydatków oraz w którym ocenia się, w jakim stopniu jednostki kontrolowane wdrożyły zalecenia zawarte w sprawozdaniach specjalnych Trybunału; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Trybunału dotyczącą konsultacji z kluczowymi zainteresowanymi stronami, w tym Komisją Kontroli Budżetowej Parlamentu, w sprawie przyszłej strategii dotyczącej rocznego sprawozdania z wykonania;

13. zwraca uwagę na liczbę wydanych opinii(11), spośród których znaczna większość dotyczy zmian obowiązujących przepisów w wieloletnich ramach finansowych na lata 2014-2020 w kontekście reakcji Unii na pandemię COVID-19, wniosków ustawodawczych dotyczących wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i pakietu stymulacyjnego "NextGenerationEU"; docenia fakt, że Trybunał dostosował swój program prac na 2020 r., aby uwzględnić zmieniające się okoliczności, oraz że dostosowanie to obejmowało publikację w odpowiednich terminach dwóch ocen dotyczących reakcji Unii na pandemię COVID-19;

14. popiera praktykę Trybunału polegającą na monitorowaniu działań podejmowanych w związku z jego zaleceniami; zauważa, że w 2020 r. Trybunał przeprowadził pomiar realizacji zaleceń przedstawionych w swoich sprawozdaniach za 2016 r. i odnotował częściową lub pełną realizację 97 % spośród 29 zaleceń przedstawionych w sprawozdaniu rocznym oraz 91 % spośród 360 zaleceń przedstawionych w sprawozdaniach specjalnych (w porównaniu z, odpowiednio, 96 % i 94 % zaleceń z 2015 r.);

15. z zadowoleniem przyjmuje analizę wpływu i postrzegania prac Trybunału przez odpowiednie zainteresowane strony, w tym instytucje, organy, urzędy i agencje Unii, władze krajowe, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i media, opartą na informacjach zwrotnych zgromadzonych w drodze anonimowych ankiet elektronicznych; zwraca uwagę na informacje zwrotna otrzymana w 2020 r. - 84 % respondentów uznało sprawozdania Trybunału za przydatne w ich pracy, a 75 % wskazało, że prace Trybunału miały dla nich znaczenie (w porównaniu z odpowiednio 88 % i 81 % w 2019 r.);

16. zauważa, że przyznanie dodatku na zagospodarowanie dla członków Trybunału, przewidziane na mocy art. 4 rozporządzenia Rady (UE) 2016/300 3 , jest uwarunkowane przedłożeniem dowodu, że zmiana miejsca zamieszkania była konieczna, aby objąć obowiązki, oraz że członek zamieszka "w miejscowości, w której jest zatrudniony, lub w takiej odległości od niej, by nie utrudniało to wykonywania jego obowiązków", jak stanowi art. 20 regulaminu pracowniczego; zwraca uwagę, że nawet jeśli Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych Komisji (PMO) zaakceptował zwykłe zgłoszenie adresu, umowy najmu lub kupna nieruchomości nie należy uznawać za wystarczający dowód w rozumieniu art. 20 regulaminu pracowniczego, ponieważ dana nieruchomość może być wykorzystywana inaczej niż jako główne miejsce zamieszkania; jest zdania, że należy dokonać przeglądu mechanizmu weryfikacji warunków prawnych związanych z dodatkiem na zagospodarowanie, tak aby można było żądać innych dokumentów potwierdzających, a jednocześnie w jak największym stopniu przestrzegać prawa do prywatności;

17. zauważa, że członkowie Trybunału przedstawiają umowę najmu lub kupna nieruchomości oraz zaświadczenie o miejscu zamieszkania wydane przez władze luksemburskie; obstaje jednak przy opinii, że od czasu wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2016/300 dodatek na zagospodarowanie powinien być wypłacany wyłącznie po przedstawieniu dokumentów potwierdzających fakt osiedlenia się członków w miejscu zatrudnienia, zgodnie z art. 5 ust. 3 załącznika VII do regulaminu pracowniczego; uważa, że pobranie przez członka dodatku na zagospodarowanie powinno pociągać za sobą obowiązek rzeczywistego przeniesienia swojego stałego miejsca zamieszkania do Luksemburga na czas trwania kadencji, a także przypomina w tym kontekście, że art. 5 ust. 4 tego załącznika stanowi, że "urzędnikowi uprawnionemu do dodatku na gospodarstwo domowe, który osiedla się w miejscu, gdzie został zatrudniony bez swojej rodziny, przysługuje połowa dodatku, do którego byłby uprawniony"; zauważa, że Trybunał przyjął niedawno zmieniony kodeks postępowania określający w art. 10 ust. 1 obowiązek zamieszkiwania w miejscu siedziby Trybunału, i zwraca się do Trybunału o przedstawienie sprawozdania z wejścia w życie zmienionego kodeksu postępowania;

18. zauważa, że zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/300 osobom pełniącym ważne funkcje publiczne, takim jak członkowie Trybunału, przysługuje dodatek z tytułu zamieszkiwania za granicą w wysokości 15 % wynagrodzenia podstawowego w okresie pełnienia funkcji; zdaje sobie sprawę, że przywołane rozporządzenie nie określa warunków wypłaty dodatku zagranicznego, lecz stanowi, że dodatek ten przysługuje wyłącznie osobom piastującym wysokie stanowiska publiczne; przyznaje, że takie podejście jest zgodne z brzmieniem tego rozporządzenia, i rozumie, że jedynie Rada jest uprawniona do zmiany rozporządzenia (UE) 2016/300; niemniej jednak uważa, że dodatek zagraniczny musi być skorelowany z dodatkiem na zagospodarowanie, a zatem logika nakazuje taką samą korelację z art. 20 regulaminu pracowniczego przy jednoczesnym poszanowaniu odrębnego celu każdego dodatku; podkreśla w tym względzie, że dodatek zagraniczny należy również interpretować w świetle art. 10 zmienionego kodeksu postępowania Trybunału dotyczącego zobowiązań i lojalności oraz art. 14 Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, który stanowi, że sędziowie zamieszkują w miejscu, w którym znajduje się siedziba Trybunału Sprawiedliwości;

19. rozumie, że Trybunał nie uczestniczy w określaniu zasad i warunków przyznawania dodatków na zagospodarowanie i z tytułu zamieszkiwania za granicą oraz że odpowiedzialność za weryfikację spełnienia warunków prawnych do wypłacenia dodatku na zagospodarowanie i zatwierdzanie płatności zarówno dodatku na zagospodarowanie, jak i dodatku zagranicznego spoczywa na PMO Komisji na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług; zauważa, że w 2021 r., na wniosek Trybunału, PMO przeprowadził kontrolę ex post dotyczącą dodatku na zagospodarowanie, a wyniki przedstawił Trybunałowi; stwierdza, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych nieprawidłowości; wyraża ubolewanie, że niektórzy członkowie Trybunału nie uznają faktu, że dodatek zagraniczny wiąże się z faktycznym zamieszkiwaniem w miejscu zatrudnienia, zwłaszcza jeżeli wypłacono dodatek na zagospodarowanie;

20. docenia, że zgodnie z art. 10 ust. 1 zmienionego kodeksu postępowania Trybunał wprowadził względem swoich członków wyraźny obowiązek prawny dotyczący zamieszkiwania w miejscu, w którym Trybunał ma swoją siedzibę, czego wymaga art. 14 Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości, oraz że członkowie przedstawiają sekretarzowi generalnemu (oprócz PMO) dowód zamieszkania w Luksemburgu w chwili obejmowania stanowiska, a następnie co trzy lata, co jest zgodne z interpretacją przedstawioną przez Parlament, zasadą należytego zarządzania finansami i standardami etycznymi, których oczekuje się od Trybunału; uważa, że zmiana kodeksu postępowania może uzasadnić uznanie przez Trybunał dodatku zagranicznego za zgodny z faktycznym zamieszkaniem w Luksemburgu, co umożliwia właściwe wykonywanie obowiązków członka;

21. odnotowuje decyzję Trybunału nr 30-2019 w sprawie zarządzania flotą samochodową i jej wykorzystywania; zdaje sobie sprawę, że flota samochodowa jest przedmiotem leasingu od dostawcy na podstawie międzyinstytucjonalnej umowy ramowej oraz że oprócz opłaty za wynajem Trybunał ponosi koszty związane z użytkowaniem samochodów (tj. opłaty drogowe, koszty parkowania, koszty paliwa, koszty ładowania prądem elektrycznym, koszty mycia i inne wydatki) w związku z podróżami przewidzianymi w poleceniu wyjazdu służbowego; zauważa, że podróże bez polecenia wyjazdu służbowego są również dozwolone, gdy wiążą się z wykonywaniem obowiązków członka Trybunału;

22. zauważa, że Trybunał zezwala swoim członkom na korzystanie z floty samochodowej do celów prywatnych bez kierowców w przypadku podróży nieobjętych poleceniami wyjazdu służbowego w zamian za wkład w wysokości 100 EUR miesięcznie; wyraża zaniepokojenie, że system dopłat w wysokości 100 EUR, pomyślany w celu umożliwienia prywatnego użytkowania floty samochodowej, może ułatwiać potencjalne niewłaściwe wykorzystanie floty samochodowej i zaszkodzić reputacji Trybunału; odnotowuje niedawną decyzję Trybunału nr 10-2022 w sprawie przeglądu zarządzania flotą samochodową i jej wykorzystywania; jest zdania, że wkład w wysokości 100 EUR nie odzwierciedla pełnych kosztów takiego wykorzystania floty oraz że nowy system wprowadzony na mocy tej decyzji nie jest racjonalny ani skuteczny pod względem administracyjnym; wzywa Trybunał do zracjonalizowania wszystkich sposobów korzystania z floty samochodowej, które są racjonalnie niezbędne do wykonywania obowiązków przez jego członków oraz obejmują sposoby korzystania przewidziane w poleceniach wyjazdów służbowych; podtrzymuje swoją opinię wyrażoną we wcześniejszych rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium, że poza ścisłym wykonywaniem obowiązków członków Trybunału korzystanie z floty samochodowej nie powinno mieć miejsca w żadnych okolicznościach;

23. zauważa, że Trybunał oferuje swoim członkom szkolenia językowe w interesie Trybunału prowadzone w ramach struktur międzyinstytucjonalnych wspólnych z innymi instytucjami Unii mającymi siedzibę w Luksemburgu lub bezpośrednio przez profesjonalnych organizatorów szkoleń językowych; zauważa oświadczenie Trybunału, zgodnie z którym w latach 2017-2021 członkowie uczestniczyli w intensywnych kursach językowych wykraczających poza ramy międzyinstytucjonalne tylko w przypadku języków: francuskiego, niemieckiego i angielskiego; zwraca uwagę, że warunki wydają się dotyczyć jedynie specyfiki szkolenia językowego (tj. dwa tygodnie w roku, co najmniej cztery godziny dziennie), a nie języka wybranego przez członka składającego wniosek; odnotowuje niedawną decyzję Trybunału, zgodnie z którą w interesie służby członkowie mogą uczestniczyć w kursach językowych obejmujących głównie języki robocze Trybunału (angielski i francuski), ale także inne języki urzędowe Unii;

24. odnotowuje, że dopiero w 2018 r. utworzono listę obecności w celu odnotowania obecności lub nieobecności członków na wszystkich formalnych posiedzeniach Trybunału oraz jego izb i komisji; odnotowuje, że roczne sprawozdanie z działalności Trybunału za rok 2020 po raz pierwszy zawiera informacje na temat frekwencji; rozumie, że posiedzenia stanowią jedynie część działalności członków, która obejmuje również audyty oraz promowanie pracy Trybunału w państwach członkowskich, i zgadza się, że niezależność wymagana od członków musi koniecznie obejmować pewien stopień autonomii w organizacji pracy; przypomina jednak, że członkowie mają obowiązek w pełni poświęcić się wykonywaniu swojego mandatu, co zapisano w art. 10 kodeksu postępowania Trybunału, i w związku z tym wzywa Trybunał do wykorzystania listy obecności jako narzędzia proaktywnego zapobiegania potencjalnym przypadkom nieobecności; zwraca uwagę, że zgodnie ze sprawozdaniem z działalności Trybunału za 2020 r. średni wskaźnik obecności na poziomie 96 %, podany przez Trybunał, odnosi się do trzech fizycznych posiedzeń kolegium członków w 2020 r., a nie do ogólnej obecności w miejscu pracy; ponawia wniosek przedkładany każdego roku od absolutorium za rok 2017 o rozszerzenie rejestru obecności na dni robocze, wyjazdy służbowe, okresy urlopu i uzasadnione nieobecności w celu dokładnego dokumentowania pracy wykonywanej przez członków; zwraca się do Trybunału o przekazywanie organowi udzielającemu absolutorium corocznych aktualizacji listy obecności, tak aby można ją było uwzględnić podczas procedury udzielania absolutorium;

25. zauważa, że podróże służbowe, które są niezbędne do pełnienia roli Trybunału (tj. przeprowadzenia audytu organów krajowych na miejscu lub przedstawiania sprawozdania rocznego parlamentom narodowym), są ograniczone ze względu na roczny budżet i muszą być poddawane kompleksowym kontrolom ex ante i kontrolom ex post przeprowadzanym na próbach miesięcznych; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że na mocy decyzji Trybunału nr 59-2017 sekretarzowi generalnemu powierzono rolę urzędnika zatwierdzającego wszystkie podróże służbowe i wydatki członków Trybunału, a na mocy decyzji Trybunału nr 61-2017 doprecyzowano zasady dotyczące podróży służbowych, w szczególności obowiązek wykazania związku wyjazdu służbowego z pracami Trybunału, a także podkreśla, że wyjazdy służbowe muszą być jasno i jednoznacznie deklarowane jako takie; przypomina, że członkowie Trybunału pełnią również funkcję punktów kontaktowych dla krajowych instytucji kontrolnych oraz informują obywateli o wykorzystaniu funduszy unijnych; stwierdza jednakże z niepokojem, że wobec czasu trwania i miejsca odbywania podróży służbowych nie stosuje się żadnych ograniczeń ani warunków, co stwarza ryzyko mało wydajnego zarządzania czasem; uważa, że należy zwrócić szczególną uwagę na podróże służbowe do państw trzecich, zwłaszcza jeśli chodzi o czas ich trwania, wartość dodaną i koszty; zwraca się do Trybunału o ustanowienie odpowiednich zasad zapobiegających ewentualnym nadużyciom przy wydawaniu poleceń wyjazdów służbowych, które mogłyby podważyć uczciwość, niezależność i obiektywizm jego członków; zwraca w szczególności uwagę, że podróże służbowe członków muszą zasadniczo rozpoczynać lub kończyć się w Luksemburgu zgodnie z wyraźnym obowiązkiem stałego zamieszkania w tym kraju, poza przypadkami okazjonalnymi i uzasadnionymi wyjątkami; oczekuje, że członkowie Trybunału będą aktywnie uczestniczyć w misjach kontrolnych, a ich zadania i obowiązki należy dokładnie określić, aby uniknąć wszelkich form potencjalnych uchybień;

26. zauważa, że zgodnie z decyzją Trybunału nr 60-2017 każdy członek dysponuje rocznym limitem budżetowym do wykorzystania na wydatki reprezentacyjne, podlegającym kontroli ex ante, a zwrot kosztów następuje po przedstawieniu dokumentów potwierdzających; jest zaskoczony, że art. 9 tej decyzji stanowi, iż część wspomnianych środków można przeznaczać, choć w ograniczonym zakresie, na zaproszenia członka dla bliskich współpracowników (na przykład: gabinet członka, zespół kontrolny, personel izby lub pracownicy o tym samym obywatelstwie co członek) bez udziału uczestników z zewnątrz, aby wspierać działania integracyjne lub uczcić osiągnięcie kluczowego celu roboczego; przypomina, że w art. 1 tej decyzji Trybunał definiuje reprezentację jako zawodowe interakcje członków Trybunału z osobami z zewnątrz i że obecne zastosowanie nie jest zgodne z tą definicją; wzywa Trybunał do zracjonalizowania i wyjaśnienia zasad regulujących wykorzystanie, warunki i pułapy linii budżetowych przeznaczonych na cele reprezentacyjne, działania integracyjne i wewnętrzne imprezy pracowników w celu poszanowania zasad należytego zarządzania finansami i przejrzystości; zwraca uwagę na niedawną decyzję Trybunału, zgodnie z którą wydatki z kategorii wydarzeń bez udziału zewnętrznego nie będą już pokrywane z wydatków na cele reprezentacyjne; zwraca się do Trybunału o przedstawianie Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu rocznego przeglądu wykorzystania środków budżetowych przeznaczonych na cele reprezentacyjne;

27. zauważa, że w 2020 r. służba audytu wewnętrznego Trybunału przeprowadziła przegląd polityki zarządzania ryzykiem Trybunału oraz wydała sprawozdania lub zakończyła główne prace kontrolne w odniesieniu do szeregu zadań, a także nie stwierdziła żadnych uchybień wpływających na ogólną wiarygodność systemów kontroli wewnętrznej wprowadzonych w celu zapewnienia legalności i prawidłowości operacji finansowych Trybunału w 2020 r.; odnotowuje sprawozdanie poświadczające wiarygodność sporządzone przez niezależnego audytora zewnętrznego Trybunału w grudniu 2021 r., w którym to sprawozdaniu stwierdzono, że zasoby przydzielone na kursy językowe, podróże służbowe i cele reprezentacyjne wykorzystano zgodnie z ich przeznaczeniem oraz że obowiązujące procedury kontroli dają niezbędne gwarancje w celu zapewnienia zgodności regulacyjnej; zachęca wewnętrznych i zewnętrznych niezależnych audytorów Trybunału do uwzględnienia w planie kontroli zagadnień związanych z etyką, takich jak należyte zarządzanie finansami i standardy etyczne wymagane od Trybunału, który działa jako niezależny strażnik interesów finansowych obywateli Unii, które to zagadnienia wykraczają poza to, co jest kontrolowane przez jego służbę audytu wewnętrznego;

28. rozumie, że przez większą część 2020 r. ograniczenia w podróżowaniu i środki sanitarne z powodu pandemii COVID-19 ograniczały możliwości Trybunału w zakresie przeprowadzania kontroli w terenie; odnotowuje, że w 2020 r. kontrolerzy Trybunału spędzili łącznie 1 190 dni w terenie (w porównaniu z 3 605 dniami w 2019 r.) oraz 627 dni w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii, organizacjach międzynarodowych i prywatnych przedsiębiorstwach audytorskich (w porównaniu z 2 504 dniami w 2019 r.); z zainteresowaniem obserwuje coraz częstsze stosowanie audytów prowadzonych zdalnie, z wykorzystaniem technologii komunikacyjnych i informacyjnych, takich jak bezpieczne udostępnianie danych i dokumentów; wyraża nadzieję, że Trybunał skonsoliduje te procedury robocze w ramach zwykłej procedury kontroli;

Zasady etyczne i przejrzystość

29. w pełni uznaje wartość poważnego i opartego na faktach dziennikarstwa śledczego dla stworzenia niezbędnych mechanizmów kontroli i równowagi w celu zapewnienia właściwego finansowego i etycznego funkcjonowania instytucji Unii; wyraża zaniepokojenie z powodu nagłośnienia przez media szeregu kwestii związanych z etyką i zarządzaniem finansami w Trybunale, dotyczących jego członków; podkreśla, że prace kontrolne Trybunału nigdy nie były kwestionowane oraz że Trybunał podlega wielopoziomowej kontroli ze strony niezależnych audytorów wewnętrznych i zewnętrznych oraz organu udzielającego absolutorium; jest jednak zaniepokojony uszczerbkiem na reputacji i integralności Trybunału, który powinien być wzorem w zakresie prawidłowego wykonywania budżetu Unii i najwyższych standardów etycznych; zwraca się do Trybunału o powierzenie nowo wybranej komisji etycznej, niewyznaczonej na wniosek prezesa Trybunału, analizy zgłoszonych obszarów i oceny adekwatności obowiązujących przepisów pod względem etycznym, w tym nowego systemu związanego z art. 73 rozporządzenia finansowego; wyraża nadzieję, że procedura udzielania absolutorium, przy ścisłej współpracy z Trybunałem, umożliwi wykrycie obszarów wymagających poprawy i doprowadzi do podjęcia niezbędnych reform, zwłaszcza jeżeli chodzi o kodeks postępowania Trybunału; przypomina o roli Trybunału jako niezależnego audytora zewnętrznego Unii i strażnika jej finansów, a tym samym zdecydowanie potwierdza swoje przekonanie, że wszelkie nieetyczne zachowania członków Trybunału mają ogromny wpływ na reputację zarówno Trybunału, jak i Unii jako całości, co rodzi pytanie o to, kto pilnuje unijnej organizacji strażniczej;

30. głęboko ubolewa, że po doniesieniach o praktykach wątpliwych pod względem etycznym i finansowym Trybunał odmówił pełnej i opartej na równości współpracy z członkami Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu w zakresie ujawniania kluczowych informacji i dokumentów, nawet w warunkach poufności i ochrony danych; przypomina, że z inicjatywy Trybunału szereg dokumentów poufnych udostępniono przewodniczącej Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu i sprawozdawcy odpowiedzialnemu za udzielenie absolutorium za 2020 r.; uważa, że dostęp do tych informacji i tych dokumentów dla wszystkich członków Komisji Kontroli Budżetowej ma zasadnicze znaczenie dla oceny zarzutów formułowanych w mediach i umożliwienia posłom do Parlamentu podjęcia świadomej decyzji w sprawie udzielenia Trybunałowi absolutorium;

31. przypomina, że Trybunał ustanowiono na mocy traktatu budżetowego z 1975 r. w celu sprawowania kontroli nad finansami Unii, a jako zewnętrzny audytor Unii przyczynia się on do poprawy zarządzania jej finansami, jednocześnie pełniąc rolę niezależnego strażnika interesów finansowych obywateli UE; podkreśla, że współpraca i wzajemne zaufanie między Trybunałem a Parlamentem, w szczególności jego Komisją Kontroli Budżetowej, ma zasadnicze znaczenie dla systemu kontroli budżetowej w UE; jest przekonany o konieczności ustosunkowania się do obaw Parlamentu zawartych w niniejszej rezolucji i w poprzednich rezolucjach w sprawie udzielenia absolutorium, a tym samym przywrócenia wiarygodności Trybunału w wyniku wątpliwych praktyk wewnętrznych; ponownie wyraża gotowość do wspierania Trybunału w niezbędnym procesie reform;

32. jest głęboko zaniepokojony zarzutami dotyczącymi podnajmowania przez członków Trybunału mieszkania pracownikom Trybunału, również w kontekście potencjalnego naruszenia postanowień odnośnej umowy najmu i nieetycznych rozwiązań w związku z dodatkiem mieszkaniowym; ubolewa, że Trybunał odmówił przekazania wszystkim kontrsprawozdawcom w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu informacji na temat wynajmującego, kwoty czynszu najmu płaconego przez członka Trybunału za mieszkanie oraz wysokości czynszu najmu płaconego temu członkowi przez podnajemców zatrudnionych przez Trybunał;

33. stwierdza z troską, że całkowity koszt nieprawidłowości popełnionych przez byłego członka Trybunału Karela Pinx- tena, wskazany w odpowiednim sprawozdaniu Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), wynosi 570 824 EUR; ubolewa, że w wyniku przeprowadzonej przez Trybunał analizy prawnej Trybunał mógł zażądać od Karela Pinxtena zwrotu jedynie 153 408 EUR ze względu na brak podstawy prawnej do odzyskania wynagrodzenia za dni "nieusprawiedliwionej nieobecności"; podkreśla szkodę dla reputacji Trybunału i Unii jako całości spowodowaną tego rodzaju postępowaniem, któremu, jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 30 września 2021 r. 4 , sprzyjał nieprecyzyjny charakter przepisów wewnętrznych i wady wprowadzonych kontroli; odnotowuje działania podjęte przez Trybunał w związku z tą sprawą podczas dochodzenia OLAF-u, które obejmują uchylenie immunitetu i pomyślne zakończenie procedury na mocy art. 286 ust. 6 TFUE, a także podjęte w związku z tym środki;

34. ma świadomość, że w związku z procedurami dotyczącymi Karela Pinxtena Trybunał i jego audytor wewnętrzny w latach 2016-2019 dokonali przeglądu swoich procedur kontrolnych i że nie wykryto jakichkolwiek przesłanek wskazujących na istnienie podobnych przypadków; zauważa, że Trybunał jest zdania, iż zajął się uchybieniami wykrytymi w ramach kontroli; przyznaje, że powierzenie obowiązków urzędnika zatwierdzającego w rozumieniu art. 73 rozporządzenia finansowego wyłącznie sekretarzowi generalnemu Trybunału, a nie każdemu z jego członków, ma zasadnicze znaczenie dla realizacji zasady należytego zarządzania finansami; zauważa, że zdaniem Trybunału obecnie funkcjonujący system jest całkowicie sprawny i wiarygodny;

35. podkreśla ustalenia przeprowadzonej w 2019 r. wzajemnej oceny ram etycznych Trybunału, zgodnie z którymi etyka powinna zajmować ważne miejsce w dokumentach strategicznych Trybunału, należy poprawić spójność i jasność zasad, prowadzić odpowiednie szkolenia, a także zintensyfikować działania w zakresie podnoszenia świadomości oraz jeszcze bardziej usprawnić system kontroli etyki Trybunału; zauważa, że w wyniku wzajemnej oceny stwierdzono, iż standardy etyczne Trybunału są zasadniczo zgodne z kodeksem etycznym Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli, ale konieczna jest dalsza poprawa; podkreśla w tym kontekście, że oczekiwania wobec najwyższych organów kontroli, takich jak Trybunał, są wysokie i dlatego muszą one działać jako organizacje wzorcowe oraz wzbudzać zaufanie i wiarygodność, w związku z czym kierownictwo musi dawać przykład własnymi działaniami; zauważa, że Trybunał dokonuje obecnie przeglądu swoich ram etycznych, w tym oceny ryzyka związanego z etyką, za pośrednictwem zewnętrznego usługodawcy, aby ocenić poziom dojrzałości ram etycznych Trybunału i ryzyko związane z kwestiami etycznymi w Trybunale; zwraca uwagę, że wnioski z tego przeglądu posłużą do aktualizacji ram etycznych Trybunału na początku 2022 r., i zwraca się do Trybunału o niezwłoczne informowanie organu udzielającego absolutorium;

36. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w dniu 14 grudnia 2020 r. nowego kodeksu postępowania członków i byłych członków Trybunału Obrachunkowego 5 , który to kodeks jest znacznie bardziej szczegółowy i jednoznaczny niż kodeks postępowania członków Trybunału z dnia 8 lutego 2012 r.; zauważa, że członkowie są obecnie zobowiązani do składania corocznej deklaracji interesów, ale jest zaniepokojony brakiem zdolności kontrolnych Trybunału, co ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia konfliktu interesów, i w związku z tym zwraca się do Trybunału o wzmocnienie obecnego systemu; podkreśla spoczywający na członkach Trybunału obowiązek przestrzegania najwyższych standardów etycznych oraz wartości i zasad etycznych, których należy przestrzegać, takich jak uczciwość, niezależność, obiektywizm, profesjonalne zachowanie, godność, zaangażowanie i lojalność;

37. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w kodeksie postępowania zawarto przepisy proceduralne dotyczące obowiązków członków Trybunału w zakresie działalności zewnętrznej i zawodowej po zaprzestaniu pełnienia funkcji; podziela opinię, że członkowie nie powinni angażować się w żadną działalność zewnętrzną niezgodną z ich obowiązkami; z zadowoleniem przyjmuje poprawkę kolegium Trybunału do art. 12 ust. 2 kodeksu postępowania, do której zachęcił organ udzielający absolutorium i która wyklucza zezwolenie na wykonywanie nieodpłatnych obowiązków w sferze politycznej; zauważa, że dzięki tej poprawce kodeks postępowania Trybunału jest obecnie dostosowany do kodeksu postępowania Trybunału Sprawiedliwości; podkreśla, że w sytuacji, gdy w trakcie kadencji członek utrzymuje jakiekolwiek konkretne stosunki z partią polityczną, wartości niezależności i obiektywności są szczególnie i poważnie zagrożone, na co wyraźnie wskazał Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 30 września 2021 r.;

38. podkreśla, że prezes Trybunału musi służyć za wzór w zakresie unikania wszelkich rzeczywistych lub domniemanych konfliktów interesów, jakie mogłyby podważyć bezstronność Trybunału, dlatego potępia jego podróże służbowe prowadzone w wyraźnym celu politycznym, które nie są zgodne z normami i zasadami etycznymi oczekiwanymi od Trybunału; przypomina w związku z tym art. 7 ust. 2 kodeksu postępowania Trybunału, który stanowi, że "członkowie Trybunału są świadomi znaczenia swoich zadań i obowiązków; stanowią przykład do naśladowania, uwzględniając przy tym publiczny charakter pełnionej funkcji oraz postępując w taki sposób, aby podtrzymywać i umacniać zaufanie obywateli do Trybunału";

39. podkreśla, że w art. 6 ust. 2 wytycznych Trybunału w zakresie etyki uznano, że bliskie stosunki mogą utrudniać zachowanie zasady równego traktowania, a w art. 3 ust. 5 jego Kodeksu postępowania zabroniono małżonkom, partnerom i członkom najbliższej rodziny wchodzenia w skład gabinetu danego członka; jest zdania, że - poza osobistym odczuciem - fakt, iż prezes Trybunału dzielił mieszkanie z dwoma pełnoetatowymi urzędnikami swojego gabinetu, jest osobliwy i niepożądany, ponieważ może to wywoływać wrażenie potencjalnego konfliktu interesów lub naruszenia zasady równego traktowania, nawet jeśli organem powołującym Trybunału jest jego sekretarz generalny, a zaszeregowanie pracowników gabinetów członków opiera się na latach doświadczenia; jest zdania, że członkowie Trybunału nie powinni mieć możliwości wspólnego zamieszkiwania z członkami swoich gabinetów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje niedawny przegląd kodeksu postępowania Trybunału, do czego zachęcał organ udzielający absolutorium, po którym to przeglądzie kodeks wymaga powiadomienia komisji etycznej o stosunkach umownych między członkami a pracownikami Trybunału i stanowi, że członkowie nie mogą zawierać z pracownikami Trybunału długoterminowych umów najmu i podnajmu ani umów pożyczek, co poprawia standardy przejrzystości i rozliczalności w stosunku do wymogów prawnych; z zadowoleniem przyjmuje zamiar Trybunału, aby dokładniej określić zasady regulujące warunki mieszkaniowe członków; wyraża ubolewanie z powodu naruszenia prawa do prywatności zainteresowanych pracowników, spowodowanego opublikowaniem ich nazwisk w prasie, a także z powodu konsekwencji, jakie odczuli w swoim życiu prywatnym;

40. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że kodeks postępowania przewiduje również ramy organizacyjne dla jego stosowania, a mianowicie komitet ds. etyki, który rozpatruje wszelkie kwestie etyczne, jakie uzna za istotne dla standardów określonych w kodeksie postępowania i dla reputacji Trybunału; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komitet etyki otrzymuje wsparcie służb prawnych Trybunału, ponieważ umożliwi to uniknięcie ryzyka prawnego związanego z jego decyzjami; zauważa, że zgodnie z obowiązującym regulaminem Trybunału członkowie komisji etycznej są powoływani przez Trybunał na podstawie propozycji prezesa; przypomina, że - jak wskazano w sprawozdaniu specjalnym Trybunału nr 13/2019 w sprawie ram etycznych kontrolowanych instytucji UE - skład komisji etycznych może mieć wpływ na postrzeganie obiektywności i niezależności, w związku z czym pilnie wzywa Trybunał do ponownego rozważenia zasad powoływania i składu komisji etycznej, a także proponuje, aby na wzór niezależnej komisji etycznej Komisji członkowie komisji etycznej byli osobami zewnętrznymi wybranymi ze względu na swoje kompetencje, doświadczenie, niezależność i kwalifikacje zawodowe, a ponadto nie byli już powoływani na wniosek prezesa Trybunału;

41. odnotowuje fakt, że Trybunał publikuje informacje na temat podróży służbowych swoich członków na portalu internetowym poświęconym przejrzystości, ale dotyczą one tylko bieżącego roku; zwraca się do Trybunału o publikowanie i stałe przechowywanie informacji na temat wszystkich wyjazdów służbowych członków przez cały okres sprawowania przez nich mandatu, w tym m.in. informacji o celu podróży, nazwisko i stanowisko osób, z którymi miały miejsce spotkania, uzasadnienie wyjazdu i koszty; zachęca Trybunał, aby przystąpił do unijnego rejestru służącego przejrzystości, na podstawie umowy o gwarantowanym poziomie usług; zachęca Trybunał do publikowania programów zaangażowania publicznego i zawodowego swoich członków;

42. zauważa, że w 2020 r. odpowiednie organy odrzuciły jedną sprawę wszczętą przez OLAF i jedną skargę otrzymaną przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; stwierdza, że w 2020 r. nie było żadnego przypadku sygnalizowania nieprawidłowości;

43. wzywa Trybunał do wyjaśnienia roli jego doradców ds. etyki, jako że nie są dostępne żadne sprawozdania na temat ich działalności; jest zdania, że zgodnie z ustaleniami wzajemnej oceny z 2019 r. korzystne byłoby prowadzenie rejestru liczby i rodzaju zagadnień, którymi się zajęto, oraz udzielonych porad; zauważa, że doradcy ds. etyki są obecnie zobowiązani do corocznego składania sekretarzowi generalnemu Trybunału sprawozdań ze swojej działalności, zgodnie z zasadami poufności;

Zasoby ludzkie, równość, dobrostan pracowników

44. zauważa, że na koniec 2020 r. Trybunał zatrudniał ogółem 925 pracowników, w tym 669 urzędników, 158 pracowników zatrudnionych na czas określony, 83 pracowników kontraktowych i 15 oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że średni wskaźnik zatrudnienia w 2020 r. wyniósł 97,2 %; docenia utrzymujący się dobry poziom działań rekrutacyjnych w 2020 r., w ramach których zatrudniono 62 nowych pracowników, w tym 18 urzędników, 21 pracowników zatrudnionych na czas określony, 20 pracowników kontraktowych i 3 oddelegowanych ekspertów krajowych (w porównaniu z 77 w 2019 r.);

45. przypomina o trudnościach, jakie napotykają instytucje unijne z siedzibą w Luksemburgu przy zatrudnianiu pracowników zgodnie z zapotrzebowaniem; wskazuje na indeksację wynagrodzeń w Luksemburgu jako jeden z głównych czynników; zachęca właściwe instytucje do przyjęcia skoordynowanego i jednolitego podejścia wobec Komisji;

46. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że - ogólnie rzecz biorąc - w 2020 r. Trybunał zatrudniał kobiety i mężczyzn w równych proporcjach: na 910 zatrudnionych było 475 kobiet i 435 mężczyzn; zauważa, że kobiety stanowiły 51,63 % ogółu pracowników, w tym członków Trybunału i oddelegowanych ekspertów krajowych; obserwuje wzrost udziału kobiet w kadrze kierowniczej - 34,82 % w 2020 r. w porównaniu z 30,43 % w 2019 r.' zauważa, że kobiety stanowią zajmują około jedną trzecią stanowisk kierowniczych (17 spośród 47) i dyrektorskich (3 spośród 10);

47. wyraża ubolewanie, że w 2020 r. liczba członków Trybunału płci żeńskiej wyniosła jedynie 8 w porównaniu do 18 członków płci męskiej, choć docenia fakt, że udział kobiet wzrósł z 25,93 % w 2019 r. do 30,77 % w 2020 r.; uważa jednak za niedopuszczalne, że od czasu utworzenia Trybunału w 1977 r. zasiadało w nim jedynie 16 kobiet spośród 112 członków (85,7 % mężczyzn i 14,3 % kobiet); przypomina, że członków Trybunału powołuje Rada po zasięgnięciu opinii Parlamentu Europejskiego, oraz zdaje sobie sprawę, że procedura powoływania członków Trybunału ma złożony charakter i stanowi wyzwanie z punktu widzenia osiągnięcia równowagi płci, ponieważ nominacja na szczeblu krajowym leży wyłącznie w gestii danego państwa członkowskiego, a w danym czasie można zgłaszać tylko jednego kandydata; zauważa, że zgodnie z art. 286 ust. 2 TFUE Rada przyjmuje listę członków Trybunału na wniosek państw członkowskich i po zasięgnięciu opinii Parlamentu; wzywa jednak Trybunał do przeanalizowania ogólnego składu Trybunału, aby poinformować Radę i zaangażowane państwa członkowskie, tak aby w decyzjach dotyczących nominacji uwzględniana była w szczególności równowaga płci;

48. podkreśla, że zgodnie z art. 286 TFUE członkowie Trybunału muszą być wybierani spośród osób, które w swych państwach członkowskich wchodzą lub wchodziły w skład organów kontroli zewnętrznej lub mają szczególne kwalifikacje do zajmowania tego stanowiska, a przy tym dają absolutne gwarancje co do kompetencji zawodowych i niezależności; ubolewa, że Rada wielokrotnie mianowała członków Trybunału pomimo negatywnej opinii Parlamentu; jest zdania, że procedura mianowania członków Trybunału, o której mowa w art. 286 ust. 2 TFUE, powinna zostać zreformowana i dostosowana do procedury mianowania sędziów Trybunału Sprawiedliwości, ustanowionej w art. 255 TFUE i przewidującej, że opinię o kandydatach wydaje komitet; podkreśla, że Parlament powinien odgrywać wiążącą rolę w ocenie kwalifikacji kandydatów do Trybunału; przypomina, że rezolucja Parlamentu z 4 lutego 2014 r. w sprawie przyszłej roli Trybunału zawiera szczegółową analizę i cenne zalecenia dotyczące koniecznego przeglądu procedury mianowania członków Trybunału, co pociąga za sobą przegląd TFUE;

49. zauważa, że Trybunał dąży do równowagi geograficznej i że wśród pracowników reprezentowane są wszystkie państwa członkowskie, a 21 państw członkowskich jest reprezentowanych na stanowiskach kierowniczych; podkreśla w związku z tym, że Trybunał przyłączył się do grupy roboczej ds. różnorodności i włączenia, utworzonej przez EPSO, która zaproponowała konkretne działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności Luksemburga jako miejsca pracy, w tym program zatrudnienia dla małżonków, dodatek mieszkaniowy, jednolitą wspólną strategię komunikacji oraz współpracę z europejskimi uniwersytetami;

50. z zadowoleniem odnotowuje szeroki i zróżnicowany zakres działań przeprowadzonych w 2020 r. w celu promowania równych szans, a mianowicie ankietę wśród pracowników i pięć warsztatów partycypacyjnych dotyczących polityki i wyników Trybunału w zakresie równych szans, wykorzystanie analizy statystycznej danych dotyczących równych szans w celu zbadania, w jaki sposób warunki pracy wpływają na różne grupy pracowników, działania w zakresie komunikacji i podnoszenia świadomości, obowiązkowe szkolenia dla kadry kierowniczej w zakresie niedyskryminacji i równych szans, szkolenia w zakresie nieświadomych uprzedzeń dla członków komisji rekrutacyjnych, weryfikację ogłoszeń o wolnych stanowiskach oraz analizę ex post corocznej procedury awansu w celu upewnienia się, że nie dochodzi do przypadków nierównego traktowania ze względu na urlop macierzyński lub wychowawczy; z zadowoleniem przyjmuje pozytywny wpływ działań w zakresie zapewnienia równych szans w 2020 r., na przykład w odniesieniu do awansów: 50 % kwalifikujących się kobiet i 46 % kwalifikujących się mężczyzn otrzymało awans, a 51 % awansowanych kobiet i 45 % awansowanych mężczyzn korzystało z urlopu rodzicielskiego; jest świadomy polityki Trybunału w zakresie różnorodności i włączenia społecznego oraz planu działania na lata 2021-2025;

51. zauważa, że Trybunał oferuje różne elastyczne rozwiązania w zakresie organizacji pracy, aby ułatwić godzenie życia zawodowego i prywatnego, w tym w szczególności urlop rodzicielski dla rodziców z dziećmi do 12 roku życia, różne rodzaje urlopów specjalnych i rozwiązania dotyczące karmienia piersią; zwraca również uwagę na ograniczoną liczbę obowiązkowych godzin pracy, podczas których wszyscy członkowie personelu muszą być dyspozycyjni, oraz na możliwość rozłożenia godzin poza obowiązkowymi godzinami pracy w ciągu dnia roboczego według uznania członka personelu w celu dostosowania do potrzeb służbowych i prywatnych; przyznaje, że informacje o elastycznych rozwiązaniach dostępnych w 2020 r. były często przekazywane wszystkim pracownikom i aktualizowane; dostrzega utrzymujący się brak równowagi w przypadku niektórych form organizacji pracy, gdyż 83 % pracowników ubiegających się o pracę w niepełnym wymiarze godzin stanowiły kobiety; jest zdania, że należy skuteczniej informować o możliwości i korzyściach płynących z tych rozwiązań oraz o tym, że korzystanie z dostępnych form pracy nie będzie w żaden sposób negatywnie wpływać na rozwój kariery zawodowej zainteresowanych pracowników;

52. zauważa, że telepraca stanowiła podstawową formę świadczenia pracy w 2020 r.; wyraża zadowolenie, że na tej podstawie przewidziano możliwość świadczenia telepracy poza miejscem zatrudnienia w wymiarze pięciu dni miesięcznie, że dodatkowo udzielono wyjątkowych zezwoleń na pracę w formie telepracy w pełnym wymiarze czasu pracy poza miejscem zatrudnienia ze względu na szczególne okoliczności rodzinne i zdrowotne oraz że obecnie pracownicy nadal mogą świadczyć telepracę poza miejscem zatrudnienia przez maksymalnie 30 dni w roku (przy czym maksymalnie 10 kolejnych dni); z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie w 2020 r. szczególnych środków mających na celu wsparcie pracowników w związku ze szczególną spowodowaną pandemią COVID-19, a mianowicie do dwóch godzin dziennie na opiekę nad dziećmi (z której skorzystało 284 audytorów, w tym 160 mężczyzn) oraz przedłużony urlop macierzyński dla matek, które miały powrócić do pracy w okresie obowiązywania całkowitej pełnej blokady;

53. zauważa, że w 2020 r. zgłoszono trzy przypadki wypalenia; popiera środki przyjęte w celu ułatwienia dostępu do poradnictwa psychologicznego dla potrzebujących go pracowników; zauważa ponadto, że Trybunał przywiązywał wagę do kampanii informacyjnych na temat prawa do bycia offline, w tym do obowiązkowych szkoleń, warsztatów na temat uważności, redukcji stresu i budowania odporności; zaleca jednak, by Trybunał wyszedł poza działania związane z samoświadomością i wdrożył prawo pracowników do bycia offline poprzez konkretne działania; docenia utworzenie zespołu ds. dobrostanu oraz zainicjowanie ankiet służących monitorowaniu poziomu satysfakcji pracowników Trybunału;

54. zauważa, że zgłoszono dwa przypadki domniemanego nękania psychicznego, ale dochodzenia administracyjne nie stwierdziły, jakoby doszło do nękania psychicznego; zauważa zatem, że w 2020 r. Trybunał nie odnotował żadnego potwierdzonego przypadku nękania psychicznego lub molestowania seksualnego; z uznaniem przyjmuje fakt, że Trybunał zwiększył liczbę osób do kontaktu w sieci w ramach polityki utrzymania zadowalającego środowiska pracy; popiera obowiązkowe szkolenia dla kierowników w zakresie ochrony pracowników przed molestowaniem i niewłaściwym zachowaniem, warsztaty na temat rozwiązywania konfliktów ze szczególnym uwzględnieniem cyberkomunikacji oraz fakt, że sesje wprowadzające dla nowych pracowników obejmują moduły dotyczące wewnętrznej polityki w zakresie równych szans i przeciwdziałania molestowaniu;

55. ubolewa, że Trybunał postanowił oddalić skargi o molestowanie seksualne, jakiego rzekomo dopuścili się urzędnicy wyższego szczebla, a to w oparciu o fakt, że zostały one opublikowane w intranecie Trybunału, a nie zgłoszone oficjalnymi kanałami; wzywa Trybunał, aby dalej doskonalił narzędzie do zgłaszania skarg dotyczących molestowania oraz wewnętrzne ramy etyczne;

56. zauważa, że w 2020 r. Trybunał przyjął 44 stażystów (w porównaniu z 55 w 2019 r., przy czym spadek ten tłumaczy się odwołaniem sesji majowej z powodu pandemii COVID-19); zauważa, że 42 na 44 stażystów otrzymało wynagrodzenie i wzywa Trybunał do dopilnowania, aby w przyszłości wszyscy stażyści otrzymywali godne wynagrodzenie;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych

57. zauważa, że całkowity budżet przeznaczony na IT w 2020 r. wyniósł 10 093 000 EUR, co stanowi wzrost o 25 % w porównaniu z 2019 r., kiedy to budżet na IT wynosił 8 085 000 EUR; zauważa, że najważniejszym projektem, który spowodował blisko 50 % wzrostu i był finansowany ze specjalnych przesunięć, była wymiana całej infrastruktury informatycznej służącej do przechowywania danych; stwierdza, że Trybunał przeznaczył 358 000 EUR na inwestycje w sprzęt informatyczny dla użytkowników końcowych (laptopy, monitory, iPady, telefony komórkowe i szyfrowane klucze USB), co stanowi wzrost o 185 % w stosunku do 2019 r,; odnotowuje, że na usługi informatyczne, głównie konserwację aplikacji, operacje informatyczne i usługi świadczone przez inne instytucje, wydatkowano 6 390 000 EUR; zauważa, że w 2020 r. zrealizowano kilka nowych projektów informatycznych, w które zainwestowano 1 603 000 EUR (wzrost o 23 % w porównaniu z 2019 r.);

58. z zainteresowaniem zauważa, że po wybuchu pandemii COVID-19 cały cykl audytu, w tym gromadzenie dowodów, procedury kontradyktoryjne i rozmowy w formie połączeń wideo, w razie potrzeby z tłumaczeniem ustnym, musiał być prowadzony w formie cyfrowej oraz że nie miało to wpływu na wynik procesu; z zadowoleniem przyjmuje prace prowadzone w 2020 r. przez zespół interdyscyplinarnego laboratorium innowacji, ECALab, w celu zbadania możliwości technologii takich jak eksploracja danych, sztuczna inteligencja i otwarte przetwarzanie danych, z myślą o dalszej cyfryzacji procesu audytu; przyjmuje do wiadomości, że w 2020 r. Trybunał kontynuował realizację projektu "ECA audit goes digital [Audyt ETO staje się cyfrowy]", przekrojowego projektu mającego na celu zastosowanie cyfrowych technik kontroli do kontroli finansowej agencji unijnych;

59. zauważa, że procedura głosowania (w tym głosowanie tajne), procesy rekrutacyjne oraz zamawianie towarów i usług odbywały się w formie cyfrowej; przyjmuje do wiadomości, że wprowadzenie polityki klasyfikacji informacji, po której mają nastąpić wytyczne wykonawcze i konkretna decyzja dotycząca informacji niejawnych Unii Europejskiej, oraz ustanowienie narzędzia cyfrowego do obsługi dokumentów wrażliwych przyczyniły się do ułatwienia przechodzenia w kierunku całkowitej cyfryzacji; zauważa, że Trybunał wdrożył nowy system monitorowania bezpieczeństwa i aktywnego poszukiwania zagrożeń, certyfikaty cyfrowe wydane przez publiczny urząd certyfikacji do szyfrowania poczty elektronicznej w celu ułatwienia wymiany poufnych plików z podmiotami zewnętrznymi oraz oprogramowanie chroniące służbowe urządzenia przenośne przed zagrożeniami;

60. zauważa, że ogólnie rzecz biorąc, istniejące rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa (w okresie 2018-2021) zostały przetestowane i działają skutecznie, a w 2020 r. filtr internetowy zablokował ponad 70 000 zagrożeń internetowych; zauważa, że Trybunał przeprowadził również kilka inicjatyw uświadamiających w celu promowania dobrych praktyk w dziedzinie pracy zdalnej; z radością przyjmuje fakt, że w 2020 r. nie doszło do żadnego poważnego incydentu związanego z bezpieczeństwem; jest świadomy, że Trybunał opracowuje nowy plan w zakresie cyberbezpieczeństwa (obejmujący lata 2022-2024), przewidujący stopniowe przechodzenie do architektury Zero Trust;

61. stwierdza, że wytyczne i aktualizacje dotyczące kwestii ochrony danych były przekazywane pracownikom w formie dwumiesięcznego biuletynu; docenia fakt, że Trybunał został uznany za "w pełni spełniający wymogi" w wyniku kontroli rejestru inspektora ochrony danych Trybunału przeprowadzonej przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych;

Budynki i ochrona

62. zauważa, że w 2020 r. Trybunał wprowadził trwałe zmiany w miejscach pracy w celu poprawy efektywności energetycznej, wprowadzenia nowoczesnych przestrzeni, zwiększenia bezpieczeństwa fizycznego oraz uwzględnienia nowego hybrydowego sposobu pracy (telepraca i praca na miejscu);

63. wzywa Trybunał, aby przy realizacji projektów remontowych konsultował się z przedstawicielami pracowników na każdym etapie procesu, w tym monitorował zadowolenie i dobre samopoczucie pracowników w przyszłości, a w szczególności, aby rozważył potrzebę wprowadzenia rozwiązań dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami oraz aby z wyprzedzeniem wskazał rozwiązania ułatwiające dostęp takim osobom;

Środowisko i zrównoważony rozwój

64. zauważa, że Trybunał uczestniczy w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS), który ma na celu zapewnienie przestrzegania zaleceń dotyczących ekologicznych zamówień publicznych przy zakupie towarów i usług na każdym etapie postępowania; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał uczestniczy w inicjatywie Parlamentu pn. zielone zamówienia publiczne, co oznacza, że ekologiczne kryteria są jednym z elementów wyboru, a w stosownych przypadkach wymagane są ekoetykiety i etykiety sprawiedliwego handlu, ponadto przy ocenie oferentów i wykonawców zwraca się uwagę na należytą staranność w zakresie praw człowieka;

65. zauważa, że całkowita ilość gazów cieplarnianych emitowanych przez Trybunał w 2020 r. była o 14 % mniejsza niż w 2014 r., to jest od czasu rozpoczęcia pomiarów emisji CO2; ma świadomość, że certyfikacja Trybunału w EMAS została odnowiona na lata 2020-2022 w następstwie wyników kontroli zewnętrznej; ponadto zachęca Trybunał do zainstalowania na wszystkich budynkach paneli słonecznych, aby poprawić niskoemisyjność;

66. przyjmuje do wiadomości, że Trybunał sporządza swoje pierwsze sprawozdanie na temat zrównoważonego rozwoju w oparciu o standardy Globalnej Inicjatywy Sprawozdawczej oraz zgodnie z wytycznymi Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej;

67. zdaje sobie sprawę, że ograniczenia w pracy spowodowane pandemią COVID-19 doprowadziły do znacznego spadku zużycia energii elektrycznej i wody, odpowiednio o 30 i 93 %, oraz że średnia liczba stron drukowanych przez pracowników w siedzibie Trybunału była bliska zeru; zachęca Trybunał do korzystania z doświadczeń zdobytych podczas pandemii w celu usprawnienia kampanii na rzecz ograniczenia zużycia papieru;

Komunikacja i wielojęzyczność

68. zauważa, że w 2020 r. Trybunał opublikował około 32 000 artykułów online i postów w mediach społecznościo- wych związanych ze swoimi publikacjami lub ogólnie z Trybunałem (w porównaniu z 51 000 w 2019 r.), wydał 68 komunikatów prasowych i zorganizował 22 briefingi prasowe (w porównaniu z odpowiednio 61 i 25 w 2019 r.); przyjmuje, że stwierdzone zmniejszenie obecności w mediach publikacji Trybunału, innych niż sprawozdania z kontroli, można po części przypisać ograniczeniu działań komunikacyjnych w kanałach mediów społecznościowych, począwszy od połowy marca 2020 r.;

69. odnotowuje z zadowoleniem inicjatywy mające na celu docieranie do zainteresowanych stron i obywateli za pośrednictwem prasy i mediów, takie jak wirtualne briefingi prasowe, w celu zwiększenia obecności Trybunału w krajowej prasie i mediach; uznaje za dobrą praktykę konferencję "Etyka i uczciwość w administracji publicznej", która odbyła się we wrześniu 2020 r. w ramach dyskusji nawiązujących do sprawozdania specjalnego Trybunału nr 13/2019 pt. "Ramy etyczne skontrolowanych instytucji UE - obszar, który można udoskonalić";

Współpraca międzyinstytucjonalna

70. odnotowuje intensywną współpracę międzyinstytucjonalną prowadzoną przez Trybunał w 2020 r. pomimo trudnej sytuacji, obejmującą łącznie 156 prezentacji wyników jego pracy: 52 dla komisji Parlamentu, 57 dla organów przygotowawczych Rady i 47 dla parlamentów krajowych (w porównaniu z 264 w 2019 r.);

71. przyjmuje do wiadomości unijną sieć audytu, która ma stanowić nowy rodzaj współpracy w zakresie audytu w sprawach związanych z pandemią COVID-19, mający na celu dzielenie się wiedzą i doświadczeniem oraz zwiększenie widoczności i wpływu odnośnych prac kontrolnych prowadzonych przez najwyższe organy kontroli;

72. odnotowuje postępy w negocjacjach dotyczących trójstronnego porozumienia z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym ("EBI") i Komisją w sprawie przeglądu porozumienia z 2016 r. regulującego dostęp Trybunału do dokumentów i informacji będących w posiadaniu EBI w celu przeprowadzenia kontroli operacji finansowanych lub gwarantowanych z budżetu Unii i zarządzanych przez EBI;

73. z zadowoleniem przyjmuje negocjacje przygotowawcze prowadzone w 2020 r. w celu podpisania porozumienia roboczego z Prokuraturą Europejską (EPPO), aby zapewnić zorganizowane ramy współpracy między Trybunałem a EPPO, z myślą o dalszym wzmocnieniu ochrony budżetu Unii; zdaje sobie sprawę, że wspomniane porozumienie robocze zostało podpisane we wrześniu 2021 r.;

74. zauważa, że w 2020 r. Trybunał zgłosił OLAF-owi sześć przypadków podejrzeń nadużyć finansowych wykrytych w trakcie prac kontrolnych Trybunału (w porównaniu z 10 przypadkami w 2019 r.), z których wszystkie doprowadziły do wszczęcia dochodzenia; zauważa z zadowoleniem, że odsetek wszczętych dochodzeń w następstwie przekazania przez Trybunał odpowiednich informacji wzrósł w późniejszych latach w wyniku intensywniejszego dialogu i koordynacji między Trybunałem a OLAF-em;

Pandemia COVID-19

75. uważa, że Trybunał przyjął i zatwierdził szereg środków niezbędnych w celu ochrony pracowników podczas pandemii COVID-19 i docenia monitorowanie sytuacji za pomocą ankiet dotyczących samopoczucia w miejscu pracy, postrzegania sytuacji przez pracowników i poziomu zadowolenia;

76. zauważa, że uruchomienie planu ciągłości działania pozwoliło na podjęcie koniecznych szybkich działań poprzez koordynację z władzami Luksemburga i innymi instytucjami Unii mającymi siedzibę w Luksemburgu, a także, w razie potrzeby, poprzez szybką zmianę regulaminu Trybunału; docenia skuteczną koordynację działań z innymi instytucjami, organami, urzędami i agencjami Unii w czasie pandemii, w szczególności udział w nieformalnej sieci osób odpowiedzialnych za zarządzanie ciągłością działania w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii oraz w międzyinstytucjonalnej grupie ds. COVID-19, która w dalszym ciągu prowadzi działalność;

77. podkreśla, że Trybunał szybko wprowadził zmiany do regulaminu, aby umożliwić Trybunałowi oraz jego izbom i komisjom przyjmowanie decyzji na odległość podczas posiedzeń w formie wirtualnej lub "hybrydowej" w wyjątkowych okolicznościach wynikających z działania siły wyższej oraz aby zapewnić ciągłość podejmowania decyzji przez Trybunał w takich okolicznościach;

78. ma świadomość, że z dniem 16 marca 2020 r. wprowadzono ogólny system pracy w domu i że system ten był na bieżąco aktualizowany, co świadczy o skutecznej elastyczności zarządzania; zachęca Trybunał do pełnego uwzględnienia w swojej wewnętrznej strategii zarządzania doświadczeń z okresu pandemii COVID-19 w zakresie podejścia do kwestii ciągłości działania i zarządzania kryzysowego, zdolności reagowania i odporności instytucji w zakresie IT, obowiązku dbania o personel, skuteczności komunikacji wewnętrznej oraz elastyczności procesów pracy.

1 Kodeks postępowania członków i byłych członków Trybunału (Dz.U. L 46 z 25.2.2022, s. 145).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2016/300 z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie ustalenia uposażenia osób zajmujących wysokie stanowiska publiczne w UE (Dz.U. L 58 z 4.3.2016, s. 1).
4 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości (w pełnym składzie) z dnia 30 września 2021 r. w sprawie Europejski Trybunał Obrachunkowy przeciwko Karelowi Pinxtenowi, C-130/19, ECLI:EU:C:2021:782.
5 Dz.U. L 30 z 28.1.2021, s. 10.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.95

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1702 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022