Rezolucja 2022/1814 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1814
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bio- przemysłu za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0074/2022),

A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione jako partnerstwo publiczno-prywatne rozporządzeniem Rady (UE) nr 560/2014 1  na okres 10 lat w celu zgromadzenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron i przyczynienia się do tego, by Unia była kluczowym podmiotem w dziedzinie badań naukowych, demonstracji i wdrażania zaawansowanych technologicznie bio- produktów i biopaliw;

B. mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są Unia, reprezentowana przez Komisję, i partnerzy branżowi, reprezentowani przez Konsorcjum Bioprzemysłu (zwane dalej "BIC");

C. mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii w operacje Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020" wynosi 975 000 000 EUR, w tym środki EFTA (z czego do 29 250 000 EUR na wydatki administracyjne) oraz że oczekuje się, że członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia inni niż Unia wniosą łączny wkład w wysokości co najmniej 2 730 000 000 EUR w okresie 10 lat trwania Wspólnego Przedsięwzięcia, z czego 182 500 000 EUR stanowi minimalny wkład finansowy w koszty operacyjne; ponadto mając na uwadze, że członkowie inni niż Unia lub podmioty wchodzące w jego skład mają wnieść wkłady niepieniężne w wysokości co najmniej 1 755 000 000 EUR, na które składają się koszty poniesione przez nich w związku z realizacją działań dodatkowych wykraczających poza roczny plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia oraz przyczynianiem się do osiągnięcia jej celów;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") uznaje, że roczne sprawozdanie finansowe za 2020 r. rzetelnie przedstawia sytuację finansową Wspólnego Przedsięwzięcia we wszystkich istotnych jej aspektach na 31 grudnia 2020 r., a także wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; zauważa ponadto, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. zauważa, że ostateczny dostępny budżet do wykonania na 2020 r., w tym ponownie zapisane w budżecie niewykorzystane środki z poprzednich lat, dochody przeznaczone na określony cel i przesunięcia na następny rok, obejmuje środki na zobowiązania w wysokości 111 733 166 EUR (z czego 67 604 259 EUR z budżetu Unii) oraz środki na płatności w wysokości 196 631 962 EUR (z czego 184 010 322 EUR z budżetu Unii);

3. zauważa, że w odniesieniu do budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na 2020 r. dostępnego na projekty w ramach programu "Horyzont 2020" wskaźnik wykonania wyniósł 100 % w przypadku środków na zobowiązania i 85 % w przypadku środków na płatności;

4. zauważa, że początkowy budżet Wspólnego Przedsięwzięcia zawierał stosunkowo dużą nadwyżkę niewykorzystanych środków budżetowych z poprzednich lat (głównie z 2018 i 2019 r.), wynoszącą około 1 000 000 EUR w środkach na zobowiązania i środkach na płatności, a po stronie operacyjnej około 20 400 000 EUR w środkach na zobowiązania i 28 800 000 EUR w środkach na płatności; zauważa ponadto, że w związku z dużą nadwyżką środków na płatności przeniesioną na przyszłe okresy, dodatkowo zwiększoną przez kryzys związany z COVID-19, zdecydowano o przesunięciu 25 300 000 EUR środków na płatności operacyjne do pierwotnych lat budżetowych, tak aby środki te mogły zostać ponownie uruchomione w kolejnych latach, w których wystąpi zwiększone zapotrzebowanie (zgodnie z zasadą N+3);

5. zauważa, że na koniec 2020 r. wkład Unii wyniósł 603 176 000 EUR, a zatwierdzony wkład niepieniężny ze strony grupy branżowej wyniósł 41 927 000 EUR, wkład pieniężny na koszty administracyjne 12 465 000 EUR i wkład pieniężny na koszty operacyjne 3 250 000 EUR; zauważa, że na koniec 2020 r. poświadczono wkład niepieniężny na rzecz działań dodatkowych na łączną kwotę 929 212 506 EUR;

6. zauważa, że sprawozdanie roczne Trybunału dotyczące wspólnych przedsięwzięć UE za 2020 r. nie zawierało wszystkich danych dotyczących zatwierdzonych wkładów niepieniężnych; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o zmniejszenie opóźnień w zgłaszaniu wkładów niepieniężnych;

7. odnotowuje, że łączne wkłady niepieniężne członków z branży na działania dodatkowe, oszacowane na koniec 2020 r., stanowiły jedynie około połowy minimalnej kwoty docelowej określonej w art. 4 ust. 4 rozporządzenia ustanawiającego Wspólne Przedsięwzięcie; zauważa ponadto, że chociaż rozporządzenie ustanawiające zostało wyraźnie zmienione w 2018 r., aby umożliwić członkom z branży rozliczanie ich wkładów pieniężnych na poziomie projektu w wysokości co najmniej 182 500 000 EUR, członkowie z branży nie wnieśli żadnych dodatkowych wkładów pieniężnych na koszty operacyjne Wspólnego Przedsięwzięcia w 2020 r., co pokazało, że Wspólne Przedsięwzięcie napotyka znaczne przeszkody w uzyskaniu takich wkładów od członków prywatnych oraz że minimalny cel nie zostanie osiągnięty do końca programu "Horyzont 2020"; zwraca uwagę, że z tego powodu Komisja (DG RTD) obniżyła swoje wkłady pieniężne na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa o 140 000 000 EUR; zauważa, że to znaczne zmniejszenie wkładów członków zagroziło realizacji programu badań naukowych i innowacji Wspólnego Przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont 2020"; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu sprawozdania na temat planu działania w tej kwestii;

8. odnotowuje z zaniepokojeniem, że w sprawozdaniu Trybunału dotyczącym sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia zwrócono uwagę na fakt, że łączne wkłady niepieniężne członków z branży na rzecz działań dodatkowych stanowiły jedynie 53 % minimalnej kwoty 1 755 000 000 EUR określonej w rozporządzeniu (UE) nr 560/2014; zauważa ponadto, że pod koniec 2020 r., po tym jak ogłoszone zostały wszystkie nabory wniosków w ramach programu "Horyzont 2020", członkowie z branży zgłosili wkłady niepieniężne na poczet działalności operacyjnej w wysokości 95 700 000 EUR z łącznej kwoty 433 000 000 EUR, jaką zobowiązali się przekazać; zwraca w związku z tym uwagę, że sytuacja ta wskazuje na wysokie ryzyko, iż do końca programu "Horyzont 2020" Wspólne Przedsięwzięcie nie osiągnie oczekiwanych celów w zakresie wkładów rzeczowych członków sektora, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 560/2014 i przyjętych rocznych planach prac; odnotowuje odpowiedź Wspólnego Przedsięwzięcia, że w jego opinii luka ta zostanie znacznie zmniejszona w nadchodzących latach, ponieważ zgłoszone i poświadczone wkłady niepieniężne znacznie wzrosną wraz z zamknięciem projektów Wspólnego Przedsięwzięcia, oraz że w perspektywie finansowej przedłożonej radzie zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia członkowie branży zobowiązali się do osiągnięcia dodatkowych celów inwestycyjnych na rok 2021 i kolejne lata; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich zmianach sytuacji w tym względzie; zauważa, że łączna kwota wkładów niepieniężnych na poczet działań dodatkowych, wynosząca 916 000 000 EUR według stanu na koniec 2019 r., obejmowała około 216 000 000 EUR wkładów niepieniężnych zadeklarowanych na 2019 r., w odniesieniu do których proces poświadczenia nie został zakończony z powodu pandemii COVID-19, oraz że proces ten jest w toku, jak wspomniano w sprawozdaniu Trybunału; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o zakończenie procesu poświadczenia za 2019 r. do czerwca 2022 r.;

9. zauważa, że wspólne przedsięwzięcia stosują różne procedury obliczania wkładów niepieniężnych, i wzywa do ich harmonizacji;

Wyniki działalności

10. zauważa, że portfel projektów Wspólnego Przedsięwzięcia obejmuje łącznie 124 projektów (64 działania w zakresie badań naukowych i innowacji, 35 działań demonstracyjnych, 11 projektów przewodnich i 14 działań koordynacyjnych i wspierających), wynikających z zaproszeń do składania wniosków w latach 2014-2019; zauważa ponadto, że po zakończeniu procesu przygotowania umowy o udzielenie dotacji w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2020 r. portfel projektów Wspólnego Przedsięwzięcia ma zostać uzupełniony o siedem działań w zakresie badań naukowych i innowacji, cztery działania demonstracyjne, trzy projekty przewodnie oraz cztery działania koordynacyjne i wspierające; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do opublikowania w swoim sprawozdaniu rocznym liczby ukończonych i trwających projektów w celu zapewnienia większej przejrzystości;

11. zauważa ponadto, że w ramach 124 projektów sfinansowanych w ramach zaproszeń Wspólnego Przedsięwzięcia w latach 2014-2019, a także 18 projektów nadal będących w trakcie przygotowywania umowy o udzielenie dotacji z zaproszenia w 2020 r. 1 006 beneficjentów reprezentuje sektor prywatny nastawiony na zysk, co odpowiada 59,5 % wszystkich beneficjentów Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa też, że w przypadku zaproszenia do składania wniosków z 2020 r. tendencję tę potwierdza udział sektora prywatnego nastawionego na zysk odpowiadający 56 % całkowitej liczby uczestników w ramach zakwalifikowanych wniosków;

12. ubolewa, że projekt zaproszenia do składania wniosków Wspólnego Przedsięwzięcia na 2020 r. nie zapewniał pełnego uwzględnienia czterech strategicznych tematów demonstracyjnych zgodnie z rocznym programem badań zawartym w planie prac; zauważa ponadto, że kwalifikujące się i wysoko ocenione wnioski dotyczące jednego z zagadnień demonstracyjnych musiały zostać odrzucone na korzyść innego zagadnienia demonstracyjnego, w odniesieniu do którego przyjęto kilka wniosków o współfinansowanie;

13. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie stosuje wspólne kluczowe wskaźniki efektywności programu "Horyzont 2020" do monitorowania kwestii przekrojowych, a także osiem szczegółowych wskaźników właściwych dla Wspólnego Przedsięwzięcia;

14. zauważa, że w 2020 r. potwierdzono efektywność Wspólnego Przedsięwzięcia w zakresie podstawowych działań, co stanowi kontynuację pozytywnych tendencji zaobserwowanych w poprzednich latach: termin informowania wnioskodawców w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2020 r. został dotrzymany w styczniu 2021 r. i wyniósł 137 dni wobec docelowych 153 dni; termin przyznania dotacji na projekty zakwalifikowane w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2019 r. wynosił średnio 237 dni wobec docelowych 245 dni (96 % w terminie); zauważa ponadto, że wszystkie umowy o udzielenie dotacji zostały podpisane na czas, z wyjątkiem jednej, która została opóźniona z powodu zmian w konsorcjum i ograniczeń związanych z COVID-19; odnotowuje, że termin płatności zaliczkowych na projekty zakwalifikowane w ramach zaproszenia do składania wniosków z 2019 r. wynosił średnio 12 dni w porównaniu z docelowymi 30 dniami (100 % w terminie); zauważa, że termin płatności rat wynosił średnio 72 dni w porównaniu z docelowymi 90 dniami (93 % w terminie);

15. odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia, że ogólnie Wspólne Przedsięwzięcie skutecznie prowadziło swoją działalność, a jego średnie wyniki w odniesieniu do trzech głównych kluczowych wskaźników efektywności programu "Horyzont 2020" przekraczają wyznaczone cele pomimo trudnych okoliczności w 2020 r.;

16. zauważa, że kwestia praw własności intelektualnej musi być poruszana we wszystkich umowach, które mogą przynieść pożądane skutki lub rezultaty, takie jak badania, analizy lub oceny; zauważa, że ma to na celu ochronę praw twórców indywidualnych, a także wyjaśnienie warunków korzystania z tych praw w przyszłości; zauważa, że skoro zakupy są finansowane ze środków publicznych, wyniki powinny być przejrzyste i dostępne dla ogółu społeczeństwa; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do zapewnienia jasności w zakresie praw własności intelektualnej i większej przejrzystości w odniesieniu do wyników badań;

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

17. zauważa, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2  zobowiązuje wszystkie instytucje i organy Unii, w tym wspólne przedsięwzięcia do opracowania i wdrożenia rozwiązań w zakresie przekazywania, przechowywania i przetwarzania danych przekazywanych w ramach procedur udzielania zamówień oraz do ustanowienia w tym celu "jednego elektronicznego obszaru wymiany danych" dla uczestników; zauważa, że Komisja pracuje nad wzmocnieniem rozwiązania w zakresie e-zamówień za pośrednictwem zintegrowanego portalu "Funding and Tenders" oraz serwisu TED (Tenders Electronic Daily), gdzie wszystkie opublikowane oferty są publicznie dostępne; zauważa, że rozwiązanie w zakresie e-zamówień zapewnia ujednolicone podejście i ustalone praktyki instytucjonalne w zakresie procedur udzielania zamówień oraz wspiera je poprzez w pełni zintegrowane podejście; zauważa jednak, że Wspólne Przedsięwzięcie nie zaplanowało wykorzystania wszystkich modułów platformy ze względu na niewielką liczbę postępowań o udzielenie zamówienia o wysokiej wartości; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do korzystania z rozwiązania Komisji w zakresie e-zamówień zgodnie z zasadą jednego elektronicznego obszaru wymiany danych przewidzianą w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046, co zapewni jak najszerszą konkurencję w tych zamówieniach; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

18. zauważa, że pod koniec 2020 r. biuro programowe Wspólnego Przedsięwzięcia liczyło 23 pracowników i że w 2020 r. rozpoczęto jedną procedurę rekrutacyjną, która doprowadziła do obsadzenia stanowiska kierownika programu (pracownik tymczasowy); odnotowuje, że w związku z pandemią COVID-19 cała procedura rekrutacyjna, w tym ocena zintegrowana, musiała odbywać się zdalnie; zauważa ponadto, że w 2020 r. do Wspólnego Przedsięwzięcia dołączyli zastępca koordynatora ds. zaproszenia do składania wniosków (pracownik tymczasowy), specjalista ds. komunikacji (pracownik tymczasowy), specjalista ds. projektu (pracownik kontraktowy) i asystent ds. finansowych (pracownik kontraktowy);

19. zwraca uwagę, że rekrutacje te zostały sfinalizowane w ciągu ostatnich lat, a efektywne wykorzystanie list rezerwowych miało podstawowe znaczenie dla zapewnienia terminowego zastąpienia pracowników opuszczających Wspólne Przedsięwzięcie w 2019 r.; odnotowuje ponadto, że aby poradzić sobie z okresem największego obciążenia pracą, Wspólne Przedsięwzięcie zawarło - na podstawie umowy ramowej Komisji o usługi tymczasowe - kilka krótkoterminowych umów o usługi tymczasowe w celu zaspokojenia szczególnych potrzeb biura programowego; podkreśla jednak, że korzystanie z personelu tymczasowego powinno pozostać rozwiązaniem przejściowym, gdyż w przeciwnym razie mogłoby negatywnie wpłynąć na ogólne wyniki Wspólnego Przedsięwzięcia, prowadząc np. do trudności z zatrzymaniem pracowników niezbędnych do wykonywania przez Wspólne Przedsięwzięcie kluczowych kompetencji, niejasnych kanałów odpowiedzialności oraz niższej wydajności pracowników;

20. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Wspólnego Przedsięwzięcia dotyczącą prowadzenia badania ankietowego, która umożliwiła określenie wpływu pandemii COVID-19 na pracowników i ujawniła, że odczuwane jest ogólne zmęczenie ze względu na izolację, zadrażnienia w rodzinie, ograniczenia w poruszaniu się poza domem, bezsenność, brak interakcji społecznych i komunikacji z kolegami i koleżankami z pracy; proponuje, aby zwrócić uwagę na dobrostan pracowników, zarządzanie stresem oraz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym; ubolewa, że nie istnieje żadna struktura wsparcia, która dbałaby o dobrostan psychiczny pracowników Wspólnego Przedsięwzięcia;

21. zauważa, że według rocznego sprawozdania z działalności z końcem 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 23 pracowników z 10 państw członkowskich (26 % z nich to mężczyźni, a 74 % kobiety);

Kontrole i audyt wewnętrzny

22. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej; odnotowuje ponadto, że Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło w 2020 r. ramy kontroli wewnętrznej Komisji, które opierają się na 17 zasadach kontroli wewnętrznej, oraz opracowało odpowiednie wskaźniki dla wszystkich zasad kontroli wewnętrznej i powiązanych cech dla potrzeb rocznej samooceny i monitorowania skuteczności działań kontrolnych wymaganych przez ramy kontroli wewnętrznej; zwraca ponadto uwagę, że wszystkie zasady nowego modelu kontroli są osadzone w strukturze organizacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia i opierają się na połączeniu kontroli ex ante i ex post, podziale obowiązków, udokumentowanych procesach i procedurach, kontroli odchyleń oraz promocji zasad etycznego zachowania;

23. zauważa, że na podstawie sprawozdania Trybunału, Wspólna Służba Audytu Komisji jest odpowiedzialna za kontrolę ex post płatności dokonanych przez Wspólne Przedsięwzięcie w ramach programu "Horyzont 2020" oraz że na podstawie wyników kontroli ex post dostępnych na koniec 2020 r. zgłosiła ona w odniesieniu do projektów w ramach programu "Horyzont 2020" (rozliczenia i płatności końcowe) reprezentatywny poziom błędu wynoszący 1,47 % oraz poziom błędu resztowego w wysokości 1,06 %; zauważa, że zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym programu "Horyzont 2020" ostatecznym celem przy zamykaniu programów jest osiągnięcie poziomu błędu reszto- wego jak najbardziej zbliżonego do 2 %, już po uwzględnieniu wpływu finansowego wszystkich kontroli, korekt i odzyskanych środków;

24. zwraca uwagę, że w ramach kontroli działalności operacyjnej Trybunał zbadał również losowo dobraną próbę płatności w ramach programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2020 r. na poziomie beneficjentów końcowych, aby potwierdzić poziomy błędu stwierdzone w wyniku kontroli ex post; zauważa, że szczegółowe kontrole ujawniły w jednym przypadku błąd przekraczający 1 % skontrolowanych kosztów związany z nieuzasadnioną korektą już zadeklarowanych i zaakceptowanych kosztów personelu w kolejnym okresie sprawozdawczym;

25. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu rocznym dotyczącym wspólnych przedsięwzięć UE za 2020 r. Trybunał stwierdził utrzymujące się błędy systemowe w kosztach personelu zadeklarowanych przez beneficjentów, w szczególności po stronie MŚP i nowych beneficjentów; zauważa, że takie błędy były również regularnie zgłaszane podczas kontroli ex post przeprowadzanych przez Wspólną Służbę Audytu i zakontraktowanych przez nią audytorów; podkreśla, że na stronie 39 sprawozdania Trybunał stwierdza, że koniecznym warunkiem przyszłych ramowych programów badawczych jest usprawnienie zasad programu "Horyzont 2020" dotyczących deklarowania kosztów personelu oraz szersze stosowanie uproszczonych form kosztów, co pozwoli ustabilizować poziom błędu poniżej progu istotności; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie do wzmocnienia systemów kontroli wewnętrznej z uwagi na to, że MŚP i nowi beneficjenci są bardziej narażeni na błędy;

26. odnotowuje, że do 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła dwie kontrole wiarygodności Wspólnego Przedsięwzięcia dotyczące ograniczonego przeglądu wdrażania standardów kontroli wewnętrznej oraz procesu przyznawania dotacji w ramach programu "Horyzont 2020"; zauważa ponadto, że w lutym 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego sfinalizowała swój strategiczny plan kontroli wewnętrznej obejmujący lata 2021-2023;

Zarządzanie konfliktami interesów i ryzykiem nadużyć finansowych oraz im zapobieganie

27. ubolewa nas faktem, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zamknął w pierwszej połowie 2020 r. dochodzenie, które wykazało nieprawidłowości i nadużycia w działalności dwóch beneficjentów uczestniczących w projektach programu "Horyzont 2020", w tym w projektach współfinansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie; zauważa, że w 2020 r. Wspólne Przedsięwzięcie w dużej mierze wdrożyło zalecenia OLAF-u w odniesieniu do tych beneficjentów, a mianowicie w celu zapewnienia odzyskania środków, zakończenia uczestnictwa zainteresowanych beneficjentów w większości umów o udzielenie dotacji oraz uważnego zbadania innych potencjalnych problematycznych beneficjentów; odnotowuje ponadto, że sprawozdanie OLAF-u nie zawierało żadnych ustaleń lub wniosków związanych z niedociągnięciami w systemach kontroli wewnętrznej Wspólnego Przedsięwzięcia oraz że skutki finansowe tej sprawy są poniżej progu istotności; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do poinformowania organu udzielającego absolutorium o rozwoju sytuacji w tym względzie;

28. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie posiada przepisy dotyczące konfliktu interesów w odniesieniu do wszystkich swoich pracowników i organów, zgodnie z modelem uzgodnionym przez Komisję; odnotowuje ponadto, że Biuro Programowe opracowało kompleksowy zestaw zasad i procedur, które są skutecznie wdrażane w całej strukturze zarządzania; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do opublikowania życiorysów członków jego Rady Zarządzającej;

29. odnotowuje, że wprowadzono strategię zwalczania nadużyć finansowych obejmującą zapobieganie potencjalnym nadużyciom finansowym i ich wykrywanie, a także warunki prowadzenia dochodzeń w ich sprawie; odnotowuje, że strategia zwalczania nadużyć finansowych w zakresie zarządzania dotacjami jest opracowywana i wdrażana we współpracy ze służbami Komisji, agencjami wykonawczymi i wspólnymi przedsięwzięciami wdrażającymi program ramowy "Horyzont 2020"; zauważa ponadto, że pracownicy Wspólnego Przedsięwzięcia są na bieżąco zapoznawani z aktualnymi informacjami w zakresie rozpoznawania ryzyka nadużyć finansowych oraz że udostępniane są specjalne narzędzia służące zapobieganiu podejrzanym przypadkom, ich wykrywaniu i zgłaszaniu; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o rozważenie wdrożenia stałego i solidnego programu szkoleń dla swoich pracowników, zwłaszcza tych, którzy bezpośrednio zajmują się zaproszeniami do składania wniosków i dotacjami, w celu wzmocnienia standardów etycznych i zminimalizowania ryzyka wystąpienia nieetycznych zachowań, które miałyby negatywny wpływ na należyte zarządzanie finansami;

30. zauważa, że Biuro Programowe wyznaczyło swojego korespondenta OLAF-u do spraw wszystkich działań związanych ze zgłaszaniem nadużyć finansowych, wspieraniem OLAF-u w kwestiach związanych z dochodzeniami, podejmowaniem działań następczych w związku z zaleceniami OLAF-u i współpracą w zakresie zapobiegania nadużyciom finansowym; odnotowuje, że w 2020 r. Biuro Programowe otrzymało z OLAF-u pierwsze wnioski o wsparcie prowadzonych selekcji i dochodzeń.

1 Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprze- mysłu (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 130).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.439

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1814 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (obecnie Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022