Rezolucja 2022/1804 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1804
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0111/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2020 wyniósł 24 167 314 EUR, co stanowi wzrost o 5,67 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami
1.
odnotowuje z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w roku budżetowym 2020 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100,00 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2019 r.; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 70,85 %, co oznacza spadek o 7,85 % w porównaniu z rokiem 2019;
2.
zwraca uwagę, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału i odpowiedzią Agencji w ramach działań następczych po udzieleniu absolutorium za 2019 r. w tytule III stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków na zobowiązania, co odzwierciedla głównie charakter podstawowej działalności Agencji, która obejmuje finansowanie badań i innych działań uświadamiających, trwających kilka miesięcy i często realizowanych po upływie danego roku; odnotowuje, że przeniesione środki na zobowiązania w tytule III stanowią wzrost o 23 % w porównaniu z tymi samymi środkami w 2019 r.; zwraca uwagę, że w grudniu 2020 r. zaciągnięto zobowiązania na znaczną część (25 %) środków w tytule III przeniesionych na 2021 r.; ponadto odnotowuje, że przeniesienia w tytule III dokonane przez Agencję w 2020 r. odpowiadały 28 % środków przeniesionych z 2019 r., na które zaciągnięto zobowiązania; zwraca uwagę, że ustalenia te wskazują na problem strukturalny w Agencji, i wzywa Agencję do rozwiązania tego problemu poprzez poprawę planowania budżetu i cyklów wdrażania;

Skuteczność

3.
potwierdza ważną rolę Agencji w promowaniu i zapewnianiu ochrony praw podstawowych osób mieszkających w Unii; przypomina znaczenie Agencji w promowaniu refleksji nad bezpieczeństwem i prawami podstawowymi; podkreśla w szczególności wartość badań i opinii Agencji dla opracowywania i wdrażania prawodawstwa Unii; przypomina o zobowiązaniu Agencji do ochrony słabszych grup społecznych i przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji;
4.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja zareagowała na pandemię COVID-19, publikując sześć biuletynów, w których terminowo i wyczerpująco przedstawiono przegląd wpływu na prawa podstawowe środków krajowych przyjętych w całej Unii w celu ochrony obywateli przed COVID-19; przypomina jednak, że Agencji nie zapewniono dodatkowych zasobów na to dodatkowe zadanie; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19 Agencja opracowała 163 079 materiałów i narzędzi związanych z działaniami uświadamiającymi, co znacznie przekracza cel wyznaczony na 2020 r.; docenia zwiększoną obecność Agencji w mediach;
5.
podkreśla stałe monitorowanie przez Agencję wielu związanych z prawami podstawowymi wyzwań, które wynikają z gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych w wielkoskalowych systemach informatycznych i interope- racyjności tych systemów; zwraca uwagę, że Agencja podkreśla potencjalne zagrożenia dla praw podstawowych w odniesieniu do ochrony danych osobowych, ochrony przed dyskryminacją i prawa do skutecznego środka odwoławczego oraz potrzebę właściwego wdrożenia zabezpieczeń;
6.
uznaje złożony charakter badań prowadzonych przez Agencję, obejmujących prawo i praktyki wszystkich państw członkowskich, oraz dużą liczbę publikacji i sesji szkoleniowych prowadzonych w celu zapewnienia przestrzegania praw podstawowych, co również stanowi wkład w prace różnych organów i agencji Unii;
7.
podkreśla zaangażowanie Agencji w ochronę słabszych grup społecznych i przeciwdziałanie wszelkim rodzajom dyskryminacji w Unii; z zadowoleniem przyjmuje, że we wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 168/2007 2  jasno określono, że zakres działalności Agencji obejmuje wszystkie kompetencje Unii;
8.
zwraca uwagę, że w ramach pomiaru wyników Agencja wykorzystuje 31 kluczowych wskaźników skuteczności działania do oceny wyników i wpływu jej działań oraz 5 dodatkowych kluczowych wskaźników skuteczności działania w celu poprawy zarządzania budżetem; zwraca uwagę, że w 2020 r. rozpoczęto reformę ram pomiaru wyników, aby ocenić wpływ Agencji zarówno na szczeblu strategicznym, jak i operacyjnym;
9.
wyraża zadowolenie, że, aby osiągnąć wspólne cele polityczne, Agencja współpracuje z innymi agencjami, w szczególności z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych, Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania oraz Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu i Europejskim Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ponadto Agencja regularnie wspiera inne agencje Unii w wykonywaniu w ramach ich działalności obowiązków wynikających z Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; zachęca Agencję, by w przypadku powielających się zadań nadal poszukiwała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów i personelu z innymi agencjami prowadzącymi podobne działania;
10.
z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie zakresu doradztwa Agencji w dziedzinie praw podstawowych na inne agencje, w szczególności wsparcie dla Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej w rozmieszczeniu 40 obserwatorów praw podstawowych we wszystkich obszarach jej działalności;
11.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja z powodzeniem wdrożyła swój roczny program prac na 2020 r. i zdołała zrealizować wszystkie cele; z zadowoleniem przyjmuje intensyfikację współpracy między Agencją a organizacjami międzynarodowymi, takimi jak Rada Europy i Organizacja Narodów Zjednoczonych; ponownie wyraża uznanie dla uruchomienia systemu informacji o prawach podstawowych Unii Europejskiej w celu bardziej systematycznego wykorzystywania ocen międzynarodowych zobowiązań Unii i państw członkowskich w dziedzinie praw człowieka;

Polityka kadrowa

12.
zwraca uwagę, że do 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97,22 % - przyjęto 70 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 72 stanowiska dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 72 stanowiskami zatwierdzonymi w 2019 r.); stwierdza ponadto, że w 2020 r. Agencja zatrudniała również 32 pracowników kontraktowych i 9 oddelegowanych ekspertów krajowych;
13.
z zadowoleniem przyjmuje równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji, gdzie 3 z 6 należących do niej osób (50 %) jest tej samej płci, oraz wśród ogółu pracowników Agencji, gdzie 53 na 102 pracowników (51,96 %) to kobiety; odnotowuje równowagę płci w zarządzie Agencji - 30 z 50 zasiadających w nim osób (60%) to kobiety; zwraca się do Komisji i państw członkowskich, by mianując kandydatów na członków zarządu Agencji, miały na uwadze znaczenie, jakie ma zapewnienie równowagi płci;
14.
zwraca uwagę na sprawozdanie Agencji, zgodnie z którym zmiana metod pracy podczas pandemii COVID-19 spowodowała zacieranie się różnic między czasem pracy a czasem wolnym pracowników; zwraca uwagę na środki podjęte przez Agencję w celu wspierania zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia jej pracowników poprzez zapewnienie odpowiedniego wsparcia informatycznego, dostępu do informacji, zwrot kosztów zainstalowania sprzętu biurowego w domu, wprowadzenie elastycznej organizacji pracy, zapewnienie utrzymania komunikacji między pracownikami a kierownikami działów oraz zwrócenie się do pracowników o przedstawienie głównych obaw i zasugerowanie innowacji, które chcieliby widzieć; odnotowuje ponadto badania przeprowadzone przez Agencję na temat doświadczeń pracowników podczas lockdownu oraz wyniki badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r., z których wynika, że 75 % pracowników było zadowolonych z elastycznej organizacji pracy, a 85 % uważało, że jest odpowiednio poinformowanych o zmianach w zakresie organizacji pracy;

Zamówienia publiczne

15.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że podjęto działania w związku z uwagami Trybunału dotyczącymi elektronicznych procedur przetargowych i elektronicznego składania ofert oraz że działania te zostały zrealizowane; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w pierwszym kwartale 2020 r. Agencja ogłosiła swoje pierwsze otwarte zaproszenie do składania ofert z wykorzystaniem elektronicznego systemu składania dokumentów;
16.
odnotowuje, że Agencja wszczęła 11 postępowań o udzielenie zamówienia - dwa otwarte i dziewięć wynegocjowanych; zwraca uwagę, że Agencja podpisała 632 umowy; odnotowuje, że trzy umowy stanowiły zamówienia bezpośrednie o łącznej wartości 3 362 306 EUR, 529 to umowy szczegółowe lub formularze zamówień na podstawie umów ramowych o wartości 7 824 667 EUR, a 100 umów to umowy o niskiej wartości opiewające na kwotę 486 243 EUR;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

17.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Agencji związane z zapewnianiem przejrzystości, zapobieganiem konfliktom interesów i zarządzaniem nimi oraz z ochroną sygnalistów; zauważa, że odnotowano szereg przypadków potencjalnych i domniemanych konfliktów interesów, które zostały ocenione i złagodzone, przy czym żadnego z tych przypadków nie zgłoszono w 2020 r.; odnotowuje z zadowoleniem, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów prawie wszystkich członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla zostały opublikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję do opublikowania pozostałych życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów oraz z zadowoleniem przyjmuje środki już podjęte w celu ograniczenia ryzyka;

Kontrola wewnętrzna

18.
odnotowuje, że w 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji przeprowadziła audyt dotyczący koncepcji i wdrażania projektu badawczego, w tym zamówienia; odnotowuje, że według Agencji nie zidentyfikowano żadnego krytycznego ryzyka; zwraca jednak uwagę, że w wyniku audytu przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego sformułowano cztery ważne zalecenia; odnotowuje, że oczekuje się, iż Agencja wdroży te zalecenia do końca 2021 r.;
19.
zwraca uwagę, że w odniesieniu do uwag dotyczących działań następczych związanych z absolutorium za 2019 r. Agencja przyjęła z zadowoleniem propozycję wspólnych ram etycznych dla instytucji i agencji Unii i jest gotowa wnieść wkład w działania odpowiednich sieci;
20.
odnotowuje, że Agencja przyjęła ramy kontroli wewnętrznej oparte na dobrych praktykach międzynarodowych, aby zapewnić realizację celów polityki i zarządzania; odnotowuje, że w 2020 r. Agencja przeprowadziła wewnętrzną ocenę stopnia wdrożenia nowych ram kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że wszystkie elementy ram kontroli wewnętrznej są obecne i funkcjonują łącznie w zintegrowany sposób; zwraca uwagę, że Agencja powinna podjąć działania w celu poprawy regularnej aktualizacji opisów stanowisk pracy, dążyć do terminowego wdrożenia sprawozdania z rozwoju kariery zawodowej, ocenić możliwość outsourcingu działań służących stworzeniu zintegrowanej polityki komunikacji wewnętrznej oraz wzmocnić planowanie i monitorowanie budżetu na szczeblu kierowniczym za pomocą specjalnych narzędzi sprawozdawczych;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

21.
zwraca uwagę, że pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19 wyniki Agencji w 2020 r. były zgodne z wieloletnim jednolitym dokumentem programowym i zmianami do niego, które polegały na uruchomieniu planu ciągłości działania Agencji i zmianie priorytetów jej prac;
22.
przyznaje, że istnieją wyzwania wynikające z pandemii COVID-19 i powiązanych środków wprowadzonych przez państwa członkowskie w celu powstrzymania COVID-19, które wpłynęły nie tylko na czas publikacji sprawozdań Agencji i na przedstawienie wyników, ale również na wdrożenie badania z 2020 r. dotyczącego Romów i innych działań w terenie zaplanowanych w ramach różnych projektów; wyraża jednak zadowolenie, że Agencja wykazała się starannością w działaniach następczych dotyczących środków i w znajdowaniu rozwiązań umożliwiających należytą realizację jej projektów;

Inne uwagi

23.
zwraca uwagę, że Agencja korzystała z bezpiecznego rozwiązania dotyczącego poczty elektronicznej oferowanego przez Komisję (SECEM), aby zapewnić bezpieczne przekazywanie szczególnie chronionych informacji jawnych; zwraca ponadto uwagę, że Agencja zastosowała się do wszystkich zaleceń dotyczących bezpieczeństwa wydanych przez Dyrekcję Generalną Komisji ds. Informatyki i zespół reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii, w związku z korzystaniem z systemu zarządzania treściami internetowymi "DRUPAL", technologii stosowanej na stronie internetowej Agencji; zwraca uwagę na znaczenie cyfryzacji wewnętrznych procedur Agencji; podkreśla, że przejście Agencji w 2020 r. na korzystanie z usług w chmurze odbyło się z wykorzystaniem wewnętrznych zasobów ludzkich, co przyniosło oszczędności w wysokości 350 000 EUR;
24.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja opracowała 163 079 materiałów i narzędzi związanych z działaniami uświadamiającymi, co znacznie przekracza wyznaczony na 2020 r. cel 2 150 takich materiałów; zwraca uwagę, że w czasie pandemii COVID-19 Agencja utrzymała pierwsze miejsce w rozpowszechnianiu materiałów drukowanych za pośrednictwem strony internetowej Urzędu Publikacji Unii Europejskiej; wyraża zadowolenie, że w ostatnich latach coraz częściej pojawiają się w prasie wzmianki o Agencji - średnio 92 wzmianki tygodniowo i 369 wzmianek miesięcznie w 2020 r., co oznacza, że liczba ta podwoiła się w stosunku do poprzednich lat;
25.
z zadowoleniem odnotowuje osiągnięcia Agencji w zapewnianiu racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy oraz strategię w tym zakresie, a także zachęca Agencję do dalszego stosowania najlepszych praktyk i ich doskonalenia;
26.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 60.
2 COM(2020) 225.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.401

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1804 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022