Rezolucja 2022/1792 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1792
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0121/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2020 wyniósł 230 000 EUR, co stanowi wzrost o 3,14 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z satysfakcją, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 pozwoliły osiągnąć wskaźnik wykonania środków na zobowiązania w wysokości 99,54 %, co w porównaniu z 2019 r. oznacza spadek o 0,32 %; ubolewa jednak, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 22,33 %, zatem spadł o 18,72 % w stosunku do roku 2019; zauważa, że spadek ten wynika z przeniesienia zobowiązań pozostających do spłaty w wysokości 177 578,67 EUR, czyli 78 % kwot zaangażowanych w związku z podpisanymi umowami o świadczenie usług informatycznych, które nie zostały wykonane przed końcem roku;

2. zauważa, że wskaźnik anulowanych środków budżetowych przeniesionych z 2019 na 2020 r. wyniósł 7 %, co świadczy o nieuzasadnionych zobowiązaniach w poprzednim roku; wzywa Agencję, by dokonywała przeniesień środków budżetowych jedynie w uzasadnionych przypadkach;

Skuteczność

3. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie uwag z poprzednich lat zachęca Agencję, aby dążyła do cyfryzacji swoich usług;

Polityka kadrowa

4. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 94,12 %, gdyż na 17 stanowisk zatwierdzonych w budżecie Unii (17 stanowisk zatwierdzonych w 2019 r.) mianowano 16 urzędników Komisji;

5. zauważa, że Agencja zgłosiła stosunek liczby kobiet i mężczyzn wśród wszystkich pracowników wynoszący 56 % kobiet i 44 % mężczyzn oraz że Agencja prowadzi politykę równych szans;

Udzielanie zamówień publicznych

6. odnotowuje, że projekt Obserwatorium Jądrowego i ESA dotyczący zarządzania informacjami (NOEMI) wzmocni zdolności Agencji w dziedzinie monitorowania rynku materiałów jądrowych i paliw, a jednocześnie umożliwi bezpieczne przechowywanie danych dotyczących newralgicznych umów jądrowych; zauważa, że wdrażanie NOEMI było realizowane w latach 2020-2021, a jego szacunkowy koszt wynosi 355 000 EUR; zauważa, że w czerwcu 2020 r. dostarczono prototyp funkcjonalny, obejmujący kluczowe elementy; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o postępach w realizacji tego projektu;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

7. zauważa, że Agencja dołożyła starań, aby ograniczyć skutki pandemii dla swoich pracowników i zainteresowanych stron, podejmując wszelkie niezbędne kroki w celu kontynuowania swoich podstawowych obowiązków oraz wprowadzając zmiany w strukturze wydatków w drodze zmiany budżetu, aby ograniczyć wydatki na działania, na które pandemia wpłynęła negatywnie; zauważa, że Agencja zainwestowała w modernizację swojej podstawowej aplikacji informatycznej i zmieniła zakres swoich bieżących zadań oraz dostosowała podejście i harmonogram, aby uwzględnić zmieniające się okoliczności w swoim nowym programie prac na 2021 r.; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

8. odnotowuje uwagę Agencji, że ogólnoświatowe środki izolacji przyspieszyły wdrażanie bezpiecznych rozwiązań cyfrowych, co doprowadziło do ogólnego zwiększenia wiedzy cyfrowej i dojrzałości zainteresowanych stron, wspierając uzasadnienie biznesowe NOEMI;

Kontrola wewnętrzna

9. zauważa, że w 2020 r. Agencja przyjęła ramy kontroli wewnętrznej mające na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do realizacji celów określonych w rozporządzeniu finansowym, które obejmują skuteczność, wydajność, oszczędność operacji, wiarygodność sprawozdawczości, ochronę aktywów i informacji, zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie, korygowanie i podejmowanie działań następczych, a także odpowiednie zarządzanie legalnością i prawidłowością transakcji leżących u podstaw rozliczeń; zauważa, że w styczniu 2020 r. Agencja przeprowadziła wszechstronne warsztaty na temat oceny ryzyka, obejmujące wszystkie obszary pracy agencji oraz procesy operacyjne i administracyjne; zauważa ponadto, że Agencja dokonała przeglądu istniejących kontroli i określiła obszary, które wymagały monitorowania;

Inne uwagi

10. w odniesieniu do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii zauważa, że w 2020 r. odbyły się intensywne negocjacje w sprawie przyszłego partnerstwa obu stron w Agencji, w tym w dziedzinie wykorzystania energii jądrowej do zastosowań cywilnych; zauważa, że 24 grudnia 2020 r. Unia i Zjednoczone Królestwo podpisały umowę Euratom, która przewiduje szeroko zakrojoną współpracę w dziedzinie bezpiecznego i pokojowego wykorzystania energii jądrowej, w oparciu o zobowiązania obu stron do przestrzegania międzynarodowych zobowiązań w zakresie nierozprzestrzeniania broni jądrowej, przy zachowaniu wysokiego poziomu norm bezpieczeństwa jądrowego; wzywa Agencję do informowania o rozwoju sytuacji w tym względzie;

11. wzywa Agencję, by w ramach działań następczych w związku z uwagami organu udzielającego absolutorium dotyczącymi absolutorium w 2019 r. położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz by docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych mediów;

12. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 1  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024