- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2020,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0121/2022),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2020 wyniósł 230 000 EUR, co stanowi wzrost o 3,14 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa z satysfakcją, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 pozwoliły osiągnąć wskaźnik wykonania środków na zobowiązania w wysokości 99,54 %, co w porównaniu z 2019 r. oznacza spadek o 0,32 %; ubolewa jednak, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 22,33 %, zatem spadł o 18,72 % w stosunku do roku 2019; zauważa, że spadek ten wynika z przeniesienia zobowiązań pozostających do spłaty w wysokości 177 578,67 EUR, czyli 78 % kwot zaangażowanych w związku z podpisanymi umowami o świadczenie usług informatycznych, które nie zostały wykonane przed końcem roku;
2. zauważa, że wskaźnik anulowanych środków budżetowych przeniesionych z 2019 na 2020 r. wyniósł 7 %, co świadczy o nieuzasadnionych zobowiązaniach w poprzednim roku; wzywa Agencję, by dokonywała przeniesień środków budżetowych jedynie w uzasadnionych przypadkach;
Skuteczność
3. w odniesieniu do działań podjętych w następstwie uwag z poprzednich lat zachęca Agencję, aby dążyła do cyfryzacji swoich usług;
Polityka kadrowa
4. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 94,12 %, gdyż na 17 stanowisk zatwierdzonych w budżecie Unii (17 stanowisk zatwierdzonych w 2019 r.) mianowano 16 urzędników Komisji;
5. zauważa, że Agencja zgłosiła stosunek liczby kobiet i mężczyzn wśród wszystkich pracowników wynoszący 56 % kobiet i 44 % mężczyzn oraz że Agencja prowadzi politykę równych szans;
Udzielanie zamówień publicznych
6. odnotowuje, że projekt Obserwatorium Jądrowego i ESA dotyczący zarządzania informacjami (NOEMI) wzmocni zdolności Agencji w dziedzinie monitorowania rynku materiałów jądrowych i paliw, a jednocześnie umożliwi bezpieczne przechowywanie danych dotyczących newralgicznych umów jądrowych; zauważa, że wdrażanie NOEMI było realizowane w latach 2020-2021, a jego szacunkowy koszt wynosi 355 000 EUR; zauważa, że w czerwcu 2020 r. dostarczono prototyp funkcjonalny, obejmujący kluczowe elementy; wzywa Agencję, aby informowała organ udzielający absolutorium o postępach w realizacji tego projektu;
Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania
7. zauważa, że Agencja dołożyła starań, aby ograniczyć skutki pandemii dla swoich pracowników i zainteresowanych stron, podejmując wszelkie niezbędne kroki w celu kontynuowania swoich podstawowych obowiązków oraz wprowadzając zmiany w strukturze wydatków w drodze zmiany budżetu, aby ograniczyć wydatki na działania, na które pandemia wpłynęła negatywnie; zauważa, że Agencja zainwestowała w modernizację swojej podstawowej aplikacji informatycznej i zmieniła zakres swoich bieżących zadań oraz dostosowała podejście i harmonogram, aby uwzględnić zmieniające się okoliczności w swoim nowym programie prac na 2021 r.; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
8. odnotowuje uwagę Agencji, że ogólnoświatowe środki izolacji przyspieszyły wdrażanie bezpiecznych rozwiązań cyfrowych, co doprowadziło do ogólnego zwiększenia wiedzy cyfrowej i dojrzałości zainteresowanych stron, wspierając uzasadnienie biznesowe NOEMI;
Kontrola wewnętrzna
9. zauważa, że w 2020 r. Agencja przyjęła ramy kontroli wewnętrznej mające na celu zapewnienie wystarczającej pewności co do realizacji celów określonych w rozporządzeniu finansowym, które obejmują skuteczność, wydajność, oszczędność operacji, wiarygodność sprawozdawczości, ochronę aktywów i informacji, zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie, korygowanie i podejmowanie działań następczych, a także odpowiednie zarządzanie legalnością i prawidłowością transakcji leżących u podstaw rozliczeń; zauważa, że w styczniu 2020 r. Agencja przeprowadziła wszechstronne warsztaty na temat oceny ryzyka, obejmujące wszystkie obszary pracy agencji oraz procesy operacyjne i administracyjne; zauważa ponadto, że Agencja dokonała przeglądu istniejących kontroli i określiła obszary, które wymagały monitorowania;
Inne uwagi
10. w odniesieniu do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii zauważa, że w 2020 r. odbyły się intensywne negocjacje w sprawie przyszłego partnerstwa obu stron w Agencji, w tym w dziedzinie wykorzystania energii jądrowej do zastosowań cywilnych; zauważa, że 24 grudnia 2020 r. Unia i Zjednoczone Królestwo podpisały umowę Euratom, która przewiduje szeroko zakrojoną współpracę w dziedzinie bezpiecznego i pokojowego wykorzystania energii jądrowej, w oparciu o zobowiązania obu stron do przestrzegania międzynarodowych zobowiązań w zakresie nierozprzestrzeniania broni jądrowej, przy zachowaniu wysokiego poziomu norm bezpieczeństwa jądrowego; wzywa Agencję do informowania o rozwoju sytuacji w tym względzie;
11. wzywa Agencję, by w ramach działań następczych w związku z uwagami organu udzielającego absolutorium dotyczącymi absolutorium w 2019 r. położyła nacisk na rozpowszechnianie wyników swoich badań wśród społeczeństwa oraz by docierała do obywateli za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych mediów;
12. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 1 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.258.372 |
| Rodzaj: | Rezolucja |
| Tytuł: | Rezolucja 2022/1792 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2020 |
| Data aktu: | 04/05/2022 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2022 |