Rezolucja 2022/1735 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2020

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1735
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2020

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2020,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0107/2022),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu) (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2020 wyniósł 130 986 611 EUR, co stanowi wzrost o 27,25 % w porównaniu z 2019 r.; mając na uwadze, że wzrost ten spowodowany jest głównie wzrostem wydatków związanych ze wsparciem operacyjnym; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2020 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne, oraz wystarczające dowody kontroli potwierdzające, że dochody i wydatki leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe; mając na uwadze, że Urząd zaradził problemom, które spowodowały zastrzeżenia w opinii na temat wydatków leżących u podstaw rozliczeń, oraz że Trybunał nie stwierdził istotnych błędów, co zasługuje na uznanie;

C. mając na uwadze, że Trybunał, nie kwestionując opinii pokontrolnej, zwraca uwagę na fakt, że tocząca się przed Sądem Unii Europejskiej sprawa T-621/20 (EMCS przeciwko EASO) ma wpływ na pewne aspekty tej opinii; mając na uwadze, że w 2020 r. Urząd wszczął otwartą procedurę naboru pracowników tymczasowych w celu wsparcia personelu w swojej głównej siedzibie i działalności na Malcie na łączną szacowaną kwotę 27,7 mln EUR w ciągu 48 miesięcy; mając na uwadze, że w październiku 2020 r. oferent, którego oferta nie została wybrana, złożył oficjalną skargę na Urząd do Sądu Unii Europejskiej, kwestionując wynik postępowania o udzielenie zamówienia;

Wyniki dochodzenia Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)

1. zwraca uwagę, że po otrzymaniu pod koniec 2018 r. sprawozdania Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), które zostało szczegółowo omówione w sprawozdaniu w sprawie absolutorium za 2018 r., Urząd wszczął w 2019 r. trzy postępowania dyscyplinarne, które są obecnie w toku; docenia współpracę obecnego kierownictwa Urzędu z OLAF i jego zaangażowanie w realizację proponowanych zaleceń; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Urzędu do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zakończeniu tych postępowań;

Zarządzanie budżetem i finansami

2. zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2020 pozwoliły osiągnąć wskaźnik wykonania budżetu w wysokości 95,14 %, czyli mniej więcej na tym samym poziomie co w 2019 r. (95,22 %); odnotowuje z niepokojem, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 80,91 %, co oznacza spadek o 8,95 % w porównaniu z poprzednim rokiem (89,86 %) i co Trybunał ocenia jako niski wskaźnik wykonania; z zaniepokojeniem odnotowuje wniosek Trybunału, zgodnie z którym poziom przeniesień środków na zobowiązania w odniesieniu do wydatków operacyjnych był wysoki i wyniósł 33,8 %, a wskaźnik anulowania środków budżetowych przeniesionych z 2019 na 2020 r. również był wysoki i wyniósł 19 %; zwraca uwagę na wniosek Trybunału, iż jest to sprzeczne z budżetową zasadą jednoroczności; wzywa Urząd do podjęcia działań następczych w związku z zaleceniem Trybunału dotyczącym usprawnienia cyklów planowania i wykonania budżetu oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

3. zwraca uwagę, że Trybunał uznał łączną kwotę 1 177 848 EUR z tytułu płatności dokonanych w 2020 r. za nieprawidłową, ponieważ płatności te były związane z błędami w zamówieniach w ramach postępowań przeprowadzonych w latach 2016 i 2017 dotyczących lokali wynajmowanych w Rzymie oraz z postępowaniami o udzielenie zamówienia uznanymi za nieprawidłowe przez Trybunał w poprzednich latach (tj. zamówieniami dotyczącymi lokali wynajmowanych na wyspie Lesbos, pracowników tymczasowych we Włoszech i ekspertów zewnętrznych); docenia wysiłki obecnego kierownictwa Urzędu zmierzające do rozwiązania, w miarę możliwości, tych umów lub do ograniczenia w inny sposób ich przyszłych skutków finansowych;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w latach 2019-2020 liczba uwag pozostających do rozwiązania z poprzednich sprawozdań z kontroli Trybunału zmniejszyła się o połowę; zauważa jednak, że 8 z 12 zaleceń nadal jest realizowanych; wzywa Urząd do zastosowania się do uwag Trybunału i podjęcia działań w celu wywiązania się z jego zobowiązań prawnych;

5. przypomina wniosek Trybunału dotyczący roku budżetowego 2017, zgodnie z którym procedury monitorowania wydatków związanych z podróżami były niewystarczające; przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Urząd przeprowadził wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w tej sprawie, efektem którego były również ustalenia OLAF; zauważa, że w związku z tymi ustaleniami podjęto działania następcze i odpowiednie kroki prawne; zauważa, że na początku 2020 r. Urząd usprawnił procedury monitorowania wydatków związanych z podróżami;

6. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że 11 czerwca 2021 r. ustanowiono, a od 1 stycznia 2022 r. zaczęto w pełni stosować skuteczną politykę zarządzania wynajmowanymi lokalami i powiązanymi usługami, której domagał się Trybunał;

7. przypomina zalecenie Trybunału w sprawie roku budżetowego 2018, zgodnie z którym Urząd powinien ustanowić skuteczną kontrolę finansową ex post; zauważa, że w związku z tym zaleceniem Urząd ustanowił dwa rodzaje kontroli ex post; wzywa Urząd do szybkiego zakończenia trwających procesów za lata 2020 i 2021 oraz do niezwłocznego poinformowania organu udzielającego absolutorium o ich wynikach;

8. zwraca uwagę na wniosek zarządu Urzędu, który negatywnie ocenił efektywność kosztową i wartość dodaną utworzenia jednostki audytu wewnętrznego uzupełniającej funkcję kontrolną sprawowaną już przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji;

Wyniki

9. zwraca uwagę, że Urząd poinformował, iż w 2020 r. zrealizował łącznie 5 313 płatności w porównaniu z 9 871 płatnościami w 2019 r., przy czym 334 (6,29 %) płatności zrealizowano ponad 30 dni po otrzymaniu faktury, w porównaniu z 1 312 (13,29 %) w 2019 r.; odnotowuje, że w 2020 r. wypłacono odsetki w wysokości 6 374,89 EUR w porównaniu z 25 652,34 EUR w 2019 r.; z zadowoleniem przyjmuje znaczną poprawę ogólnych wyników w zakresie terminów płatności oraz obniżenie odsetek wypłacanych z tytułu opóźnień w płatnościach;

10. przypomina, że w 2020 r. w państwach członkowskich małoletni bez opieki złożyli około 13 600 wniosków o udzielenie azylu; podkreśla, jak ważne jest zapewnienie ochrony małoletnich dzięki specjalnemu systemowi ich przyjmowania;

11. zauważa, że Urząd stosuje pewne środki jako kluczowe wskaźniki efektywności do oceny wyników swojej działalności; z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie lub przekroczenie celów dla większości wskaźników pomimo trudności napotykanych w związku z pandemią COVID-19; ubolewa, że w przypadku szeregu wskaźników nie były dostępne żadne dane krajowe z państw członkowskich, i wzywa właściwe organy krajowe oraz Urząd do zajęcia się tą kwestią przy wykorzystaniu wszelkich dostępnych kanałów;

12. z zadowoleniem zauważa, że Urząd regularnie współpracuje z innymi agencjami unijnymi, a w szczególności z agencjami działającymi w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych; z zadowoleniem przyjmuje współpracę opartą na dwustronnych umowach o współpracy, takich jak ustalenia robocze między Urzędem a Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) czy Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej i Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), oraz plany współpracy z Fronteksem i eu-LISA mające na celu lepsze dostosowanie wspólnych projektów i systematyczną wymianę informacji;

Polityka kadrowa

13. zwraca uwagę, że na dzień 31 grudnia 2020 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 78,96 %, tj. zatrudniono 289 z 366 pracowników na czas określony przewidzianych w budżecie Unii (budżet na 2019 r. przewidywał 284 takie stanowiska), a kolejnych 17 stanowisk zostało zaoferowanych lub przyjętych; odnotowuje ponadto, że w 2020 r. Urząd zatrudniał 91 pracowników kontraktowych i oddelegowanych ekspertów krajowych, a kolejnych 22 stanowisk zostało zaoferowanych lub przyjętych, przy czym budżet przewidywał odpowiednio 123 i 11 stanowisk;

14. z zadowoleniem przyjmuje tendencję spadkową w odniesieniu do liczby pracowników tymczasowych w porównaniu z całkowitą liczbą pracowników; podkreśla, że jedną z przyczyn zależności od personelu tymczasowego było opóźnienie w przyjęciu i wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 2  (zwanego dalej "rozporządzeniem") ustanawiającego Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu; z zadowoleniem przyjmuje wejście w życie rozporządzenia, które pozwoliło Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu zatrudniać ekspertów za wynagrodzeniem; podkreśla, że w celu zmniejszenia tej zależności Urząd podjął aktywny dialog z Komisją; ubolewa, że można było znaleźć jedynie rozwiązania krótkoterminowe, a w 2020 r. Urząd mógł zatrudnić 58 pracowników kontraktowych jedynie na okres jednego roku, do czasu planowanego przyjęcia rozporządzenia; zauważa jednak, że ze względu na opóźnienie w przyjęciu rozporządzenia Urząd znalazł się w trudnej sytuacji, ponieważ porozumienie nie pozwalało mu na przedłużenie tych umów do czasu wejścia w życie nowego rozporządzenia; z ubolewaniem zauważa poważny brak myślenia perspektywicznego ze strony Komisji w momencie opracowywania i przydzielania tych stanowisk Urzędowi; podkreśla, że sytuacja ta negatywnie wpłynęła na zdolność Urzędu do rekrutacji pracowników i na jego działalność;

15. zauważa z zaniepokojeniem, że pomimo wniosku Trybunału, zgodnie z którym poczyniono postępy w przyciąganiu nowych pracowników, wskaźnik wykonania w wysokości 78,96 % oznacza, że czwarty rok z rzędu Urząd nie zdołał osiągnąć celów swojego planu zatrudnienia; zauważa, że w 2020 r. dodatkowo zatrudniono 58 pracowników kontraktowych, którzy nie byli przewidziani w planie zatrudnienia; z zadowoleniem przyjmuje stopniowy wzrost wskaźnika obsadzenia stanowisk w Urzędzie oraz fakt, że według przewidywań pod koniec 2021 r. poziom wykonania planu zatrudnienia w Urzędzie powinien wynieść nieco ponad 90 %; z zadowoleniem przyjmuje odnotowany spadek wskaźnika rotacji personelu z 6,58 % w 2019 r. do 5,73 % w 2020 r.;

16. przypomina wniosek Trybunał dotyczący roku budżetowego 2017, zgodnie z którym monitorowanie umów pod kątem zgodności z krajowymi przepisami dotyczącymi pracowników tymczasowych było niewystarczające; zauważa, że biorąc pod uwagę sprawę C-948/19 toczącą się przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanym dalej "Trybunałem Sprawiedliwości"), Trybunał powstrzyma się od przedstawiania jakichkolwiek uwag na temat prawidłowości podejścia Urzędu; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o dalszych krokach podjętych w tej kwestii po opublikowaniu przez Trybunał Sprawiedliwości decyzji w tej sprawie;

17. przypomina wniosek Trybunału z roku budżetowego 2018, zgodnie z którym zawierane przez Urząd umowy z przedsiębiorstwami z branży IT sformułowano w taki sposób, iż mogłyby oznaczać oddelegowanie pracowników tymczasowych, a nie uzyskanie ściśle określonych usług bądź produktów, oraz że byłoby to sprzeczne z regulaminem pracowniczym i przepisami Unii dotyczącymi zatrudnienia socjalnego; przypomina zalecenie Trybunału, aby Urząd sporządzał umowy w sposób zapobiegający niejasności co do tego, czy przedmiotem jest zamówienie usług informatycznych czy pracowników tymczasowych, oraz odnotowuje uwagę Trybunału dotyczącą roku budżetowego 2020 o tym, że działania w tej kwestii są nadal prowadzone; wzywa Urząd do szybkiego zajęcia się tą kwestią;

18. przypomina, że w odniesieniu do roku budżetowego 2019 Trybunał stwierdził, że w procedurach wyboru ekspertów zewnętrznych i zawierania umów z nimi systematycznie brakowało solidnej ścieżki audytu oraz że późniejsze płatności z tytułu tych umów są nieprawidłowe; zauważa, że Urząd zrealizował zalecenia Trybunału, publikując w 2020 r. nowe zaproszenie do wyrażenia zainteresowania; wzywa Urząd do informowania na bieżąco organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

19. podkreśla, że przydział stanowisk przez Komisję na poziomie niewspółmiernym do wymogów i zadań przewidzianych dla danego stanowiska ma negatywny wpływ na funkcjonowanie Urzędu;

20. przyjmuje do wiadomości ustalenie Trybunału, że w 2020 r. w Urzędzie było 16 wakatów na stanowiskach kierowniczych, przy czym 10 z nich było przez ponad rok obsadzonych przez pracowników pełniących obowiązki; odnotowuje stwierdzenie Trybunału, że jest to sprzeczne z regulaminem pracowniczym, który ogranicza czas trwania tymczasowych nominacji na stanowiska kierownicze do jednego roku, oraz że taka niepewność na stanowiskach kierowniczych może negatywnie wpłynąć na zarządzanie Urzędem i strategiczną ciągłość jego działalności;

21. przypomina, że wykonując swoje działania, Urząd jest w pewnym stopniu zależny od współpracy z państwami członkowskimi, np. pod względem liczby ekspertów krajowych udostępnianych w ramach interwencyjnej rezerwy ekspertów ds. azylu, o której mowa w art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010 3  ustanawiającego Urząd; podkreśla, że zdaniem Trybunału, ze względu na ograniczoną liczbę takich udostępnionych ekspertów krajowych, na potrzeby wykonywania zadań z zakresu wsparcia operacyjnego w terenie Urząd polega w większym stopniu na pracownikach zatrudnionych za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej; wzywa państwa członkowskie do wywiązywania się z zobowiązań w zakresie ekspertów krajowych, aby Urząd nie musiał polegać na wykonawcach zewnętrznych;

22. z niepokojem odnosi się do równowagi płci w kadrze kierowniczej najwyższego szczebla złożonej z 10 mężczyzn (83,3 %) i 2 kobiet (16,7 %), jak i w zarządzie złożonym z 21 mężczyzn (67,7 %) i 10 kobiet (32,3 %); odnotowuje, że ogółem w skład personelu wchodzi 186 mężczyzn (38,0 %) i 304 kobiety (62,0 %); zwraca się do Urzędu, aby w przyszłości zapewnił równowagę płci w kadrze kierowniczej i wśród pracowników; ponawia apel do Komisji i państw członkowskich, by podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Urzędu zwracały uwagę na równowagę płci;

23. odnotowuje toczącą się przed Sądem sprawę dotyczącą procedur zatrudniania pracowników tymczasowych na Malcie; podkreśla, że wszystkie procedury udzielania zamówień publicznych w agencjach Unii muszą się odbywać z zachowaniem wysokiego poziomu przejrzystości; wzywa Urząd do regularnego informowania organu udzielającego absolutorium o stanie i przebiegu postępowania sądowego w tej sprawie;

Udzielanie zamówień publicznych

24. odnotowuje, że w 2020 r. Urząd uruchomił 65 procedur, w porównaniu z 48 w 2019 r., w tym większość procedur negocjacyjnych z udziałem jednego kandydata (40 %) i otwartych zaproszeń (26,15 %);

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

25. przyjmuje do wiadomości skierowaną do organu udzielającego absolutorium odpowiedź Urzędu w sprawie deklaracji interesów, w której stwierdzono, że przy obejmowaniu stanowiska wszyscy pracownicy podpisują deklarację interesów; zwraca uwagę, że deklarację interesów dyrektor wykonawczej opublikowano na stronie internetowej Urzędu; ponownie wzywa Urząd, by opublikował na swojej stronie internetowej deklaracje interesów pozostałych członków kadry kierowniczej wyższego szczebla;

26. zauważa, że służby prowadzą już ostatnie konsultacje w sprawie zmienionej polityki w zakresie konfliktu interesów przez przedłożeniem jej zarządowi; wzywa Urząd do sfinalizowania tej zmienionej polityki;

Kontrola wewnętrzna

27. z zadowoleniem przyjmuje przegląd strategii kontroli w odniesieniu do głównych działań kontrolnych prowadzonych przez Urząd przy zastosowaniu podejścia opartego na analizie ryzyka i uwzględnieniu opłacalności kontroli; z zadowoleniem przyjmuje ogólną poprawę sytuacji w zakresie kontroli wewnętrznej, w tym zamówień publicznych, w Urzędzie, co można wywnioskować ze sprawozdania Trybunału; odnotowuje w związku z tym uwagę Trybunału, zgodnie z którą plan działania w zakresie zarządzania z 2018 r. został przerwany w 2020 r. i włączony do kwartalnego sprawozdania monitorującego dla zarządu i samooceny kontroli wewnętrznej, ale Trybunał nadal uznaje za istotne niektóre działania wymagające starannego wprowadzenia, oraz wzywa Urząd do dalszego wdrażania tych działań ze zwróceniem szczególnej uwagi na liczbę pracowników tymczasowych zastępujących pracowników etatowych, liczbę wolnych stanowisk kierowniczych i aktualizację polityki dotyczącej konfliktu interesów, a także do informowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

28. przyjmuje z zadowoleniem szczegółową analizę dotyczącą samooceny kontroli wewnętrznej Urzędu zawartą w jego skonsolidowanym rocznym sprawozdaniu z działalności, które umożliwiło dokładny wgląd w stan kontroli wewnętrznej w Urzędzie; zwraca uwagę na wniosek z samooceny, zgodnie z którym system kontroli wewnętrznej Urzędu jest skuteczny i wydajny, przy czym konieczne jest wprowadzenie pewnych ulepszeń; zachęca Urząd do dalszego stosowania dobrych praktyk polegających na ocenie i wdrażaniu zidentyfikowanych usprawnień;

29. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. usprawniono wdrażanie ram kontroli wewnętrznej poprzez dodanie funkcji kontroli ex post, uwzględniając tym samym uwagi organu udzielającego absolutorium z poprzednich lat;

Reakcja na pandemię COVID-19 i ciągłość działania

30. zwraca uwagę, że decyzją dyrektor wykonawczej z 11 marca 2020 r. utworzono w Urzędzie zespół reagowania na COVID-19, oraz odnotowuje skoordynowaną reakcję Urzędu na pandemię COVID-19; zwraca uwagę, że skala i złożoność operacji Urzędu oraz ostatnie wydarzenia, takie jak pandemia COVID-19, podkreślają znaczenie takiego sformalizowanego, zaktualizowanego planu; odnotowuje, że Urząd przyjął plan ciągłości działania 31 marca 2021 r.;

31. z zadowoleniem przyjmuje wsparcie w postaci wideokonferencji sieci tematycznych, którego Urząd udzielił państwom członkowskim w związku z wyzwaniami wynikającymi z pandemii COVID-19, takimi jak wpływ pandemii na pewne aspekty procedury azylowej i przesiedleń; z zadowoleniem przyjmuje zalecenia dotyczące rozwiązań zdalnych w zakresie rejestracji i przesłuchań w sprawach azylowych; z uznaniem odnotowuje plan proaktywnego wdrożenia przez Urząd szczepień osób ubiegających się o azyl i osób korzystających z ochrony międzynarodowej;

32. z zadowoleniem odnotowuje fakt, że według Urzędu niektóre środki podjęte w odpowiedzi na pandemię COVID-19 miały pozytywny wpływ na jego efektywność środowiskową, w szczególności zmniejszenie zużycia energii elektrycznej, zmniejszenie wkładu Urzędu w globalne emisje CO2 związane z podróżami ze względu na odwołanie wyjazdów służbowych i podróży uczestników biorących udział w posiedzeniach Urzędu i sesjach szkoleniowych oraz zniesienie wymogu fizycznej obecności kandydatów biorących udział w procedurach naboru pracowników i w pisemnych ocenach, zamiast których zastosowano alternatywne rozwiązania zarządzane zdalnie (wideokonfe- rencje i monitorowaną ocenę online);

Inne uwagi

33. odnotowuje z zadowoleniem, że Urząd rozważa utrzymanie środków ochrony środowiska i uzupełnienie ich bardziej długotrwałymi inicjatywami na rzecz zmniejszenia śladu węglowego oraz zajęcie się kwestiami budownictwa ekologicznego i zrównoważonej mobilności w odniesieniu do podróży personelu, bardziej ekologicznych dojazdów do pracy i podróży związanych z zebraniami i szkoleniami; zachęca Urząd do dzielenia się wyciągniętymi wnioskami z innymi członkami sieci agencji UE;

34. z satysfakcją odnotowuje utworzenie w 2020 r. w ramach biura wykonawczego Urzędu sektora ds. prawnych i ochrony danych; podkreśla, że sektor ds. prawnych i ochrony danych przyczynia się do zapewnienia solidnego otoczenia prawnego dla funkcjonowania Urzędu, prowadząc postępowania sądowe i postępowania poprzedzające wniesienie skargi oraz reprezentując Urząd w sprawach sądowych;

35. podkreśla, że w 2020 r. Urząd nadal napotykał trudności w wypełnianiu niektórych zadań z powodu nieaktualnego mandatu, zwłaszcza w odniesieniu do ram prawnych i mechanizmów rozmieszczania zespołów wsparcia w dziedzinie azylu zapewniających wsparcie wymagane przez państwa członkowskie; z zadowoleniem przyjmuje porozumienie osiągnięte przez współprawodawców i wejście w życie rozporządzenia, które przekształciło Urząd w pełnoprawną Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu;

36. przypomina o ważnej roli, jaką Urząd odgrywa w polityce azylowej Unii, zapewniając państwom członkowskim cenną wiedzę i zasoby w tej dziedzinie; z zadowoleniem przyjmuje podpisanie w 2020 r. nowego planu wsparcia operacyjnego z Hiszpanią, dzięki czemu łączna liczba państw wspieranych przez Urząd wzrosła do ośmiu; podkreśla, że zastosowanie tego działania wspierającego oznacza, iż Urząd stał się w pełni operacyjny w piątym już państwie członkowskim, po Cyprze, Grecji, Włoszech i Malcie, a tym samym wspiera obecnie wszystkie najważniejsze państwa pierwszego przybycia w zarządzaniu procedurami azylowymi i procedurami przyjmowania;

37. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 4 maja 2022 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 114 z 31.3.2021, s. 191.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 z dnia 15 grudnia 2021 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu i uchylające rozporządzenie (UE) nr 439/2010 (Dz.U. L 468 z 30.12.2021, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 439/2010 z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie utworzenia Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 11).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0196.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.258.228

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2022/1735 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2020
Data aktu: 04/05/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022