Decyzja wykonawcza 2022/1847 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1847
z dnia 28 września 2022 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 6901)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 4 października 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 1 sierpnia 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej:

"Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "Inicjatywa ma na celu ułatwienie dostępu do edukacji osobom mającym specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksję, dyskalkulię, dysgrafię). Uczniowie z takimi trudnościami doświadczają problemów w kontynuowaniu kształcenia ze względu na brak wiedzy na ten temat, brak odpowiednich materiałów do nauki oraz niesprawiedliwe warunki egzaminowania. Mimo że państwa członkowskie zajmują się tą kwestią indywidualnie, rozbieżności w przyjętych przez nie definicjach trudności w uczeniu się, różne metody wykrywania tych trudności i udzielania pomocy sprawiają, że warunki panujące w poszczególnych krajach coraz bardziej się różnią. W związku z tym uczniowie mogą być traktowani inaczej w innych państwach członkowskich, co może utrudniać im korzystanie z przysługującego im na mocy Traktatów prawa do swobodnego przemieszczania się i może mieć wpływ na ich edukację i integrację ze społeczeństwem. Niniejszym zwracamy się więc do Komisji o przedstawienie wniosku dotyczącego zalecenia Rady, na podstawie art. 165 ust. 4 tiret drugie TFUE, zawierającego wspólne wytyczne dla rządów krajowych na temat sposobów wykrywania i rozwiązywania trudności w uczeniu się. Lepsza integracja osób mających trudności w uczeniu się w ramach systemu edukacji byłaby ważnym krokiem w kierunku zapewnienia równych szans wszystkim obywatelom UE".

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegółowe informacje na temat samej inicjatywy, jej celów i kontekstu, a także opisano powody, dla których warto ją poprzeć. Podkreślono w nim trzy następujące punkty inicjatywy:

1) inicjatywa może uwypuklić globalny charakter problemu i potrzebę rozwiązania go na poziomie europejskim;

2) Komisja może wnieść wkład w badania nad specyficznymi trudnościami w uczeniu się dzięki swojemu zespołowi ekspertów i znajomości prawodawstwa wszystkich państw członkowskich, przy czym badania te powinny koncentrować się na ustaleniu ogólnoeuropejskiej definicji trudności w uczeniu się i ustanowieniu środków wyrównawczych; oraz

3) inicjatywa może podkreślić znaczenie wykorzystania nowych technologii w ułatwianiu procesu uczenia się uczniom mającym specyficzne trudności.

(4) Dodatkowy dokument załączony do inicjatywy zawiera analizę porównawczą dotyczącą dysleksji w różnych krajach europejskich.

(5) W odniesieniu do ogólnego celu inicjatywy, jakim jest ułatwienie dostępu do edukacji osobom mającym trudności w uczeniu się dzięki rozwijaniu edukacji wysokiej jakości w oparciu o współpracę między państwami członkowskimi, a w razie potrzeby - przez wspieranie i uzupełnianie ich działań przy pełnym poszanowaniu odpowiedzialności państw członkowskich za treść nauczania i organizację systemów edukacyjnych, Komisja jest uprawniona do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego na podstawie art. 165 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

(6) Punkty pierwszy i trzeci załącznika do inicjatywy mają charakter ogólny i nie wydaje się, aby wymagały konkretnych działań wspierających realizację ogólnego celu inicjatywy. Choć wydaje się, że w drugim punkcie załącznika do inicjatywy zachęca się Komisję do "wniesienia znaczącego wkładu w badania nad specyficznymi trudnościami w uczeniu się", to działanie to ma najwyraźniej charakter przygotowawczy w stosunku do głównego celu inicjatywy. Celem tym jest zaś przedstawienie przez Komisję, na podstawie art. 165 ust. 4 tiret drugie TFUE, wniosku dotyczącego zalecenia Rady, które miałoby ułatwić dostęp do edukacji osobom mającym trudności w uczeniu się i w którym Komisja mogłaby uwzględnić elementy odnośnych badań.

(7) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej: "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Rebecca LIZIER i Nia RAYCHEVA.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2022 r.

ISSN 1977-0766 (wydanie elektroniczne)

ISSN 1725-5139 (wydanie papierowe)

Unii Europejskiej

L-2985 Luksemburg LUKSEMBURG

PL

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.256.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1847 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Specyficzne trudności w uczeniu się na poziomie UE" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 (Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
Data aktu: 28/09/2022
Data ogłoszenia: 04/10/2022