Decyzja 2022/1660 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników III i IV do Umowy

DECYZJA RADY (UE) 2022/1660
z dnia 20 września 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników III i IV do Umowy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 1  (zwana dalej "Umową") została podpisana w dniu 23 listopada 2017 r. zgodnie z decyzją Rady (UE) 2017/2240 2 .

(2) Umowa została zawarta decyzją Rady (UE) 2018/219 3  i weszła w życie w dniu 1 stycznia 2020 r.

(3) Zgodnie z art. 12 ust. 3 Umowy Wspólny Komitet może przyjmować decyzje, które z chwilą ich wejścia w życie są

wiążące dla Stron.

(4) Art. 13 ust. 2 Umowy przewiduje, że Wspólny Komitet może wprowadzić zmiany w załącznikach do Umowy.

(5) Należy przywrócić zgodność i spójność między przepisami prawnymi i ich praktycznym stosowaniem w celu ochrony danych szczególnie chronionych, w szczególności przed bezprawnym ujawnieniem lub utratą integralności. W celu zapewnienia spójnego stosowania oznaczenia wrażliwości jak określono w załącznikach III i IV do Umowy należy zmienić te załączniki zgodnie z art. 13 ust. 2 Umowy.

(6) Wspólny Komitet ma przyjąć decyzję w odniesieniu do zmiany załączników III i IV do Umowy podczas swojego piątego posiedzenia lub wcześniej w drodze procedury pisemnej zgodnie z art. 8 ust. 4 regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu 4 .

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach Wspólnego Komitetu w odniesieniu do zmiany załączników III i IV do Umowy, ponieważ zmienione załączniki będą wiążące dla Unii.

(8) Stanowisko Unii w ramach Wspólnego Komitetu powinno zatem być oparte na dołączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii podczas piątego posiedzenia Wspólnego Komitetu lub wcześniej w drodze procedury pisemnej zgodnie z art. 8 ust. 4 regulaminu wewnętrznego Wspólnego Komitetu, opiera się na projekcie decyzji Wspólnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 września 2022 r.

PROJEKT

DECYZJA NR 1/2022 WSPÓLNEGO KOMITETU USTANOWIONEGO UMOWĄ MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ A KONFEDERACJĄ SZWAJCARSKĄ W SPRAWIE POWIĄZANIA ICH SYSTEMÓW HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH

z dnia ...

w sprawie zmiany załączników III i IV do Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

WSPÓLNY KOMITET,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych 5  (zwaną dalej "Umową"), w szczególności jej art. 9 i art. 13 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 ust. 2 Umowy dane szczególnie chronione są oznaczane zgodnie z ich poziomem wrażliwości.

(2) Załącznik III do Umowy określa sposób oznaczania danych szczególnie chronionych przetwarzanych i wymienianych na podstawie Umowy. Zobowiązuje on Strony do stosowania poziomów wrażliwości w celu zidentyfikowania takich danych szczególnie chronionych.

(3) Załącznik IV do Umowy określa poziomy wrażliwości systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS) i ustanawia ogólny poziom wrażliwości informacji.

(4) Oznaczanie informacji oraz odpowiednie postępowanie z tymi informacjami jest ważne dla zapewnienia niezbędnego poziomu poufności informacji w celu uniknięcia szkód powstałych w wyniku bezprawnego ujawnienia lub utraty integralności.

(5) Przyjmując instrukcję bezpieczeństwa "Oznakowanie i przetwarzanie szczególnie chronionych informacji jawnych" 6 , Komisja Europejska zmieniła klauzule tajności szczególnie chronionych informacji jawnych do wewnętrznego użytku Komisji Europejskiej. Komisja Europejska zaleciła sporządzenie umowy z partnerami zewnętrznymi określającej zasady postępowania w odniesieniu do wszystkich wymienianych między nimi informacji.

(6) W celu zapewnienia spójnego stosowania oznaczenia wrażliwości jak określono w załącznikach III i IV do Umowy, Wspólny Komitet może zmienić te załączniki zgodnie z art. 13 ust. 2 Umowy.

(7) Na swoim trzecim posiedzeniu, które odbyło się w dniu 26 listopada 2020 r., Wspólny Komitet zatwierdził instrukcje postępowania zgodnie z załącznikiem III do Umowy, o których mowa w art. 8 ust. 2 Umowy.

(8) Grupa robocza ustanowiona decyzjami Wspólnego Komitetu nr 1/2020 7  i nr 2/2020 8  zaleciła, zgodnie z mandatem przewidzianym w tych decyzjach, zmianę instrukcji postępowania w celu zapewnienia spójnego stosowania oznaczenia wrażliwości,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki III i IV do Umowy zastępuje się tekstem zawartym w załącznikach III i IV w dodatku do niniejszej decyzji Wspólnego Komitetu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

DODATEK

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  III

POZIOMY WRAŻLIWOŚCI ORAZ INSTRUKCJE POSTĘPOWANIA Z INFORMACJAMI

Strony muszą korzystać z następujących poziomów wrażliwości w celu identyfikacji danych szczególnie chronionych przetwarzanych i wymienianych w ramach niniejszej Umowy.

W tym celu oznaczenia określone w art. 9 ust. 2 niniejszej Umowy stosuje się w następujący sposób:

- "ograniczony poziom ochrony w ETS" stosuje się w Unii jako "SENSITIVE: ETS Joint Procurement"; w Szwajcarii jako "LIMITED: ETS"

- "szczególny poziom ochrony w ETS" stosuje się w Unii jako "SENSITIVE: ETS"

- "krytyczny poziom ochrony w ETS" stosuje się w Unii i w Szwajcarii jako "SPECIAL HANDLING: ETS Critical".

Informacje oznaczone jako "SPECIAL HANDLING: ETS Critical" to informacje bardziej wrażliwe niż informacje oznaczone jako "SENSITIVE: ETS", które z kolei są bardziej wrażliwe niż informacje oznaczone jako "SENSITIVE: ETS Joint Procurement" w Unii lub "LIMITED: ETS" w Szwajcarii.

Strony zgadzają się opracować instrukcje postępowania z informacjami na podstawie istniejącej unijnej polityki klasyfikacji informacji ETS, natomiast w przypadku Szwajcarii - na podstawie rozporządzenia w sprawie ochrony informacji oraz federalnej ustawy o ochronie danych. Instrukcje postępowania z informacjami przedkłada się do zatwierdzenia Wspólnemu Komitetowi. Po ich zatwierdzeniu ze wszystkimi informacjami postępuje się stosownie do ich poziomu wrażliwości, zgodnie z instrukcjami postępowania z informacjami.

W przypadku rozbieżności w zakresie oceny poziomu wrażliwości przez Strony zastosowanie ma wyższy poziom ochrony.

Prawodawstwo każdej ze Stron musi zawierać równoważne podstawowe wymogi bezpieczeństwa dotyczące etapów postępowania z informacjami, uwzględniające poziomy wrażliwości w odniesieniu do ETS:

- tworzenie dokumentu

- zasoby

- poziom wrażliwości

- przechowywanie

- dokument elektroniczny w sieci

- dokument elektroniczny w środowisku lokalnym

- dokument fizyczny

- przekazywanie drogą elektroniczną

- telefon stacjonarny i komórkowy

- faks

- e-mail

- transmisja danych

- przekazywanie fizyczne

- ustne

- przekazanie osobiste

- system pocztowy

- wykorzystanie

- przetwarzanie przy użyciu aplikacji IT

- drukowanie

- kopiowanie

- usunięcie ze stałej lokalizacji

- zarządzanie informacjami

- regularna ocena klasyfikacji i odbiorców

- archiwizacja

- usunięcie i zniszczenie.

ZAŁĄCZNIK  IV

DEFINICJA POZIOMÓW WRAŻLIWOŚCI W ETS

A.1 - Ocena poufności i integralności

"Poufność" oznacza zastrzeżony charakter informacji bądź całości lub części systemu informacyjnego (na przykład algorytmów, programów i dokumentacji), do których dostęp ogranicza się do upoważnionych osób, podmiotów i procedur.

"Integralność" oznacza gwarancję, że system informacyjny i przetwarzane informacje można zmienić jedynie w drodze celowego i zasadnego działania oraz że system przedstawi oczekiwane wyniki dokładnie i w pełni.

W odniesieniu do każdej informacji powiązanej z ETS, którą uważa się za wrażliwą, aspekt poufności musi być rozważany pod kątem potencjalnego wpływu na poziomie działalności gospodarczej w przypadku ujawnienia tej informacji, a aspekt integralności musi być rozważany pod kątem potencjalnego wpływu na poziomie działalności gospodarczej w razie przypadkowej zmiany, przypadkowego częściowego lub całkowitego zniszczenia.

Poziom poufności informacji oraz poziom integralności informacji ustala się w wyniku oceny w oparciu o kryteria zawarte w sekcji A.2. Ustalenia te umożliwiają ocenę ogólnego poziomu wrażliwości informacji przy użyciu tabeli przewidzianej w sekcji A.3.

A.2 - Ocena poufności i integralności

A.2.1 - "Poziom niski"

Niski poziom przypisuje się każdej informacji odnoszącej się do ETS, której ujawnienie nieupoważnionym osobom lub której utrata integralności spowodowałaby umiarkowaną szkodę dla Stron lub innych instytucji, która z kolei mogłaby:

w sposób umiarkowany wpłynąć na stosunki polityczne lub dyplomatyczne,
wywrzeć negatywny wpływ na wizerunek lub reputację Stron lub innych instytucji na poziomie lokalnym,
postawić osoby fizyczne w kłopotliwym położeniu,
wpłynąć na morale / produktywność pracowników,
spowodować ograniczone straty finansowe lub w sposób umiarkowany ułatwić uzyskanie nieuprawnionego zysku lub nieuprawnionej korzyści osobom fizycznym lub przedsiębiorstwom,
w sposób umiarkowany wpłynąć na skuteczny rozwój lub skuteczne funkcjonowanie polityk Stron,
w sposób umiarkowany wpłynąć na prawidłowe zarządzanie Stron i ich działania.

A.2.2 - "Poziom średni"

Średni poziom przypisuje się każdej informacji odnoszącej się do ETS, której ujawnienie nieupoważnionym osobom lub której utrata integralności spowodowałaby szkodę dla Stron lub innych instytucji, która z kolei mogłaby:

spowodować kłopotliwą sytuację w stosunkach politycznych lub dyplomatycznych,
zaszkodzić wizerunkowi lub reputacji Stron lub innych instytucji,
spowodować niedogodności dla osób fizycznych,
spowodować istotny spadek morale / produktywności pracowników,
postawić Strony lub inne instytucje w kłopotliwej sytuacji podczas negocjacji handlowych lub politycznych z innymi podmiotami,
spowodować straty finansowe lub ułatwić uzyskanie nieuprawnionego zysku lub nieuprawnionej korzyści osobom fizycznym lub przedsiębiorstwom,
wpłynąć na postępowanie przygotowawcze w sprawie przestępstwa,
naruszyć zobowiązania prawne lub umowne w zakresie poufności informacji,
wpłynąć na rozwój lub funkcjonowanie polityk Stron,
wpłynąć na prawidłowe zarządzanie Stron i ich działania.

A.2.3 - "Poziom wysoki"

Wysoki poziom przypisuje się każdej informacji odnoszącej się do ETS, której ujawnienie nieupoważnionym osobom lub której utrata integralności spowodowałaby katastrofalną lub niedopuszczalną szkodę dla Stron lub innych instytucji, która z kolei mogłaby:

niekorzystnie wpłynąć na stosunki dyplomatyczne,
spowodować znaczne niedogodności dla osób fizycznych,
utrudnić zachowanie skuteczności operacyjnej lub bezpieczeństwa sił Stron lub innych uczestników,
spowodować straty finansowe lub ułatwić uzyskanie nieuprawnionego zysku lub nieuprawnionej korzyści osobom fizycznym lub przedsiębiorstwom,
naruszyć właściwe zobowiązania do zachowania poufności informacji przedstawionych przez osoby trzecie,
naruszyć ustawowe ograniczenia w zakresie ujawniania informacji,
zaszkodzić postępowaniu przygotowawczemu lub ułatwić popełnienie przestępstwa,
niekorzystnie wpłynąć na sytuację Stron w negocjacjach handlowych lub politycznych z innymi podmiotami,
zakłócić skuteczny rozwój lub skuteczne funkcjonowanie polityk Stron,
utrudnić prawidłowe zarządzanie Stron i ich działania.

A.3 - Ocena poziomu szczególnej ochrony danych w ETS

Na podstawie ocen poufności i integralności zgodnie z sekcją A.2 oraz zgodnie z poziomami wrażliwości zgodnie z załącznikiem III do niniejszej Umowy określa się ogólny poziom wrażliwości informacji przy użyciu poniższej tabeli:

Ocena poufności Ocena integralności Niska Średnia Wysoka
Niska Oznaczenie UE:

SENSITIVE: ETS Joint

Procurement

Oznaczenie CH:

LIMITED: ETS

Oznaczenie UE/CH

SENSITIVE: ETS

(lub (*)

Oznaczenie UE:

SENSITIVE: ETS Joint

Procurement

Oznaczenie CH:

LIMITED: ETS)

Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING:

ETS Critical

Średnia Oznaczenie UE/CH

SENSITIVE: ETS

(lub (*))

Oznaczenie UE:

SENSITIVE: ETS Joint

Procurement

Oznaczenie CH:

LIMITED: ETS)

Oznaczenie UE/CH

SENSITIVE: ETS

(lub (*)

Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING: ETS

Critical)

Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING:

ETS Critical

Wysoka Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING:

ETS Critical

Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING: ETS

Critical

Oznaczenie UE/CH

SPECIAL HANDLING:

ETS Critical

(*) Ewentualne odstępstwa należy rozpatrywać osobno dla każdego przypadku.
1 Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/2240 z dnia 10 listopada 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2018/219 z dnia 23 stycznia 2018 r. w sprawie zawarcia Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. L 43 z 16.2.2018, s. 1).
4 Decyzja nr 1/2019 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 25 stycznia 2019 r. w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego oraz decyzja Rady (UE) 2018/1279 z dnia 18 września 2018 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do przyjęcia jego regulaminu wewnętrznego (Dz.U. L 239 z 24.9.2018, s. 8).
5 Dz.U. L 322 z 7.12.2017, s. 3.
6 C(2019) 1904 final.
7 Decyzja nr 1/2020 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 5 listopada 2020 r. dotycząca przyjęcia wspólnych procedur operacyjnych [2021/1033] (Dz.U. L 226 z 25.6.2021, s. 2).
8 Decyzja nr 2/2020 Wspólnego Komitetu ustanowionego na mocy Umowy między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie zmiany załącznika I i II do umowy oraz przyjęcia norm technicznych powiązania (2021/1034) (Dz.U. L 226 z 25.6.2021, s. 16).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.250.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1660 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową między Unią Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie powiązania ich systemów handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w odniesieniu do zmiany załączników III i IV do Umowy
Data aktu: 20/09/2022
Data ogłoszenia: 28/09/2022