Decyzja EBC/2022/29 (2022/1613) zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16)

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/1613
z dnia 9 września 2022 r.
zmieniająca decyzję (UE) 2016/948 w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (EBC/2022/29)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności drugi akapit art. 12 ust. 1 w zw. z pierwszym tiret art. 3 ust. 1, a także art. 18 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 22 czerwca 2022 r. Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie zasad programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (CSPP), tak aby "przechylić" wskaźnik referencyjny programu CSPP na korzyść emitentów o lepszym oddziaływaniu na klimat. Rada Prezesów wskazała, że "przechylenie" w tym kontekście oznacza zwiększenie w bilansie Eurosystemu udziału aktywów emitowanych przez przedsiębiorstwa o lepszym oddziaływaniu na klimat w stosunku do udziału przedsiębiorstw o gorszych wynikach w tym obszarze. Ponadto Rada Prezesów podjęła decyzję o nałożeniu limitów terminów zapadalności na obligacje emitentów o gorszym oddziaływaniu na klimat. Oddziaływanie emitentów na klimat należy mierzyć poprzez odniesienie do ich emisji gazów cieplarnianych, poziomu ambicji ich celów w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla oraz ujawniania informacji dotyczących klimatu. Oddziaływanie emitentów na klimat należy oceniać, a czynniki "przechylenia" powinny być obliczane z zastosowaniem metodologii zatwierdzonej przez Radę Prezesów.

(2) Jest to następstwem przeglądu strategii polityki pieniężnej Rady Prezesów oraz towarzyszącego mu planu działań związanych ze zmianą klimatu, opublikowanego dnia 8 lipca 2021 r. 1 . W tym kontekście Rada Prezesów stwierdziła, że przeciwdziałanie zmianom klimatu jest wyzwaniem globalnym i priorytetem polityki Unii Europejskiej, oraz podkreśliła, że zmiany klimatu i przejście na bardziej zrównoważoną gospodarkę wpływają na perspektywy stabilności cen poprzez ich wpływ na różne wskaźniki makroekonomiczne i transmisję polityki pieniężnej. Ryzyko związane z materialnymi skutkami zmian klimatu i przechodzeniem na gospodarkę niskoemisyjną może wpływać na wartość i profil ryzyka aktywów znajdujących się w bilansie Eurosystemu. Dotyczy to w szczególności zakupów aktywów sektora przedsiębiorstw, ponieważ ryzyko finansowe związane z klimatem w bilansie Eurosystemu jest wyższe w przypadku zakupów bezwarunkowych niż w przypadku operacji udzielania pożyczek. Środki te są zatem niezbędne, aby Eurosystem mógł jak najskuteczniej zarządzać ryzykiem finansowym związanym z klimatem, na które jest narażony przy realizacji polityki pieniężnej, w dążeniu do realizacji swojego podstawowego celu, jakim jest utrzymanie stabilności cen. Przyjęcie przez Eurosystem środków mających na celu ograniczenie ryzyka strat finansowych wpisuje się w ramy definiowania i realizacji polityki pieniężnej, co znajduje również odzwierciedlenie w art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), zgodnie z którym Eurosystem może dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych.

(3) Zgodnie z art. 127 ust. 1 i art. 282 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), odzwierciedlonym w art. 2 Statutu ESBC, bez uszczerbku dla celu, jakim jest utrzymanie stabilności cen, Eurosystem jest zobowiązany do wspierania ogólnych polityk gospodarczych w Unii, mając na względzie przyczynianie się do osiągnięcia celów Unii przedstawionych w artykule 3 Traktatu o Unii Europejskiej. Cele te obejmują wysoki poziom ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego. W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 2  (Europejskie prawo o klimacie) określono wiążący cel neutralności klimatycznej w Unii do 2050 r. w dążeniu do osiągnięcia długoterminowego celu dotyczącego temperatury określonego w porozumieniu paryskim 3 . Ponieważ Europejskie prawo o klimacie wpływa na każdy aspekt polityki gospodarczej w Unii, stanowi ono część ogólnej polityki gospodarczej Unii, którą EBC ma obowiązek wspierać. W związku z powyższym Rada Prezesów, dostosowując swoje instrumenty polityki pieniężnej, wybierze konfigurację najlepiej wspierającą ogólną politykę gospodarczą w Unii, pod warunkiem że obie konfiguracje zestawu instrumentów będą w równym stopniu korzystne i nie będą zagrażać stabilności cen. Zakłada się, że uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym

doprowadzi do zmniejszenia ryzyka finansowego związanego z klimatem w bilansie Eurosystemu poprzez zmniejszenie intensywności emisji dwutlenku węgla w przypadku posiadanych przez Eurosystem udziałów przedsiębiorstw. Środek ten ma mieć neutralny wpływ na nastawienie polityki pieniężnej w odniesieniu do ogólnych warunków finansowania. Biorąc pod uwagę, że środek ten w równym stopniu sprzyja stabilności cen i nie szkodzi jej, jego wprowadzenie służy również wspieraniu ogólnej polityki gospodarczej w Unii.

(4) Uwzględnienie kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym, wraz z wprowadzeniem limitów zapadalności dla obligacji emitentów o gorszym oddziaływaniu na klimat, dodatkowo wspiera proporcjonalność programu CSPP, ponieważ zmniejsza przewidywane długoterminowe ryzyko związane z klimatem dla Eurosystemu wynikające z zakupów aktywów przedsiębiorstw, zapewniając w ten sposób, by zakres programu CSPP nie wykraczał poza zakres konieczny do osiągnięcia jego celu. Ponadto metodologia dotycząca "przechylenia" wskaźnika referencyjnego programu CSPP została zaprojektowana tak, aby sama w sobie być proporcjonalną. Uwzględnia ona trzy obiektywne kategorie mierników związanych bezpośrednio z emisjami, a tym samym z ryzykiem finansowym związanym z klimatem i neutralnością klimatyczną: po pierwsze, emisje dwutlenku węgla emitenta w przeszłości; po drugie, mierniki dotyczące przyszłości, takie jak to, czy emitenci posiadają ambitne i wiarygodne cele w zakresie dekarbonizacji, oceniane przy użyciu odpowiedniej metodologii, oraz po trzecie, jakość i kompletność ujawnianych przez emitentów informacji dotyczących ich oddziaływania na klimat oraz weryfikacja tych ujawnień przez podmioty niezależne. Ponadto projektowana metodologia oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat uwzględnia, jako wytyczne, postanowienia dotyczące unijnych wskaźników referencyjnych transformacji klimatycznej oraz unijnych wskaźników referencyjnych dostosowanych do porozumienia paryskiego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 4 . Co więcej, metodologia oceny punktowej w zakresie oddziaływania na klimat będzie w razie potrzeby poddawana przeglądowi i aktualizacji w celu odzwierciedlenia rosnącej dostępności danych i modeli dotyczących klimatu, jak również odpowiednich zmian regulacyjnych i postępu w zakresie możliwości oceny ryzyka, np. poprzez testy klimatycznych warunków skrajnych w odniesieniu do bilansu Eurosystemu.

(5) Ponadto przy uwzględnianiu kwestii związanych ze zmianą klimatu w przydziale referencyjnym Eurosystem bierze pod uwagę ryzyko finansowe związane z klimatem, zmiany regulacyjne i prawne oraz aktualną dostępność i jakość danych, przy zachowaniu szerokiego zakresu programów zakupu, zgodnie z obowiązkiem działania według zasady otwartej gospodarki rynkowej charakteryzującej się wolną konkurencją, sprzyjającej efektywnej alokacji zasobów.

(6) Wreszcie, środek ten zapewnia pełną zgodność programu CSPP ze zobowiązaniami Eurosystemu wynikającymi z art. 11 TFUE, zgodnie z którym wymogi ochrony środowiska należy uwzględniać przy określaniu i realizacji polityk i działań Unii, które obejmują politykę pieniężną Unii. Zapewnia on również zgodność programu CSPP z obowiązkami Eurosys- temu wynikającymi z art. 7 TFUE, który wymaga od Unii zapewnienia spójności między jej politykami i działaniami.

(7) Eurosystem powinien stosować zmianę dotyczącą przydziału referencyjnego określoną w niniejszej decyzji w odniesieniu do transakcji podlegających rozrachunkowi w dniu 1 października 2022 r. lub po tej dacie.

(8) Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (EU) 2016/948 (EBC/2016/16) 5  powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zmiany

W decyzji (UE) 2016/948 (EBC/2016/16) dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Artykuł 4a

Uwzględnienie w przydziale referencyjnym kwestii związanych ze zmianą klimatu

W przydziale, o którym mowa w art. 4 ust. 3, uwzględnia się kwestie związane ze zmianą klimatu, w szczególności w celu uwzględnienia kwestii zarządzania ekspozycją Eurosystemu na ryzyko finansowe związane z klimatem, zgodnie z metodologią zatwierdzoną przez Radę Prezesów. Niniejszy artykuł ma zastosowanie do transakcji podlegających rozrachunkowi w dniu 1 października 2022 r. lub po tej dacie.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 26 września 2022 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 9 września 2022 r.
1 Dostępny na stronie internetowej Europejskiego Banku Centralnego (EBC) pod adresem www.ecb.europa.eu.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. ustanawiające ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 401/2009 i rozporządzenie (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1).
3 Porozumienie paryskie przyjęte na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 4).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).
5 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/948 z dnia 1 czerwca 2016 r. w sprawie realizacji programu zakupu w sektorze przedsiębiorstw (EBC/2016/16) (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 28).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024