Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1462
z dnia 2 września 2022 r.
w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) jako system dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych. W rozporządzeniu określono warunki i procedury wydawania lub odmowy wydania zezwoleń na podróż.

(2) Rozpatrując wnioski o zezwolenie na podróż i podejmując decyzje w ich sprawie, jednostka krajowa ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego może, pod pewnymi warunkami, zaprosić wnioskodawcę na rozmowę w jego państwie zamieszkania. Co do zasady rozmowa taka powinna odbywać się w konsulacie znajdującym się najbliżej miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

(3) Komunikacja audiowizualna powinna ułatwić procedurę składania wniosku, zważywszy na najnowsze osiągnięcia technologiczne oferujące różne możliwości przeprowadzenia rozmowy na odległość. W związku z tym należy określić wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej na odległość. Wymogi te powinny obejmować przepisy dotyczące ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności. Należy również przyjąć przepisy dotyczące testowania, wyboru i działania narzędzi.

(4) W zakresie przetwarzania danych osobowych, niniejsza decyzja odnosi się do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W tym kontekście, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, wnioskodawcę informuje się o jej rejestrowaniu i należy przed rozpoczęciem rozmowy uzyskać jego zgodę na rejestrowanie.

(5) Zważywszy że rozporządzenie (UE) 2018/1240 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.

(6) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 3 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(7) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 4 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 5 .

(8) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 7 .

(9) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 9 .

(10) Niniejsza decyzja jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. i art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(11) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 10 maja 2021 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności, na potrzeby przeprowadzenia rozmowy z wnioskodawcą na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1240, określono w niniejszej decyzji i w załączniku.

Artykuł  2

Testowanie odpowiednich narzędzi

1. 
Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) analizuje opisy dostępnych na rynku narzędzi komunikacji audiowizualnej, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz dokonuje wstępnego wyboru narzędzi komunikacji audiowizualnej, których opis spełnia wymogi.
2. 
eu-LISA, we współpracy z organami krajowymi, testuje wstępnie wybrane narzędzia komunikacji audiowizualnej. W testach uwzględnia się w największym możliwym zakresie wymogi określone w załączniku.
3. 
eu-LISA analizuje wyniki testów i przedstawia państwom członkowskim wykaz zalecanych odpowiednich narzędzi.
4. 
Na wniosek Komisji eu-LISA dokonuje ponownej analizy opisu narzędzi dostępnych na rynku, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz, w razie potrzeby, testuje wstępnie wybrane narzędzia w celu przedstawienia państwom członkowskim zaktualizowanego wykazu zalecanych odpowiednich narzędzi.
Artykuł  3

Wybór odpowiednich narzędzi i ich działanie

1. 
Jednostki krajowe ETIAS stosują:
a)
narzędzie wybrane z wykazu odpowiednich narzędzi, o którym mowa w art. 2 ust. 3;
b)
dowolne inne narzędzie spełniające wymogi określone w załączniku.

Państwa członkowskie są odpowiedzialne za dokonanie analizy, czy narzędzia, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b), spełniają wymogi określone w załączniku, oraz za ich testowanie.

2. 
Jednostki krajowe ETIAS są odpowiedzialne za monitorowanie działania narzędzi oraz za zapewnienie, by narzędzia spełniały wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji i były zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Cele

W niniejszym załączniku określa się wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności.

2.
Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności:
Lp. Opis
1 Narzędzie musi umożliwiać łączność za pomocą powszechnie stosowanych przeglądarek internetowych pochodzących od co najmniej 3 dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych.
2 Narzędzie musi zapewniać możliwość korzystania na potrzeby połączeń z wewnątrzpasmowych funkcji dupleksu dźwiękowego (nieopierających się na telefonii).
3 Narzędzie musi umożliwiać połączenia wideo przy użyciu kamery internetowej.
4 Narzędzie musi umożliwiać osobom przeprowadzającym rozmowy zarządzanie połączeniami poszczególnych uczestników (identyfikację, przyjmowanie lub odrzucanie połączenia, wyciszanie i włączanie kanału audio, ukrywanie i włączanie kanału wideo).
5 Narzędzie musi zapewniać upoważnionym użytkownikom w jednostce krajowej ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego lub w jednym z konsulatów tego państwa członkowskiego, dysponującym stałym kontem do organizowania konferencji audiowizualnych, możliwość organizowania własnych konferencji za pośrednictwem internetu. Narzędzie musi umożliwiać planowanie konferencji audiowizualnych z wyprzedzeniem oraz wysyłanie zaproszeń do wnioskodawców.
6 Narzędzie musi zapewniać wnioskodawcom nieposiadającym stałego konta do organizacji konferencji audiowizualnych możliwość uczestnictwa w połączeniu przy użyciu aplikacji dostępnej w internecie i nadającej się do zastosowania na dowolnym urządzeniu (smartfon, tablet, laptop, komputer stacjonarny) przy użyciu co najmniej 3 powszechnie stosowanych dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych. Wnioskodawca musi mieć możliwość nieodpłatnego skorzystania z narzędzia.
7 Narzędzie musi umożliwiać zabezpieczenie rozmów indywidualnym kodem PIN lub hasłem jednorazowego użytku.
8 Narzędzie musi zawierać funkcję rozmowy tekstowej (czatu).
9 Narzędzie musi umożliwiać wymianę dokumentów poprzez udostępnianie ekranu urządzeń elektronicznych.
10 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie połączeń, gdy jest to wymagane przez jednostkę krajową ETIAS. Narzędzie musi umożliwiać pobieranie i lokalne zachowywanie zapisów połączeń.
11 Narzędzie musi umożliwiać pełne szyfrowanie wszelkiej komunikacji.
12 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie wszelkiej komunikacji głosowej i wizualnej.
13 Narzędzie musi być dostępne wraz z najnowszymi zatwierdzonymi poprawkami i obsługiwanymi wersjami.
14 Narzędzie musi obsługiwać różne szerokości pasma.
15 Narzędzie musi być dostępne przez co najmniej 99,5 % czasu w ciągu roku, z wyłączeniem zaplanowanych przerw w celu konserwacji.
1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
3 Niniejsza decyzja nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
4 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
5 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
6 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
7 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
8 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
9 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.229.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240
Data aktu: 02/09/2022
Data ogłoszenia: 05/09/2022
Data wejścia w życie: 25/09/2022