Rozporządzenie delegowane 2022/1398 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1398
z dnia 8 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, w odniesieniu do ich ogólnego bezpieczeństwa oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, (WE) nr 79/2009 i (WE) nr 661/2009 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 631/2009, (UE) nr 406/2010, (UE) nr 672/2010, (UE) nr 1003/2010, (UE) nr 1005/2010, (UE) nr 1008/2010, (UE) nr 1009/2010, (UE) nr 19/2011, (UE) nr 109/2011, (UE) nr 458/2011, (UE) nr 65/2012, (UE) nr 130/2012, (UE) nr 347/2012, (UE) nr 351/2012, (UE) nr 1230/2012 i (UE) 2015/166 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 3 i 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wymieniono, między innymi, regulamin ONZ nr 14 2 , regulamin ONZ nr 17 3 , regulamin ONZ nr 29 4 , regulamin ONZ nr 44 5 , regulamin ONZ nr 45 6 , regulamin ONZ nr 48 7 ,

regulamin ONZ nr 80 8 , regulamin ONZ nr 94 9 , regulamin ONZ nr 95 10 , regulamin ONZ nr 118 11 , regulamin ONZ nr 122 12 , regulamin ONZ nr 126 13 , regulamin ONZ nr 127 14 , regulamin ONZ nr 135 15 , regulamin ONZ nr 137 16 , regulamin ONZ nr 141 17  oraz regulamin ONZ nr 142 18 . Wszystkie wymienione regulaminy zostały zmienione przez Światowe Forum na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych ("WP.29 EKG ONZ"). Należy zatem zaktualizować wykaz w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 w celu odzwierciedlenia tych zmian.

(2) WP.29 EKG ONZ przyjęło również szereg nowych regulaminów, do których Unia przystąpiła i których stosowanie jest obowiązkowe. Są to w szczególności: regulamin ONZ nr 145 19 , regulamin ONZ nr 148 20 , regulamin ONZ nr 149 21 , regulamin ONZ nr 150 22 , regulamin ONZ nr 151 23 , regulamin ONZ nr 152 24 , regulamin ONZ nr 153 25 , regulamin ONZ nr 155 26 , regulamin ONZ nr 157 27 , regulamin ONZ nr 158 28 , regulamin ONZ nr 159 29 , regulamin ONZ nr 161 30 , regulamin ONZ nr 162 31  oraz regulamin ONZ nr 163 32 . Należy zatem uwzględnić w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144 odniesienia do wspomnianych regulaminów.

(3) Regulamin ONZ nr 0 dotyczący międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu 33  został przyjęty w celu zmniejszenia barier w handlu między Umawiającymi się Stronami EKG ONZ oraz zapewnienia zwiększonego poziomu pewności producentom pojazdów ubiegającym się o uznanie ich homologacji typu w tych Umawiających się Stronach. Unia jest Umawiającą się Stroną stosującą regulamin ONZ nr 0. Aby uznać uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu za równoważną z homologacją typu UE, należy uwzględnić wersje regulaminów ONZ wymienione w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2019/2144.

(4) Załącznik II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 zawiera wykaz wymogów, które pojazdy, układy, komponenty i oddzielne zespoły techniczne powinny spełniać zgodnie z art. 4 ust. 5 i art. 5 ust. 3 tego rozporządzenia. Załącznik ten nie zawiera jednak odniesień do aktów prawnych ustanawiających szczegółowe wymogi techniczne w odniesieniu do zaawansowanych systemów hamowania awaryjnego z wykorzystaniem systemów wykrywania pieszych i rowerzystów, systemów ostrzegania przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami, systemów informujących o martwym polu, systemów awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, wykrywania obiektów przy cofaniu, awaryjnego sygnału stopu i rejestratorów danych na temat zdarzeń. Konieczne jest zatem dodanie w tym załączniku odniesień do odpowiednich aktów prawnych.

(5) Zgodność z regulaminem ONZ nr 90 34  jest obowiązkowa w przypadku zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych, zamiennych tarcz i zamiennych bębnów przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep. Należy zezwolić na dopuszczanie do obrotu lub do użytkowania nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych, okładzin hamulców bębnowych, tarcz i bębnów do istniejących typów pojazdów, z homologacją typu pojazdu udzieloną w odniesieniu do hamowania zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 35  lub regulaminem ONZ nr 13-H 36  przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2144 zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia.

(6) Od dnia 1 września 2023 r. regulamin ONZ nr 129 37  zastąpi regulamin ONZ nr 44, a tym samym ustanie możliwość homologacji typu urządzeń przytrzymujących dla dzieci, które nie są wbudowane w pojazdach silnikowych, na podstawie tego regulaminu. Konieczny jest dodatkowy czas, aby umożliwić sprzedaż zapasów produktów oraz produktów znajdujących się w dystrybucji. Należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu i użytkowanie, do dnia 1 września 2024 r., urządzeń przytrzymujących dla dzieci homologowanych zgodnie z regulaminem ONZ nr 44 przed dniem 1 września 2023 r.

(7) Przepisy regulaminu ONZ nr 13-H dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności przeniesiono do regulaminu ONZ nr 139 38  i regulaminu ONZ nr 140 39 , natomiast przepisy dotyczące hamowania przesunięto do serii poprawek 01 do regulaminu ONZ nr 13-H. Biorąc pod uwagę, że wymogi dotyczące układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych i systemów elektronicznej kontroli stateczności pozostały niezmienione, homologacje typu udzielone zgodnie z pierwotną wersją regulaminu ONZ 13-H oraz ich rozszerzenia należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną zgodnie z pierwotnymi wersjami regulaminu ONZ nr 139 i regulaminu ONZ nr 140.

(8) Wymogi dotyczące kotwiczeń urządzenia przytrzymującego dla dzieci przeniesiono do regulaminu ONZ nr 145 bez zmian w stosunku do serii poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 14 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 145.

(9) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego przeniesiono do regulaminu ONZ nr 153 bez zmian w stosunku do serii poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34. W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 34 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 153.

(10) Wymogi dotyczące monitorowania ciśnienia w oponach przeniesiono do regulaminu ONZ nr 141 bez zmian w stosunku do serii poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 40 . W związku z tym homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 64 należy uznać za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie pierwotnej wersji regulaminu ONZ nr 141.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/2144,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2019/2144

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2019/2144 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 14 otrzymuje brzmienie:
"14 Kotwiczenia pasów

bezpieczeństwa

Seria poprawek 09 Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 14 M, N"
b)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 17 otrzymuje brzmienie:
"17 Siedzenia, ich kotwiczenia i zagłówki Seria poprawek 09 Dz.U. L 266 z 18.10.2019, s. 1 M, N"
c)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 29 otrzymuje brzmienie:
"29 Ochrona osób znajdujących się w kabinie pojazdu użytkowego Seria poprawek 03 Dz.U. L 283 z 5.11.2019, s. 72 N"
d)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 44 i 45 otrzymują brzmienie:
"44 Urządzenia przytrzymujące dla dzieci znajdujących się w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia

przytrzymujące dla dzieci")

Seria poprawek 04 Dz.U. L 285 z 1.9.2020, s. 1 M, N
45 Urządzenia czyszczące szybę reflektora Seria poprawek 01 Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1 M, N"
e)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 48 otrzymuje brzmienie:
"48 Instalacja urządzeń

oświetleniowych i sygnalizacji świetlnejw pojazdach

silnikowych

Seria poprawek 07 Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 1 M, N, O (c)"
f)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 80 otrzymuje brzmienie:
"80 Siedzenia dużych pojazdów pasażerskich Seria poprawek 03 Dz.U. L 266 z 18.10.2019, s. 31 M2, M3"
g)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 90 otrzymuje brzmienie:
"90 Zamienne zespoły okładzin hamulcowych i zamienne okładziny hamulców

bębnowych, zamienne tarcze i zamienne bębny

przeznaczone do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep

Seria poprawek 02 Dz.U. L 290 z 16.11.2018, s. 54 M, N, O <h>"
h)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 94 i 95 otrzymują brzmienie:
"94 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego Seria poprawek 04 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 1 M1, N1
95 Ochrona osób znajdujących się w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego Seria poprawek 05 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 62 M1, N1"
i)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 118 otrzymuje brzmienie:
"118 Palność materiałów używanych w konstrukcji autobusów Seria poprawek 03 Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 26 M3"
j)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 122 otrzymuje brzmienie:
"122 Układy ogrzewania pojazdów Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 19 z 24.1.2020, s. 42 M, N, O"
k)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 126 i 127 otrzymują brzmienie:
"126 Przegrody wewnętrzne Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37 M1
127 Bezpieczeństwo pieszych Seria poprawek 02 Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1 M1, N1"
l)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 135 otrzymuje brzmienie:
"135 Uderzenie boczne w słup Seria poprawek 01 Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12 M1, N1"
m)
wiersz dotyczący regulaminu ONZ nr 137 otrzymuje brzmienie:
"137 Uderzenie czołowe całą szerokością pojazdu Seria poprawek 02 Dz.U. L 392 z 5.11.2021, s. 130 M1, N1"
n)
wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 141, 142 i 145 otrzymują brzmienie:
"141 System monitorowania

ciśnienia w oponach

Seria poprawek 01 Dz.U. L 323 z 13.9.2021, s. 1 M, N, O
142 Montaż opon Seria poprawek 01 Dz.U. L 293 z 16.8.2021, s. 34 M, N, O
145 Kotwiczenia urządzenia

przytrzymującego dla dzieci

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47 M1, N1"
o)
dodaje się wiersze dotyczące regulaminów ONZ nr 148, 149, 150, 151, 152, 153, 155, 157, 158, 159, 161, 162 i 163 w brzmieniu:
"148 Urządzenia sygnalizacji

świetlnej (LSD)

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123 M, N, O
149 Urządzenia oświetlenia dróg Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173 M, N, O
150 Urządzenia odblaskowe (RRD) Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297 M, N, O
151 System informujący

o martwym polu do celów wykrywania rowerów

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48 M2, M3, N2, N3
152 Zaawansowany system

hamowania awaryjnego (AEBS)

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66 M1, N1
153 Bezpieczeństwo elektrycznego układu napędowego

w przypadku zderzenia tylnego

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1 M1, N1
155 Cyberbezpieczeństwo i system zarządzania cyberbezpieczeństwem Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30 M, N, O
157 Automatyczne systemy

utrzymania pasa ruchu

Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75 M1
158 Urządzenia wspomagające widoczność i wykrywanie obiektów z tyłu pojazdu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20 M, N
159 Systemy informowania przy ruszaniu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62 M2, M3, N2, N3
161 Układ blokady Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1 M1, N1
162 Systemy immobilizera Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23 M1, N1
163 System alarmowy pojazdu Pierwotna wersja regulaminu Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48 M1, N1"
p)
w uwagach do tabeli dodaje się akapit w brzmieniu:

"Uniwersalną międzynarodową homologację typu całego pojazdu dla pojazdu kategorii M1 udzieloną na podstawie regulaminu EKG ONZ nr 0 (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1), obejmującą homologację typu na podstawie odnośnych regulaminów EKG ONZ znajdujących się w wykazie w załączniku, uznaje się za równoważną homologacji typu UE udzielonej na podstawie niniejszego rozporządzenia.";

q)
dodaje się objaśnienie w brzmieniu:

"(h) Regulamin ONZ nr 90 ma zastosowanie do celów wprowadzania do obrotu i użytkowania:

a) nowych zamiennych zespołów okładzin hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów należących do następujących kategorii:

(i) kategorii M1 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, M2 o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, N1, O1 i O2, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 7 kwietnia 1998 r.;

(ii) kategorii M1 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, M2 o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 1 listopada 2014 r.;

b) nowych zamiennych tarcz i bębnów hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów należących do następujących kategorii:

(i) kategorii M1 i N1, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminami ONZ nr 13 lub 13-H po dniu 1 listopada 2016 r.;

(ii) kategorii O1 i O2, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2016 r.;

c) nowych zamiennych tarcz hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2014 r.;

d) nowych zamiennych bębnów hamulcowych przeznaczonych do typów pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, O3 i O4, w przypadku których homologacji typu udzielono zgodnie z regulaminem ONZ nr 13 po dniu 1 listopada 2016 r.";

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
wiersze dotyczące wymogów A8 i A9 otrzymują brzmienie:
"A8 Kotwiczenia urządzenia przytrzymującego dla dzieci Regulamin ONZ nr 145(7) A A(1) A(1) A(1) A(1) A(1)
A9 Urządzenia przytrzymujące dla dzieci Regulamin ONZ nr 44 A(1) A(1) A(1) A(1) A(1) A(1) B(8) B(8)"
b)
wiersz dotyczący wymogu A18 otrzymuje brzmienie:
"A18 Kwalifikacja materiałowa instalacji wodorowej Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIV A A A A A A A"
c)
wiersz dotyczący wymogu A27 otrzymuje brzmienie:
"A27 Zderzenie tylne Regulamin ONZ nr 153(9) B B "
d)
wiersze dotyczące wymogów B3-B7 otrzymują brzmienie:
"B3 Przedni układ zabezpieczający Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XII X X A
B4 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego w przypadku pojawienia się pieszych i rowerzystów Regulamin ONZ nr 152 C C
B5 Ostrzeganie przed możliwością zderzenia z pieszymi lub rowerzystami Regulamin ONZ nr 159 B B B B B
B6 System informujący o martwym polu Regulamin ONZ nr 151 B B B B B
B7 Wykrywanie obiektów przy cofaniu Regulamin ONZ nr 158 B B B B B B B "
e)
wiersze dotyczące wymogów B11 i B12 otrzymują brzmienie:
"B11 Odszranianie/ odmgławianie Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VI A A(2) A(2) A(2) A(2) A(2)
B12 Spryskiwacze/ wycieraczki Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IV A A(3) A(3) A(3) A(3) A(3) A"
f)
wiersz dotyczący wymogu C3 otrzymuje brzmienie:
"C3 System awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu Rozporządzenie (UE) 2021/646 B(6) B(6) "
g)
wiersze dotyczące wymogów C6 i C7 otrzymują brzmienie:
"C6 System wspomagania hamulców Regulamin ONZ nr 139(10) A A
C7 Kontrola stateczności Regulamin ONZ nr 13

Regulamin ONZ nr 140(11)

A A A A A A A A A A "
h)
wiersz dotyczący wymogu C9 otrzymuje brzmienie:
"C9 Zaawansowane systemy hamowania awaryjnego w pojazdach lekkich Regulamin ONZ nr 152 B B "
i)
wiersze dotyczące wymogów C13 i C14 otrzymują brzmienie:
"C13

Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach lekkich

Regulamin ONZ nr 141(12) Dotyczy pojazdów kategorii Mi o maksymalnej masie ≤ 3 500 kg i kategorii N1. A B
C14

Monitorowanie ciśnienia w oponach w pojazdach ciężkich

Regulamin ONZ nr 141 B B B B B B "
j)
wiersze dotyczące wymogów D3 i D4 otrzymują brzmienie:
"D3 Zabezpieczenie przed nieuprawnionym użyciem, immobilizery i systemy alarmowe Regulamin ONZ nr 18

Regulamin ONZ nr 97

Regulamin ONZ nr 116

Regulamin ONZ nr 161

Regulamin ONZ nr 162

Regulamin ONZ nr 163

A A(1) A(1) A A(1) A(1) A A
D4 Ochrona pojazdu przed cyberatakami Regulamin ONZ nr 155 B B B B B B B B"
k)
wiersze dotyczące wymogów D11-D13 otrzymują brzmienie:
"D11 Urządzenia sygnalizacji świetlnej Regulamin ONZ nr 4

Regulamin ONZ nr 6

Regulamin ONZ nr 7

Regulamin ONZ nr 19

Regulamin ONZ nr 23

Regulamin ONZ nr 38

Regulamin ONZ nr 77

Regulamin ONZ nr 87

Regulamin ONZ nr 91

Regulamin ONZ nr 148

X X X X X X X X X X A
D12 Urządzenia oświetlenia drogi Regulamin ONZ nr 31

Regulamin ONZ nr 98

Regulamin ONZ nr 112

Regulamin ONZ nr 119

Regulamin ONZ nr 123

Regulamin ONZ nr 149

X X X X X X A
D13 Urządzenia odblaskowe Regulamin ONZ nr 3

Regulamin ONZ nr 104

Regulamin ONZ nr 150

X X X X X X X X X X A"
l)
wiersz dotyczący wymogu D16 otrzymuje brzmienie:
"D16 Awaryjny sygnał stopu Regulamin ONZ nr 48 B B B B B B "
m)
wiersz dotyczący wymogu D18 otrzymuje brzmienie:
"D18 Sygnalizator zmiany biegów Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik IX A "
n)
wiersz dotyczący wymogu E4 otrzymuje brzmienie:
"E4 System monitorowania dostępności kierowcy Regulamin ONZ nr 157 B(5) B(5) B(5) B(5) B5 B(5) "
o)
wiersze dotyczące wymogów E6 i E7 otrzymują brzmienie:
"E6 Systemy prowadzenia zastępujące kierowcę Regulamin ONZ nr 157 B(5) B(5) B(5) B(5) B5 B(5)
E7 Systemy dostarczające pojazdowi w czasie rzeczywistym informacji o stanie pojazdu i jego otoczeniu Regulamin ONZ nr 157 B(5) B(5) B(5) B(5) B5 B(5) "
p)
wiersze dotyczące wymogów F1 i F2 otrzymują brzmienie:
"F1 Miejsce na tablicę rejestracyjną Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik III A A A A A A A A A A
F2 Cofanie Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XI A A A A A A "
q)
wiersz dotyczący wymogu F4 otrzymuje brzmienie:
"F4 Stopnie służące do wsiadania, uchwyty i stopnie nadwozia Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik X A A A A "
r)
wiersze dotyczące wymogów F7-F11 otrzymują brzmienie:
"F7 Tabliczka znamionowa oraz numer identyfikacyjny pojazdu Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik II A A A A A A A A A A
F8 Urządzenie holownicze Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VII A A A A A A
F9 Osłony kół Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik V A
F10 Osłony przeciwrozbryzgowe kół Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik VIII A A A A A A A A
F11 Masy i wymiary Rozporządzenie (UE) 2021/535 załącznik XIII A A A A A A A A A A "
s)
dodaje się następujące uwagi:

"(7) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 07 do regulaminu ONZ nr 14 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 145 (wersja oryginalna).

(8) Urządzenia przytrzymujące dla dzieci, niewbudowane w pojeździe silnikowym, homologowane zgodnie z wymogami regulaminu ONZ nr 44 i wprowadzone do obrotu w Unii przed dniem 1 września 2023 r., mogą być wprowadzane do obrotu i użytkowania do dnia 1 września 2024 r.

(9) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 03 do regulaminu ONZ nr 34 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 153 (wersja oryginalna).

(10) Homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 13-H (wersja oryginalna) oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 139 (wersja oryginalna).

(11) Homologacje typu udzielone zgodnie z regulaminem ONZ nr 13-H (wersja oryginalna) oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 140 (wersja oryginalna).

(12) Homologacje typu udzielone zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu ONZ nr 64 oraz ich rozszerzenia uznaje się za równoważne z homologacją typu udzieloną na podstawie regulaminu ONZ nr 141 (wersja oryginalna).".

1 Dz.U. L 325 z 16.12.2019, s. 1.
2 Regulamin nr 14 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do kotwiczeń pasów bezpieczeństwa, systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2015/1406] (Dz.U. L 218 z 19.8.2015, s. 27).
3 Regulamin nr 17 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do siedzeń, ich kotwiczeń i zagłówków (Dz.U. L 230 z 31.8.2010, s. 81).
4 Regulamin nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 21).
5 Regulamin nr 44 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych(EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń przytrzymujących dla dzieci przebywających w pojazdach o napędzie silnikowym ("urządzenia przytrzymujące dla dzieci") (Dz.U. L 233 z 9.9.2011, s. 95).
6 Regulamin ONZ nr 45 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń czyszczących szybę reflektora i pojazdów o napędzie silnikowym w odniesieniu do urządzeń czyszczących szybę reflektora [2020/575] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 1).
7 Regulamin ONZ nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej (Dz.U. L 323 z 6.12.2011, s. 46).
8 Regulamin nr 80 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji siedzeń dużych pojazdów pasażerskich oraz tych pojazdów w zakresie wytrzymałości siedzeń i ich kotwiczeń (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 18).
9 Regulamin nr 94 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów samochodowych w zakresie ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia czołowego (Dz.U. L 254 z 20.9.2012, s. 77).
10 Regulamin nr 95 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ochrony osób przebywających w pojeździe w przypadku zderzenia bocznego [2015/1093] (Dz.U. L 183 z 10.7.2015, s. 91).
11 Regulamin nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące palności materiałów używanych w konstrukcji wnętrza niektórych kategorii pojazdów samochodowych (Dz.U. L 177 z 10.7.2010, s. 263).
12 Regulamin nr 122 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite wymagania techniczne dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w odniesieniu do ich układów ogrzewania (Dz.U. L 164 z 30.6.2010, s. 231).
13 Regulamin ONZ nr 126 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji przegród wewnętrznych zabezpieczających pasażerów przed przemieszczeniem się bagażu, dostarczanych jako wyposażenie nieoryginalne pojazdów [2020/176] (Dz.U. L 35 z 7.2.2020, s. 37).
14 Regulamin ONZ nr 127 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do bezpieczeństwa pieszych [2020/638] (Dz.U. L 154 z 15.5.2020, s. 1).
15 Regulamin ONZ nr 135 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie ochrony użytkowników tych pojazdów w przypadku uderzenia bocznego w słup [2020/486] (Dz.U. L 103 z 3.4.2020, s. 12).
16 Regulamin ONZ nr 137 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w przypadku zderzenia czołowego ze szczególnym uwzględnieniem urządzenia przytrzymującego [2020/576] (Dz.U. L 136 z 29.4.2020, s. 18).
17 Regulamin nr 141 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich systemów monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) [2018/1593] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 36).
18 Regulamin ONZ nr 142 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do montowania ich opon [2020/242] (Dz.U. L 48 z 21.2.2020, s. 60).
19 Regulamin ONZ nr 145 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do systemów kotwiczeń ISOFIX, kotwiczeń górnego paska mocującego ISOFIX i miejsc siedzących i-Size [2019/2142] (Dz.U. L 324 z 13.12.2019, s. 47).
20 Regulamin EKG ONZ nr 148 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1719] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 123).
21 Regulamin ONZ nr 149 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym [2021/1720] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 173).
22 Regulamin EKG ONZ nr 150 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń i oznakowań odblaskowych w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach [2021/1721] (Dz.U. L 347 z 30.9.2021, s. 297).
23 Regulamin ONZ nr 151 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w zakresie systemu informującego o martwym polu do celów wykrywania rowerów [2020/1596] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 48).
24 Regulamin ONZ nr 152 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego (AEBS) dla pojazdów kategorii M1 i N1 [2020/1597] (Dz.U. L 360 z 30.10.2020, s. 66).
25 Regulamin ONZ nr 153 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie integralności układu paliwowego oraz bezpieczeństwa elektrycznego układu napędowego w przypadku zderzenia tylnego [2021/386] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 1).
26 Regulamin ONZ nr 155 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie cyberbezpieczeństwa i systemu zarządzania bezpieczeństwem [2021/387] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 30).
27 Regulamin ONZ nr 157 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie automatycznego systemu utrzymania pasa ruchu [2021/389] (Dz.U. L 82 z 9.3.2021, s. 75).
28 Regulamin ONZ nr 158 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń wspomagających cofanie i pojazdów silnikowych w odniesieniu do orientacji kierowcy co do obecności niechronionych użytkowników drogi z tyłu pojazdu [2021/828] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 20).
29 Regulamin ONZ nr 159 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów silnikowych w odniesieniu do systemu informowania przy ruszaniu o obecności pieszych i rowerzystów [2021/829] (Dz.U. L 184 z 25.5.2021, s. 62).
30 Regulamin ONZ nr 161 - Jednolite przepisy dotyczące zabezpieczenia pojazdów silnikowych przed nieuprawnionym użyciem i homologacji urządzenia zabezpieczającego przed nieuprawnionym użyciem (za pomocą układu blokady) [2021/2274] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 1).
31 Regulamin ONZ nr 162 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji immobilizerów i homologacji pojazdu w odniesieniu do immobi- lizera [2021/2275] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 23).
32 Regulamin ONZ nr 163 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemu alarmowego pojazdu i homologacji pojazdu w zakresie systemu alarmowego [2021/2276] (Dz.U. L 470 z 30.12.2021, s. 48).
33 Regulamin nr 0 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące międzynarodowej homologacji typu całego pojazdu (IWVTA) [2018/780] (Dz.U. L 135 z 31.5.2018, s. 1).
34 Regulamin nr 90 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji zamiennych zespołów okładzin hamulcowych i zamiennych okładzin hamulców bębnowych przeznaczonych do pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep (Dz.U. L 130 z 28.5.2010, s. 19).
35 Regulamin nr 13 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów kategorii M, N i O w zakresie hamowania [2016/194] (Dz.U. L 42 z 18.2.2016, s. 1).
36 Regulamin ONZ nr 13-H Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie hamowania [2015/2364] (Dz.U. L 335 z 22.12.2015, s. 1).
37 Regulamin nr 129 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG/ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji ulepszonych urządzeń przytrzymujących dla dzieci stosowanych na pokładach pojazdów silnikowych (Dz.U. L 97 z 29.3.2014, s. 21).
38 Regulamin nr 139 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji samochodów osobowych w zakresie układów wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych (BAS) [2018/1591] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 1).
39 Regulamin nr 140 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie układów elektronicznej kontroli stateczności (ESC) [2018/1592] (Dz.U. L 269 z 26.10.2018, s. 17).
40 Regulamin nr 64 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do ich wyposażenia, które może obejmować: zespół zapasowy do użytku tymczasowego, opony odporne na przebicie typu "run-flat" lub system ogumienia odpornego na przebicie typu "run-flat" lub system monitorowania ciśnienia w oponach (Dz.U. L 310 z 26.11.2010, s. 18).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.213.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1398 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2144 w celu uwzględnienia postępu technicznego i zmian regulacyjnych odnośnie do poprawek do regulaminów dotyczących pojazdów, przyjętych w kontekście Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych
Data aktu: 08/06/2022
Data ogłoszenia: 16/08/2022
Data wejścia w życie: 05/09/2022