Rozporządzenie 2022/1370 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ochratoksyny A w niektórych środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/1370
z dnia 5 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ochratoksyny A w niektórych środkach spożywczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 2  ustanowiono najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń, w tym ochratoksyny A, w środkach spożywczych.

(2) Ochratoksyna A jest mikotoksyną wytwarzaną naturalnie przez grzyby z rodzaju Aspergillus i Penicillium; można ją znaleźć, jako substancję zanieczyszczającą, w wielu rodzajach żywności, takich jak zboża i produkty zbożowe, ziarna kawy, suszone owoce, wino i sok winogronowy, przyprawy i lukrecja. Ochratoksyna A powstaje podczas suszenia na słońcu i przechowywania roślin uprawnych. Jej powstawaniu można zapobiegać, stosując dobre praktyki suszenia i przechowywania.

(3) W 2020 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął aktualizację opinii naukowej dotyczącej ochratoksyny A w żywności 3 . Urząd uznał, że nie należy ustalać dla ochratoksyny A orientacyjnej wartości bezpiecznej dla zdrowia i że w związku z tym tolerowane tygodniowe pobranie wynoszące 120 ng/kg masy ciała ustalone przez Urząd w 2006 r. już nie obowiązuje. Urząd stwierdził ponadto, że obliczone marginesy narażenia w odniesieniu do rakotwórczego działania ochratoksyny A wskazują na potencjalne zagrożenie dla zdrowia niektórych grup konsumentów.

(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy ochratoksyny A zostały już ustanowione dla niektórych środków spożywczych rozporządzeniem (WE) nr 1881/2006. Biorąc pod uwagę, że obecność ochratoksyny A stwierdzono w środkach spożywczych, dla których nie ustalono jeszcze najwyższego dopuszczalnego poziomu, co przyczynia się do narażenia ludzi na ochratoksynę A, należy ustanowić najwyższy dopuszczalny poziom również dla tych środków spożywczych, tj. dla suszonych owoców innych niż suszone owoce winorośli, niektórych produktów z lukrecji, suszonych ziół, niektórych składników naparów ziołowych, niektórych nasion oleistych, pistacji i proszku kakaowego. Mimo że związek między poziomem ochratoksyny A w słodzie i bezalkoholowych napojach słodowych oraz w suszonych daktylach i syropie daktylowym wymaga dalszego doprecyzowania, należy również już ustanowić jej najwyższy dopuszczalny poziom w bezalkoholowych napojach słodowych i syropie daktylowym. Biorąc również pod uwagę dostępne dane o występowaniu ochratoksyny A, należy obniżyć istniejące najwyższe dopuszczalne poziomy ochra- toksyny A w niektórych środkach spożywczych, takich jak produkty piekarnicze, suszone owoce winorośli, kawa palona i kawa rozpuszczalna. Ponadto obowiązujące przepisy dotyczące ochratoksyny A w niektórych przyprawach zostały rozszerzone na wszystkie przyprawy. W przypadku sera i szynki przed ustaleniem najwyższych dopuszczalnych poziomów należy dodatkowo monitorować występowanie ochratoksyny A.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1881/2006.

(6) Aby umożliwić podmiotom gospodarczym przygotowanie się do nowych przepisów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, należy ustanowić rozsądny termin rozpoczęcia stosowania nowych najwyższych dopuszczalnych poziomów. Należy również przewidzieć okres przejściowy w odniesieniu do środków spożywczych wprowadzonych zgodnie z prawem do obrotu przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Środki spożywcze wymienione w załączniku, które zostały zgodnie z prawem wprowadzone do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023 r., mogą pozostać w obrocie do upływu ich daty minimalnej trwałości lub terminu ich przydatności do spożycia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 5 sierpnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN

ZAŁĄCZNIK

W sekcji 2 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1881/2006 pozycja 2.2 otrzymuje brzmienie:
Środki spożywcze (1) Najwyższe dopuszczalne poziomy (pg/kg)
"2.2 Ochratoksyna A
2.2.1 Nieprzetworzone zboża (18) 5,0
2.2.2 Wszystkie produkty przetworzone/uzyskane z nieprzetworzonych zbóż, z wyjątkiem środków spożywczych wymienionych w pkt 2.2.3, 2.2.4, 2.2.5, 2.2.12 i 2.2.13

Zboża wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego

3,0
2.2.3 Wyroby piekarnicze, przekąski zbożowe i śniadaniowe przetwory zbożowe 2,0
- produkty niezawierające nasion oleistych, orzechów lub suszonych owoców 4,0
- produkty zawierające co najmniej 20 % suszonych owoców winorośli lub suszonych fig
- pozostałe produkty zawierające nasiona oleiste, orzechy lub suszone owoce 3,0
2.2.4 Bezalkoholowe napoje słodowe 3,0
2.2.5 Gluten pszenny wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem innym niż dla konsumenta końcowego 8,0
2.2.6 Suszone owoce

- suszone owoce winorośli (koryntki, rodzynki i sułtanki) oraz suszone figi

- pozostałe suszone owoce

8,0

2,0

2.2.7 Syrop daktylowy 15
2.2.8 Kawa palona

- palone ziarna kawy i mielona kawa palona, z wyjątkiem kawy rozpuszczalnej

- kawa rozpuszczalna (kawa instant)

3,0

5,0

2.2.9 Wino (w tym wino musujące, z wyjątkiem wina likierowego i wina o mocy alkoholu nie mniejszej niż 15 % obj.) i wino owocowe (11) 2,0 (12)
2.2.10 Wino aromatyzowane, aromatyzowane napoje na bazie wina i aromatyzowane koktajle na bazie wina (13) 2,0 (12)
2.2.11 Sok winogronowy, koncentrat soku winogronowego po rozcieńczeniu wodą, nektar winogronowy, moszcz winogronowy i koncentrat moszczu winogronowego po rozcieńczeniu wodą, wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego (14) 2,0 (12)
2.2.12 Produkty zbożowe przetworzone dla niemowląt i małych dzieci oraz żywność dla dzieci (3)(7) 0,50
2.2.13 Żywność dietetyczna specjalnego przeznaczenia medycznego przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci (3)(10) 0,50
2.2.14 Przyprawy, w tym przyprawy suszone, z wyjątkiem Capsicum spp.

Capsicum spp. (jego suszone owoce, całe lub mielone, w tym papryka chili, mielone chili, pieprz kajeński i papryka)

Mieszanki przypraw

15

20

15

2.2.15 Lukrecja (Glycyrrhiza glabra, Glycyrrhiza inflate i inne rodzaje)

- korzeń lukrecji, w tym jako składnik naparów ziołowych

- wyciąg z lukrecji (42), stosowany w żywności, w szczególności w napojach i słodyczach

- wyroby cukiernicze z lukrecji zawierające > 97 % wyciągu z lukrecji w przeliczeniu na suchą masę

- pozostałe wyroby cukiernicze z lukrecji

20

80

50

10,0

2.2.16 Suszone zioła 10,0
2.2.17 Korzenie imbiru do stosowania w naparach ziołowych

Korzenie prawoślazu lekarskiego, korzenie mniszka lekarskiego i kwiaty pomarańczy do stosowania w naparach ziołowych lub w substytutach kawy

15

20

2.2.18 Nasiona słonecznika, nasiona dyni, nasiona melona (arbuza), nasiona konopi, nasiona soi 5,0
2.2.19 Pistacje, które mają być sortowane lub poddane innej fizycznej obróbce przed wprowadzeniem do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego lub do zastosowania jako składnik w środkach spożywczych 10,0
Pistacje wprowadzane do obrotu z przeznaczeniem dla konsumenta końcowego lub do zastosowania jako składnik środków spożywczych 5,0
2.2.20 Proszek kakaowy 3,0"
1 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych (Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5).
3 "Scientific Opinion on the risk assessment of ochratoxin A in food" (Opinia naukowa dotycząca oceny ryzyka związanego z ochratok- syną A w żywności). Dziennik EFSA 2020; 18(5):6113, 150 s. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2020,6113.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.206.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2022/1370 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006 w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów ochratoksyny A w niektórych środkach spożywczych
Data aktu: 05/08/2022
Data ogłoszenia: 08/08/2022
Data wejścia w życie: 01/01/2023, 28/08/2022