Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającego załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)

Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającego załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 222 z dnia 29 sierpnia 2017 r.)

(Dz.U.UE L z dnia 4 sierpnia 2022 r.)

1. Strona 3, załącznik - pkt 1 akapit pierwszy i drugi w załączniku I:

zamiast: "Organizacja określa te zewnętrzne i wewnętrzne kwestie, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na jej zdolność do osiągnięcia zamierzonych rezultatów w ramach systemu zarządzania środowiskowego.

Zagadnienia te obejmują odpowiednie warunki środowiskowe, takie jak klimat, jakość powietrza, jakość wody, dostępność zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną.",

powinno być: "Organizacja określa te zewnętrzne i wewnętrzne czynniki, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na jej zdolność do osiągnięcia zamierzonych rezultatów w ramach systemu zarządzania środowiskowego.

Czynniki te obejmują odpowiednie warunki środowiskowe, takie jak klimat, jakość powietrza, jakość wody, dostępność zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną.".

2. Strona 3, załącznik - pkt 4 tytuł w załączniku I:

zamiast: "4. Identyfikacja bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych i określenie, które z nich są istotne",

powinno być: "Identyfikacja bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych i określenie, które z nich są znaczące".

3. Strona 3, załącznik - pkt 4 akapit pierwszy zdanie drugie w załączniku I:

zamiast: "Organizacja powinna również określić, które z tych aspektów są istotne na podstawie kryteriów ustalonych zgodnie z pkt 5 niniejszego załącznika.",

powinno być: "Organizacja powinna również określić, które z tych aspektów są znaczące na podstawie kryteriów ustalonych zgodnie z pkt 5 niniejszego załącznika.".

4. Strona 3, załącznik - pkt 4 akapit trzeci zdanie drugie w załączniku I:

zamiast: "Etapy te obejmują zazwyczaj nabywanie surowca, zakupy i zamówienia publiczne, projektowanie, produk

cję, transport, użytkowanie, wycofywanie z eksploatacji oraz końcowe unieszkodliwianie, w zależności od działalności danej organizacji.",

powinno być: "Etapy te obejmują zazwyczaj pozyskiwanie surowca, zakupy i zamówienia, projektowanie, produkcję, transport, użytkowanie, wycofywanie z eksploatacji oraz końcowe unieszkodliwianie, w zależności od działalności danej organizacji.".

5. Strona 4, załącznik - pkt 4.1 akapit trzeci w załączniku I:

zamiast: "Bezpośrednie aspekty środowiskowe dotyczą między innymi:

1) emisji do powietrza;

2) uwolnień do wód (w tym przenikania do wód gruntowych),

3) produkcji, recyklingu, ponownego użycia, transportu i usuwania odpadów stałych i innych, w szczególności odpadów niebezpiecznych;

4) korzystania z gruntów i ich zanieczyszczania;

5) zużycia energii i zasobów naturalnych (w tym wody, flory i fauny) i surowców;

6) wykorzystywania dodatków i środków pomocniczych, a także półproduktów;

7) problemów lokalnych (hałasu, wibracji, nieprzyjemnych zapachów, pyłu, efektów wizualnych itd.);",

powinno być: "Bezpośrednie aspekty środowiskowe obejmują między innymi:

1) emisje do powietrza;

2) uwolnienia do wód (w tym przenikania do wód gruntowych);

3) produkcję, recykling, ponowne użycie, transport i usuwanie odpadów stałych i innych, w szczególności odpadów niebezpiecznych;

4) korzystanie z gruntów i ich zanieczyszczanie;

5) zużycie energii i zasobów naturalnych (w tym wody, flory i fauny) i surowców;

6) wykorzystywanie dodatków i środków pomocniczych, a także półproduktów;

7) problemy lokalne (hałas, wibracje, nieprzyjemne zapachy, pył, efekty wizualne itd.).".

6. Strona 4, załącznik - pkt 4.1 akapit czwarty tiret pierwsze w załączniku I:

zamiast: "- ryzyko wystąpienia wypadków środowiskowych i innych sytuacji nadzwyczajnych mających potencjalny wpływ na środowisko (np. wypadki chemiczne) oraz potencjalnych sytuacji anormalnych, które mogłyby wywrzeć wpływ na środowisko,",

powinno być: "- ryzyko wystąpienia wypadków środowiskowych i innych sytuacji awaryjnych mających potencjalny wpływ na środowisko (np. wypadki chemiczne) oraz potencjalnych sytuacji anormalnych, które mogłyby wywrzeć potencjalny wpływ na środowisko,".

7. Strona 4, załącznik - pkt 4.2 akapit drugi pkt 1 w załączniku I:

zamiast: "1) kwestie związane z cyklem życia wyrobów i usług, na które organizacja może wpływać (nabywanie surowca, projektowanie, zakupy i zamówienia, produkcję, transport, użytkowanie, wycofywanie z eksploatacji i końcowe unieszkodliwianie);",

powinno być: "1) kwestie związane z cyklem życia wyrobów i usług, na które organizacja może wpływać (pozyskiwanie surowca, projektowanie, zakupy i zamówienia, produkcję, transport, użytkowanie, wycofywanie z eksploatacji i końcowe unieszkodliwianie);".

8. Strona 5, załącznik - pkt 5 akapit drugi w załączniku I:

zamiast: "Kryteria opracowane przez organizację uwzględniają przepisy i są wyczerpujące, możliwe do niezależnego sprawdzenia i powielenia oraz publicznie dostępne.",

powinno być: "Kryteria opracowane przez organizację uwzględniają przepisy i są wszechstronne, możliwe do niezależnego sprawdzenia i powielenia oraz publicznie dostępne.".

9. Strona 5, załącznik - pkt 5 akapit piąty pkt 3 w załączniku I:

zamiast: "3) działania związane z zamówieniami publicznymi;",

powinno być: "3) działania związane z zamówieniami;".

10. Strona 5, załącznik - pkt 7 akapit pierwszy i drugi w załączniku I:

zamiast: "Organizacja określa i dokumentuje ryzyko i szanse związane z właściwymi dla niej aspektami środowiskowymi, obowiązujące ją wymogi i inne kwestie i wymagania określone w pkt 1-4.

Organizacja koncentruje się na tych rodzajach ryzyka i szans, do których należy się odnieść, aby zagwarantować, że system zarządzania środowiskowego może osiągnąć zamierzony rezultat, aby zapobiec niepożądanym skutkom lub wypadkom oraz aby dążyć do stałej poprawy działalności środowiskowej organizacji.",

powinno być: "Organizacja określa i dokumentuje ryzyka i szanse związane z właściwymi dla niej aspektami środowiskowymi, zobowiązania dotyczące zgodności i inne czynniki i wymagania określone w pkt 1-4.

Organizacja koncentruje się na tych ryzykach i szansach, do których należy się odnieść, aby zagwarantować, że system zarządzania środowiskowego może osiągnąć zamierzony rezultat, aby zapobiec niepożądanym skutkom lub wypadkom oraz aby dążyć do stałej poprawy efektów działalności środowiskowej organizacji.".

11. Strona 7, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.4.4 akapit pierwszy w załączniku II:

zamiast: "Aby osiągnąć zamierzone wyniki, w tym poprawę swoich środowiskowych efektów działalności, organiza

cja powinna ustanowić, wdrożyć, utrzymywać i ciągle doskonalić system zarządzania środowiskowego łącznie z potrzebnymi procesami i ich wzajemnym oddziaływaniem, zgodnie z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej.",

powinno być: "Aby osiągnąć zamierzone wyniki, w tym poprawę efektów swojej działalności środowiskowej, organizacja powinna ustanowić, wdrożyć, utrzymywać i ciągle doskonalić system zarządzania środowiskowego łącznie z potrzebnymi procesami i ich wzajemnym oddziaływaniem, zgodnie z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej.".

12. Strona 8, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.5.3 akapit drugi lit. b) w załączniku II:

zamiast: "b) przedstawiania najwyższemu kierownictwu sprawozdań dotyczących efektów działania systemu zarzą

dzania środowiskowego, w tym środowiskowych efektów działalności.",

powinno być: "b) przedstawiania najwyższemu kierownictwu sprawozdań dotyczących efektów działania systemu zarządzania środowiskowego, w tym efektów działalności środowiskowej.".

13. Strona 9, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.6.1.1 akapit drugi tiret czwarte formuła wprowadzająca w załączniku II:

zamiast: "oraz innymi czynnikami i wymaganiami, określonymi w 4.1 i 4.2, do których należy się odnieść, w celu:",

powinno być: "oraz inne czynniki i wymagania, określone w 4.1 i 4.2, do których należy się odnieść, w celu:".

14. Strona 11, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.7.2 akapit pierwszy lit. a) w załączniku II:

zamiast: "a) określić niezbędne kompetencje osoby (osób) wykonującej(-ych) pod jej nadzorem prace mające wpływ na jej środowiskowe efekty działalności oraz jej zdolność do spełniania zobowiązań dotyczących zgodności;",

powinno być: "a) określić niezbędne kompetencje osoby (osób) wykonującej(-ych) pod jej nadzorem prace mające wpływ na efekty jej działalności środowiskowej oraz jej zdolność do spełniania zobowiązań dotyczących zgodności;".

15. Strona 12, załącznik - tabela kolumna druga pkt B.6 pkt 3 lit. c) w załączniku II:

zamiast: "c) utworzenie komitetów lub grup roboczych działających w dziedzinie środowiska, których zadaniem jest zbieranie informacji i zapewnianie uczestnictwa urzędnika odpowiedzialnego za ochronę środowiska/ przedstawicieli kierownictwa oraz pracowników i ich przedstawicieli;",

powinno być: "c) utworzenie komitetów lub grup roboczych działających w dziedzinie środowiska, których zadaniem jest zbieranie informacji i zapewnianie uczestnictwa osoby odpowiedzialnej za ochronę środowiska/przed- stawicieli kierownictwa oraz pracowników i ich przedstawicieli;".

16. Strona 12, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.7.3 akapit pierwszy lit. c) w załączniku II:

zamiast: "c) ich wkładu w skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, w tym korzyści z poprawy środowiskowych efektów działalności;",

powinno być: "c) ich wkładu w skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, w tym korzyści z poprawy efektów działalności środowiskowej;".

17. Strona 15, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.9.1.1 akapit pierwszy w załączniku II:

zamiast: "Organizacja powinna monitorować, mierzyć, analizować i oceniać środowiskowe efekty swojej działalności.",

powinno być: "Organizacja powinna monitorować, mierzyć, analizować i oceniać efekty swojej działalności środowiskowej.".

18. Strona 16, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.9.1.1 akapit drugi lit. c) w załączniku II:

zamiast: "c) kryteria, względem których organizacja będzie oceniać środowiskowe efekty swojej działalności oraz odpowiednie wskaźniki;",

powinno być: "c) kryteria, względem których organizacja będzie oceniać efekty swojej działalności środowiskowej oraz odpowiednie wskaźniki;".

19. Strona 16, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.9.1.1 akapit czwarty i piąty w załączniku II:

zamiast: "Organizacja powinna oceniać środowiskowe efekty swojej działalności i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego.

Organizacja powinna przekazywać istotne informacje o środowiskowych efektach swojej działalności, zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz, jak to wskazano w jej procesie (procesach) komunikacji i zgodnie z zobowiązaniami dotyczącymi zgodności.",

powinno być: "Organizacja powinna oceniać efekty swojej działalności środowiskowej i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego.

Organizacja powinna przekazywać istotne informacje o efektach swojej działalności środowiskowej, zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz, jak to wskazano w jej procesie (procesach) komunikacji i zgodnie z zobowiązaniami dotyczącymi zgodności.".

20. Strona 17, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.9.3 akapit drugi lit. d) formuła wprowadzająca w załączniku II:

zamiast: "informacji o środowiskowych efektach działalności organizacji, w tym o trendach w zakresie:",

powinno być: "informacji o efektach działalności środowiskowej organizacji, w tym o trendach w zakresie:".

21. Strona 18, załącznik - tabela kolumna pierwsza pkt A.10.3 w załączniku II:

zamiast: "Organizacja powinna ciągle doskonalić przydatność, adekwatność i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, aby poprawiać środowiskowe efekty działalności.",

powinno być: "Organizacja powinna ciągle doskonalić przydatność, adekwatność i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, aby poprawiać efekty działalności środowiskowej.".

22. Strona 20, załącznik - pkt 2 akapit pierwszy zdanie trzecie w załączniku III:

zamiast: "Działania mają także na celu ustalenie, czy stosowany system zarządzania zobowiązaniami w odniesieniu do środowiska jest skuteczny i odpowiedni, i będą w związku z tym obejmować między innymi stosowanie wyrywkowych kontroli na miejscu dotyczących zgodności z tymi kryteriami w celu oceny skuteczności całego systemu zarządzania.",

powinno być: "Działania mają także na celu ustalenie, czy stosowany system zarządzania środowiskowymi obowiązkami i efektami działalności jest skuteczny i odpowiedni, i będą w związku z tym obejmować między innymi stosowanie wyrywkowych kontroli na miejscu dotyczących zgodności z tymi kryteriami w celu oceny skuteczności całego systemu zarządzania.".

23. Strona 20, załącznik - pkt 2 akapit drugi pkt 3 w załączniku III:

zamiast: "3) gromadzenie dowodów w celu wykazania słabych i mocnych stron systemu zarządzania;",

powinno być: "3) gromadzenie dowodów w celu wskazania, gdzie system zarządzania funkcjonuje, a gdzie nie;".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.204.19

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającego załączniki I, II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS)
Data aktu: 04/08/2022
Data ogłoszenia: 04/08/2022
Data wejścia w życie: 18/09/2017