Decyzja wykonawcza 2022/1349 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1349
z dnia 26 lipca 2022 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5152)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 2 sierpnia 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 6 stycznia 2022 r. Rumunia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie w odniesieniu do 20 produkowanych nowych lokomotyw LEMA 6 000 kW pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  ("wniosek"), który przewiduje wyposażanie niektórych nowych pojazdów w europejski system sterowania pociągiem ("ETCS") zgodny z wzorcem 3. Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797.

(2) 25 lutego 2022 r., na wniosek Komisji, władze rumuńskie przedstawiły dalsze wyjaśnienia w celu uzupełnienia wniosku.

(3) Informacje przekazane przez władze rumuńskie umożliwiły Komisji przeprowadzenie analizy wniosku.

(4) Punkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 ma na celu ułatwienie interoperacyjności taboru w sieci europejskiej poprzez instalację w pojazdach ETCS. Niektóre obszary jednolitego europejskiego obszaru kolejowego mają jednak opóźnienia we wdrażaniu systemu ETCS w swojej sieci.

(5) Flota 20 lokomotyw, o których mowa we wniosku, ma być eksploatowana w sieci rumuńskiej, gdzie obecnie tylko 10 % sieci jest wyposażone w przytorowy ETCS, podczas gdy nadal jest potrzeba, by w sieci rumuńskiej działał system PZB klasy B.

(6) Ze względu na skutki pandemii COVID-19 proces produkcji systemów sygnalizacji się opóźnił, a dostawca sygnalizacji nie spodziewa się, by projekt prototypu ETCS zgodnego z wzorcem 3 był gotowy przed końcem 2022 r. Przedmiotowe 20 pojazdów musiałoby zostać doposażonych w 2023 r., przed końcem tego roku.

(7) Pandemia COVID-19 miała negatywny wpływ na rozwój i certyfikację 20 nowych pojazdów, o których mowa we wniosku. Instalacja ETCS zgodnego z wzorcem 3 w 20 lokomotywach, o których mowa we wniosku, skutkowałaby dalszym 12-miesięcznym opóźnieniem ich dostępności i dostawy. Brak dostępności pociągów i późniejsza potrzeba modernizacji floty z ETCS zgodnego z wzorcem 2 do ETCS zgodnego z wzorcem 3 spowodowałyby znaczne negatywne skutki gospodarcze.

(8) Dziewięć spośród lokomotyw, o których mowa we wniosku, oznaczono numerami 91530480060-9, 91530480061-7, 91530480062-5, 91530480063-3, 91530480064-1, 91530480065-8, 91530480066-6, 91530480069-0 oraz 91530480070-8. Władze rumuńskie powinny przedstawić numery identyfikacyjne pozostałych 11 lokomotyw na późniejszym etapie, w momencie ich rejestracji.

(9) Producent przedmiotowych pojazdów zobowiązał się do opracowania planu inżynieryjnego i instalacyjnego w odniesieniu do doposażenia pojazdów, których dotyczy wniosek, w urządzenia pokładowe ETCS zgodne z wzorcem 3. Zgodnie z najnowszymi dostarczonymi harmonogramami oczekuje się, że modernizacja do systemu ETCS zgodnego z wzorcem 3 zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 2023 r.

(10) Zezwolenie dla lokomotyw będących przedmiotem wniosku, przed zainstalowaniem ETCS zgodnego z wzorcem 3, będzie ważne jedynie w okresie ważności niniejszej decyzji w sprawie niestosowania.

(11) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do 20 pojazdów objętych wnioskiem. Należy zatem przyjąć wniosek złożony przez Rumunię o niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do tych pojazdów do dnia 31 grudnia 2023 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek przedłożony Komisji przez Rumunię 25 marca 2021 r. w sprawie niestosowania, do 31 grudnia 2023 r., pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do 20 nowych lokomotyw LEMA 6 000 kW zostaje przyjęty. Po zarejestrowaniu tych lokomotyw w sieci rumuńskiej władze rumuńskie poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych nowych lokomotyw.

Artykuł  2

W przypadku gdy przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie do zezwolenia dla pojazdu którejkolwiek z 20 lokomotyw, o których mowa w art. 1, zezwolenie to jest ważne do dnia 31 grudnia 2023 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 grudnia 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VALEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.202.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1349 w sprawie przyjęcia złożonego przez Rumunię na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku dotyczącego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919 do dwudziestu pojazdów LEMA
Data aktu: 26/07/2022
Data ogłoszenia: 02/08/2022