Decyzja wykonawcza 2022/1319 w sprawie akceptacji wniosku o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) odnośnie do rekonfiguracji istniejącego taboru na pociągi zespołowe 19 TGV P-DUPLEX, złożonego przez Francję zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1319
z dnia 26 lipca 2022 r.
w sprawie akceptacji wniosku o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) odnośnie do rekonfiguracji istniejącego taboru na pociągi zespołowe 19 TGV P-DUPLEX, złożonego przez Francję zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 5150)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 28 lipca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

Uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 10 grudnia 2021 r. władze Francji przedłożyły Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności ("TSI"), tj. TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 2  ("TSI LOC&AS"), TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1300/2014 3  ("TSI PRM") oraz TSI określonej w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1304/2014 4  ("TSI NOI"), do projektu modernizacji taboru kolejowego w odniesieniu do 19 pociągów zespołowych przeznaczonych do eksploatacji we francuskiej sieci kolejowej.

(2) Wniosek został złożony na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie ze względu na brak ekonomicznej opłacalności projektu w przypadku przeprowadzenia modernizacji przedmiotowych pociągów zespołowych.

(3) Wniosek dotyczy przebudowy 19 pociągów zespołowych, których wagony silnikowe i wagony osobowe zostały rozdzielone w momencie ich produkcji w 2006 r. Ze względu na ówczesny popyt na rynku lokomotywy tych pociągów zespołowych były eksploatowane i są nadal eksploatowane jako wagony łączone typu "Réseau 1N", a wagony osobowe tych pociągów zespołowych były eksploatowane jako lokomotywy łączone typu "Réseau".

(4) Przedmiotowe pociągi zespołowe zbliżają się obecnie do postoju technicznego przewidzianego w połowie ich okresu użytkowania. Planuje się przeprowadzenie konserwacji w celu zapewnienia ich bezpiecznej eksploatacji przez kolejne 16 lat. W ramach konserwacji przewiduje się ponowne połączenie oryginalnych lokomotyw i wagonów osobowych. Etap prac modernizacyjnych ma się odbyć w latach 2022-2025, a pierwsze pociągi zespołowe trafiły do warsztatów w lutym 2022 r. Celem jest uzyskanie do grudnia 2023 r. zezwoleń dla typu dla 19 pociągów zespołowych objętych modernizacją. Następnie dla każdego pociągu zespołowego wydane zostaną zezwolenia dotyczące zgodności z typem.

(5) Strategia udzielania zezwoleń na proces rekonfiguracji opiera się na "nowym" zezwoleniu dotyczącym wariantu typu TGV Duplex, który został już wcześniej dopuszczony. W tych okolicznościach jedynie zmodyfikowane części wagonów osobowych będą musiały być zgodne z TSI. Lokomotywy nie podlegają żadnym zmianom, ale uznaje się je za nowe elementy w stosunku do typu TGV Duplex, a zezwolenie dla nich należy uznać za "pierwsze" zezwolenie, co wymaga wykazania pełnej zgodności z obowiązującymi TSI: LOC &PAS, NOI i PRM.

(6) Lokomotywy i wagony osobowe 19 pociągów zespołowych podlegających modernizacji i rekonfiguracji są zgodne z normami i TSI obowiązującymi w czasie ich produkcji. Od 2006 r. odpowiednie TSI były dopracowywane i wprowadzono w nich bardziej rygorystyczne wymagania. Wnioskuje się o niestosowanie obecnych TSI w związku z tym, że ich zastosowanie do już istniejących pociągów zespołowych spowodowałoby konieczność poniesienia znacznych dodatkowych kosztów modernizacji i rekonfiguracji, a także znaczne opóźnienie, jeśli chodzi o oddanie przedmiotowych pociągów zespołowych do eksploatacji.

(7) Ponadto zastosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 i 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 zobowiązywałoby dostawcę do przeprowadzenia szeroko zakrojonych opracowań w zakresie rozwoju, alokacji zasobów i dodatkowych kosztów materiałowych, co zagrażałoby rentowności projektu, uwzględniając fakt, że szacowany koszt jednostkowy projektu wzrósłby o ponad 60 %.

(8) Koszt dodatkowy nie może zostać pokryty przez 19 pociągów zespołowych bez zakwestionowania znaczenia ekonomicznego oraz rentowności projektu modernizacji i rekonfiguracji.

(9) W ramach projektu zapewniona zostanie zgodność z innymi przepisami obecnych TSI, z uwzględnieniem modyfikacji oświetlenia wnętrza, platform wewnętrznych i pomieszczeń pasażerskich, okien przednich, świateł i kontrolek, sprzęgów awaryjnych, dźwiękowych urządzeń ostrzegawczych, sygnalizacji wewnętrznej, piktogramów i informacji dotykowych oraz generatora dźwięku w kabinie, zgodnie z pkt 4.2.9.1.8, 4.2.9.2.1, 4.2.7.1.1-4.2.7.1.4, 4.2.7.2.1 i 4.2.2.7.2 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 oraz pkt 4.2.2.4 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014.

(10) Projekt zapewni również pełną zgodność 19 pociągów zespołowych z rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/919 5 , w tym modernizację do wzorca 3 ERTMS.

(11) Jeżeli wniosek o niestosowanie nie zostanie przyjęty, zdolność przewozowa w obszarze przyszłego użytkowania 19 pociągów zespołowych może zostać naruszona ze szkodą dla pasażerów kolei. Nastąpiłoby opóźnienie projektu o około 3 lata. Wstrzymanie realizacji projektu doprowadziłoby do wycofania z eksploatacji pociągów, co wpłynęłoby na interesy handlowe operatora w 2023 r. podczas odbudowy sektora kolejowego po pandemii COVID-19. Szacuje się, że utrata przychodów przez operatora wyniosłaby ponad 100 mln EUR.

(12) Informacje na temat wniosku o niestosowanie zostały przekazane przez przedstawicieli Francji członkom komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797, na jego 93. posiedzeniu.

(13) Ewentualny wpływ na bezpieczeństwo wynikający z niestosowania niektórych przepisów TSI LOC & PAS, PRM oraz NOI jest złagodzony przez fakt, że dla 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych wykazano już zgodność z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa mającymi zastosowanie w momencie wydania pierwotnego zezwolenia w 2006 r. i od tamtej pory były one bezpiecznie eksploatowane.

(14) W związku z powyższym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 należy uznać za spełnione w odniesieniu do wagonów silnikowych i wagonów osobowych 19 przedmiotowych pociągów zespołowych. W związku z tym należy przyjąć złożony przez władze Francji wniosek o niestosowanie pkt 4.2.3.1, 4.2.8.2.6, 4.2.10.4.4, 4.2.3.3.2, 4.2.3.7 oraz 4.2.8.2.9 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, pkt 4.2.1, 4.2.2 i 4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1304/2014 oraz pkt 4.2.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) nr 1300/2014, przy jednoczesnym ograniczeniu skutków niestosowania tych punktów poprzez zastosowanie przepisów, które obowiązywały w momencie wydania pierwotnego zezwolenia, jako przepisów alternatywnych.

(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Akceptuje się wniosek władz Francji o niestosowanie przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) określonych w załącznikach do rozporządzenia (UE) nr 1302/2014, rozporządzenia (UE) nr 1300/2014 i rozporządzenia (UE) nr 1304/2014, o których mowa w załączniku I do niniejszej decyzji, do 19 zrekonfigurowanych pociągów zespołowych typu TGV P-DUPLEX składających się z pojazdów wymienionych w załączniku II do niniejszej decyzji.

Przepisy będące przedmiotem wniosku o niestosowanie, o którym mowa w akapicie pierwszym, wraz z przepisami alternatywnymi, które mają być stosowane, są wymienione w załączniku I.

Obszarem użytkowania pojazdów wymienionych w załączniku II jest Francja.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina-Ioana VÄLEAN
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Poniższa tabela zawiera wykaz przepisów objętych art. 1, które nie muszą być stosowane, oraz przepisów, które mają być stosowane w zamian.

Niestosowany przepis TSI Stosowany przepis alternatywny
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.1 - skrajnia W przypadku wagonów silnikowych: broszury UIC 505-1 i 506

W przypadku wagonów osobowych: norma EN 15273-2 (listopad 2017 r.), decyzja Komisji 2008/232/WE (uchylona TSI HS RST), decyzja Komisji 2011/291/UE (uchylona TSI LOC &PAS)

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.6 - współczynnik mocy Certyfikat weryfikacji WE nr: 0942/6/SH2/2007/RST/FR-

EN/ECA1178AD0048

TSI LOC&PAS, pkt 4.2.10.4.4 - zdolność ruchu Francuska norma NF F16-103
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.3.2 - monitorowanie stanu łożysk osi Francuska specyfikacja SAMI D 001
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.3.7 - odgarniacze Francuskie zarządzenie "arrêté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 2.2.1
TSI LOC&PAS, pkt 4.2.8.2.9 - wymagania dotyczące pantografu Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST), francuskie zarządzenie "arrêté MR" z dnia 5 czerwca 2000 r., § 3.2.1, broszura UIC 608
TSI NOI, pkt 4.2.1 - wartości dopuszczalne hałasu stacjonarnego Decyzja Komisji 2002/735/WE (uchylona TSI HS RST)
TSI NOI, pkt 4.2.2 - wartości dopuszczalne hałasu ruszania
TSI NOI, pkt 4.2.3 - wartości dopuszczalne hałasu przejazdu
TSI PRM, pkt 4.2.2.1 - siedzenia Decyzja Komisji 2008/164/WE (uchylona TSI PRM)

ZAŁĄCZNIK  II

W poniższych tabelach wymieniono europejskie numery pojazdów (EVN zgodnie z definicją w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1614) wagonów silnikowych i wagonów osobowych objętych art. 1, które mają zostać zrekonfigurowane jako pociągi zespołowe typu TGV P-DUPLEX.

Kolejność wierszy w tabelach pozostaje bez uszczerbku dla par "wagonów silnikowych + wagonów osobowych", które mają być formowane.

EVN wagonów silnikowych i wagonów osobowych mogą ulec zmianie po rekonfiguracji.

Tabela 2.1

Wagony silnikowe

Wagon silnikowy 1 Wagon silnikowy 2
93870384001-8 93870384002-6
93870384003-4 93870384004-2
93870384007-5 93870384008-3
93870384009-1 93870384010-9
93870384011-7 93870384012-5
93870384013-3 93870384014-1
93870384015-8 93870384016-6
93870384017-4 93870384018-2
93870384019-0 93870384020-8
93870384021-6 93870384022-4
93870384023-2 93870384024-0
93870384025-7 93870384026-5
93870384027-3 93870384028-1
93870384005-9 93870384006-7
93870384029-9 93870384030-7
93870384031-5 93870384032-3
93870384033-1 93870384034-9
93870384035-6 93870384036-4
93870384037-2 93870384038-0

Tabela 2.2

Wagony osobowe

Wagon osobowy 1 Wagon osobowy 2 Wagon osobowy 3 Wagon osobowy 4 Wagon osobowy 5 Wagon osobowy 6 Wagon osobowy 7 Wagon osobowy 8
93870291601-7 93870292601-6 93870293601-5 93870294601-4 93870295601-3 93870296601-2 93870297601-1 93870298601-0
93870291602-5 93870292602-4 93870293602-3 93870294602-2 93870295602-1 93870296602-0 93870297602-9 93870298602-8
93870291604-1 93870292604-0 93870293604-9 93870294604-8 93870295604-7 93870296604-6 93870297604-5 93870298604-4
93870291605-8 93870292605-7 93870293605-6 93870294605-5 93870295605-4 93870296605-3 93870297605-2 93870298605-1
93870291606-6 93870292606-5 93870293606-4 93870294606-3 93870295606-2 93870296606-1 93870297606-0 93870298606-9
93870291607-4 93870292607-3 93870293607-2 93870294607-1 93870295607-0 93870296607-9 93870297607-8 93870298607-7
93870291608-2 93870292608-1 93870293608-0 93870294608-9 93870295608-8 93870296608-7 93870297608-6 93870298608-5
93870291609-0 93870292609-9 93870293609-8 93870294609-7 93870295609-6 93870296609-5 93870297609-4 93870298609-3
93870291610-8 93870292610-7 93870293610-6 93870294610-5 93870295610-4 93870296610-3 93870297610-2 93870298610-1
93870291611-6 93870292611-5 93870293611-4 93870294611-3 93870295611-2 93870296611-1 93870297611-0 93870298611-9
93870291612-4 93870292612-3 93870293612-2 93870294612-1 93870295612-0 93870296612-9 93870297612-8 93870298612-7
93870291616-5 93870292616-4 93870293616-3 93870294616-2 93870295616-1 93870296616-0 93870297616-9 93870298616-8
93870291617-3 93870292617-2 93870293617-1 93870294617-0 93870295617-9 93870296617-8 93870297617-7 93870298617-6
93870291603-3 93870292603-2 93870293603-1 93870294603-0 93870295603-9 93870296603-8 93870297603-7 93870298603-6
93870291619-9 93870292619-8 93870293619-7 93870294619-6 93870295619-5 93870296619-4 93870297619-3 93870298619-2
93870291613-2 93870292613-1 93870293613-0 93870294613-9 93870295613-8 93870296613-7 93870297613-6 93870298613-5
93870291614-0 93870292614-9 93870293614-8 93870294614-7 93870295614-6 93870296614-5 93870297614-4 93870298614-3
93870291615-7 93870292615-6 93870293615-5 93870294615-4 93870295615-3 93870296615-2 93870297615-1 93870298615-0
93870291618-1 93870292618-0 93870293618-9 93870294618-8 93870295618-7 93870296618-6 93870297618-5 93870298618-4
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 110).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1304/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu "Tabor kolejowy - hałas", zmieniające decyzję 2008/232/WE i uchylające decyzję 2011/229/UE (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 421).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.199.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1319 w sprawie akceptacji wniosku o niestosowanie niektórych przepisów technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) odnośnie do rekonfiguracji istniejącego taboru na pociągi zespołowe 19 TGV P-DUPLEX, złożonego przez Francję zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
Data aktu: 26/07/2022
Data ogłoszenia: 28/07/2022