Rozporządzenie delegowane 2022/1303 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1303
z dnia 25 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/787 określono definicję i wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego, określanego również przez branżę jako alkohol rolniczy, alkohol neutralny lub alkohol rektyfikowany. Ta definicja techniczna i wymogi zostały przeniesione bez żadnych istotnych zmian w stosunku do definicji określonych w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 2 .

(2) Definicja i wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego przewidziane w art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/787 są jednak częściowo przestarzałe z technicznego i naukowego punktu widzenia. W szczególności należy dostosować maksymalne limity niektórych pozostałości do parametrów technicznych stosowanych obecnie przez branżę i większość laboratoriów analitycznych. Postęp techniczny w tej dziedzinie uzasadnia zatem konieczność zmiany tej definicji i tych wymogów.

(3) Odniesienia do "kwasowości całkowitej", "zasad lotnych zawierających azot" i "suchej pozostałości po odparowaniu" przewidziane w art. 5 lit. d) ppkt (i), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE) 2019/787 nie są już istotne, ponieważ zazwyczaj nie są stosowane jako parametry techniczne procesu, gdyż obecność takich pozostałości w alkoholu o objętościowej zawartości alkoholu wynoszącej 96 % jest znikoma i jest mało prawdopodobne, aby znalazły się one w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego.

(4) W odniesieniu do "estrów", "aldehydów" i "alkoholi wyższych" maksymalne limity przewidziane w art. 5 lit. d) ppkt (ii), (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) 2019/787 nie są wystarczająco precyzyjne i wymagają obecnie metod mokrej analizy chemicznej, które nie są zdefiniowane w prawie Unii. Bardziej precyzyjna definicja substancji, do których mają zastosowanie limity pozostałości, poprawiłaby wyniki analiz, które należy przeprowadzić na alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego metodami takimi jak chromatografia gazowa, i byłaby korzystna dla analityków, ponieważ wiele starszych technik analitycznych wymaga stosowania niebezpiecznych chemikaliów.

(5) W szczególności należy ograniczyć estry wyłącznie do octanu etylu. O ile w procesie fermentacji może powstać wiele estrów, w najwyższym stężeniu występuje octan etylu, natomiast wszelkie inne estry potencjalnie obecne w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego prawdopodobnie nie będą wykrywalne przy użyciu standardowych technik analitycznych i będą miały znikomy wpływ na całkowitą ilość estrów. Pomiar octanu etylu powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2870/2000 3 , ponieważ jest to ustalona metoda, stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(6) Podobnie największy udział w aldehydach ogółem ma aldehyd octowy. Właściwe jest zatem stosowanie wyłącznie aldehydu octowego jako parametru w tym oznaczeniu. Ponieważ aldehyd octowy jest w równowadze z 1,1-dietok- syetanem, tj. obie te cząsteczki są obecne i ulegają przekształceniu jedna w drugą na skutek warunków chemicznych i fizycznych, należy również uwzględnić frakcję aldehydu octowego zawartą w acetalu. Pomiar aldehydu octowego powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000, ponieważ jest to ustalona metoda stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(7) Po fermentacji alkohole wyższe są obecne w znacznych ilościach. Jednak w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego występuje tylko niewielka ilość alkoholi wyższych, ponieważ przy wyższych temperaturach wrzenia alkohole wyższe łatwo ulegają destylacji. Pomiar alkoholu wyższego powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000, ponieważ jest to ustalona metoda, stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(8) W odniesieniu do furfuralu obecny wymóg, zgodnie z którym nie jest on wykrywalny, odnosi się do metody mokrej analizy chemicznej, która nie jest już stosowana w większości państw członkowskich, co uniemożliwia stosowanie jednolitych i zdefiniowanych metod analizy i wyników. Ponieważ obecnie nie istnieje określona metoda referencyjna analizy furfuralu w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego, należy określić próg, który można osiągnąć za pomocą różnych metod stosowanych obecnie w większości laboratoriów w państwach członkowskich, które od czasu pierwotnego włączenia tego wymogu stały się są bardziej precyzyjne. Pomiar furfuralu powinien opierać się na metodzie chromatografii cieczowej dla związków występujących w drewnie, określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000.

(9) Ponadto w celu zapewnienia kompletności i zgodnie z definicją destylatu pochodzenia rolniczego określoną w art. 4 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2019/787 należy przewidzieć, że alkohol etylowy pochodzenia rolniczego jest wynikiem destylacji produktów rolnych po fermentacji alkoholowej.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/787,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 5. rozporządzenia (UE) 2019/787 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Definicja oraz wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

Do celów niniejszego rozporządzenia alkohol etylowy pochodzenia rolniczego to płyn spełniający następujące wymogi:

a) został otrzymany w drodze fermentacji alkoholowej, po której nastąpiła destylacja wyłącznie produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu;

b) nie posiada wyczuwalnego smaku innego niż smak surowców wykorzystanych do jego produkcji;

c) jego minimalna objętościowa zawartość alkoholu wynosi 96,0 %;

d) jego maksymalne limity pozostałości nie przekraczają następujących poziomów:

(i) octan etylu: 1,3 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(ii) aldehyd octowy (suma etanalu i 1,1-dietoksyetanu): 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(iii) alkohole wyższe (suma: propan-1-olu, butan-1-olu, butan-2-olu, 2-metylopropan-1-olu, 2-metylobutan-1-olu i 3-metylobutan-1-olu): 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(iv) metanol: 30 gramów na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(v) furfural: 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 (Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2870/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. ustanawiające wspólnotowe metody referencyjne dla analizy napojów spirytusowych (Dz.U. L 333 z 29.12.2000, s. 20).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.197.71

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1303 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego
Data aktu: 25/04/2022
Data ogłoszenia: 26/07/2022
Data wejścia w życie: 15/08/2022