Rozporządzenie delegowane 2022/1303 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1303
z dnia 25 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych, stosowania nazw napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystywania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (WE) nr 110/2008 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/787 określono definicję i wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego, określanego również przez branżę jako alkohol rolniczy, alkohol neutralny lub alkohol rektyfikowany. Ta definicja techniczna i wymogi zostały przeniesione bez żadnych istotnych zmian w stosunku do definicji określonych w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 2 .

(2) Definicja i wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego przewidziane w art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/787 są jednak częściowo przestarzałe z technicznego i naukowego punktu widzenia. W szczególności należy dostosować maksymalne limity niektórych pozostałości do parametrów technicznych stosowanych obecnie przez branżę i większość laboratoriów analitycznych. Postęp techniczny w tej dziedzinie uzasadnia zatem konieczność zmiany tej definicji i tych wymogów.

(3) Odniesienia do "kwasowości całkowitej", "zasad lotnych zawierających azot" i "suchej pozostałości po odparowaniu" przewidziane w art. 5 lit. d) ppkt (i), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE) 2019/787 nie są już istotne, ponieważ zazwyczaj nie są stosowane jako parametry techniczne procesu, gdyż obecność takich pozostałości w alkoholu o objętościowej zawartości alkoholu wynoszącej 96 % jest znikoma i jest mało prawdopodobne, aby znalazły się one w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego.

(4) W odniesieniu do "estrów", "aldehydów" i "alkoholi wyższych" maksymalne limity przewidziane w art. 5 lit. d) ppkt (ii), (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) 2019/787 nie są wystarczająco precyzyjne i wymagają obecnie metod mokrej analizy chemicznej, które nie są zdefiniowane w prawie Unii. Bardziej precyzyjna definicja substancji, do których mają zastosowanie limity pozostałości, poprawiłaby wyniki analiz, które należy przeprowadzić na alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego metodami takimi jak chromatografia gazowa, i byłaby korzystna dla analityków, ponieważ wiele starszych technik analitycznych wymaga stosowania niebezpiecznych chemikaliów.

(5) W szczególności należy ograniczyć estry wyłącznie do octanu etylu. O ile w procesie fermentacji może powstać wiele estrów, w najwyższym stężeniu występuje octan etylu, natomiast wszelkie inne estry potencjalnie obecne w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego prawdopodobnie nie będą wykrywalne przy użyciu standardowych technik analitycznych i będą miały znikomy wpływ na całkowitą ilość estrów. Pomiar octanu etylu powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2870/2000 3 , ponieważ jest to ustalona metoda, stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(6) Podobnie największy udział w aldehydach ogółem ma aldehyd octowy. Właściwe jest zatem stosowanie wyłącznie aldehydu octowego jako parametru w tym oznaczeniu. Ponieważ aldehyd octowy jest w równowadze z 1,1-dietok- syetanem, tj. obie te cząsteczki są obecne i ulegają przekształceniu jedna w drugą na skutek warunków chemicznych i fizycznych, należy również uwzględnić frakcję aldehydu octowego zawartą w acetalu. Pomiar aldehydu octowego powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000, ponieważ jest to ustalona metoda stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(7) Po fermentacji alkohole wyższe są obecne w znacznych ilościach. Jednak w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego występuje tylko niewielka ilość alkoholi wyższych, ponieważ przy wyższych temperaturach wrzenia alkohole wyższe łatwo ulegają destylacji. Pomiar alkoholu wyższego powinien opierać się na metodzie referencyjnej określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000, ponieważ jest to ustalona metoda, stosowana obecnie do analizy szeregu napojów spirytusowych.

(8) W odniesieniu do furfuralu obecny wymóg, zgodnie z którym nie jest on wykrywalny, odnosi się do metody mokrej analizy chemicznej, która nie jest już stosowana w większości państw członkowskich, co uniemożliwia stosowanie jednolitych i zdefiniowanych metod analizy i wyników. Ponieważ obecnie nie istnieje określona metoda referencyjna analizy furfuralu w alkoholu etylowym pochodzenia rolniczego, należy określić próg, który można osiągnąć za pomocą różnych metod stosowanych obecnie w większości laboratoriów w państwach członkowskich, które od czasu pierwotnego włączenia tego wymogu stały się są bardziej precyzyjne. Pomiar furfuralu powinien opierać się na metodzie chromatografii cieczowej dla związków występujących w drewnie, określonej w rozporządzeniu (WE) nr 2870/2000.

(9) Ponadto w celu zapewnienia kompletności i zgodnie z definicją destylatu pochodzenia rolniczego określoną w art. 4 pkt 7 rozporządzenia (UE) 2019/787 należy przewidzieć, że alkohol etylowy pochodzenia rolniczego jest wynikiem destylacji produktów rolnych po fermentacji alkoholowej.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/787,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Art. 5. rozporządzenia (UE) 2019/787 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

Definicja oraz wymogi dotyczące alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego

Do celów niniejszego rozporządzenia alkohol etylowy pochodzenia rolniczego to płyn spełniający następujące wymogi:

a) został otrzymany w drodze fermentacji alkoholowej, po której nastąpiła destylacja wyłącznie produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu;

b) nie posiada wyczuwalnego smaku innego niż smak surowców wykorzystanych do jego produkcji;

c) jego minimalna objętościowa zawartość alkoholu wynosi 96,0 %;

d) jego maksymalne limity pozostałości nie przekraczają następujących poziomów:

(i) octan etylu: 1,3 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(ii) aldehyd octowy (suma etanalu i 1,1-dietoksyetanu): 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(iii) alkohole wyższe (suma: propan-1-olu, butan-1-olu, butan-2-olu, 2-metylopropan-1-olu, 2-metylobutan-1-olu i 3-metylobutan-1-olu): 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(iv) metanol: 30 gramów na hektolitr alkoholu 100 % obj.;

(v) furfural: 0,5 grama na hektolitr alkoholu 100 % obj.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 110/2008 z dnia 15 stycznia 2008 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1576/89 (Dz.U. L 39 z 13.2.2008, s. 16).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2870/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. ustanawiające wspólnotowe metody referencyjne dla analizy napojów spirytusowych (Dz.U. L 333 z 29.12.2000, s. 20).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.197.71

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1303 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/787 w odniesieniu do definicji i wymogów dotyczących alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego
Data aktu: 25/04/2022
Data ogłoszenia: 26/07/2022
Data wejścia w życie: 15/08/2022