Decyzja 051/22/COL w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Islandia)

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA NR 051/22/COL
z dnia 16 lutego 2022 r.
w sprawie islandzkiej mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027 (Islandia) [2022/1268]

1. STRESZCZENIE

(1) Urząd Nadzoru EFTA pragnie poinformować Islandię, że oceniwszy islandzką mapę pomocy regionalnej na lata 2022-2027, uznaje ją za zgodną z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa ("wytyczne") 1 .

(2) W niniejszej decyzji przedstawiono ocenę mapy pomocy regionalnej przeprowadzonej przez Urząd Nadzoru EFTA zgodnie z pkt 190 wytycznych. Zatwierdzona mapa stanowi integralną część wytycznych 2 . Nie zakłada ona żadnej pomocy państwa i nie stanowi pozwolenia na jej przyznanie.

(3) Urząd oparł swoją decyzję na następujących ustaleniach.

2. PROCEDURA

(4) W dniu 1 grudnia 2021 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął nowe wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa. Określono w nich warunki, które muszą zostać spełnione, aby podlegająca zgłoszeniu pomoc regionalna mogła zostać uznana za zgodną z funkcjonowaniem Porozumienia EOG 3 . We wspomnianych wytycznych ustalono również kryteria określania obszarów spełniających warunki zgodności wynikające z art. 61 ust. 3 lit. a) i c) Porozumienia EOG 4 , tzw. obszarów "a" i "c".

(5) Zgodnie z pkt 150 wytycznych obszary, które państwa EOG-EFTA chcą uznać za obszary "a" lub "c", muszą zostać określone w mapie pomocy regionalnej.

(6) Zgodnie z pkt 189 wytycznych każde państwo EOG-EFTA musi zgłosić Urzędowi Nadzoru EFTA jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą do dnia 31 grudnia 2027 r. Islandzkie organy zgłosiły islandzką mapę pomocy regionalnej na lata 2022-2027 w dniu 27 stycznia 2022 r. 5

3. OBSZARY KWALIFIKUJĄCE SIĘ OZNACZONE PRZEZ ISLANDZKIE ORGANY

(7) W UE utworzono wspólną klasyfikację jednostek terytorialnych do celów statystycznych. Klasyfikacja ta nosi nazwę NUTS. Klasyfikacja ta posługuje się trzema hierarchicznymi poziomami ponumerowanymi od 1 do 3. Poziom NUTS 1 obejmuje największe jednostki terytorialne, a poziom NUTS 3 - najmniejsze 6 .

(8) Jak wskazano w przypisie 30 do wytycznych, dla państw EOG-EFTA zdefiniowano regiony statystyczne podobne do jednostek NUTS. W związku z tym wytyczne Komisji w sprawie regionalnej pomocy państwa 7  odnoszą się do NUTS, a wytyczne Urzędu Nadzoru EFTA w sprawie regionalnej pomocy państwa wykorzystują pojęcie regionów statystycznych. Wspólna klasyfikacja jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) oraz wykaz regionów statystycznych w państwach EOG-EFTA są dostępne na stronach internetowych Eurostatu 8 .

(9) Cała Islandia kwalifikuje się jako region statystyczny na poziomie 2 (Island). Na poziomie 3 dzieli się na dwa regiony statystyczne. Są to odpowiednio region stołeczny (Hófuóborgarsv^ói) oraz wszystko poza tym regionem (Lands- byggó)9 .

(10) Obszary wyznaczone w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 to te obejmujące Landsbyggó, który jest regionem na poziomie 3 10 .

(11) Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2018 r. gęstość zaludnienia na Islandii wynosi 3,48 mieszkańca na km2. Landsbyggó jest znacznie mniej zaludniony niż Hófuóborgarsv^ói. Według danych dotyczących ludności z dnia 1 stycznia 2018 r. gęstość zaludnienia w Landsbyggó i Hófuóborgarsv^ói wynosi odpowiednio 1,27 i 225,87 mieszkańca na km211 .

(12) Landsbyggó obejmuje obszar o wielkości 99 258 km2. Według najnowszych danych islandzkiego Urzędu Statystycznego (Hagstofan) liczba mieszkańców na dzień 1 stycznia 2021 r. wynosiła 132 264. Oznacza to, że gęstość zaludnienia wynosiła 1,33 mieszkańca na km212 .

(13) Na ilustracji graficznej stanowiącej załącznik I do niniejszej decyzji przedstawiono Landsbyggó. Załącznik II zawiera natomiast listę mniejszych jednostek terytorialnych składających się na wspomniany region na poziomie 3 13 .

4. OCENA

(14) Zasięg pomocy regionalnej dostępnej w latach 2022-2027 określono osobno dla każdego państwa EOG-EFTA w załączniku I do wytycznych. W załączniku I całą Islandię zakwalifikowano jako wstępnie określone obszary "c".

(15) Islandzkie organy mogą wykorzystać swój przydział, aby wskazać obszary "c" w krajowej mapie pomocy regionalnej. Zasady, którymi należy się kierować przy ich oznaczaniu, można znaleźć w pkt 168 i 169 wytycznych.

(16) Zgodnie z pkt 168 wytycznych państwa EOG-EFTA mogą sklasyfikować wstępnie określone obszary "c" jako obszary "c". Pkt 169 zakłada ponadto elastyczne podejście, które pozwala na uwzględnienie również innych obszarów. Jako że w załączniku I całej Islandii przyznano status wstępnie określonych obszarów "c", islandzkie organy mogły były oznaczyć cały kraj jako obszar "c" w swojej mapie pomocy regionalnej.

(17) Jak już wspomniano w punkcie 9 powyżej, cała Islandia kwalifikuje się jako region statystyczny na poziomie 2 (Island). Na poziomie 3 dzieli się na dwa regiony statystyczne. Są to odpowiednio region stołeczny (Hofudborgars- y^di) oraz wszystko poza tym regionem (Landsbyggd).

(18) Wyznaczając w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 obszary kwalifikujące się, islandzkie organy uwzględniły Landsbyggd, będący regionem na poziomie 3, oraz wyłączyły Hofudborgarsy^di, który jest regionem na poziomie 3. Jako że uwzględniony Landsbyggd, będący regionem na poziomie 3, można zaliczyć do wstępnie określonych obszarów "c" wskazanych w załączniku I wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa, Urząd Nadzoru EFTA uznaje, że określenie Landsbyggd jako obszarów "c" w islandzkiej mapie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 jest zgodne z wytycznymi w sprawie regionalnej pomocy państwa.

(19) Zgodnie z przypisem 65 do wytycznych obszary słabo i bardzo słabo zaludnione należy określić w mapie pomocy regionalnej. "Obszary słabo zaludnione" zdefiniowano w pkt 19 ppkt 32 jako regiony statystyczne na poziomie 2 o gęstości zaludnienia mniejszej niż ośmiu mieszkańców na km2 lub części takich regionów statystycznych określone przez dane państwo EOG-EFTA zgodnie z pkt 169. W związku z powyższym Landsbyggd kwalifikuje się jako obszar bardzo słabo zaludniony.

5. INTENSYWNOŚĆ POMOCY

(20) Zgodnie z pkt 151 wytycznych mapa pomocy regionalnej musi określać maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące na obszarach kwalifikujących się do pomocy w okresie ważności zatwierdzonej mapy.

(21) Maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązują w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej. Maksymalne poziomy intensywności pomocy dozwolone w przypadku pomocy, o której mowa w wytycznych, określono w sekcji 7.4.

(22) Pkt 182 ppkt 1 wytycznych stanowi, że intensywność pomocy dla dużych przedsiębiorstw nie może przekraczać 20 % na obszarach słabo zaludnionych. Z pkt 186 wynika ponadto, że poziomy intensywności pomocy można zwiększyć o maksymalnie 20 punktów procentowych w przypadku małych przedsiębiorstw lub o maksymalnie 10 punktów procentowych w przypadku średnich przedsiębiorstw. Jak określono w przypisie 85 w omawianych wytycznych zwiększonych poziomów intensywności pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw nie stosuje się do pomocy przyznawanej na duże projekty inwestycyjne 14 .

(23) Islandzkie organy zgłosiły maksymalny poziom intensywności pomocy dla dużych przedsiębiorstw w wysokości 20 %. W przypadku małych przedsiębiorstw zwiększa się go o 20 punktów procentowych, a w przypadku średnich przedsiębiorstw - o 10 punktów procentowych. Zwiększonych poziomów intensywności pomocy nie stosuje się jednak do pomocy przyznawanej na duże projekty inwestycyjne 15 .

(24) Limity poziomów intensywności pomocy ustalone przez islandzkie organy, które opisano w pkt 23, są zgodne z zasadami przedstawionymi w pkt 22. Są one tym samym zgodne z wytycznymi w sprawie regionalnej pomocy państwa.

6. OKRES OBOWIĄZYWANIA I PRZEGLĄD

(25) Zgodnie z pkt 189 wytycznych islandzkie organy zgłosiły jedną mapę pomocy regionalnej obowiązującą do dnia 31 grudnia 2027 r.

(26) W myśl pkt 194 tych wytycznych przegląd śródokresowy map pomocy regionalnej zostanie przeprowadzony w 2023 r. Do czerwca 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA przekaże szczegółowe informacje na temat tego przeglądu śródokresowego.

7. WNIOSEK

(27) Na podstawie powyższej oceny Urząd Nadzoru EFTA uznaje islandzką mapę regionalną na lata 2022-2027 za zgodną z zasadami określonymi w wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa. Zatwierdzona mapa stanowi integralną część wytycznych.

(28) Załączniki I i II stanowią integralną część niniejszej decyzji.

W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Arne RØKSUND Stefan BARRIGA
Przewodniczący Członek Kolegium
Odpowiedzialny członek Kolegium
Árni PÁLL ÁRNASON Melpo-Menie JOSÉPHIDÉS
Członek Kolegium Zatwierdzająca jako dyrektor ds. prawnych i wykonawczych

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Ilustracja graficzna

ZAŁĄCZNIK  II

Lista mniejszych jednostek

Akrahreppur 5 706
Akraneskaupstaòur 3 000
Akureyrarb^r 6 000
Arneshreppur 4 901
Asahreppur 8 610
Blaskógabyggò 8 721
Blonduósb^r 5 604
Bolungarvikurkaupstaòur 4 100
Borgarbyggò 3 609
Dalabyggò 3 811
Dalvikurbyggò 6 400
Eyja- og Miklaholtshreppur 3 713
Eyjaf'aròarsveit 6 513
Fjallabyggò 6 250
Fjaròabyggò 7 300
Fljótsdalshreppur 7 505
Flóahreppur 8 722
Grindavikurb^r 2 300
Grimsnes- og Grafningshreppur 8 719
Grundarfj aròarb^r 3 709
Grytubakkahreppur 6 602
Helgafellssveit 3 710
Hrunamannahreppur 8 710
Hunavatnshreppur 5 612
Huna^ing vestra 5 508
Hvalfjaròarsveit 3 511
Hverageròisb^r 8 716
Horgarsveit 6 515
Isaf'aròarb^r 4 200
Kaldrananeshreppur 4 902
Kjósarhreppur 1 606
Langanesbyggò 6 709
Mula^ing 7 400
Myrdalshreppur 8 508
Noròur^ing 6 100
Rangar^ing eystra 8 613
Rangár^ing ytra 8 614
Reykhólahreppur 4 502
Reykjanesbær 2 000
Skaftárhreppur 8 509
Skagabyggð 5 611
Skeiở a- og Gnúpverjahreppur 8 720
Skorradalshreppur 3 506
Skútustaở ahreppur 6 607
Snæfellsbær 3 714
Strandabyggở 4 911
Stykkishôlmsbær 3 711
Suở urnesjabær 2 510
Súở avíkurhreppur 4 803
Svalbarở shreppur 6 706
Svalbarở sstrandarhreppur 6 601
Sveitarfélagiở Árborg 8 200
Sveitarfélagiở Hornafjôrở ur 8 401
Sveitarfélagiở Skagafjôrở ur 5 200
Sveitarfélagiở Skagaströnd 5 609
Sveitarfélagiở Vogar 2 506
Sveitarfélagiở Ölfus 8 717
Tálknafi arở arhreppur 4 604
Tjörneshreppur 6 611
Vestmannaeyjabær 8 000
Vesturbyggở 4 607
Vopnafjarở arhreppur 7 502
Pingeyjarsveit 6 612
1 Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 269/21/COL z dnia 1 grudnia 2021 r. wprowadzająca zmienione wytyczne w sprawie pomocy regionalnej na lata 2022-2027 [2022/1047] (Dz.U. L 173 z 30.6.2022, s. 79).
2 Pkt 190 wytycznych.
3 Pkt 2 wytycznych.
4 Ibid.
5 Zgłoszenie złożono jako dokument nr 1265806. Dwa załączniki do zgłoszenia złożono jako dokumenty o numerach 1265808 oraz 1265810.
6 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1), zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1755 z dnia 8 sierpnia 2019 r. zmieniającym załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 270 z 24.10.2019, s. 1).
7 Wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa (Dz.U. C 153 z 29.4.2021, s. 1).
8 https://ec.europa.eu/eurostat/web/nuts/nuts-maps. Link do strony internetowej umieszczono i ostatni raz sprawdzono 8 lutego 2022 r.
9 Dokument nr 1265806, s. 2.
10 Ibid.
11 Ibid.
12 Dokument nr 1265806, s. 3 i 4.
13 Obydwa załączniki oparte są na dokumentach o numerach 1265808 oraz 1265810.
14 Zgodnie z pkt 19 ppkt 18 wytycznych pojęcie "duży projekt inwestycyjny" definiuje się jako inwestycję początkową, której koszty kwalifikowalne przekraczają 50 mln EUR.
15 Dokument nr 1265806, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024