Decyzja wykonawcza 2022/985 w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/985
z dnia 22 czerwca 2022 r.
w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Procedura uznawania kontrahentów centralnych ("CCP") z siedzibą w państwach trzecich określona w art. 25 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ma umożliwić CCP mającym siedzibę i posiadającym zezwolenie w państwach trzecich, których standardy regulacyjne są równoważne standardom ustanowionym w tymże rozporządzeniu, świadczenie usług rozliczeniowych na rzecz członków rozliczających lub systemów obrotu mających siedzibę w Unii. Przewidziana w tym rozporządzeniu procedura uznawania kontrahentów oraz decyzja o równoważności przyczyniają się do osiągnięcia nadrzędnego celu rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jakim jest zmniejszenie ryzyka systemowego poprzez rozszerzenie zakresu wykorzystania bezpiecznych i solidnych CCP do rozliczania kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym również wówczas, gdy dani CCP mają siedzibę i uzyskali zezwolenie w państwie trzecim.

(2) Aby system prawny państwa trzeciego można było uznać za równoważny systemowi prawnemu Unii w odniesieniu do CCP, istotne skutki obowiązujących rozwiązań prawnych i nadzorczych powinny być równoważne z wymogami Unii pod względem osiąganych celów regulacyjnych. Celem takiej oceny równoważności jest zatem sprawdzenie, czy rozwiązania prawne i nadzorcze w danym państwie trzecim gwarantują, że CCP mający siedzibę i posiadający zezwolenie w tym państwie trzecim nie narażają członków rozliczających oraz systemów obrotu mających siedzibę w Unii na wyższy poziom ryzyka niż ten, na jaki ci członkowie rozliczający i systemy obrotu mogliby być narażeni w przypadku korzystania z usług CCP posiadających zezwolenie w Unii, a co za tym idzie, że nie powodują niedopuszczalnego poziomu ryzyka systemowego w Unii.

(3) Ocena, czy rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela są równoważne rozwiązaniom unijnym, powinna opierać się nie tylko na analizie porównawczej prawnie wiążących wymogów mających zastosowanie do CCP w Izraelu, ale również na ocenie skutków tych wymogów. Komisja powinna również ocenić adekwatność tych wymogów w stosunku do celu, jakim jest ograniczenie ryzyka, na które mogą być narażeni członkowie rozliczający i systemy obrotu z siedzibą w Unii, biorąc pod uwagę wielkość rynku finansowego, na którym działają CCP w Izraelu. Aby zapewnić równoważne skutki w zakresie ograniczania ryzyka, wymogi w tym zakresie w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na większych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest wyższy, muszą być bardziej surowe niż wymogi w odniesieniu do CCP prowadzących działalność na mniejszych rynkach finansowych, gdzie poziom ryzyka jest niższy.

(4) W art. 25 ust. 6 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 określono trzy warunki, które muszą być spełnione, aby stwierdzić, że funkcjonujące w państwie trzecim rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP, którzy uzyskali zezwolenie w tym państwie, są równoważne z rozwiązaniami ustanowionymi w tym rozporządzeniu.

(5) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. a) CCP, którzy uzyskali zezwolenie w państwie trzecim, muszą spełniać prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom określonym w tytule IV wspomnianego rozporządzenia.

(6) Prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP posiadających zezwolenie w Izraelu zawarte są w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 2  (Securities Law, dalej "SL"), w szczególności jej sekcjach 50 A, 50B, 50B19 i 50C. Ustawa o papierach wartościowych powołuje się na przepisy sekcji 10 ustawy o systemach płatniczych 5768-2008 3  (Payment Systems Law, dalej "PSL"), w której określono kryteria regulujące sprawowanie nadzoru nad izbami rozliczeniowymi mającymi siedzibę w Izraelu (zapewnienie stabilnych i skutecznych izb rozliczeniowych) przez izraelski organ ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority, dalej "ISA"). Uzupełnieniem tych ram prawnych jest zbiór wytycznych wydanych przez ISA, a skierowanych do CCP z siedzibą w Izraelu. SL, PSL oraz wytyczne ISA zapewniają pełne wdrożenie międzynarodowych standardów określonych w zasadach dotyczących infrastruktury rynku finansowego ("PFMI") wydanych w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku ("CPMI") oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych ("IOSCO") 4 .

(7) CCP z siedzibą w Izraelu muszą uzyskać zezwolenie izraelskiego ministra finansów udzielane po konsultacji z ISA i po uzyskaniu zgody Komisji ds. Finansów Knesetu. W celu świadczenia usług rozliczeniowych CCP są zobowiązani do przestrzegania szczegółowych przepisów określonych w SL oraz do posiadania wewnętrznych zasad i procedur, które w szczególności zapewniają zgodność ze wszystkimi odpowiednimi standardami PFMI. CCP z siedzibą w Izraelu muszą w szczególności prowadzić działalność w bezpieczny i skuteczny sposób oraz ostrożnie zarządzać ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością i realizowanymi operacjami. Zgodnie z wytycznymi dla CCP posiadających zezwolenie w Izraelu wydanymi przez ISA w dniu 15 grudnia 2015 r. od CCP wymaga się również posiadania wystarczających zasobów w zakresie finansów, personelu, zarządzania ryzykiem, technologii informacyjnych, systemów i infrastruktury, aby mogli pełnić swoją funkcję jako CCP. Ponadto każdy CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jest odpowiedzialny za określenie swoich wewnętrznych zasad, z tym że zgodnie z sekcją 50B lit. a) pkt 1 SL zmiana zasad dotyczących członkostwa wymaga formalnej zgody ISA. Niezależnie od tego przepisu ISA może, zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL, nakazać wprowadzenie zmian w zasadach CCP, który uzyskał zezwolenie w Izraelu, jeżeli zasady te są niezgodne z izraelskimi ramami prawnymi dotyczącymi CCP lub z PFMI.

(8) Izraelski rynek finansowy jest znacznie mniejszy niż rynek finansowy Unii. W szczególności w 2015 r. łączna wartość transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Izraelu stanowiła mniej niż 1 % łącznej wartości transakcji na instrumentach pochodnych rozliczonych w Unii. W związku z tym udział w CCP posiadających zezwolenie w Izraelu naraża członków rozliczających i systemy obrotu z siedzibą w Unii na znacznie niższe ryzyko niż ich udział w CCP posiadających zezwolenie w Unii.

(9) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela gwarantują, że CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu, spełniają prawnie wiążące wymogi równoważne wymogom ustanowionym w tytule IV rozporządzenia (UE) nr 648/2012.

(10) Art. 25 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 zawiera wymóg, aby rozwiązania prawne i nadzorcze dotyczące CCP posiadających zezwolenie w państwie trzecim zapewniały, aby CCP podlegali skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu prawa prowadzonym na bieżąco.

(11) Zgodnie z sekcją 50C SL ISA jest uprawniony do nadzorowania działalności CCP, którzy uzyskali zezwolenie w Izraelu. Celem nadzoru ISA jest zapewnienie stabilności i skuteczności CCP oraz kontrolowanie wypełniania przez CCP z Izraela ich obowiązków. Ponadto przepisy sekcji 10 PSL oraz sekcji 56 A i 50C lit. d) SL uzupełniają zestaw uprawnień przyznanych ISA, który może przeprowadzać wobec CCP audyty i kontrole w miejscu prowadzenia działalności oraz wymagać od CCP przedstawienia dokumentów potwierdzających odpowiednie wdrożenie prawnie wiążących wymogów dotyczących CCP posiadających zezwolenie w Izraelu. W przypadku podejrzenia naruszenia ISA może - zgodnie z sekcją 50C lit. b) SL - narzucić CCP, którzy uzyskali zezwolenie, zasady wewnętrzne.

(12) Komisja stwierdza, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela dotyczące CCP posiadających zezwolenie w tym kraju przewidują skuteczny bieżący nadzór i skuteczne bieżące egzekwowanie prawa.

(13) Zgodnie z art. 25 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 648/2012 ramy prawne państwa trzeciego muszą przewidywać skuteczny równoważny system uznawania CCP, którzy uzyskali zezwolenie na podstawie systemów prawnych państw trzecich ("CCP z państw trzecich").

(14) CCP spoza Izraela, którzy chcą rozliczać instrumenty pochodne w Izraelu, muszą złożyć wniosek o licencję do przewodniczącego ISA i uzyskać zgodę izraelskiego ministra finansów. Zgodnie z sekcją 50 A lit. a8) SL, jeżeli przewodniczący ISA stwierdzi, że ISA może współpracować z organem właściwym dla posiadających zezwolenie CCP spoza Izraela, uzna, że wymogi prawne mające zastosowanie do danego CCP są równoważne z izraelskimi ramami prawnymi i że udzielenie licencji temu CCP nie zaszkodzi interesom inwestorów w Izraelu, ISA może podjąć decyzję o zwolnieniu tego CCP z przepisów regulacyjnych zawartych w izraelskich ramach prawnych dotyczących CCP. Uznanie CCP spoza Izraela jest zatem możliwe pod tymi warunkami.

(15) Komisja stwierdza, że ramy prawne Izraela przewidują skuteczny równoważny system uznawania CCP z państw trzecich.

(16) Komisja uważa zatem, że rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do CCP spełniają warunki określone w art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. W związku z tym te rozwiązania prawne i nadzorcze należy uznać za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

(17) Podstawę niniejszej decyzji stanowią prawnie wiążące wymogi mające zastosowanie do CCP w Izraelu w dniu przyjęcia niniejszej decyzji. Komisja oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych będą w dalszym ciągu monitorować zmiany ram prawnych i nadzorczych mających zastosowanie do CCP w Izraelu oraz spełnianie warunków, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(18) Komisja może w każdej chwili podjąć decyzję o zmianie lub uchyleniu niniejszej decyzji, w szczególności w przypadku gdy zmiany w zakresie regulacji i nadzoru w Izraelu mają wpływ na warunki, na podstawie których przyjęto niniejszą decyzję.

(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 rozwiązania prawne i nadzorcze Izraela mające zastosowanie do kontrahentów centralnych określone w ustawie o papierach wartościowych 5728-1968 i w ustawie o systemach płatniczych 5768-2008, uzupełnione wytycznymi izraelskiego organu ds. papierów wartościowych (Israel Securities Authority) dla kontrahentów centralnych w Izraelu, uznaje się za równoważne z wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 1.
2 Ustawa o papierach wartościowych 5728-1968.
3 Ustawa o systemach płatniczych 5768-2008.
4 Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku/Komitet Techniczny Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, "Zasady dotyczące infrastruktury rynków finansowych", kwiecień 2012 r., dokumenty CPMI nr 101.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.108

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/985 w sprawie równoważności ram regulacyjnych dotyczących kontrahentów centralnych w Izraelu w stosunku do wymogów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012
Data aktu: 22/06/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 14/07/2022