Rozporządzenie wykonawcze 2022/934 poddające rejestracji przywóz niektórych aluminiowych kół jezdnych pochodzących z Maroka

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/934
z dnia 16 czerwca 2022 r.
poddające rejestracji przywóz niektórych aluminiowych kół jezdnych pochodzących z Maroka

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 5a,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 listopada 2021 r. Komisja Europejska ("Komisja") ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu niektórych aluminiowych kół jezdnych pochodzących z Maroka w następstwie skargi złożonej przez Stowarzyszenie Europejskich Producentów Kół ("skarżący") w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % łącznej unijnej produkcji niektórych aluminiowych kół jezdnych.

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji są aluminiowe koła jezdne pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, nawet z akcesoriami i nawet z oponami, pochodzące z Maroka ("produkt objęty postępowaniem").

(3) Produkt objęty postępowaniem jest obecnie klasyfikowany w ramach kodów CN ex 8708 70 10 i ex 8708 70 50 (kody TARIC: 8708 70 10 15, 8708 70 10 50, 8708 70 50 15 i 8708 70 50 50). Powyższe kody CN i kody TARIC podano jedynie w celach informacyjnych. Zakres niniejszego dochodzenia podlega definicji produktu objętego dochodzeniem, jak wskazano powyżej.

2. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(4) Zgodnie z art. 14 ust. 5a rozporządzenia podstawowego Komisja rejestruje przywóz w okresie wcześniejszego informowania zgodnie z art. 19a rozporządzenia podstawowego, tak aby można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu od daty takiej rejestracji, chyba że Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami na to, iż wymogi określone w art. 10 ust. 4 lit. c) albo art. 10 ust. 4 lit. d) rozporządzenia podstawowego nie zostały spełnione.

(5) Komisja sprawdziła, czy importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi dumpingu w odniesieniu do jego wielkości oraz w odniesieniu do domniemanej bądź stwierdzonej szkody. Zbadała również, czy przywóz nadal znacznie rósł, co - biorąc pod uwagę moment, w którym miał on miejsce, jego wielkość oraz inne okoliczności - mogło znacznie osłabić skutki naprawcze ostatecznego cła antydumpingowego, które miało zostać wprowadzone.

(6) Komisja tym samym zbadała dowody, którymi dysponowała, w świetle art. 10 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Na potrzeby tej analizy Komisja oparła się między innymi na danych dotyczących przywozu, jak wskazano w tabeli 1.

2.1. Świadomość importerów w kwestii istnienia dumpingu, jego wielkości oraz domniemanej szkody

(7) Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami wskazującymi, że przywóz produktu objętego postępowaniem z Maroka odbywa się po cenach dumpingowych.

(8) W zawiadomieniu o wszczęciu obecnego postępowania, opublikowanym w dniu 17 listopada 2021 r., podkreślono, że obliczony margines dumpingu jest znaczny i wynosi 14 %. Dowody przedstawione w skardze stanowią wystarczające potwierdzenie na tym etapie, że producenci eksportujący stosują dumping.

(9) W skardze przedstawiono również wystarczające dowody domniemanej szkody wyrządzonej przemysłowi Unii, w tym spadku udziału w rynku i negatywnego kształtowania się innych kluczowych wskaźników efektywności przemysłu Unii.

(10) Zawiadomienie o wszczęciu jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, toteż mają do niego dostęp wszyscy importerzy. Importerzy, jako zainteresowane strony w dochodzeniu, mają ponadto dostęp do jawnej wersji skargi oraz do dokumentacji nieopatrzonej klauzulą poufności. Na tej podstawie Komisja uznała, że importerzy byli świadomi lub powinni być świadomi domniemanej praktyki dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

(11) Na podstawie powyższego Komisja stwierdziła, że nie ma dowodów, jakoby nie został spełniony warunek określony w art. 10 ust. 4 lit. c) rozporządzenia podstawowego.

2.2. Dalszy znaczny wzrost przywozu

(12) Na podstawie danych statystycznych, których podsumowanie przedstawiono w tabeli 1 poniżej, Komisja stwierdziła, że wielkość przywozu aluminiowych kół jezdnych z Maroka do Unii wzrosła o 43 % w okresie od dnia 1 grudnia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2022 r., tj. po wszczęciu postępowania, w porównaniu z okresem od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 30 kwietnia 2021 r., tj. analogicznym okresem poprzedniego roku, oraz z częścią okresu objętego dochodzeniem (okres objęty dochodzeniem to okres od dnia 1 października 2020 r. do dnia 30 września 2021 r.). Ponadto średnia miesięczna wielkość przywozu z Maroka do Unii w okresie od dnia 1 grudnia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2022 r. była wyższa o 92 300 sztuk od średniej miesięcznej wielkości przywozu do Unii w okresie objętym dochodzeniem.

(13) W związku z tym, biorąc pod uwagę dalszy znaczny wzrost przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie, Komisja stwierdziła, że nie ma dowodów na to, że odnośny wymóg nie został spełniony.

Tabela 1

1 grudnia 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r. 1 grudnia 2021 r. - 30 kwietnia 2022 r. A Średnia miesięczna (1 grudnia 2020 r. -30 kwietnia 2021 r.) Średnia miesięczna (1 grudnia 2021 r. - 30 kwietnia 2022 r.)
Wielkość przywozu (w sztukach) 1 068 018 1 529 755 + 43 % 213 604 305 951
Źródło: Baza danych Komisji Surveillance za kwiecień 2022 r. oraz baza danych Eurostatu Comext za inne miesiące. Stosunek przeliczeniowy między kg a sztuką: 11,3 kg/szt.

2.3. Osłabianie skutków naprawczych cła

(14) Jak stwierdzono w sekcji 2.2, od czasu rozpoczęcia obecnego dochodzenia nastąpił dalszy znaczny wzrost przywozu produktu objętego postępowaniem. Jest to około 92 300 dodatkowych kół aluminiowych miesięcznie w porównaniu z liczbą kół aluminiowych przywożonych z Maroka w okresie objętym dochodzeniem. Sam ten wzrost reprezentuje około 2 % konsumpcji w Unii w okresie objętym dochodzeniem.

(15) Zgodnie z danymi dotyczącymi przywozu w tabeli 2, średnia cena importowa produktu objętego postępowaniem (za koło) w okresie od dnia 1 grudnia 2021 r. do dnia 30 kwietnia 2022 r. była wyższa o 14,8 % od średniej ceny przywozu z Maroka w okresie objętym dochodzeniem. Należy jednak wziąć pod uwagę, że aluminium pierwotne stanowi około 50 % kosztów produkcji aluminiowych kół jezdnych oraz że cena sprzedaży jest indeksowana do ceny aluminium na Londyńskiej Giełdzie Metali. Komisja zauważyła, że średnia cena aluminium wzrosła o 50 % w okresie objętym dochodzeniem w porównaniu z okresem od grudnia 2021 r. do kwietnia 2022 r. Wydaje się zatem, że wzrost cen o 14,8 % tylko częściowo odzwierciedlał wzrost kosztów produkcji, a zatem przywóz nadal może wywierać presję na sprzedaż przemysłu Unii.

Tabela 2

Okres objęty dochodzeniem grudzień 2021 r. - kwiecień 2022 r. A
Średnie miesięczne ceny importowe (EUR/szt.) 44,7 51,3 + 14,8 %
Źródło: Baza danych Komisji Surveillance za kwiecień 2022 r. oraz baza danych Eurostatu Comext za inne miesiące.

(16) Na tej podstawie Komisja ustaliła, że dowody w aktach nie wskazują, że odnośny wymóg nie został spełniony.

2.4. Wniosek

(17) W świetle powyższego Komisja stwierdziła, że nie ma jednoznacznych dowodów na to, że rejestracja przywozu produktu objętego postępowaniem w okresie wcześniejszego informowania była w tym przypadku nieuzasadniona. Wynika to z faktu, że po publikacji zawiadomienia o wszczęciu, gdy producenci eksportujący byli świadomi lub powinni być świadomi domniemanego dumpingu i szkody, przywóz produktu objętego postępowaniem jeszcze wzrósł w sposób, który może poważnie osłabić skutki naprawcze ceł antydumpingowych również w okresie wcześniejszego informowania.

(18) Dlatego też, zgodnie z art. 14 ust. 5a rozporządzenia podstawowego, Komisja dokonuje rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem w okresie wcześniejszego informowania.

3. PROCEDURA

(19) Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przedstawienia opinii na piśmie, a także do dostarczenia dowodów potwierdzających zgłaszane fakty. Ponadto Komisja może wysłuchać zainteresowane strony, pod warunkiem że wystąpią one z pisemnym wnioskiem o posiedzenie wyjaśniające, wskazując szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane.

4. REJESTRACJA

(20) Zgodnie z art. 14 ust. 5a rozporządzenia podstawowego Komisja rejestruje przywóz produktu objętego postępowaniem w okresie wcześniejszego informowania na podstawie art. 19a rozporządzenia podstawowego, chyba że istnieją wystarczające dowody na to, że wymogi określone w art. 10 ust. 4 lit. c) i d) nie zostały spełnione.

(21) Wszelkie ewentualne zobowiązania w przyszłości będą wynikać z ostatecznych ustaleń przedmiotowego dochodzenia antydumpingowego. W zarzutach zawartych w skardze wzywającej do wszczęcia dochodzenia szacuje się, że margines dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynosi około 14 %, a średni poziom usuwający szkodę - 43 %. Kwotę ewentualnego przyszłego zobowiązania ustala się na podstawie skargi na tych poziomach, tj. 14 % w stosunku do wartości importowej CIF produktu objętego postępowaniem.

5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(22) Wszelkie dane osobowe zgromadzone podczas dochodzenia będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5a rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu niektórych aluminiowych kół jezdnych pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, nawet z akcesoriami i nawet z oponami, obecnie objętych kodami CN ex 8708 70 10 i ex 8708 70 50 (kody TARIC: 8708 70 10 15, 8708 70 10 50, 8708 70 50 15 i 8708 70 50 50) i pochodzących z Maroka.
2. 
Rejestracja wygasa po upływie czterech tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 czerwca 2022 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. C 464 z 17.11.2021, s. 19.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024