uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 2 i art. 78 ust. 2,
(1) Składniki obojętne są zdefiniowane w art. 2 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jako substancje lub preparaty, które są stosowane lub przeznaczone do stosowania w środkach ochrony roślin lub adiuwantach, lecz nie są ani substancjami czynnymi, ani sejfnerami, ani synergetykami.
(2) Składniki obojętne są niedopuszczalne w środkach ochrony roślin, jeżeli ich pozostałości, powstałe wskutek stosowania zgodnego z dobrą praktyką ochrony roślin oraz uwzględniającego realistyczne warunki stosowania, mają szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na wody podziemne, lub niedopuszczalny wpływ na środowisko. Składniki obojętne są także niedopuszczalne w środkach ochrony roślin, jeżeli ich stosowanie w sposób zgodny z dobrą praktyką ochrony roślin oraz uwzględniający realistyczne warunki stosowania ma szkodliwy wpływ na zdrowie ludzi lub zwierząt lub niedopuszczalny wpływ na rośliny, produkty roślinne lub na środowisko. Takie niedopuszczalne składniki obojętne należy włączyć do wykazu w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(3) Składniki obojętne to substancje lub preparaty stosowane razem z substancjami czynnymi w środkach ochrony roślin i w ten sposób również dostające się do środowiska. W związku z tym przy identyfikacji niedopuszczalnych składników obojętnych należy wziąć pod uwagę także kryteria dotyczące zdrowia ludzi, środowiska, ekotoksycz- ności i wód podziemnych, o których mowa w pkt 3.6.2, 3.6.3, 3.6.4, 3.6.5, 3.7, 3.8.2 i 3.10 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(4) Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych powinien obejmować substancje sklasyfikowane w klasyfikacji zharmonizowanej jako substancje rakotwórcze kategorii 1 A lub 1B, substancje mutagenne kategorii 1 A lub 1B lub jako substancje działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1 A lub 1B, zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 2 .
(5) Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych powinien także obejmować substancje zidentyfikowane jako trwałe, wykazujące zdolność do bioakumulacji i toksyczne (PBT) lub bardzo trwałe i wykazujące bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB), zgodnie z art. 57 lit. d) i e) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1907/2006 3 .
(6) W wykazie niedopuszczalnych składników obojętnych powinny też znaleźć się substancje wzbudzające szczególnie duże obawy ze względu na właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego zgodnie z art. 57 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 lub substancje zidentyfikowane jako substancje zaburzające funkcjonowanie układu hormonalnego zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 4 , lub substancje zidentyfikowane jako trwałe zanieczyszczenia organiczne (TZO) zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 5 .
(7) W załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ustanowiono ograniczenia dotyczące niektórych substancji niebezpiecznych. Jeżeli stosowanie tych substancji jako składników obojętnych w środkach ochrony roślin podlega ograniczeniom, należy dodać je do wykazu składników obojętnych w załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(8) Państwa członkowskie zidentyfikowały składniki obojętne, które uznały za niedopuszczalne w środkach ochrony roślin, które uzyskały zezwolenie na podstawie dyrektywy Rady 91/414/EWG 6 lub rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Takie składniki obojętne zostały zgłoszone przez Austrię, Belgię, Francję, Niemcy, Włochy, Litwę, Hiszpanię i Norwegię. Spośród nich do wykazu w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 należy włączyć te składniki obojętne, które zostały sklasyfikowane w klasyfikacji zharmonizowanej jako substancje rakotwórcze kategorii 1A lub 1B, substancje mutagenne kategorii 1A lub 1B lub jako substancje działające szkodliwie na rozrodczość kategorii 1A lub 1B, zgodnie z załącznikiem VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008, składniki obojętne zidentyfikowane jako PBT lub vPvB zgodnie z art. 57 lit. d) i e) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, składniki obojętne zidentyfikowane jako substancje wzbudzające szczególnie duże obawy ze względu na właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego zgodnie z art. 57 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz składniki obojętne zidentyfikowane jako TZO zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1021.
(9) Stosowanie polietoksylowanych amin łojowych (nr CAS 61791-26-2) w środkach ochrony roślin zawierających glifosat zostało zakazane rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2016/1313 7 , ponieważ pojawiły się obawy związane z toksycznością polietoksylowanych amin łojowych i ich potencjalnie negatywnym wpływem na zdrowie ludzi. Biorąc pod uwagę, że obawy te są związane z nieodłącznymi cechami danych substancji oraz że nie są one ograniczone do gotowych preparatów zawierających glifosat, ale dotyczą również gotowych preparatów zawierających inne substancje czynne, również polietoksylowane aminy łojowe należy dodać do wykazu składników obojętnych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(10) Decyzjami wykonawczymi Komisji (UE) 2016/109 8 oraz (UE) 2018/619 9 nie zatwierdzono PHMB (1600; 1.8), nr CAS 27083-27-8 i 32289-58-0, ani PHMB (1415; 4.7), nr CAS 32289-58-0 i 1802181-67-4, jako istniejących substancji czynnych do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 6 (środki do konserwacji produktów podczas przechowywania), obok innych grup produktowych, z powodu niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia ludzi i dla środowiska. Ich stosowanie jako środków do konserwacji środków ochrony roślin podczas przechowywania mogłoby zatem powodować niedopuszczalne skutki dla zdrowia ludzi i dla środowiska. W związku z tym PHMB (1600; 1.8) i PHMB (1415; 4.7) również należy włączyć do załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(11) Składniki obojętne, które należy włączyć do załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, mogą również znajdować się we wprowadzonych do obrotu adiuwantach. Ponieważ nie ustanowiono jeszcze szczegółowych zasad dotyczących wydawania zezwoleń na adiuwanty, zgodnie z art. 58 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, w odniesieniu do adiuwantów państwa członkowskie mogą nadal stosować przepisy krajowe zgodnie z art. 81 ust. 3 tego rozporządzenia. Ponieważ celem rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 jest zapobieganie wprowadzaniu do obrotu lub stosowaniu adiuwantów zawierających zabronione składniki obojętne, konieczne jest zapewnienie, aby także adiuwanty, które miesza się ze środkami ochrony roślin, nie zawierały tych niedopuszczalnych składników obojętnych.
(12) Państwom członkowskim należy zapewnić wystarczający czas na przegląd składu środków ochrony roślin i adiuwantów aktualnie dopuszczonych na ich terytorium, aby mogły ocenić, czy zawierają one składniki obojętne wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, i aby mogły cofnąć lub zmienić zezwolenia na wprowadzane do obrotu środków ochrony roślin i adiuwantów zawierających te składki obojętne.
(13) Jeżeli państwa członkowskie - zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 lub zgodnie z przepisami krajowymi dotyczącymi wydawania zezwoleń na adiuwanty - przyznają dodatkowy okres dla, odpowiednio, środków ochrony roślin lub adiuwantów zawierających składnik obojętny wymieniony w załączniku III do tego rozporządzenia, okres ten powinien wygasnąć, w odniesieniu do sprzedaży i dystrybucji - najpóźniej 3 miesiące od daty zmiany lub cofnięcia tych zezwoleń, a w odniesieniu do unieszkodliwiania, składowania i zużycia - dodatkowo 9 miesięcy od tej daty.
(14) Składniki obojętne, które należy włączyć do załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, mogą być obecne jako niezamierzone zanieczyszczenia w innych składnikach obojętnych, które jako takie są dopuszczalne do stosowania w środkach ochrony roślin lub adiuwantach. W związku z tym indywidualne stężenie niedopuszczonych składników obojętnych w gotowym środku ochrony roślin lub adiuwancie powinno być niższe niż 0,1 % w/w lub niższe niż specyficzne stężenie graniczne związane z właściwościami rakotwórczymi, mutagennymi lub działającymi szkodliwie na rozrodczość, jeżeli stężenie to dla niedopuszczalnych składników obojętnych jest określone w załączniku VI do rozporządzenia (WE) nr 1272/2008 na poziomie niższym niż 0,1 % w/w, aby mogły być one uznane za dopuszczalne niezamierzone zanieczyszczenie, chyba że podane jest inne stężenie graniczne z powodów ograniczeń technicznych właściwych metod analitycznych.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.74.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/383 zmieniające załącznik III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 zawierający wykaz składników obojętnych, które nie mogą wchodzić w skład środków ochrony roślin |
| Data aktu: | 03/03/2021 |
| Data ogłoszenia: | 04/03/2021 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2021 |