Zmiana rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 w odniesieniu do zarządzania niektórymi kontyngentami taryfowymi dla Argentyny i ich ilości oraz sprostowanie tego rozporządzenia w odniesieniu do jego przepisów przejściowych.

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1928
z dnia 31 sierpnia 2021 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 w odniesieniu do zarządzania niektórymi kontyngentami taryfowymi dla Argentyny i ich ilości oraz w sprawie sprostowania tego rozporządzenia w odniesieniu do jego przepisów przejściowych

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 185, 186 i art. 223 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 i art. 66 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/760 3  uzupełnia rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasad administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz podlegającymi systemowi pozwoleń oraz rozporządzenie (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do wnoszenia zabezpieczeń w ramach administrowania kontyngentami taryfowymi.

(2) Porozumienie w formie wymiany listów między Unią Europejską a Republiką Argentyńską na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT) z 1994 r., dotyczące zmiany koncesji w odniesieniu do wszystkich kontyngentów taryfowych znajdujących się na liście koncesyjnej UE CLXXV w następstwie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej ("porozumienie"), zawarte na mocy decyzji Rady (UE) 2021/1213 4 , zmienia system zarządzania niektórymi kontyngentami taryfowymi.

(3) Porozumienie wprowadza zmianę w zarządzaniu kontyngentem taryfowym na czosnek pochodzący z Argentyny polegającą na przejściu z systemu tradycyjnych i nowych importerów na metodę równoczesnego badania, do której nie ma zastosowania wymóg dotyczący ilości referencyjnej. W związku z tym należy skreślić art. 9 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760.

(4) Porozumienie dzieli również kontyngenty taryfowe o numerach porządkowych 09.4213 i 09.4412, które dotyczą drobiu, i przydziela część ich ilości do dwóch nowo utworzonych kontyngentów taryfowych dla towarów pochodzących z Argentyny: o numerach porządkowych 09.4289 i 09.4290. W art. 9 ust. 6 i 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 należy dodać odniesienia do tych nowych kontyngentów taryfowych.

(5) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 rozporządzenie to ma zastosowanie do okresów obowiązywania kontyngentów taryfowych rozpoczynających się od dnia 1 stycznia 2021 r. Przepis przejściowy zawarty w art. 26 akapit pierwszy tego rozporządzenia stanowi, że można ustalać ilość referencyjną, o której mowa w art. 9, zgodnie z odpowiednimi uchylonymi rozporządzeniami wymienionymi w art. 25 tego rozporządzenia, w dwóch pierwszych okresach obowiązywania kontyngentów taryfowych "po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia". Sformułowanie to należy dostosować do art. 27 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 poprzez odniesienie do dwóch pierwszych okresów obowiązywania kontyngentu taryfowego, "do których stosuje się niniejsze rozporządzenie".

(6) Podobnie należy sprostować art. 26 akapit drugi rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760. Ponadto w przepisie tym należy doprecyzować, że ilość referencyjna może zostać ustalona z zastosowaniem pełnych okresów obowiązywania kontyngentu taryfowego, a nie 12-miesięcznych okresów.

(7) Aby uniknąć wszelkich niejasności, należy również skorygować odpowiedni motyw.

(8) W związku z tym należy odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie delegowane (UE) 2020/760.

(9) Art. 9 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 powinien nadal mieć zastosowanie do bieżącego okresu obowiązywania kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4104 do czasu rozpoczęcia pierwszego okresu obowiązywania kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4288 zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/761 5 .

(10) Zmiana art. 9 ust. 6 i 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 powinna mieć zastosowanie od początku pierwszego okresu obowiązywania kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4289 i 09.4290 rozpoczynającego się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany i korekty rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/760 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

1)
motyw 18 otrzymuje brzmienie:

"(18) W celu uniknięcia zakłóceń w obrocie handlowym konieczne jest zapewnienie dalszego stosowania uchylonych aktów w odniesieniu do pozwoleń na przywóz wydanych na podstawie tych aktów przed stosowaniem niniejszego rozporządzenia. W tym samym celu należy zezwolić organom wydającym pozwolenia na ustalanie ilości referencyjnej zgodnie z uchylonymi aktami w trakcie dwóch pierwszych okresów obowiązywania kontyngentu taryfowego zaczynających się w dniu 1 stycznia 2021 r., do których ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie.";

2)
w art. 9 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się ust. 4;
b)
ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6. Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 ilość referencyjną oblicza się przez zsumowanie ilości produktów dopuszczonych do obrotu w Unii w ramach każdej z poniższych grup składających się z trzech lub czterech numerów porządkowych kontyngentów określonych w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/761:

09.4211, 09.4212, 09.4213 i 09.4290;

09.4214, 09.4215 i 09.4216;

09.4410, 09.4411, 09.4412 i 09.4289.

7. Na zasadzie odstępstwa od ust. 3 w odniesieniu do kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4211, 09.4212, 09.4213 i 09.4290 całkowita ilość produktów objętych wnioskami o pozwolenie złożonymi w okresie obowiązywania kontyngentu taryfowego w odniesieniu do tych czterech kontyngentów taryfowych nie może przekroczyć całkowitej ilości referencyjnej wnioskodawcy dla tych czterech kontyngentów taryfowych. Wnioskodawca może zdecydować, w jaki sposób podzielić całkowitą ilość referencyjną między kontyngenty taryfowe, w odniesieniu do których składane są wnioski. Zasada ta ma również zastosowanie do kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4214, 09.4215 i 09.4216 oraz o numerach porządkowych 09.4410, 09.4411, 09.4412 i 09.4289.";

3)
art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 26

Przepisy przejściowe

W dwóch pierwszych okresach, do których ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie zgodnie z art. 27 ust. 2, organ wydający pozwolenia może ustalać ilość referencyjną, o której mowa w art. 9, zgodnie z odpowiednimi uchylonymi rozporządzeniami wymienionymi w art. 25.

W przypadku gdy w jednym lub obu z dwóch okresów poprzedzających pierwszy okres obowiązywania kontyngentu taryfowego, do którego ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie zgodnie z art. 27 ust. 2, kontyngent taryfowy podlegający wymogowi dotyczącemu ilości referencyjnej, o którym mowa w art. 9, nie został w pełni wykorzystany, podmioty mogą zdecydować się na ustalenie swojej ilości referencyjnej, albo zgodnie z art. 9 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, albo w oparciu o wspomniane dwa ostatnie okresy obowiązywania kontyngentu taryfowego, w których został on w pełni wykorzystany.".

Artykuł  2

Przepis przejściowy

Art. 9. ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 ma nadal zastosowanie do bieżącego okresu obowiązywania kontyngentu taryfowego o numerze porządkowym 09.4104.

Artykuł  3

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednakże art. 1 pkt 2 lit. b) powinien mieć zastosowanie od początku pierwszego okresu obowiązywania kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.4289 i 09.4290 rozpoczynającego się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 31 sierpnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/760 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasad administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz podlegającymi systemowi pozwoleń oraz uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do wnoszenia zabezpieczeń w ramach administrowania kontyngentami taryfowymi (Dz.U. L 185 z 12.6.2020, s. 1).
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1213 z dnia 13 lipca 2021 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii, Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Republiką Argentyńską na podstawie art. XXVIII Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu (GATT) 1994 dotyczącego zmiany koncesji w odniesieniu do wszystkich kontyngentów taryfowych uwzględnionych w liście koncesyjnej UE CLXXV w następstwie wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej (Dz.U. L 264 z 26.7.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/761 z dnia 17 grudnia 2019 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013, (UE) nr 1308/2013 i (UE) nr 510/2014 w odniesieniu do systemu administrowania kontyngentami taryfowymi przy wykorzystaniu pozwoleń (Dz.U. L 185 z 12.6.2020, s. 24).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.394.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 w odniesieniu do zarządzania niektórymi kontyngentami taryfowymi dla Argentyny i ich ilości oraz sprostowanie tego rozporządzenia w odniesieniu do jego przepisów przejściowych.
Data aktu: 31/08/2021
Data ogłoszenia: 09/11/2021
Data wejścia w życie: 12/11/2021