uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczo- nych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 41 ust. 3 akapit pierwszy i trzeci oraz art. 42 ust. 2 lit. a), b) i d), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 142/2011 2 ustanowiono środki wykonawcze do ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009 przepisów dotyczących zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w odniesieniu do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, w tym wzory świadectw zdrowia i wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych.
(2) W szczególności w rozdziale II załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono szczegółowe wymogi dotyczące przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego oraz produktów pochodnych do zastosowań poza łańcuchem paszowym dla zwierząt gospodarskich innych niż zwierzęta futerkowe. Takie przesyłki muszą być zgodne między innymi z zasadami określonymi w tabeli 2 zawartej w sekcji 1 tego rozdziału.
(3) Dokładniej rzecz ujmując, wiersz 14 w tabeli 2 zawiera między innymi wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii i tranzyt przez jej terytorium przesyłek produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych do zastosowań poza łańcuchem paszowym, w tym przesyłek futra do produkcji produktów pochodnych, materiałów kategorii 3, o których mowa w art. 10 lit. n) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Niektóre państwa członkowskie wystąpiły z wnioskiem o zmianę wiersza 14 w tabeli 2 w celu włączenia wykazu państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii futra do produkcji produktów pochodnych. Nie istnieje wykaz państw trzecich, z których dozwolony jest przywóz do Unii produktów ze zwierząt futerkowych, ale w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404 3 ustanowiono wykaz państw trzecich, terytoriów lub ich stref, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek świeżego mięsa zwierząt kopytnych. Po dokonaniu oceny wniosku przez państwa członkowskie w wierszu 14 tabeli 2 należy uwzględnić wykaz państw trzecich, z których futro przeznaczone do produkcji produktów pochodnych może być przywożone do Unii. Ponieważ państwa trzecie, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii świeżego mięsa zwierząt kopytnych, zapewniają wysoki poziom kontroli urzędowych oraz ochronę zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, wskazane jest, aby zezwolić na przywóz futra do produkcji produktów pochodnych z tych państw trzecich.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(5) Ponadto w rozdziale 3(F) i rozdziale 8 załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono wzory świadectw zdrowia na potrzeby przywozu do Unii lub tranzytu przez jej terytorium produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych, odpowiednio, do produkcji karmy dla zwierząt domowych oraz do stosowania poza łańcuchem paszowym lub w charakterze próbek handlowych. Te wzory świadectw zdrowia zawierają między innymi wymóg, aby zwierzęta, z których uzyskano produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, pozostawały w jednym gospodarstwie przez 40 dni przed ubojem. Z punktu widzenia zdrowia zwierząt taki 40-dniowy okres pobytu przedubojowego zapewnia bezpieczeństwo nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przy ich przywozie do Unii. Brak pryszczycy bez prowadzenia szczepień jest najkorzystniejszym statusem zdrowia zwierząt zgodnie z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE), a państwa trzecie posiadające ten status zdrowia zwierząt są upoważnione do przywozu do Unii i tranzytu przez terytorium Unii przesyłek świeżego mięsa bez takiego 40-dniowego okresu pobytu, pod warunkiem że spełniają one wszystkie pozostałe wymagania w zakresie zdrowia zwierząt. Niektóre państwa trzecie, które są wolne od pryszczycy bez przeprowadzania szczepień, zwróciły się do Komisji o zezwolenie na przywóz do Unii nieprzetworzonych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego bez 40-dniowego okresu pobytu przedubojowego. Warunki dotyczące zdrowia zwierząt w odniesieniu do przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego należy dostosować do wymagań w zakresie zdrowia zwierząt dotyczących wprowadzania do Unii świeżego mięsa, ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/404.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić wzory świadectw zdrowia dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do produkcji karmy dla zwierząt domowych, określone w rozdziale 3(F) załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, oraz produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do stosowania poza łańcuchem paszowym lub w charakterze próbek handlowych, określone w rozdziale 8 załącznika XV do tego rozporządzenia.
(7) Ponadto rozdział V załącznika VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 zawiera wymóg, że produkty pochodne z materiału kategorii 1 lub kategorii 2 należy trwale znakować znacznikiem chemicznym, aby zapobiec ich przedostaniu się do łańcucha paszowego i zapewnić kontrole urzędowe pasz. Znakowanie znacznikiem chemicznym nie jest wymagane w przypadku tłuszczów wytopionych kategorii 3. Konieczne jest zatem sprostowanie błędnego sformułowania we wzorze świadectwa zdrowia określonym w rozdziale 10(B) załącznika XV do wspomnianego rozporządzenia w odniesieniu do przywozu tłuszczów wytopionych nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi do niektórych zastosowań poza łańcuchem paszowym, przeznaczonych do wysyłki do Unii Europejskiej lub tranzytu przez jej terytorium.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(9) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń handlu, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć okres przejściowy, podczas którego towary, których dotyczą zmiany wprowadzone w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 na mocy niniejszego rozporządzenia, nadal powinny być dopuszczone do przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium, pod warunkiem że towary te spełniają wymagania ustanowione w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 przed wprowadzeniem zmian na mocy niniejszego rozporządzenia.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.384.84 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2021/1891 zmieniające załączniki XIV i XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w odniesieniu do przywozu do Unii i tranzytu przez jej terytorium produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych |
| Data aktu: | 26/10/2021 |
| Data ogłoszenia: | 29/10/2021 |
| Data wejścia w życie: | 18/11/2021 |