Rozporządzenie delegowane 2021/1256 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1256
z dnia 21 kwietnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 1 oraz art. 135 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przejście na niskoemisyjną, bardziej zrównoważoną i zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej konkurencyjności gospodarki Unii. W 2016 r. Unia zawarła porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu 2 . W art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego ustanowiono cel w postaci podjęcia bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi przez zapewnienie zgodności przepływów finansowych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmiany klimatu.

(2) W odpowiedzi na to wyzwanie w grudniu 2019 r. Komisja przedstawiła koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu 3 . Europejski Zielony Ład stanowi nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo o nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która w 2050 r. będzie odnotowywać zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie już bezpośrednio sprzężony z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Osiągnięcie tego celu wymaga zapewnienia jasnych sygnałów dla inwestorów, tak aby zapobiec powstawaniu aktywów osieroconych oraz pozyskiwać zrównoważone finansowanie.

(3) W marcu 2018 r. Komisja opublikowała "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" 4 , w którym określiła ambitną i kompleksową strategię w zakresie zrównoważonego finansowania. Jednym z celów ustanowionych w tym planie działania jest ukierunkowanie przepływów kapitału na zrównoważone inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Opublikowana w maju 2018 r. ocena skutków 5 , stanowiąca podstawę podjętych następnie inicjatyw ustawodawczych, wykazała konieczność doprecyzowania, że zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji muszą uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w ramach swoich obowiązków wobec ubezpieczających. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zatem na bieżąco oceniać nie tylko wszystkie istotne ryzyka finansowe, ale również wszystkie istotne ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 6 , które - w przypadku ich wystąpienia - mogłyby mieć, rzeczywisty lub potencjalny, istotny negatywny wpływ na wartość inwestycji lub zobowiązania. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/35 7  nie ma bezpośrednio mowy o ryzykach dla zrównoważonego rozwoju. Z tego względu oraz w celu zapewnienia właściwego wdrożenia i stosowania systemu zarządzania konieczne jest sprecyzowanie, że system zarządzania w zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji oraz ocena ogólnych potrzeb tych zakładów w zakresie wypłacalności powinny odzwierciedlać ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.

(4) Zakłady ubezpieczeń, które ujawniają główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088, powinny także dostosować swoje procesy, systemy i kontrole wewnętrzne w odniesieniu do ujawniania tych informacji.

(5) Biorąc pod uwagę ambicje Komisji, aby zapewnić zarządzanie ryzykiem związanym z klimatem i środowiskiem oraz uwzględnienie tego ryzyka w systemie finansowym, a także znaczenie zasad dotyczących wynagradzania w zapewnieniu, aby pracownicy zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji skutecznie zarządzali ryzykami zidentyfikowanymi przez system zarządzania ryzykiem, zasady dotyczące wynagradzania stosowane przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zawierać informacje na temat tego, w jaki sposób zasady te uwzględniają włączenie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju do systemu zarządzania ryzykiem.

(6) Zasada "ostrożnego inwestora" określona w art. 132 dyrektywy 2009/138/WE wymaga, aby zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji inwestowały wyłącznie w aktywa, których ryzyka dany zakład może właściwie określić, mierzyć i monitorować, którymi może właściwie zarządzać, które może właściwie kontrolować oraz w przypadku których może właściwie prowadzić sprawozdawczość. Aby zapewnić skuteczne zarządzanie ryzykami związanymi z klimatem i środowiskiem przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, przy wdrażaniu zasady "ostrożnego inwestora" należy wziąć pod uwagę ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, a zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny uwzględnić w swoich procesach inwestycyjnych preferencje swoich klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględnione w procesie zatwierdzania produktu.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.

(8) Organom nadzoru oraz zakładom ubezpieczeń i zakładom reasekuracji należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. Należy zatem odroczyć jego stosowanie,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2015/35 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 dodaje się pkt 55c-55e w brzmieniu:

"55c. »ryzyko dla zrównoważonego rozwoju« oznacza sytuację lub warunki środowiskowe, społeczne lub związane z zarządzaniem, które - jeżeli wystąpią - mogłyby mieć, rzeczywisty lub potencjalny, negatywny wpływ na wartość inwestycji lub wartość zobowiązania;

55d. »czynniki zrównoważonego rozwoju« oznaczają czynniki zrównoważonego rozwoju w rozumieniu art. 2 pkt 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 * ;

55e. »preferencje w zakresie zrównoważonego rozwoju« oznaczają wybór klienta lub potencjalnego klienta dotyczący tego, czy - i w jakim zakresie - do jego inwestycji należy włączyć co najmniej jeden z następujących instrumentów finansowych:

a) instrument finansowy, w odniesieniu do którego klient lub potencjalny klient określa, że określona minimalna część ma zostać zainwestowana w zrównoważone środowiskowo inwestycje w rozumieniu w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 ** ;

b) instrument finansowy, w odniesieniu do którego klient lub potencjalny klient określa, że określona minimalna część ma zostać zainwestowana w zrównoważone inwestycje w rozumieniu art. 2 pkt 17 rozporządzenia (UE) 2019/2088;

c) instrument finansowy, który uwzględnia główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju, w przypadku gdy elementy jakościowe lub ilościowe wskazujące na to uwzględnienie są ustalane przez klienta lub potencjalnego klienta;";

2)
w art. 260 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) działania, które powinien podejmować zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji w celu oceny ryzyka straty lub niekorzystnej zmiany wartości zobowiązań ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych wynikającej z niewłaściwych założeń dotyczących wyceny i tworzenia rezerw na skutek czynników wewnętrznych lub wewnętrznych, w tym ryzyk dla zrównoważonego rozwoju, oraz w celu zarządzania tym ryzykiem;";

b)
w ust. 1 lit. c) dodaje się ppkt (vi) w brzmieniu:

"(vi) działania, które powinien podejmować zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji w celu zapewnienia właściwej identyfikacji i oceny ryzyk dla zrównoważonego rozwoju związanych z danym portfelem inwestycyjnym oraz właściwego zarządzania tymi ryzykami;";

c)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji uwzględniają w swoich zasadach, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c), oraz, w stosownych przypadkach, zasadach dotyczących innych obszarów, o których mowa w ust. 1, ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.";

3)
w art. 269 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) identyfikacja oraz ocena nowych ryzyk i ryzyk dla zrównoważonego rozwoju.";

b)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Nowe ryzyka i ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, o których mowa w ust. 1 lit. e) i które zostały zidentyfikowane przez funkcję zarządzania ryzykiem, stanowią część ryzyk, o których mowa w art. 262 ust. 1 lit. a).";

4)
art. 272 ust. 6 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) skutki inflacji, ryzyka prawnego, ryzyk dla zrównoważonego rozwoju, zmiany struktury portfela zakładu oraz wpływ wywierany przez systemy podwyższające lub redukujące wysokość składek płaconych przez ubezpieczających w zależności od historii ich szkodowości (systemy "bonus-malus") lub podobne systemy wprowadzone w danych jednorodnych grupach ryzyka;";

5)
w art. 275 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zasady dotyczące wynagradzania zawierają informacje na temat tego, w jaki sposób w systemie zarządzania ryzykiem uwzględniono ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.";

6)
w tytule I rozdział IX dodaje się sekcję 6 w brzmieniu:

"SEKCJA 6

Inwestycje

Artykuł 275a

Uwzględnienie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zasadzie »ostrożnego inwestora«

1. Przy określaniu, mierzeniu, monitorowaniu, kontrolowaniu i ocenianiu ryzyk związanych z inwestycjami, a także zarządzaniu tymi ryzykami i prowadzeniu sprawozdawczości w ich zakresie, jak określono w art. 132 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2009/138/WE, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji uwzględniają ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.

2. Do celów ust. 1 zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji biorą pod uwagę potencjalny długoterminowy wpływ ich strategii inwestycyjnej i decyzji inwestycyjnych na czynniki zrównoważonego rozwoju; w stosownych przypadkach strategia i decyzje zakładu ubezpieczeń odzwierciedlają preferencje klientów tego zakładu w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględnione w procesie zatwierdzania produktu, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/2358 * .".

Artykuł  2

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 2 sierpnia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 kwietnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1.
2 Decyzja Rady (UE) 2016/1841 z dnia 5 października 2016 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (Dz.U. L 282 z 19.10.2016, s. 1).
3 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Europejski Zielony Ład" (COM(2019) 640 final).
4 COM(2018) 97 final.
5 SWD(2018) 264 final.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz.U. L 317 z 9.12.2019, s. 1).
** Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/2358 z dnia 21 września 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 w odniesieniu do wymogów w zakresie nadzoru nad produktem i zarządzania nim dla zakładów ubezpieczeń i dystrybutorów ubezpieczeń (Dz.U. L 341 z 20.12.2017, s. 1).

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.277.14

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1256 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji
Data aktu: 21/04/2021
Data ogłoszenia: 02/08/2021
Data wejścia w życie: 02/08/2022, 22/08/2021