uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 50 ust. 1 oraz art. 135 ust. 1 lit. a),
(1) Przejście na niskoemisyjną, bardziej zrównoważoną i zasobooszczędną gospodarkę o obiegu zamkniętym zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia długoterminowej konkurencyjności gospodarki Unii. W 2016 r. Unia zawarła porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu 2 . W art. 2 ust. 1 lit. c) porozumienia paryskiego ustanowiono cel w postaci podjęcia bardziej zdecydowanych działań w związku ze zmianą klimatu, między innymi przez zapewnienie zgodności przepływów finansowych z dążeniem do niskiego poziomu emisji gazów cieplarnianych i rozwoju odpornego na zmiany klimatu.
(2) W odpowiedzi na to wyzwanie w grudniu 2019 r. Komisja przedstawiła koncepcję Europejskiego Zielonego Ładu 3 . Europejski Zielony Ład stanowi nową strategię na rzecz wzrostu gospodarczego, której celem jest przekształcenie Unii w sprawiedliwe i prosperujące społeczeństwo o nowoczesnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarce, która w 2050 r. będzie odnotowywać zerowy poziom emisji gazów cieplarnianych netto i w ramach której wzrost gospodarczy nie będzie już bezpośrednio sprzężony z wykorzystaniem zasobów naturalnych. Osiągnięcie tego celu wymaga zapewnienia jasnych sygnałów dla inwestorów, tak aby zapobiec powstawaniu aktywów osieroconych oraz pozyskiwać zrównoważone finansowanie.
(3) W marcu 2018 r. Komisja opublikowała "Plan działania: finansowanie zrównoważonego wzrostu gospodarczego" 4 , w którym określiła ambitną i kompleksową strategię w zakresie zrównoważonego finansowania. Jednym z celów ustanowionych w tym planie działania jest ukierunkowanie przepływów kapitału na zrównoważone inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu. Opublikowana w maju 2018 r. ocena skutków 5 , stanowiąca podstawę podjętych następnie inicjatyw ustawodawczych, wykazała konieczność doprecyzowania, że zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji muszą uwzględniać czynniki zrównoważonego rozwoju w ramach swoich obowiązków wobec ubezpieczających. Zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zatem na bieżąco oceniać nie tylko wszystkie istotne ryzyka finansowe, ale również wszystkie istotne ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 6 , które - w przypadku ich wystąpienia - mogłyby mieć, rzeczywisty lub potencjalny, istotny negatywny wpływ na wartość inwestycji lub zobowiązania. W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2015/35 7 nie ma bezpośrednio mowy o ryzykach dla zrównoważonego rozwoju. Z tego względu oraz w celu zapewnienia właściwego wdrożenia i stosowania systemu zarządzania konieczne jest sprecyzowanie, że system zarządzania w zakładach ubezpieczeń i zakładach reasekuracji oraz ocena ogólnych potrzeb tych zakładów w zakresie wypłacalności powinny odzwierciedlać ryzyka dla zrównoważonego rozwoju.
(4) Zakłady ubezpieczeń, które ujawniają główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088, powinny także dostosować swoje procesy, systemy i kontrole wewnętrzne w odniesieniu do ujawniania tych informacji.
(5) Biorąc pod uwagę ambicje Komisji, aby zapewnić zarządzanie ryzykiem związanym z klimatem i środowiskiem oraz uwzględnienie tego ryzyka w systemie finansowym, a także znaczenie zasad dotyczących wynagradzania w zapewnieniu, aby pracownicy zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji skutecznie zarządzali ryzykami zidentyfikowanymi przez system zarządzania ryzykiem, zasady dotyczące wynagradzania stosowane przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny zawierać informacje na temat tego, w jaki sposób zasady te uwzględniają włączenie ryzyk dla zrównoważonego rozwoju do systemu zarządzania ryzykiem.
(6) Zasada "ostrożnego inwestora" określona w art. 132 dyrektywy 2009/138/WE wymaga, aby zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji inwestowały wyłącznie w aktywa, których ryzyka dany zakład może właściwie określić, mierzyć i monitorować, którymi może właściwie zarządzać, które może właściwie kontrolować oraz w przypadku których może właściwie prowadzić sprawozdawczość. Aby zapewnić skuteczne zarządzanie ryzykami związanymi z klimatem i środowiskiem przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji, przy wdrażaniu zasady "ostrożnego inwestora" należy wziąć pod uwagę ryzyka dla zrównoważonego rozwoju, a zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji powinny uwzględnić w swoich procesach inwestycyjnych preferencje swoich klientów w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględnione w procesie zatwierdzania produktu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35.
(8) Organom nadzoru oraz zakładom ubezpieczeń i zakładom reasekuracji należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu. Należy zatem odroczyć jego stosowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| Ursula VON DER LEYEN | |
| Przewodnicząca |
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.277.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/1256 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/35 w odniesieniu do uwzględniania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji |
| Data aktu: | 21/04/2021 |
| Data ogłoszenia: | 02/08/2021 |
| Data wejścia w życie: | 02/08/2022, 22/08/2021 |